Katalog Małgorzata Mazur, 2017-06-13 Łęki Szlacheckie Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć popołudniowych – Bajka, która leczy.Temat zajęcia : „Bajka o małym Misiu” – ukazanie skutków niewłaściwego zachowania się wobec innych. Prowadząca : mgr Małgorzata Mazur Data: 24.11.2016r. Realizacja Podstawy Programowej: • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Ad.1 • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Ad.6 Cele główny: • budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe. Cele szczegółowe: dziecko - • obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, • grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy, • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych, • próbuje przewidywać skutki swoich zachowań, • próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; • ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie. Formy pracy: • praca w parach, • zbiorowa. Metody pracy: • czynna - zadań stawianych dziecku, • oglądowa, • słowna. Środki dydaktyczne: Książka - „Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka” wyd. „Impuls”, tekst bajki (www.chomikuj.pl/opowiastka/), sylwety do opowiadania (miś, krasnal – Złaczek, jeż, sroka, sowa), pudełka tekturowe, plastikowe butelki, gazety, ręczniki jednorazowe, pisaki, torby foliowe, worki na śmieci, opakowania po jogurtach, klej. Przebieg zajęcia: 1. Powitanie – zabawa „Iskierka”. Dzieci siedzą w kręgu, trzymając się za ręce. Nauczycielka przekazuje dziecku siedzącemu obok niej uścisk dłoni, wypowiadając słowa: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk. Dzieci kolejno przekazują sobie uścisk dłoni. 2. Czytanie bajki – nauczycielka czyta dzieciom bajkę powoli i wyraźnie (bajka jest ilustrowana sylwetami). Część I Był piękny, słoneczny dzień. Mały Miś obudził się wcześnie rano i pobiegł nad rzekę umyć ząbki. Kiedy pochylił się nad błyszczącą w promieniach słońca taflą krystalicznej wody zauważył, że ktoś siedzi na jego uszku. - Kim jesteś? - zapytał Miś. - Jestem Złaczek, jeśli chcesz będę twoim przyjacielem i nigdy cię nie opuszczę. Miś ucieszył się i z nowym przyjacielem wyruszył do lasu na wycieczkę. Pytania nauczyciela: * O jaki zwierzątku jest bajeczka? * Gdzie pobiegł mały Miś wczesnym rankiem? * Kogo ujrzał Miś na swoim uchu? * Kim chciał Zostać Złaczek dla Misia? * Dokąd poszli Miś i Złaczek? Zaproszenie dzieci do wysłuchania kolejnego fragmentu. Cześć II Na pięknej polanie spotkali starego przyjaciela Misia – Jeża. - Jak się masz Misiu? - zapytał wesoło Jeż. - Rzuć w niego szyszką – szepnął Misiowi do ucha Złaczek. Miś niewiele myśląc spełnił prośbę nowego kolegi. Jeżykowi zrobiło się przykro i szybko schronił się w swojej norce. Miś i Złaczek śmiejąc się głośno ruszyli dalej, łamiąc po drodze gałęzie drzew i krzaków. Pod wielką sosną spotkali przyjaciółkę Misia – Srokę. - Witaj Misiu! - krzyknęła wesoło. Złaczek namówił Misia, by wyrwał Sroce jedno czarne błyszczące piórko z ogonka. I tym razem Miś spełnił prośbę Złaczka. Przerażona Sroka odleciała na sam czubek sosny. Czuła złość i była zdziwiona, nie poznawała zachowania Misia. A nowi przyjaciele szli dalej obrażając i krzywdząc kolejnych przyjaciół Misia i sprawiało im to wielką radość. Miś cieszył się, że ma takiego fajnego przyjaciela, z którym może przeżyć zabawne przygody. Pytania nauczyciela: * Kogo spotkali Miś i Złaczek? * Co kazał Misiowi zrobić Złaczek? * Jak czuł się Jeżyk, kiedy Miś rzucił w niego szyszką? * Kogo jeszcze spotkali Miś i Złaczek? * Co Miś zrobił Sroce? * Czy Sroce podobało się zachowanie Misia? * A czy wam podobało się zachowanie Misia? Zaproszenie dzieci do wysłuchania kolejnego fragmentu. Część III Nadszedł wieczór. Zmęczony Miś usiadł pod starym dębem i chrupał wielkie czerwone jabłko, które zabrał Jeżykowi. Kiedy zrobiło się całkiem ciemno, Złaczek powiedział, że już mu się znudziło i idzie dalej. Zostawił Misia samego. Dopiero teraz mały niedźwiadek uświadomił sobie, że obraził wszystkich swoich starych przyjaciół i został sam w ciemnym borze w środku nocy. Na dodatek harcując po lesie zgubił drogę do domu. Poczuł się oszukany i bardzo samotny. Siedział pod drzewem i cicho łkał. Usłyszała to Sowa Mądra Głowa, która właśnie wyruszyła na nocne łowy. Sowa wiedziała, że Miś nie jest z natury zły, ale przez swoją naiwność i łatwowierność dał się namówić do złych uczynków. Postanowiła mu pomóc. Bezszelestnie poszybowała przez leśną gęstwinę i sprowadziła przyjaciół Misia. - Nie płacz przyjacielu! - powiedziały chórem zwierzątka. Zdziwiony Miś spojrzał załzawionymi oczkami na przyjaciół, podbiegł i uściskał wszystkich po kolei. Przepraszał zwierzęta i prosił o wybaczenie. Było mu wstyd za swoje wcześniejsze zachowanie. Cieszył się bardzo, że ma tak wspaniałych przyjaciół, którzy nie opuścili go w potrzebie. Złaczek nigdy więcej nie odwiedził Misia. A Ciebie? Pytania nauczyciela: * Gdzie Miś odpoczywał wieczorem? * Co Złaczek powiedział Misiowi, kiedy zrobiło się ciemno? * Jak poczuł się wtedy Miś, o czym pomyślał? * Kto zauważył Misia pod drzewem, kto mu pomógł? * Czy Miś przeprosił przyjaciół za swoje wcześniejsze zachowanie? * Czy wstydził się tego, jak wcześniej ich traktował? * Czy Złaczek odwiedził jeszcze Misia? 3. „A czy Was kiedyś odwiedził Złaczek? - rozmowa z dziećmi na temat ich zachowania i wspólnych zabaw. 4. Zabawa „Kładka”: Na podłodze należy rozciągnąć wąski materiał, który ma wyobrażać kładkę nad strumykiem. Dzieci ćwiczą parami mijanie się na niej (formy grzecznościowe – powitanie, ustępowanie pierwszeństwa), przeprowadzają się wzajemnie. Na koniec dzieci dzielą się wrażeniami na temat spotkania się na kładce z druga osobą. OMÓWIENIE ZABAWY: zwrócenie uwagi jak ważną rolę w naszych kontaktach z ludźmi odgrywa grzeczność, używanie takich słów jak „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”, witanie się i żegnanie oraz inne. 5. „Zjadacz złych uczynków” – praca plastyczna. Wykonanie wspólnie stworka z surowców wtórnych, do którego dzieci będą chować swoją złość i złe uczynki. EWALUACJA: dzieci siedząc w kręgu, po kolei opowiadają co im się najbardziej podobało podczas zajęć. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ: dzieci siedzą w kręgu, podają sobie po kolei piłeczkę i mówią coś miłego osobie obok. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |