Katalog

Iwona Stawarska, 2017-06-13
Biłgoraj

Język polski, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego

- n +

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego


Cel podstawowy podejmowanego stażu:
• uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Założone cele opracowanego planu:
• poszerzanie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły
oraz określenie możliwości podejmowania działań w ich zakresie poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły;
• pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe;
• podniesienie efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań;
• aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły;
• rozszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego.

Wymagania egzaminacyjne umożliwiające uzyskanie awansu na stopień nauczyciela mianowanego obejmują w szczególności:

1. Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu;

2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;

3. Umiejętność wykorzystywania w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;

4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;

5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej
lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 

§ 7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu

Zadania do wykonania
1. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.
- rozmowy z opiekunem stażu;
- zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy;
- ustalenie terminów spotkań z opiekunem;

2. Poznanie procedury awansu zawodowego.
- analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego;
– udział w szkoleniu - awans zawodowy nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o nadanie stopnia nauczyciela mianowanego;

3. Doskonalenie zawodowe.
- udział w warsztatach metodycznych, kursach doskonalących i konferencjach;

4. Aktywne uczestnictwo w WDN zgodnie z planem szkoły w latach 2014 – 2017.
- rady szkoleniowe wewnętrzne, zajęcia koleżeńskie;

5. Dzielenie się wiedzą.
- obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
i innych nauczycieli;
- prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, konsultacje, opracowanie konspektów zajęć i ich analiza;

6. Publikowanie własnych prac.
- opublikowanie planu rozwoju zawodowego;
- publikacje scenariuszy, konspektów;

7. Prowadzenie dokumentacji szkolnej.
- poprawne prowadzenie dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych;
- sprawozdania z przeprowadzonych zajęć dodatkowych;
- analiza sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych;
- analiza badania wyników nauczania.

8. Monitoring i ewaluacja własnej pracy.
- wybór programu nauczania w oparciu o jego merytoryczne wartości;
- opracowanie przedmiotowego systemu oceniania
z języka polskiego;
- opracowanie planów pracy z języka polskiego dla klas IV – VI szkoły podstawowej;
- stosowanie aktywnych metod nauczania;
- opracowanie pomocy dydaktycznych: testy, sprawdziany, karty pracy;
- dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania wiadomości i oceniania uczniów,
- ewaluacja własnych działań, bieżący obraz własnej pracy, równomierne rozłożenie planowanych prac, monitorowanie własnych osiągnięć, uzupełnianie braków;

9. Tworzenie własnego warsztatu pracy.
- gromadzenie własnej biblioteki warsztatu pracy;
- gromadzenie materiałów dydaktycznych, dekoracji okolicznościowych, sali lekcyjnej, przygotowanie ściennych gazetek;

10. Organizowanie i przygotowanie uroczystości szkolnych.
- opracowywanie scenariuszy apeli i akademii szkolnych;
- wykonanie dekoracji, rekwizytów, kostiumów;
- współpraca z uczniami, rodzicami oraz gronem pedagogicznym podczas organizacji uroczystości szkolnych i różnorodnych imprez;

11. Udział w uroczystościach, konkursach i imprezach szkolnych i międzyszkolnych.
- przygotowanie dzieci do występów;
- udział dzieci w konkursach;
- organizacja konkursów;

§ 7 ust.2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych
i cywilizacyjnych

Zadania do wykonania
1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów.
- otoczenie opieką uczniów z rodzin wielodzietnych
i niewydolnych wychowawczo;
- organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem;
- realizowanie Programu wychowawczego i profilaktyki w oparciu o plan pracy szkoły

2. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów.
- wyrównywanie szans edukacyjnych;
- pomoc uczniom mającym trudności w czytaniu
i pisaniu poprzez prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego;
- prowadzenie zajęć przygotowujących do sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego;

3. Praca z uczniem zdolnym.
- przygotowanie uczniów do udziału w przedmiotowych konkursach humanistycznych;
- udział uczniów w szkolnych konkursach związanych
z patronem szkoły – Henrykiem Sienkiewiczem;

4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- organizowanie spotkań z ludźmi różnych zawodów, artystami ludowymi;
- organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy do ciekawych miejsc regionu, wyjazdy do kina, teatru;

5. Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Biłgoraju;
- współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną, udział
w konkursach, spotkaniach;

6. Współpraca z rodzicami.
- rozmowy indywidualne i konsultacje z rodzicami;
- poznanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez przeprowadzenie rozmów i obserwacji;
- wykorzystanie uroczystości do nawiązania współpracy z rodzinami dzieci;

7. Organizowanie akcji charytatywnych.
- współpraca z Hospicjum im. Małego Księcia
w Lublinie, przeprowadzenie akcji charytatywnej;

§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Zadania do wykonania
1. Doskonalenie umiejętności korzystania z programów komputerowych i Internetu.
- udział w szkoleniach z zakresu obsługi komputera;
- przesyłanie prac i dokumentów drogą internetową;
- wykorzystanie Internetu i jego zasobów w tworzeniu
i realizacji procesu dydaktycznego;
propozycji scenariuszy zajęć, uroczystości;


2. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej
na zajęciach lekcyjnych.
- sporządzanie testów, ankiet, ćwiczeń na zajęcia lekcyjne przy użyciu komputera;
- korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych;
- korzystanie z encyklopedii multimedialnej, słowników;
- wykorzystanie płyt CD i DVD w procesie dydaktycznym;
- korzystanie z Internetu;
- korzystanie z tablicy interaktywnej;
- stworzenie banku stron internetowych dotyczących propozycji scenariuszy zajęć, uroczystości;

§7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej
lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Zadania do wykonania
1. Systematyczne pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki.
- aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki na kursach, szkoleniach, warsztatach;
- udział w szkoleniach rady pedagogicznej
oraz konferencjach;
- korzystanie ze zbiorów bibliotek (nowości książkowe, czasopisma);
- aktywna praca nad samokształceniem;
- współpraca z rodzicami;

2. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych.
- organizowanie wycieczek oraz uroczystości szkolnych;
- kształtowanie świadomości ekologicznej, poczucia odpowiedzialności, właściwych postaw wobec środowiska poprzez aktywne uczestnictwo w akcjach {„Sprzątanie świata”}, dbałość o powierzone mienie;
- opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych;
- aktywne pełnienie funkcji wychowawcy(opiekuna) świetlicy szkolnej;
- opieka nad dziećmi dojeżdżającymi (odprowadzanie uczniów do autobusu).

§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Zadania do wykonania
1. Znajomość zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły.
- dogłębna analiza dokumentacji szkolnej: Statutu, WSO, regulaminów, ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela itp.,
- stworzenie podręcznej biblioteki podstawowych aktów prawnych obowiązujących w szkole;
- złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne;
- sporządzenie planu rozwoju zawodowego;

- opracowanie planów pracy z języka polskiego
w oparciu o program nauczania,
- opracowanie kryteriów oceniania z języka polskiego dla klas IV-VI;
- przygotowanie planu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego;
- udział w pracach różnych komisji szkolnych;

Podpis nauczyciela kontraktowego: ..........................

Podpis opiekuna stażu: ...........................................................

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.