Katalog

Iwona Stawarska, 2017-06-13
Biłgoraj

Język polski, Konspekty

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV, utrwalający poznane zasady pisowni „ch”

- n +

Opracowała: Iwona Stawarska

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV, utrwalający poznane zasady pisowni „ch”

Temat: Droga do szkoły – utrwalamy zasady pisowni głoski „ch”.

Cele wynikające podstawy programowej:
Tworzenie wypowiedzi:
Pisze poprawnie pod względem ortograficznym (III.2.5).
Tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury (III.1.1.).

Wnioski po sprawdzianie szóstoklasisty:
Doskonalenie poprawności zapisu (ortograficzna, interpunkcyjna, językowa).
Posługiwanie się źródłem informacji (słownik ortograficzny).

Cele ogólne: utrwalenie zasad pisowni głoski ch; doskonalenie współpracy w grupie (utrwalanie poznanych zasad zachowania na języku polskim i/lub wdrażanie nowych).
Cele szczegółowe:
- wykorzystanie umiejętności posługiwania się alfabetem;
- doskonalenie umiejętności poprawności zapisu;
- kształcenie umiejętności korzystania ze źródeł informacji (słownik ortograficzny);
- redagowanie historyjki, z uwzględnieniem wyrazów z „ch”;
- wykorzystanie teoretycznych wiadomości w praktycznym działaniu;

Metoda: metoda zajęć praktycznych; burza mózgów; gra dydaktyczna.

Formy pracy: zbiorowa, jednostkowa, grupowa.

Pomoce: gra planszowa „Droga do szkoły”; słowniki ortograficzne; plansze z zasadami pisowni (załącznik nr 2) oraz wyrazami z głoską „ch” i „h” (załącznik nr 3). 
Przebieg lekcji:
1. Faza przygotowawcza.
Czynności wstępne: sprawdzenie obecności, pracy domowej i jej ocenienie, podanie celów lekcji i wprowadzenie do tematu.
Na dzisiejszej lekcji utrwalimy zasady pisowni głoski „ch” poprzez zabawę, ponieważ będziemy wykorzystywać wiadomości teoretyczne w praktyce, grając w grę planszową „Droga do szkoły”.
2. Faza operacyjna.
a) Przypomnienie zasad pisowni z głoską ch, wywieszenie przygotowanych plansz na tablicy (załącznik nr 1).
b) Podział na grupy (ze względu na indywidualizację nauczania grupy będą wyznaczone przez nauczyciela – uczeń lepszy będzie wspierał ucznia słabszego, uczeń słabszy ma możliwość zdobycia oceny bardzo dobrej, osiągnięcia sukcesu edukacyjnego) – załącznik nr 1.
c) Przygotowanie uczniów do rozpoczęcia gry: rozdanie słowników i gier planszowych oraz pozostałych pomocy, zapoznanie z zasadami gry.
3. Faza realizacyjna.
a) Uczniowie przechodzą do rozwiązywania zadań – rozpoczynają grę.
b) W trakcie gry uczniowie lub nauczyciel zawieszają wyrazy z głoską „ch” lub „h” na tablicy.
c) Podsumowanie pracy grup – podliczenie zdobytych punktów (za poprawność zapisu) oraz ocena pracy grup (stopień wg skali ocen oraz naklejka do zeszytu).
4. Faza podsumowująca – wniosek z lekcji.
Usystematyzujmy nową wiedzę (burza mózgów):
„Na dzisiejszej lekcji utrwaliliśmy ....................... . Jest to głoska, która wymienia się na ..... Ponadto zapisujemy ją w wyrazach przed ............................., po literze ………..,
oraz na ……………………….. – wyjątkiem jest wyraz …………...
5. Zadanie pracy domowej.
Ułóż historyjkę pt. „Droga do szkoły” z uwzględnieniem wyrazów, które zostały umieszczone na tablicy.

Załącznik nr 1
Podział na grupy:
Gr. I – Gr. III
Gr. II – Gr. IV


Załącznik nr 2


Imię nazwisko ......................... D-dobrze/ Ź - źle
Wyrazy:
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź

Imię nazwisko ......................... D-dobrze/ Ź - źle
Wyrazy:
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź

Imię nazwisko………………………………………………… D-dobrze/ Ź - źle
Wyrazy:
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź
........................... D Ź

CH wymienia się na SZ [poducha - poduszka]
CH piszemy po S [schody]

CH piszemy przed spółgłoskami [chwast] 
CH piszemy na końcu wyrazu
[brzuch]
[WYJĄTEK !!! „druh”]

schody
chustka
muchomor
hortensja
huśtawka
orzech
chuligan
choinka
pchła
chrabąszcz
hipopotam
mucha
pech
chleb
hydraulik
helikopter
chmura
hałas
chabry
samochód
harmider
chłopak
historia
wychowawca
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.