Katalog

Joanna Jankowska, 2017-06-13
Skoczów

Zajęcia zintegrowane, Sprawozdania

Ćwiczenia rytmiczne, oddechowe i relaksacyjne stymulowane muzyką relaksacyjną

- n +



Scenariusz zajęć

Temat:
Grupa wiekowa: 8-11 lat
Czas trwania: 45minut do 60min (w zależności od indywidualnych możliwości dzieci)


Cele:
• niwelowanie nadpobudliwości nerwowej, opanowanie niepokoju ruchowego pobudzanie wyobraźni twórczej
• kształcenie poczucia rytmu
• rozwijanie umiejętności komunikacji między nauczycielem a uczniem
• rozwijanie wspólnej aktywności ruchowej, głosowej i instrumentalnej;
• koncentracja uwagi, naśladownictwo;
• kształcenie świadomości własnego ciała i przestrzeni
• stworzenie atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa;
• stwarzanie nastroju sprzyjającego do pracy z dzieckiem
• integracja grupy
• rozwijanie funkcji poznawczych : wzrokowych, słuchowych, dotykowych
• zachęcanie do współdziałania w grupie

Metody:

*Aktywne stawianie zadań do działań inspirujących
*Słowne: rozmowa (piosenka), sposoby społecznego porozumiewania się
*Ekspresyjne: ćwiczenia relaksacyjne
*Percepcyjne: pokaz, samodzielne doświadczenia, obserwacja

Formy realizacji:

*Praca w grupie, w zespołach, parami

Środki dydaktyczne:

*Odpowiednio przygotowana sala;
* sprzęt audio i płyty CD z odpowiednio dobranym repertuarem muzycznym;
* instrumenty: marakasy, bębenki, cymbałki, talerze, tamburyna, instrumenty klawiszowe, materacyk, sakwy
*olejki zapachowe, świece


PRZEBIEG ZAJĘĆ

Odreagowanie-
• "Przedstawianie się" - uczestnicy zabawy stają w kole, twarzą do środka. Każdy wymawia swe imię jak najciszej potrafi, następnie powtarza je tak, jak potrafi najgłośniej.
• "Powitanie" - dzieci biegają po sali w podskokach zgodnie z melodią "Wszyscy są, Witam was". Podczas przerwy w muzyce uczniowie witają się , podają sobie ręce(mogą wypowiedzieć miłe słowa) .
Zrytmizowanie-
• Dzieci siadają w kole. Podają sobie piłkę (może to być zwykła torba którą napełnimy liśćmi ) nauczyciel puszcza nagranie „Jabłko ”. Wspólne podawanie piłki do muzyki. Następnie maszerują rytmicznie po obwodzie koła, odtwarzają rytm melodii
„Jesienna poleczka" uderzając delikatnie rękoma(może być o rękę lub o nogi) podczas refrenu.
• Dzieci otrzymują różne instrumenty perkusyjne. Siadają w kole - w środku siedzi nauczycielka z tamburynem. Nauczyciel gra krótkie rytmy, które są natychmiast powtarzane przez wszystkie dzieci (na zasadzie echa).
Uwrażliwienie -
• Dzieci słuchają fragmentu wiersza M. Konopnickiej pt. "Świerszczyk".
"Wicher wieje, deszcz zacina,
Jesień, jesień już".
• Dzieci "malują" w powietrzu figury kojarzące się z wierszem: jesienne mgły, chmury, liście. Ruchy dzieci powinny być płynne, powolne, ręce podczas "malowania" jak najbardziej rozluźnione.
Relaksacja -
„Masaż na dobry humor”
uczniowie stoją w kręgu.

Nauczyciel recytuje wiersz, a dzieci wykonują gesty zgodne
z jego treścią:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu kôľBFdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

• Dzieci leżą na dywanie.(materacu, sakwie)
Słuchając muzyki Vivaldiego "Cztery pory roku" - "Jesień" wprowadzane są w stan odprężenia psychofizycznego. (podczas słuchania muzyki nauczyciel może zapalić świece z domieszką olejków zapachowych)

• Po krótkim odprężeniu dzieci zaczynają się ożywiać- zabierają się do dalszej zabawy.
Aktywizacja-
• "Zabawa w zbieranie liści" - nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali jesienne liście - na krzesełkach, stolikach, półkach, podłodze, itp. Przy miarowym akompaniamencie dzieci spacerują po całej sali nie ruszając leżących liści. Gdy usłyszą melodię poznanej wcześniej piosenki "Już opadły liście" (Muz. Stanisław Jedynak, Sł. Krystyna Majewska), szybko je zbierają i układają w bukiety. Zwycięża dziecko, które uzbiera najwięcej liści.

• Zakończenie zajęć:
Nauczyciel żegna się z dziećmi (z każdym z osobna, podając mu rękę i dziękując za miłe zajęcia), następnie rozmawia z dziećmi na temat zajęć (co im się podobało najbardziej, jakie ćwiczenia sprawiły największą radość a jakie ćwiczenia pomogły w zrelaksowaniu się i odprężeniu)

















Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.