Katalog Agnieszka KUREC, 2017-06-13 Olszyna Magdalena Lonycz Biologia, Konspekty konspekt lekcji pokazowej z biologii i geografiiKonspekt lekcji łączonej biologia + geografia – lekcja pokazowa Klasa: G1 Temat: Kilka słów o strefach klimatycznych, czyli dlaczego niedźwiedź polarny nie spotka się z pingwinem? Powiązanie z wcześniejszą wiedzą lub innym przedmiotem: korelacja wiedzy z przedmiotem ze szkoły podstawowej - przyrodą. Lekcja łącząca treści biologii i geografii, prowadzona przez dwóch nauczycieli jednocześnie – nauczyciela biologii i geografii. Treści z podstawy programowej: Biologia: I. Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy; wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku; przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem; wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej. III. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną; odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne oraz liczbowe; rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne; zna podstawową terminologię biologiczną. Geografia: I. Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej. Uczeń dokonuje obserwacji i pomiarów w terenie; potrafi korzystać z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych. II. Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń posługuje się podstawowym słownictwem geograficznym w toku opisywania oraz wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym; identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej); rozumie wzajemne relacje przyroda-człowiek; wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne warunków środowiska przyrodniczego oraz działalności człowieka na Ziemi. III. Stosowanie wiedzy i umiejętności geograficznych w praktyce. Uczeń wykorzystuje wiedzę i umiejętności geograficzne w celu lepszego rozumienia współczesnego świata i swojego w nim miejsca; stosuje wiadomości i umiejętności geograficzne w życiu codziennym, m.in. w racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska. 3. Wybrane zagadnienia geografii fizycznej. Uczeń: 1) charakteryzuje wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat; 2) charakteryzuje na podstawie wykresów lub danych liczbowych przebieg temperatury powietrza i opadów atmosferycznych w ciągu roku w wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych strefach klimatycznych; 3) wykazuje zróżnicowanie klimatyczne Ziemi na podstawie analizy map temperatury powietrza i opadów atmosferycznych oraz map stref klimatycznych na Ziemi; 4) wykazuje wpływ klimatu na zróżnicowanie roślinności i gleb na Ziemi. Cele lekcji (nauczyciela): Uczeń: - porównuje cechy morfologiczne, środowisko i tryb życia różnych grup zwierząt i roślin, - przedstawia czynniki środowiska niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmów w środowisku lądowym i wodnym; - identyfikuje (np. na schemacie, fotografii, rysunku lub na podstawie opisu) i opisuje organy rośliny okrytonasiennej oraz przedstawia ich funkcje; - charakteryzuje wpływ głównych czynników klimatotwórczych na klimat; -charakteryzuje na podstawie wykresów lub danych liczbowych przebieg temperatury powietrza i opadów atmosferycznych w ciągu roku w wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych strefach klimatycznych; -wykazuje zróżnicowanie klimatyczne Ziemi na podstawie analizy map temperatury powietrza i opadów atmosferycznych oraz map stref klimatycznych na Ziemi; - wykazuje wpływ klimatu na zróżnicowanie roślinności i gleb na Ziemi; Cele sformułowane w języku ucznia: - porównuje cechy budowy, środowisko i tryb życia różnych zwierząt i roślin, - opowiada, co jest potrzebne, aby rośliny i zwierzęta mogły żyć i rozwijać się w różnych warunkach, - rozpoznaje charakterystyczne rośliny i zwierzęta żyjące na całym świecie, - opowiada jak ilość opadów i temperatura powietrza wpływają na klimat i organizmy żywe, - odczytuje z wykresów średnią temperaturę i ilość opadów w poszczególnych strefach klimatycznych. Zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości ucznia w formie konkretnych zoperacjonalizowanych czynności, podlegających sprawdzeniu i ocenianiu: Uczeń: dowodzi związku budowy roślin ze środowiskiem ich życia, wymienia i wskazuje na mapie strefy klimatyczne Ziemi, odczytuje z wykresów średnią temperaturę i ilość opadów w poszczególnych strefach klimatycznych, wymienia przystosowania roślin do warunków życia, wymienia miejsca występowania roślin nasiennych, podaje miejsca występowania różnych gatunków zwierząt, określa środowisko życia różnych gatunków zwierząt. Metody prowadzenia lekcji i aktywności uczniów: podająca –wykład, pogadanka; metoda zajęć praktycznych – uczniowie przedstawiają mini scenki; uczniowie wypełniają karty pracy, runda bez przymusu na podsumowanie lekcji. Forma sprawdzenia osiągnięcia celu: zadania praktyczne z wykorzystaniem mapy, karty pracy. Kluczowe pytania do uczniów: 1. Co jest przyczyną występowania stref klimatycznych? 2. Jak rośliny i zwierzęta przystosowują się do różnych warunków klimatycznych? 3.Jak warunki klimatyczne wpływają na życie ludzi? Dodatkowe ćwiczenia: Uczniowie podchodzą do mapy i umieszczają na niej fotografie roślin i zwierząt z wybranych stref geograficznych. Materiały i pomoce dydaktyczne: mapa stref klimatycznych, karty pracy, prezentacje w Power Point. Opis lekcji: Lekcję prowadzą dwie nauczycielki symultanicznie, przeplatając wiedzę z biologii i geografii. Struktura lekcji: 1. Powitanie. 2. Sprawdzenie obecności. 4. Nawiązanie do tematu. 5. Podanie tematu. 6. Realizacja tematu – omawianie kolejnych stref geograficznych, wykonywanie zadań na kartach pracy, prezentacje uczniów. 7. Podsumowanie lekcji – uczniowie podchodzą do mapy świata i przyczepiają na niej otrzymane wcześniej fotografie przedstawiające rośliny i zwierzęta wybranych stref geograficznych, „runda bez przymusu”. 8. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej. Praca domowa: Z biologii: Podaj przykłady roślin i zwierząt do każdej strefy geograficznej, do wybranych gatunków dopisz cechy świadczące o przystosowaniu się tego organizmu do warunków klimatycznych, które zamieszkuje. Z geografii: Wykonanie ćwiczeń do tematu „Klimaty kuli ziemskiej”. Przygotowały i przeprowadziły A.Kurec i M.Lonycz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |