Katalog Karolina Orłowska, 2017-06-13 Kraków Język polski, Konspekty konspekt lekcji do ballady "Król Olch"Szkoła średnia, klasa druga, jedna jednostka lekcyjna TEMAT: Motywy fantastyczne w balladzie „Król Olch” CELE LEKCJI: -OGÓLNY – refleksja nad motywami fantastycznymi i ich rolą w dziełach preromantycznych (zapowiedź nowej epoki) -OPERACYJNE – uczeń: -analizuje i interpretuje balladę -odnajduje i charakteryzuje motywy preromantyczne/ romantyczne: dziecka, współistnienie świata fantastycznego i realistycznego, przyrody -umie wskazać nawiązania do kultury ludowej -umie wskazać i scharakteryzować postawę racjonalną i irracjonalną -wykorzystuje cytaty w formie argumentacyjnej -bierze udział w dyskusji -zna pojęcie ballady METODY KSZTAŁCENIA : -Metoda problemowa -Heureza -Elementy wykładu -Dyskusja FORMY ORGANIZACYJNE : -praca zbiorowa -praca indywidualna ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE : Obraz „Król Elfów” Moritza von Schwind Utwór muzyczny „Erlkönig” Franza Schuberta BIBLIOGRAFIA : -PODMIOTOWA- J.W. Goethe, „Król Olch” PRZEBIEG LEKCJI WSTĘP (Grupa wybranych uczniów aranżuje kilka dni przed lekcją inscenizację utworu ucząc się go na pamięć i przygotowując symboliczne rekwizyty i stroje) Nauczyciel puszcza uczniom balladę F. Schuberta „Król Olch” i prezentuje obraz M. von Schwind, prosi o opinię co przedstawia obraz, jaką tworzy atmosferę. Nauczyciel informuje uczniów, że zarówno obraz jak i dzieło muzyczne nawiązują do ballady Goethego która powstała na podstawie ballady ludowej. Następuje inscenizacja tekstu a po niej cicha lektura. Uczniowie porównują swoje wcześniejsze refleksje na temat obrazu i dzieła muzycznego z tekstem literackim. ROZWINIĘCIE LEKCJI Uczniowie pracują odpowiadając na pytania zawarte w karcie pracy: 1. JAKA JEST ATMOSFERA UTWORU I CO JĄ TWORZY? (noc, ciemność, niepokój bohaterów, brak porozumienia, postacie fantastyczne/ mroczna, niepokojąca, itp.) 2. W JAKI SPOSÓB RZECZYWISTOŚĆ POSTRZEGAJĄ SYN I OJCIEC, JAK MOŻNA NAZWAĆ ICH POSTAWY, CO JEST ICH ŹRÓDŁEM? Syn: widzi, słyszy, odczuwa króla, jego córki-irracjonalizm- serce,dusza Ojciec: widzi, słyszy las, mgłę, księżyc- racjonalizm- rozum 3. Z CZEGO WYNIKA RÓŻNICA W POSTRZEGANIU RZECZYWISTOŚCI PRZEZ BOHATERÓW? Syn jest dzieckiem- jest łącznikiem pomiędzy światem fantastycznym i realnym, jak postacie obłąkana, nadwrażliwe, widzi „oczyma duszy” 4. JAK TWOIM ZDANIEM SKOŃCZYŁA SIĘ HISTORIA CHŁOPCA? (dowolne odpowiedzi uczniów) 5. SCHARAKTERYZUJ BUDOWĘ I TREŚĆ TEKSTU, NAZWIJ GATUNEK: -inspiracja utworem ludowym -obecność świata fantastycznego -znaczenie przyrody -synkretyzm gatunkowy -bohater (tutaj dziecko które widzi więcej) Gatunek to ballada- utwór popularny w romantyzmie. Nauczyciel sprawdza z uczniami karty pracy i koryguje błędy. Dodaje że takie teksty jak ballada Goethego były zwiastunem nowej epoki i nowego światopoglądu który wypierał oświeceniowy racjonalizm i empiryzm. W odwołaniu do ballady prosi wychowanków by wskazali, na czym może opierać się nowy światopogląd, możliwe odpowiedzi: -intuicjonizm -serce -dusza PODSUMOWANIE: Uczniowie biorą udział w dyskusji: Co prowadzi do lepszego poznania rzeczywistości: serce czy rozum? Rozważ problem odwołując się do ballady „Król Olch” i innych znanych Ci tekstów kultury Karta pracy: 1. JAKA JEST ATMOSFERA UTWORU I CO JĄ TWORZY? 2. W JAKI SPOSÓB RZECZYWISTOŚĆ POSTRZEGAJĄ SYN I OJCIEC, JAK MOŻNA NAZWAĆ ICH POSTAWY, CO JEST ICH ŹRÓDŁEM? 3. Z CZEGO WYNIKA RÓŻNICA W POSTRZEGANIU RZECZYWISTOŚCI PRZEZ BOHATERÓW? 4. JAK TWOIM ZDANIEM SKOŃCZYŁA SIĘ HISTORIA CHŁOPCA? 5. SCHARAKTERYZUJ BUDOWĘ I TREŚĆ TEKSTU, NAZWIJ GATUNEK: mgr K. Orłowska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |