Katalog

ANITA PASICH, 2017-05-23
Wolbrom

Różne, Sprawozdania

Raport z ewaluacji - uczniowie są aktywni

- n +

RAPORT Z EWALUACJI
WEWNĘTRZNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2014/15




OBSZAR I: Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
oraz innej działalności statutowej, z którego wybrano:
Wymaganie 1.3 – Uczniowie są aktywni.






























Opracowanie:





1. Wstęp

Poniższy raport przedstawia wyniki i formę badania ewaluacyjnego przeprowadzonego w 1 semestrze roku szkol. 2014/2015 oraz zamierzenia na II semestr.
W trakcie ewaluacji zbierane informacje będą pochodziły z wielu źródeł i przy wykorzystaniu różnych metod badawczych.
Badanie zostaną zrealizowane w okresie od października 2014 do maja 2015 r.


Wymaganie 1.3 – Uczniowie są aktywni.

Aktywność – co to znaczy?
Aktywność to określone działanie podejmowane świadomie w celu osiągnięcia określonego celu. Ten właśnie cel jest motywem, swoistym motorem napędowym podejmowanego działania. Co nim może być? Obowiązek, zainteresowania, chęć zdobycia wiedzy, chęć doskonalenia umiejętności, chęć wykazania się, chęć współpracy, atrakcyjność zajęć, obawa przed konsekwencjami (zwłaszcza negatywnymi) braku aktywności (podjęcia działania), … . Takich i innych powodów podejmowanej przez uczniów aktywności jest wiele. Ale poznanie tych konkretnych powodów podejmowania aktywności przez konkretnego ucznia (czy konkretnych uczniów – grupy uczniów) jest źródłem sukcesu edukacyjnego. Tylko odpowiednio zmotywowany do działania uczeń podejmuje trud nauki, nawet wówczas, gdy stanowi to dla niego bardzo poważne wyzwanie.
Zajęcia obowiązkowe
Aby można było w ogóle mówić czy uczniowie chętnie, czy niechętnie uczestniczą w zajęciach szkolnych, trzeba w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie kluczowe: czy uczniowie w ogóle uczestniczą w tych zajęciach? Jednym z podstawowych kryteriów służących wiarygodnej ocenie tego zagadnienia jest oczywiście frekwencja uczniów na zajęciach zarówno obowiązkowych, jak i nieobowiązkowych.
Należy zaobserwować, jak frekwencja kształtuje się na zajęciach odbywanych zarówno na pierwszych lekcjach w danym dniu, jak i na lekcjach ostatnich. Istotnym elementem prowadzonej analizy jest kwestia frekwencji na zajęciach odbywanych w poszczególnych dniach tygodnia. Kryteria analizy frekwencji powinny uwzględniać również nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia. Ocenie powinna podlegać również motywacja wpływająca na uczestnictwo uczniów w zajęciach, np. czy uczniowie chodzą na zajęcia, bo muszą (zajęcia obowiązkowe) i będzie to miało wpływ na ocenę końcową, średnią itp., czy chodzą, bo chcą (zajęcia dodatkowe) na zajęcia wybrane świadomie, poszerzające zakres treściowy, lecz nie mające wpływu na ostateczną ocenę z przedmiotu. W ten sposób poznamy nie tylko kwestię samego uczęszczania, ale również motywację uczniów.
Uzyskane w trakcie badania informacje mogą pozwolić na korektę lub prawidłowe ułożenie planu zajęć z uwzględnieniem możliwości logistycznych uczniów, jak również mogą stać się inspiracją dla nauczycieli w celu poprawy atrakcyjności prowadzonych przez nich zajęć.
Badania mogą być (i powinny) prowadzone w różny sposób. Jednym z najłatwiejszych i najbardziej popularnych sposobów są badania ankietowe, ale zgodnie z zasadą triangulacji uzupełnieniem każdego kwestionariusza powinna być obserwacja lub wywiad. Dopiero wówczas takie badania dadzą nam względnie pełny obraz .
Zajęcia nieobowiązkowe
Kolejnym zadaniem niezbędnym do prawidłowego oszacowania realizacji przez szkołę tego wymagania jest dokładne przeanalizowanie realizacji zajęć dodatkowych, zwłaszcza zajęć pozalekcyjnych. Należy zwrócić uwagę na różnorodność oferowanych zajęć i zastanowić się, czy zaspokajają one w pełni potrzeby uczniów oraz czy są dostosowane do ich możliwości. Powinno się przeanalizować sposób i motywację dokonywania wyborów tych zajęć przez uczniów, samo uczęszczanie na poszczególne zajęcia oraz stopień zaangażowania uczniów w ich przebieg. Można w tym przypadku wykorzystać wszystkie cztery podstawowe metody badawcze (analiza dokumentów, kwestionariusz, wywiad, obserwacja). Wyniki w ten sposób przeprowadzonych analiz z całą pewnością posłużą do obiektywnej oceny trafności doboru zajęć pozalekcyjnych, ich atrakcyjności oraz skuteczności w oddziaływaniu dydaktyczno -wychowawczym.
Wycieczki i imprezy szkolne jako formy aktywności uczniów
Niezwykle ważnym działaniem i absolutnie niezbędnym do zbadania w tym obszarze są organizowane i realizowane w różny sposób wycieczki szkole. Wycieczki to jedna z najbardziej atrakcyjnych dla uczniów form zajęć realizowanych w szkole. Jak wygląda sprawa celowości i wartości merytorycznej realizowanych w szkole wycieczek? W jaki sposób w ramach wycieczki zostały zrealizowane określone treści programowe danej klasy? Zbadane będzie także zaangażowanie uczniów w organizację uroczystości szkolnych i pozaszkolnych, oraz np. praca dodatkowa w formie wolontariatu.









2. Opis ewaluowanego wymagania - cele ewaluacji:

Obszar 1- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, z którego wybrano:
Wymaganie 1.3 – Uczniowie są aktywni..

Celem ewaluacji jest:
zbadanie w szerokim zakresie aktywności naszych uczniów, ponieważ od tego w dużym stopniu zależą efekty pracy szkoły. Aktywni uczniowie w szkole wpływają na osiąganie sukcesów w działalności dydaktycznej i wychowawczej.
dostarczenie szkole pełnej, rzetelnej, a tym samym obiektywnej informacji o jej silnych i słabych stronach, o jej wartościach i niedomaganiach oraz ustalenie, co można zrobić, żeby uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach oraz innej działalności prowadzonej przez szkołę.
Zwiększenie aktywności uczniów poprzez zwiększenie różnorodności oferty szkoły.

3. Opis ewaluacji.

Ewaluacja ma za zadanie zbadać:

I. Udział uczniów na zajęciach edukacyjnych
II. Udział uczniów na zajęciach pozalekcyjnych
III. Udział uczniów w wycieczkach szkolnych
IV. Udział uczniów w imprezach i uroczystościach szkolnych
V. Udział uczniów w pracach Samorządu Szkolnego.


W tym celu sformułowano szereg pytań szczegółowych. Najważniejsze z nich to:

Jaki jest poziom frekwencji na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych?
Kiedy i jak uczniowie zostali poinformowani o ofercie zajęć pozalekcyjnych?
Czy wszyscy uczniowie mogą korzystać z zajęć?
Jak nauczyciele pozyskują uczniów na zajęcia?
Czy szkoła stwarza warunki do kreatywnej pracy uczniów?
W jaki sposób uczniowie mogą wykazać się własną inicjatywą?
Czy baza dydaktyczna szkoły zapewnia uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w zajęciach?
Jak uczniowie oceniają atrakcyjność zajęć?
Czy uczniowie biorą udział w akcjach charytatywnych?
Jaki wachlarz zajęć pozalekcyjnych placówka oferowała do tej pory?
Jakie było zainteresowanie zajęciami pozalekcyjnymi ze strony uczniów?
Które zajęcia cieszą się największym zainteresowaniem i dlaczego?
Jaki był i od czego zależał udział uczniów w wycieczkach szkolnych?
Jak wygląda zaangażowanie uczniów w imprezach i uroczystościach szkolnych?

Ujmując krótko: przeprowadzając ewaluację chcemy uzyskać odpowiedź na pytanie – jaka jest aktywność naszych uczniów, jaki szkoła ma na to wpływ, co należy zmienić lub dopracować, aby było lepiej?





4. Opis danych - narzędzia, metody i grupa badawcza

Badania przeprowadzane będą w pierwszym i drugim semestrze roku szkolnego 2014/2015 w terminach zaplanowanych przez prowadzących. Materiały zbierane będą poprzez stosowanie następujących narzędzi:
analizę dzienników lekcyjnych i pozalekcyjnych,
dokumentacji wycieczek szkolnych,
przeprowadzanie i podsumowanie ankiet dla uczniów,
przeprowadzanie wywiadów z wybranymi uczniami,
analizę wybranych imprez szkolnych.
informacje na temat działań Samorządu szkolnego

W wyniku badania pozyskane będą odpowiedzi na wszystkie zadane pytania w formie ilościowej (liczbowej i procentowej) oraz jakościowej (formułowanych wypowiedzi).

Grupę badawczą stanowić będą uczniowie klas I- III gimnazjum, rodzice uczniów klas I i II oraz niektórzy nauczyciele.

5. Podsumowanie.

Najważniejszymi zagadnieniami poruszanymi w raporcie będą:
wyniki ewaluacji,
analiza wniosków,
odpowiedź na pytanie: Co robimy dobrze?,
odpowiedź na pytanie: Co jest naszym problemem wymagającym rozwiązania?,
odpowiedź na pytanie, Co zrobić, aby poprawić pracę szkoły?
























Ankieta „Uczniowie są aktywni”
Ankietowani (50 uczniów):
Klasa IIB – 30 uczniów
Klasa IID – 12 uczniów
Klasa IIIA – 8 uczniów
Pytanie 1: Czy w szkole do której uczęszczasz prowadzone są zajęcia pozalekcyjne?
A) Tak - 44
B) Nie - 3
C) Nie wiem – 3




Pytanie 2: Czy znasz ofertę zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkołę?
A) Tak - 37
B) Nie – 13

Pytanie 3: Czy uczestniczysz w tego typu zajęciach?
A) Tak - 36
B) Nie - 13

Pytanie 4: Jeśli uczestniczysz w zajęciach dodatkowych, to w jakich? Wymień.
1. Matematyka – 27
2. Fizyka – 23
3. Muzyka – 7
4. Język polski – 5
5. Biologia – 3
6. Zajęcia taneczne – 3
7. Zajęcia taneczne „chiliding” – 1
8. SKS – 1
9. W-F – 1




Pytanie 5: Czy twoim zdaniem ilość zajęć jest wystarczająca?
A) Tak – 43 (w tym *aż za dużo – 2 osoby)
B) Nie - 6
*Nie wiem – 1

Pytanie 6: Czy zajęcia dodatkowe dostosowane są do rozkładu lekcji i harmonogramu dowozów?
A) Tak - 34
B) Nie – 16

Pytanie 7: Czy twój udział w zajęciach pozalekcyjnych ma pozytywny wpływ na wyniki w nauce?
A) Tak - 27
B) Nie - 23

Pytanie 8: Czy uważasz, że oprócz proponowanych przez szkołę zajęć powinny być organizowane inne zajęcia? Jeśli tak, to wymień jakie.

A) Tak – 20 B) Nie - 30
1. W-f – 8
2. SKS - 3
3. Matematyka – 1
4. Geografia – 1
5. Język esperanto – 2
6. Język np.francuski -1
7. Język mongolski -1
8. Język angielski -1
9. Fotografowanie – 1
10. Zajęcia w piątki na basenie o godz. 17 – 1
11. Zajęcia z panem Stanisławem Karą – 1
*tak mi żal szkoły bo nauczyciele tylko się drą – 1
ANALIZA FREKWENCJI
W 3 losowo wybranych klasach: I D, II C i III E przeprowadzona została analiza frekwencji za okres od września do grudnia 2014r.
W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że frekwencja w wyżej wymienionych klasach przedstawia się na podobnym poziomie, biorąc pod uwagę całość tego okresu. Najlepsza frekwencja w przypadku klasy II C i I D dominuje w 2 pierwszych miesiącach - wrześniu i październiku (powyżej 90%), w przypadku klasy III E następuje odwrócenie, bowiem najlepszą frekwencje klasa osiągnęła w miesiącach listopadzie i grudniu (podobnie powyżej 90 %), a najsłabszą w początkowych miesiącach wrześniu i październiku br. szkolnego.

Frekwencje obrazuje poniższe zestawienie:
klasa I d ( zestawienie procentowe): klasa II C: klasa III E:
wrzesień: 93,54 92, 4 88,82
październik: 90,62 93,6 81,46
listopad: 87,26 86,7 93, 87
grudzień: 86,57 90,4 92,76

Wnioski:
W dalszym ciągu:
◊ należy monitorować frekwencje w klasach, reagować na ewentualne duże ilości godzin opuszczonych, nieusprawiedliwionych oraz zwiększoną ilość spóźnień;
◊ informować uczniów o ofercie zajęć pozalekcyjnych;
◊ motywować do systematycznego uczęszczania na zajęcia zarówno obowiązkowe, jak i dodatkowe.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.