Katalog Dagmara Kaczmarek, 2017-06-13 Łobez WOS, Scenariusze Scenariusz lekcji wos - "Kto rządzi w Polsce - Prezydent czy Rada Ministrów?"Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie dla klasy II w Technikum Zawodowym Temat zajęć lekcyjnych: Kto rządzi w Polsce - Prezydent czy Rada Ministrów? Czas trwania lekcji: 90 minut - 2 jednostki lekcyjne Cele lekcji: 1. Kształcący: Uczeń kształci umiejętność: • korzystania z różnych źródeł informacji; • umiejętność skutecznego i sprawnego wyszukiwania informacji; • twórczego rozwiązywania problemów; • współdziałania w grupie; • prawidłowego operowania pojęciami poznanymi podczas lekcji; • publicznych wystąpień. 2. Poznawczy: Uczeń: • zna urząd Prezydenta RP oraz jego kompetencje; • zna Radę Ministrów i jej kompetencje; • potrafi określić „Kto rządzi w Polsce?” i przytoczyć odpowiednie argumenty. • potrafi posługiwać się Konstytucją, odnaleźć odpowiednie rozdziały i artykuły Konstytucji, 3. Wychowawczy • efektywne współdziałanie w grupie; • zachowanie prawidłowych zasad dyskusji; Środki dydaktyczne: • prezentacja multimedialna • egzemplarze Konstytucji RP; • karty pracy w grupie; • tablica interaktywna. Metody: • wykład nauczyciela; • praca w grupach; • praca pod kierunkiem nauczyciela; • wizualizacja za pomocą schematu zamieszczonego na tablicy interaktywnej. Podczas wcześniejszych lekcji uczniowie: - poznali źródła prawa oraz hierarchię aktów prawnych, - poznali kompetencje władzy ustawodawczej w Polsce, - poznali Konstytucję RP (jej funkcje i budowę). PRZEBIEG LEKCJI Część organizacyjna: • wejście do klasy, • sprawdzenie obecności. Część przygotowawcza: • Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji „Kto rządzi w Polsce Prezydent czy Rada Ministrów?”. • Nauczyciel przedstawia krótką prezentacje multimedialną w programie Power Point na temat „Kto rządzi w Polsce – Prezydent czy Rada Ministrów?”. W prezentacji wyjaśnione zostaje pojęcie „Prezydent RP”, „Głowa Państwa”,, „Rada Ministrów”, procedura wyboru i odwołania Prezydenta RP oraz jego uprawnienia, skład Rady Ministrów, procedura powoływania i odwoływania Rady Ministrów. W prezentacji przedstawiono także Prezydenta RP Andrzeja Dudę oraz Radę Ministrów. Część realizacyjna: • Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie, a następnie przydziela poszczególnym grupom zadania ( Załącznik nr 1 - karta pracy nr1). • Uczniowie pracują w grupach i wyszukują w egzemplarzach Konstytucji RP poszczególnych informacji dotyczących kompetencji Rady Ministrów. Następnie przedstawiciele poszczególnych grup prezentują wyniki swojej pracy. Najważniejsze informacje zostają zapisane na tablicy interaktywnej. • Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy nr 2 i wyjaśnia treść ćwiczenia. Zadaniem uczniów jest przedstawienie kompetencji Prezydenta RP na podstawie informacji zawartych w tekście źródłowym, którym jest Konstytucja RP. Następnie reprezentanci poszczególnych grup prezentują wyniki pracy i zapisują je na tablicy interaktywnej ( Załącznik nr 2 - karta pracy nr 2). • Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela porównują kompetencje Prezydenta RP oraz Rady Ministrów na podstawie informacji zapisanych na tablicy oraz w kartach pracy. • Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela: 1. „Kto waszym zdaniem rządzi w Polsce i dlaczego?” 2. „Kto ma większe kompetencje? Prezydent RP czy Rada Ministrów?” Część podsumowująca: • Uczniowie podsumowują pracę na lekcji wraz z nauczycielem. • Nauczyciel drukuje efekty pracy uczniów (kompetencje Prezydenta RP oraz kompetencje Rady Ministrów) i rozdaje każdemu uczniowi. • Nauczyciel zbiera karty pracy od nr 1 do nr 2 i ocenia prace uczniów podczas lekcji. Zadanie domowe: Jako zadanie domowe uczniowie mają przygotować pisemną wypowiedź na pytanie Opracowała Dagmara Kaczmarek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |