Katalog

Małgorzata Mazur, 2017-06-13
Łęki Szlacheckie

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć popołudniowych – Bajka, która leczy.

- n +

Temat zajęcia : „Bajka o małym Misiu” – ukazanie skutków niewłaściwego zachowania się wobec innych.

Prowadząca : mgr Małgorzata Mazur
Data: 24.11.2016r.

Realizacja Podstawy Programowej:
• Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Ad.1
• Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Ad.6

Cele główny:
• budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe.

Cele szczegółowe: dziecko -
• obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują,
• grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy,
• przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych,
• próbuje przewidywać skutki swoich zachowań,
• próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu;
• ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

Formy pracy:
• praca w parach,
• zbiorowa.

Metody pracy:
• czynna - zadań stawianych dziecku,
• oglądowa,
• słowna.

Środki dydaktyczne: Książka - „Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka” wyd. „Impuls”, tekst bajki (www.chomikuj.pl/opowiastka/), sylwety do opowiadania (miś, krasnal – Złaczek, jeż, sroka, sowa), pudełka tekturowe, plastikowe butelki, gazety, ręczniki jednorazowe, pisaki, torby foliowe, worki na śmieci, opakowania po jogurtach, klej.



Przebieg zajęcia:

1. Powitanie – zabawa „Iskierka”.
Dzieci siedzą w kręgu, trzymając się za ręce. Nauczycielka przekazuje dziecku siedzącemu obok niej uścisk dłoni, wypowiadając słowa: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk. Dzieci kolejno przekazują sobie uścisk dłoni.

2. Czytanie bajki – nauczycielka czyta dzieciom bajkę powoli i wyraźnie (bajka jest ilustrowana sylwetami).

Część I

Był piękny, słoneczny dzień. Mały Miś obudził się wcześnie rano i pobiegł nad rzekę umyć ząbki. Kiedy pochylił się nad błyszczącą w promieniach słońca taflą krystalicznej wody zauważył, że ktoś siedzi na jego uszku. - Kim jesteś? - zapytał Miś. - Jestem Złaczek, jeśli chcesz będę twoim przyjacielem i nigdy cię nie opuszczę. Miś ucieszył się i z nowym przyjacielem wyruszył do lasu na wycieczkę.

Pytania nauczyciela:
* O jaki zwierzątku jest bajeczka?
* Gdzie pobiegł mały Miś wczesnym rankiem?
* Kogo ujrzał Miś na swoim uchu?
* Kim chciał Zostać Złaczek dla Misia?
* Dokąd poszli Miś i Złaczek?
Zaproszenie dzieci do wysłuchania kolejnego fragmentu.

Cześć II

Na pięknej polanie spotkali starego przyjaciela Misia – Jeża. - Jak się masz Misiu? - zapytał wesoło Jeż. - Rzuć w niego szyszką – szepnął Misiowi do ucha Złaczek. Miś niewiele myśląc spełnił prośbę nowego kolegi. Jeżykowi zrobiło się przykro i szybko schronił się w swojej norce. Miś i Złaczek śmiejąc się głośno ruszyli dalej, łamiąc po drodze gałęzie drzew i krzaków. Pod wielką sosną spotkali przyjaciółkę Misia – Srokę. - Witaj Misiu! - krzyknęła wesoło. Złaczek namówił Misia, by wyrwał Sroce jedno czarne błyszczące piórko z ogonka. I tym razem Miś spełnił prośbę Złaczka. Przerażona Sroka odleciała na sam czubek sosny. Czuła złość i była zdziwiona, nie poznawała zachowania Misia. A nowi przyjaciele szli dalej obrażając i krzywdząc kolejnych przyjaciół Misia i sprawiało im to wielką radość. Miś cieszył się, że ma takiego fajnego przyjaciela, z którym może przeżyć zabawne przygody.

Pytania nauczyciela:
* Kogo spotkali Miś i Złaczek?
* Co kazał Misiowi zrobić Złaczek?
* Jak czuł się Jeżyk, kiedy Miś rzucił w niego szyszką?
* Kogo jeszcze spotkali Miś i Złaczek?
* Co Miś zrobił Sroce?
* Czy Sroce podobało się zachowanie Misia?
* A czy wam podobało się zachowanie Misia?
Zaproszenie dzieci do wysłuchania kolejnego fragmentu.

Część III

Nadszedł wieczór. Zmęczony Miś usiadł pod starym dębem i chrupał wielkie czerwone jabłko, które zabrał Jeżykowi. Kiedy zrobiło się całkiem ciemno, Złaczek powiedział, że już mu się znudziło i idzie dalej. Zostawił Misia samego. Dopiero teraz mały niedźwiadek uświadomił sobie, że obraził wszystkich swoich starych przyjaciół i został sam w ciemnym borze w środku nocy. Na dodatek harcując po lesie zgubił drogę do domu. Poczuł się oszukany i bardzo samotny. Siedział pod drzewem i cicho łkał. Usłyszała to Sowa Mądra Głowa, która właśnie wyruszyła na nocne łowy. Sowa wiedziała, że Miś nie jest z natury zły, ale przez swoją naiwność i łatwowierność dał się namówić do złych uczynków. Postanowiła mu pomóc. Bezszelestnie poszybowała przez leśną gęstwinę i sprowadziła przyjaciół Misia. - Nie płacz przyjacielu! - powiedziały chórem zwierzątka. Zdziwiony Miś spojrzał załzawionymi oczkami na przyjaciół, podbiegł i uściskał wszystkich po kolei. Przepraszał zwierzęta i prosił o wybaczenie. Było mu wstyd za swoje wcześniejsze zachowanie. Cieszył się bardzo, że ma tak wspaniałych przyjaciół, którzy nie opuścili go w potrzebie. Złaczek nigdy więcej nie odwiedził Misia. A Ciebie?

Pytania nauczyciela:
* Gdzie Miś odpoczywał wieczorem?
* Co Złaczek powiedział Misiowi, kiedy zrobiło się ciemno?
* Jak poczuł się wtedy Miś, o czym pomyślał?
* Kto zauważył Misia pod drzewem, kto mu pomógł?
* Czy Miś przeprosił przyjaciół za swoje wcześniejsze zachowanie?
* Czy wstydził się tego, jak wcześniej ich traktował?
* Czy Złaczek odwiedził jeszcze Misia?

3. „A czy Was kiedyś odwiedził Złaczek? - rozmowa z dziećmi na temat ich zachowania i wspólnych zabaw.

4. Zabawa „Kładka”:
Na podłodze należy rozciągnąć wąski materiał, który ma wyobrażać kładkę nad strumykiem. Dzieci ćwiczą parami mijanie się na niej (formy grzecznościowe – powitanie, ustępowanie pierwszeństwa), przeprowadzają się wzajemnie. Na koniec dzieci dzielą się wrażeniami na temat spotkania się na kładce z druga osobą.
OMÓWIENIE ZABAWY: zwrócenie uwagi jak ważną rolę w naszych kontaktach z ludźmi odgrywa grzeczność, używanie takich słów jak „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”, witanie się i żegnanie oraz inne.

5. „Zjadacz złych uczynków” – praca plastyczna.
Wykonanie wspólnie stworka z surowców wtórnych, do którego dzieci będą chować swoją złość i złe uczynki.

EWALUACJA: dzieci siedząc w kręgu, po kolei opowiadają co im się najbardziej podobało podczas zajęć.

ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ: dzieci siedzą w kręgu, podają sobie po kolei piłeczkę i mówią coś miłego osobie obok.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.