Katalog Joanna Jankowska, 2017-06-13 Skoczów Zajęcia zintegrowane, Sprawozdania Ćwiczenia rytmiczne, oddechowe i relaksacyjne stymulowane muzyką relaksacyjnąScenariusz zajęć Temat: Grupa wiekowa: 8-11 lat Czas trwania: 45minut do 60min (w zależności od indywidualnych możliwości dzieci) Cele: • niwelowanie nadpobudliwości nerwowej, opanowanie niepokoju ruchowego pobudzanie wyobraźni twórczej • kształcenie poczucia rytmu • rozwijanie umiejętności komunikacji między nauczycielem a uczniem • rozwijanie wspólnej aktywności ruchowej, głosowej i instrumentalnej; • koncentracja uwagi, naśladownictwo; • kształcenie świadomości własnego ciała i przestrzeni • stworzenie atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa; • stwarzanie nastroju sprzyjającego do pracy z dzieckiem • integracja grupy • rozwijanie funkcji poznawczych : wzrokowych, słuchowych, dotykowych • zachęcanie do współdziałania w grupie Metody: *Aktywne stawianie zadań do działań inspirujących *Słowne: rozmowa (piosenka), sposoby społecznego porozumiewania się *Ekspresyjne: ćwiczenia relaksacyjne *Percepcyjne: pokaz, samodzielne doświadczenia, obserwacja Formy realizacji: *Praca w grupie, w zespołach, parami Środki dydaktyczne: *Odpowiednio przygotowana sala; * sprzęt audio i płyty CD z odpowiednio dobranym repertuarem muzycznym; * instrumenty: marakasy, bębenki, cymbałki, talerze, tamburyna, instrumenty klawiszowe, materacyk, sakwy *olejki zapachowe, świece PRZEBIEG ZAJĘĆ Odreagowanie- • "Przedstawianie się" - uczestnicy zabawy stają w kole, twarzą do środka. Każdy wymawia swe imię jak najciszej potrafi, następnie powtarza je tak, jak potrafi najgłośniej. • "Powitanie" - dzieci biegają po sali w podskokach zgodnie z melodią "Wszyscy są, Witam was". Podczas przerwy w muzyce uczniowie witają się , podają sobie ręce(mogą wypowiedzieć miłe słowa) . Zrytmizowanie- • Dzieci siadają w kole. Podają sobie piłkę (może to być zwykła torba którą napełnimy liśćmi ) nauczyciel puszcza nagranie „Jabłko ”. Wspólne podawanie piłki do muzyki. Następnie maszerują rytmicznie po obwodzie koła, odtwarzają rytm melodii „Jesienna poleczka" uderzając delikatnie rękoma(może być o rękę lub o nogi) podczas refrenu. • Dzieci otrzymują różne instrumenty perkusyjne. Siadają w kole - w środku siedzi nauczycielka z tamburynem. Nauczyciel gra krótkie rytmy, które są natychmiast powtarzane przez wszystkie dzieci (na zasadzie echa). Uwrażliwienie - • Dzieci słuchają fragmentu wiersza M. Konopnickiej pt. "Świerszczyk". "Wicher wieje, deszcz zacina, Jesień, jesień już". • Dzieci "malują" w powietrzu figury kojarzące się z wierszem: jesienne mgły, chmury, liście. Ruchy dzieci powinny być płynne, powolne, ręce podczas "malowania" jak najbardziej rozluźnione. Relaksacja - „Masaż na dobry humor” uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel recytuje wiersz, a dzieci wykonują gesty zgodne z jego treścią: Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło. Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma. Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami. Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma. Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć. Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu kôľBFdy ma. Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la. Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże. Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło. Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz. • Dzieci leżą na dywanie.(materacu, sakwie) Słuchając muzyki Vivaldiego "Cztery pory roku" - "Jesień" wprowadzane są w stan odprężenia psychofizycznego. (podczas słuchania muzyki nauczyciel może zapalić świece z domieszką olejków zapachowych) • Po krótkim odprężeniu dzieci zaczynają się ożywiać- zabierają się do dalszej zabawy. Aktywizacja- • "Zabawa w zbieranie liści" - nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali jesienne liście - na krzesełkach, stolikach, półkach, podłodze, itp. Przy miarowym akompaniamencie dzieci spacerują po całej sali nie ruszając leżących liści. Gdy usłyszą melodię poznanej wcześniej piosenki "Już opadły liście" (Muz. Stanisław Jedynak, Sł. Krystyna Majewska), szybko je zbierają i układają w bukiety. Zwycięża dziecko, które uzbiera najwięcej liści. • Zakończenie zajęć: Nauczyciel żegna się z dziećmi (z każdym z osobna, podając mu rękę i dziękując za miłe zajęcia), następnie rozmawia z dziećmi na temat zajęć (co im się podobało najbardziej, jakie ćwiczenia sprawiły największą radość a jakie ćwiczenia pomogły w zrelaksowaniu się i odprężeniu) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |