Katalog

Urszula Szwed, 2017-06-13
Kłodawa

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PRZECIWDZIAŁANIU UZALEŻNIENIU.

- n +

Scenariusz zajęć z socjoterapii
ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PRZECIWDZIAŁANIU UZALEŻNIENIU.

Metody: rundka, rozmowa, zabawa, dyskusja.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Pomoce: duże kartki papieru, kredki, kapelusz, małe karteczki, długopisy.
Cele terapeutyczne:
- umiejętność radzenia sobie z poskromieniem złości i wściekłości,
- odreagowania emocji;
- rozwiązywania problemów, trudnych sytuacji;
- lepszego zrozumienia ludzkich zachowań;
- otrzymywania wsparcia od grupy;
- przyjmowania i dawania informacji zwrotnych; - poznania i nazywania własnych emocji.
Cele rozwojowe:
- poznania samego siebie;
- poznania swoich mocnych i słabych stron;
- kształtowania inteligencji emocjonalnej /rozpoznawanie, nazywanie emocji i uczuć; - doskonalenie informacji zwrotnych.
Cele edukacyjne:
- przełamywania nieśmiałości;
- uczenia radzenia sobie w sytuacjach stresowych;
- uczenia nawiązywania kontaktów;
- umiejętności wyrażania swoich uczuć;
- umiejętności wytyczania celu;
- umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności;
- uczenia tolerancji i akceptacji drugiego człowieka;
ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PRZECIWDZIAŁANIU UZALEŻNIENIU.
Czas trwania: 2 h
Uczestnicy: Uczniowie klas IV-VI
Przebieg:
1. Przywitanie.
Iskierka - Przekazanie uścisku przyjaźni w kole.
2. Integracja grupy: Łańcuszek imion.
W celu utrwalenia, zapamiętania wszystkich imion osoba chętna rozpoczyna podając swoje imię i krótko opowiada o sobie (co lubi robić itd.), następna powtarza jej imię i dodaje swoje, kolejna powtarza imiona osób, które już mówiły i dodaje własne. Ostatnia osoba w kręgu ma zadanie najtrudniejsze, musi powtórzyć wszystkie imiona.
3. „W jakim jesteś nastroju?”
Dzieci siedzą w kręgu i zastanawiają się jakie wydarzenie w dniu dzisiejszym było dla nich przyjemne, a jakie nieprzyjemne. Jedno dziecko otrzymuje maskotkę i jako pierwsze mówi o swoich pozytywnych bądź negatywnych odczuciach. Następnie przekazuje maskotkę dalej.
4. Dzieci z przygotowanych prac (kolorowanki przedstawiające: komputer, komórkę, słodycze, chipsy, słodkie napoje itd.) wybierają te, które mogą uzależniać. W trakcie toczy się ukierunkowana rozmowa, uczestnicy krótko wyjaśniają swój wybór. W nagrodę za wypowiedź pokolorują wybrane prace.
5. Dyskusja. Metoda: burza mózgów. Co to jest uzależnienie i co może uzależniać?
6. „Każdy człowiek jest kowalem swego losu”.
Swoim zachowaniem, właściwymi wyborami może wpływać na podniesienie jakości życia. Po czym zadaje dzieciom pytanie, co możemy zrobić żeby mieć życie długie, zdrowe i ciekawe? Każdy z uczniów wybiera kartkę z propozycjami dobrego spędzanie wolnego czasu i koloruje ją.
7. Opracowanie zasad zdrowego stylu życia.
Nauczyciel prezentuje na tablicy wykonane prace dzieci, razem omawiają je i ustalają zasady zdrowego stylu życia. (Muszą się w nim zawrzeć aspekty związane z aktywnością ruchową, właściwym odżywianiem i unikaniem nałogów.)
8. Strzepywanie emocji.
Ćwiczenie relaksacyjne: ręce swobodnie wzdłuż ciała, potrząsamy dłońmi, kręcimy szyją, ramionami, całym tułowiem, unosimy w górę prawą nogę - potrząsamy, potem to samo wykonujemy lewą nogą.
9. Zabawa „sałatka owocowa”
Każdy uczestnik wybiera sobie owoc. W trakcie opowiadania historyjki, gdy padnie nazwa tego owoca uczestnicy, którzy go wybrali muszą obiec grupę i wrócić na swoje miejsce.
10. Zakończenie zajęć:
Ocena samopoczucia po zajęciach Iskierka na pożegnanie.
11. Wspólny okrzyk.Hej, hej, hej!
Nasza grupa jest ok!
Urszula Szwed

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.