Katalog Iwona Stawarska, 2017-06-13 Biłgoraj Język polski, Konspekty Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV, utrwalający poznane zasady pisowni „ch”Opracowała: Iwona Stawarska Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV, utrwalający poznane zasady pisowni „ch” Temat: Droga do szkoły – utrwalamy zasady pisowni głoski „ch”. Cele wynikające podstawy programowej: Tworzenie wypowiedzi: Pisze poprawnie pod względem ortograficznym (III.2.5). Tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury (III.1.1.). Wnioski po sprawdzianie szóstoklasisty: Doskonalenie poprawności zapisu (ortograficzna, interpunkcyjna, językowa). Posługiwanie się źródłem informacji (słownik ortograficzny). Cele ogólne: utrwalenie zasad pisowni głoski ch; doskonalenie współpracy w grupie (utrwalanie poznanych zasad zachowania na języku polskim i/lub wdrażanie nowych). Cele szczegółowe: - wykorzystanie umiejętności posługiwania się alfabetem; - doskonalenie umiejętności poprawności zapisu; - kształcenie umiejętności korzystania ze źródeł informacji (słownik ortograficzny); - redagowanie historyjki, z uwzględnieniem wyrazów z „ch”; - wykorzystanie teoretycznych wiadomości w praktycznym działaniu; Metoda: metoda zajęć praktycznych; burza mózgów; gra dydaktyczna. Formy pracy: zbiorowa, jednostkowa, grupowa. Pomoce: gra planszowa „Droga do szkoły”; słowniki ortograficzne; plansze z zasadami pisowni (załącznik nr 2) oraz wyrazami z głoską „ch” i „h” (załącznik nr 3). Przebieg lekcji: 1. Faza przygotowawcza. Czynności wstępne: sprawdzenie obecności, pracy domowej i jej ocenienie, podanie celów lekcji i wprowadzenie do tematu. Na dzisiejszej lekcji utrwalimy zasady pisowni głoski „ch” poprzez zabawę, ponieważ będziemy wykorzystywać wiadomości teoretyczne w praktyce, grając w grę planszową „Droga do szkoły”. 2. Faza operacyjna. a) Przypomnienie zasad pisowni z głoską ch, wywieszenie przygotowanych plansz na tablicy (załącznik nr 1). b) Podział na grupy (ze względu na indywidualizację nauczania grupy będą wyznaczone przez nauczyciela – uczeń lepszy będzie wspierał ucznia słabszego, uczeń słabszy ma możliwość zdobycia oceny bardzo dobrej, osiągnięcia sukcesu edukacyjnego) – załącznik nr 1. c) Przygotowanie uczniów do rozpoczęcia gry: rozdanie słowników i gier planszowych oraz pozostałych pomocy, zapoznanie z zasadami gry. 3. Faza realizacyjna. a) Uczniowie przechodzą do rozwiązywania zadań – rozpoczynają grę. b) W trakcie gry uczniowie lub nauczyciel zawieszają wyrazy z głoską „ch” lub „h” na tablicy. c) Podsumowanie pracy grup – podliczenie zdobytych punktów (za poprawność zapisu) oraz ocena pracy grup (stopień wg skali ocen oraz naklejka do zeszytu). 4. Faza podsumowująca – wniosek z lekcji. Usystematyzujmy nową wiedzę (burza mózgów): „Na dzisiejszej lekcji utrwaliliśmy ....................... . Jest to głoska, która wymienia się na ..... Ponadto zapisujemy ją w wyrazach przed ............................., po literze ……….., oraz na ……………………….. – wyjątkiem jest wyraz …………... 5. Zadanie pracy domowej. Ułóż historyjkę pt. „Droga do szkoły” z uwzględnieniem wyrazów, które zostały umieszczone na tablicy. Załącznik nr 1 Podział na grupy: Gr. I – Gr. III Gr. II – Gr. IV Załącznik nr 2 Imię nazwisko ......................... D-dobrze/ Ź - źle Wyrazy: ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź Imię nazwisko ......................... D-dobrze/ Ź - źle Wyrazy: ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź Imię nazwisko………………………………………………… D-dobrze/ Ź - źle Wyrazy: ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź ........................... D Ź CH wymienia się na SZ [poducha - poduszka] CH piszemy po S [schody] CH piszemy przed spółgłoskami [chwast] CH piszemy na końcu wyrazu [brzuch] [WYJĄTEK !!! „druh”] schody chustka muchomor hortensja huśtawka orzech chuligan choinka pchła chrabąszcz hipopotam mucha pech chleb hydraulik helikopter chmura hałas chabry samochód harmider chłopak historia wychowawca Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |