Katalog Iwona Stawarska, 2017-06-13 Biłgoraj Język polski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanegoPlan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego Cel podstawowy podejmowanego stażu: • uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Założone cele opracowanego planu: • poszerzanie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości podejmowania działań w ich zakresie poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły; • pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe; • podniesienie efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań; • aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły; • rozszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego. Wymagania egzaminacyjne umożliwiające uzyskanie awansu na stopień nauczyciela mianowanego obejmują w szczególności: 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu; 2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; 3. Umiejętność wykorzystywania w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań; 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu Zadania do wykonania 1. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. - rozmowy z opiekunem stażu; - zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy; - ustalenie terminów spotkań z opiekunem; 2. Poznanie procedury awansu zawodowego. - analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego; – udział w szkoleniu - awans zawodowy nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o nadanie stopnia nauczyciela mianowanego; 3. Doskonalenie zawodowe. - udział w warsztatach metodycznych, kursach doskonalących i konferencjach; 4. Aktywne uczestnictwo w WDN zgodnie z planem szkoły w latach 2014 – 2017. - rady szkoleniowe wewnętrzne, zajęcia koleżeńskie; 5. Dzielenie się wiedzą. - obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli; - prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, konsultacje, opracowanie konspektów zajęć i ich analiza; 6. Publikowanie własnych prac. - opublikowanie planu rozwoju zawodowego; - publikacje scenariuszy, konspektów; 7. Prowadzenie dokumentacji szkolnej. - poprawne prowadzenie dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych; - sprawozdania z przeprowadzonych zajęć dodatkowych; - analiza sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; - analiza badania wyników nauczania. 8. Monitoring i ewaluacja własnej pracy. - wybór programu nauczania w oparciu o jego merytoryczne wartości; - opracowanie przedmiotowego systemu oceniania z języka polskiego; - opracowanie planów pracy z języka polskiego dla klas IV – VI szkoły podstawowej; - stosowanie aktywnych metod nauczania; - opracowanie pomocy dydaktycznych: testy, sprawdziany, karty pracy; - dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania wiadomości i oceniania uczniów, - ewaluacja własnych działań, bieżący obraz własnej pracy, równomierne rozłożenie planowanych prac, monitorowanie własnych osiągnięć, uzupełnianie braków; 9. Tworzenie własnego warsztatu pracy. - gromadzenie własnej biblioteki warsztatu pracy; - gromadzenie materiałów dydaktycznych, dekoracji okolicznościowych, sali lekcyjnej, przygotowanie ściennych gazetek; 10. Organizowanie i przygotowanie uroczystości szkolnych. - opracowywanie scenariuszy apeli i akademii szkolnych; - wykonanie dekoracji, rekwizytów, kostiumów; - współpraca z uczniami, rodzicami oraz gronem pedagogicznym podczas organizacji uroczystości szkolnych i różnorodnych imprez; 11. Udział w uroczystościach, konkursach i imprezach szkolnych i międzyszkolnych. - przygotowanie dzieci do występów; - udział dzieci w konkursach; - organizacja konkursów; § 7 ust.2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Zadania do wykonania 1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów. - otoczenie opieką uczniów z rodzin wielodzietnych i niewydolnych wychowawczo; - organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem; - realizowanie Programu wychowawczego i profilaktyki w oparciu o plan pracy szkoły 2. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów. - wyrównywanie szans edukacyjnych; - pomoc uczniom mającym trudności w czytaniu i pisaniu poprzez prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego; - prowadzenie zajęć przygotowujących do sprawdzianu i egzaminu zewnętrznego; 3. Praca z uczniem zdolnym. - przygotowanie uczniów do udziału w przedmiotowych konkursach humanistycznych; - udział uczniów w szkolnych konkursach związanych z patronem szkoły – Henrykiem Sienkiewiczem; 4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym. - organizowanie spotkań z ludźmi różnych zawodów, artystami ludowymi; - organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy do ciekawych miejsc regionu, wyjazdy do kina, teatru; 5. Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą - współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Biłgoraju; - współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną, udział w konkursach, spotkaniach; 6. Współpraca z rodzicami. - rozmowy indywidualne i konsultacje z rodzicami; - poznanie sytuacji rodzinnej uczniów poprzez przeprowadzenie rozmów i obserwacji; - wykorzystanie uroczystości do nawiązania współpracy z rodzinami dzieci; 7. Organizowanie akcji charytatywnych. - współpraca z Hospicjum im. Małego Księcia w Lublinie, przeprowadzenie akcji charytatywnej; § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Zadania do wykonania 1. Doskonalenie umiejętności korzystania z programów komputerowych i Internetu. - udział w szkoleniach z zakresu obsługi komputera; - przesyłanie prac i dokumentów drogą internetową; - wykorzystanie Internetu i jego zasobów w tworzeniu i realizacji procesu dydaktycznego; propozycji scenariuszy zajęć, uroczystości; 2. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej na zajęciach lekcyjnych. - sporządzanie testów, ankiet, ćwiczeń na zajęcia lekcyjne przy użyciu komputera; - korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych; - korzystanie z encyklopedii multimedialnej, słowników; - wykorzystanie płyt CD i DVD w procesie dydaktycznym; - korzystanie z Internetu; - korzystanie z tablicy interaktywnej; - stworzenie banku stron internetowych dotyczących propozycji scenariuszy zajęć, uroczystości; §7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. Zadania do wykonania 1. Systematyczne pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. - aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki na kursach, szkoleniach, warsztatach; - udział w szkoleniach rady pedagogicznej oraz konferencjach; - korzystanie ze zbiorów bibliotek (nowości książkowe, czasopisma); - aktywna praca nad samokształceniem; - współpraca z rodzicami; 2. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych. - organizowanie wycieczek oraz uroczystości szkolnych; - kształtowanie świadomości ekologicznej, poczucia odpowiedzialności, właściwych postaw wobec środowiska poprzez aktywne uczestnictwo w akcjach {„Sprzątanie świata”}, dbałość o powierzone mienie; - opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych; - aktywne pełnienie funkcji wychowawcy(opiekuna) świetlicy szkolnej; - opieka nad dziećmi dojeżdżającymi (odprowadzanie uczniów do autobusu). § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Zadania do wykonania 1. Znajomość zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły. - dogłębna analiza dokumentacji szkolnej: Statutu, WSO, regulaminów, ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela itp., - stworzenie podręcznej biblioteki podstawowych aktów prawnych obowiązujących w szkole; - złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne; - sporządzenie planu rozwoju zawodowego; - opracowanie planów pracy z języka polskiego w oparciu o program nauczania, - opracowanie kryteriów oceniania z języka polskiego dla klas IV-VI; - przygotowanie planu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego; - udział w pracach różnych komisji szkolnych; Podpis nauczyciela kontraktowego: .......................... Podpis opiekuna stażu: ........................................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |