Katalog ANITA PASICH, 2017-05-23 Wolbrom Różne, Program nauczania INDYWIDUALNY PROGRAM ODDZIAŁYWAŃ EDUKACYJNYCH DLA UCZNIA KLASY II GIMNAZJUMINDYWIDUALNY PROGRAM ODDZIAŁYWAŃ EDUKACYJNYCH DLA UCZNIA KLASY II GIMNAZJUM sporządzony w oparciu o PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH, GIMNAZJACH I ODDZIAŁACH PRZSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY W ZASADNICZYCH SKOŁACH ZAWODOWYCH z dnia 26 lutego 2002r. WSTĘP Program przeznaczony jest do realizacji w klasie drugiej gimnazjum dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Obszary oddziaływań: Funkcjonowanie w środowisku Plastyka Technika Muzyka z rytmiką Wychowanie fizyczne Przedmioty te stanowią spójną całość i powinny być realizowane w trakcie kształcenia zintegrowanego. Wybór tematyki zajęć oraz metod i form pracy-należy do nauczyciela. Nauczyciel ma prawo wyboru szczegółowych metod, form pracy i środków dydaktycznych , kierując się ich skutecznością, obowiązuje go jednak stosowanie zasad ortodydaktyki: gruntowna znajomość dziecka i przychodzenie mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą; dostosowanie poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych; aktywny i świadomy udział dziecka w procesie nauczania-uczenia się; wszechstronna poglądowość i przykład; zintegrowane oddziaływanie ( spójność, korelacja wewnątrz- i międzyprzed -miotowa, współdziałanie specjalistów); trwałość osiągnięć, umiejętność korzystania z nich i dalsze ich doskonalenie; W konsekwencji przyjętych założeń program określa sposób doboru i zakres treści nauczania, metody i formy pracy, dobór środków dydaktycznych oraz sposób jego realizacji. CELE EDUKACYJNE Głównym celem edukacji jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja oraz socjalizacja, a także – w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości – wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości aby : mógł porozumiewać się z otoczeniem w sposób werbalny zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie sprawczości; mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego, zachowując przy tym prawo do swojej inności. CELE POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW ODDZIAŁYWANIA FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU kształtowanie umiejętności samoobsługi, zdobywanie przez uczniów umiejętności i nawyków związanych z higieną i kulturą osobistą i estetyką otoczenia, wyrabianie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach z zachowaniem i przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa, kształtowanie umiejętności współżycia w grupie i nawiązywania innych kontaktów społecznych, kształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych przyswajanie przez ucznia wiedzy o tym , co sprzyja, a co zagraża zdrowiu, poznanie środowiska społecznego i przyrodniczego, kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji drogą werbalną kształtowanie umiejętności dokonywania - w toku działania - prostych operacji umysłowych, takich jak: porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie, odnajdywanie związków przyczynowo – skutkowych, poznanie elementarnych pojęć matematycznych, niezbędnych do funkcjonowania w środowisku nauczenie czytania i pisania na poziomie elementarnym w zakresie możliwym do osiągnięcia, kształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego i kultury życia codziennego. PLASTYKA rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć i emocji za pomocą różnych środków wyrazu plastycznego, uwrażliwienie na piękno poprzez kontakt ze sztuką, przygotowanie do odbioru sztuki, rozwijanie uzdolnień plastycznych. TECHNIKA rozwijanie sprawności manualnych. praktyczne zdobycie umiejętności wykonywania prostych czynności technicznych, zdobywanie umiejętności posługiwania się narzędziami, praktyczne poznanie technologii, materiałów, narzędzi i oprzyrządowania w dostępnym uczniowi zakresie. MUZYKA Z RYTMIKĄ doskonalenie koordynacji słuchowo –wzrokowo -ruchowej, ćwiczenie słuchu fonematycznego, aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego, ćwiczenie mowy biernej i czynnej, rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej, rozwijanie uzdolnień muzycznych, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze w roli odbiorcy i wykonawcy. WYCHOWANIE FIZYCZNE stymulowanie rozwoju opanowanie podstawowych czynności ruchowych, rozwijanie sprawności psychofizycznej, kształtowanie właściwych nawyków ruchowych, korekcja oraz kompensacja nieprawidłowości rozwojowych, hartowanie organizmu, utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych, wdrażanie do dbałości o zdrowie, wykorzystanie nabytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym. TREŚCI EDUKACYJNE FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU SAMOOBSŁUGA estetyczne nakrywanie do stołu i spożywanie posiłków, samodzielne przygotowanie prostych posiłków, systematyczne korzystanie z przyborów toaletowych, utrwalanie nawyków higienicznych- przestrzeganie zasady niekorzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób, właściwy dobór odzieży do aktualnej pogody, zapinanie i rozpinanie różnych zapięć podczas ubierania i rozbierania się, używanie chusteczek do nosa, higiena jamy ustnej, pielęgnacja paznokci, USPOŁECZNIENIE nazywanie części ciała w naturalnych sytuacjach, identyfikacja z własną płcią, role w najbliższej rodzinie – zajęcia i obowiązki domowe, wykonywane zawody, obchody świąt rodzinnych, znajomość własnego adresu, znajomość najbliższego otoczenia szkoły, nazwa, adres placówki, normy współżycia w grupie, współuczestnictwo w zabawie i pracy zespołowej, pory roku i zjawiska im towarzyszące, najpopularniejsze zwierzęta domowe i dzikie, najpopularniejsze rośliny, budowa człowieka, higiena, racjonalne odżywianie, korzystanie z usług medycznych, służących zachowaniu zdrowia, problemy związane z okresem dojrzewania, sklepy i punkty usługowe w najbliższej okolicy, wychowanie komunikacyjne, książka, radio, telewizja, kino, koncert, różne formy parateetralne, organizacja czasu wolnego, KOMUNIKOWANIE SIĘ SŁUCHANIE, MÓWIENIE, CZYTANIE I PISANIE JAKO UMIEJĘTNOŚĆ KOMUNIKOWANIA SIĘ SŁUCHANIE rozumienie sensu słuchanych informacji, wyodrębnianie osób i zdarzeń w opowiadaniu nauczyciela oraz dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami, dokonywanie analizy i syntezy słuchowej według głosek i sylab, MÓWIENIE poprawne wypowiadania głosek, sylab i prostych zdań, stosowanie poprawnych form fleksyjnych, określanie cech za pomocą przymiotników, przysłówków, poprawne używanie liczebników, spójników, wypowiadanie się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi w celu porozumiewania się w środowisku bliższym i dalszym, przedstawianie się imieniem i nazwiskiem, wyrażanie uczuć i emocji, opowiadanie wydarzeń, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi na pytania, występowanie ( mówienie) na uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych, CZYTANIE rozpoznawanie własnego imienia i nazwiska oraz imion i nazwisk kolegów w klasie, rozpoznawanie wyrazów w zdaniach obrazkowych, czytanie liter, sylab, wyrazów, zdań oraz cyfr, dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej według liter i sylab, umiejętność głośnego czytania, PISANIE pisanie kolejnych liter po śladzie lub samodzielnie odwzorowywanie elementów literopodobnych, pisanie czytelne wielkości liter, cyfr, odwzorowywanie zdań, przepisywanie i samodzielne pisanie prostych wyrazów i zdań , samodzielne pisania swego adresu, ELEMENTARNE POJĘCIA MATEMATYCZNE rozumienie i praktyczne odróżnianie pojęć wielkości, rozumienie pojęć ilościowych, rozumienie pojęć przestrzennych rozumienie pojęć czasowych wyrabianie umiejętności odczytywania na zegarze rozwijanie znajomości wartości pieniędzy, wyrabianie umiejętności nazywania i rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych , kształtowanie praktycznej umiejętności stosowania formuły matematycznej, wyodrębnienie i tworzenie zbiorów jakościowych ( wg wielkości, koloru, kształtu wyodrębnienie i tworzenie zbiorów ilościowych) PLASTYKA MALOWANIE malowanie farbą plakatową, malowanie farbą klejową, malowanie akwarelą, malowanie pastą do zębów, RYSOWANIE rysowanie ołówkiem, rysowanie kredkami ołówkowymi, rysowanie kredkami świecowymi, rysowanie kredą rysowanie mazakami rysowanie węglem rysowanie patykiem rysowanie świecą MODELOWANIE Z ELEMENTAMI RZEŹBY modelowanie w plastelinie, modelowanie w różnych masach ciastowatych, modelowanie w śniegu modelowanie w materiale przyrodniczym, TECHNIKA CZYNNOŚCI MANIPULACYJNE gniecenie przesypywanie przelewanie nawlekanie BUDOWANIE, KONSTRUOWANIE, MODELOWANIE: budowanie różnych układów według wzoru i samodzielnie, łączenie różnych materiałów poprzez klejenie, wtykanie, spinanie LEPIENIE mieszanie, ugniatanie, uklepywanie mas, wypełnianie konturów masami oblepianie przedmiotów masami formowanie kulek, wałeczków, NAWLEKANIE. PRZEWLEKANIE nawlekanie przedmiotów na drut, sznurek. Nawlekanie elementów z zachowaniem określonego rytmu kolorów, kształtów itp. WYDZIERANIE darcie dowolne papieru wydzieranie wzdłuż narysowanych linii wydzieranie kształtów bez linii pomocniczych CIĘCIE, WYCINANIE cięcie dowolne cięcie wzdłuż narysowanych linii cięcie bez linii pomocniczych STEMPLOWANIE odbijanie śladów stempli stemplowanie dowolne stemplowanie według wzoru drukowanie inne techniki graficzno – drukarskie PRZYRZĄDZANIE PROSTYCH POSIŁKÓW smarowanie za pomocą noża przygotowanie kanapek z różnych składników gotowanie wody umiejętność odkodowania piktogramu na opakowaniach przygotowanie surówek nakrywanie do stołu inne możliwe do wyuczenia czynności PRACE PORZĄDKOWE W DOMU, MIESZKANIU wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku w otoczeniu układanie rzeczy, przedmiotów w miejscach przeznaczenia zmywanie, zamiatanie inne prace domowe OBSŁUGA URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH I AUDIOWIZUALNYCH korzystanie z różnych rodzajów oświetlenia umiejętność zamykania i otwierania zamków korzystanie z radia, telewizora, magnetofonu MUZYKA Z RYTMIKĄ KSZTAŁCENIE POCZUCIA RYTMU I METRUM rytmizacja krótkich tekstów piosenek rytmizowanie mowy uczestnictwo w zespołowych układach ruchowo – rytmicznych TEMPO szybkie i wolne klaskanie, tupanie, stukanie w instrumenty perkusyjne realizowanie trzech rodzajów tempa w zabawach ruchowych, zagadkach słuchowych i innych wzbogacanie form realizacji zróżnicowanego tempa (bajki muzyczne, malowanie, ilustracje ruchowe, własne pomysły uczniów) realizowanie zróżnicowanego tempa w różnych formach tanecznych DYNAMIKA głośne i ciche klaskanie, mówienie, stukanie w instrument różnicowanie i ilustrowanie trzech natężeń dźwięku prezentowanie uczniom nagrań muzyki mechanicznej KSZTAŁCENIE SŁUCHU I UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHANIA MUZYKI słuchanie i samodzielne wytwarzanie dźwięków akustycznych inscenizowanie ruchem tekstów piosenek odgadywanie zagadek słuchowo – ruchowych rozpoznawanie piosenek po melodii rozwijanie wrażliwości emocjonalnej poprzez prezentację utworów o zróżnicowanym nastroju, charakterze nauka bezpiecznego, prawidłowego obsługiwania sprzętu radiowo – telewizyjnego uczestnictwo w koncertach szkolnych ĆWICZENIA GŁOSOWE I ŚPIEW zabawy dźwiękonaśladowcze i zagadki słuchowo - ruchowe wydłużenie fazy wydechowej tworzenie sylab i wyrazów na podstawie poznanych samogłosek śpiewanie na sylabach la, lo, lu li, le prezentowanie repertuaru na uroczystościach śpiewanie ulubionych, najpopularniejszych piosenek udział w uroczystościach szkolnych, konkursach i festiwalach MUZYKOWANIE gra na instrumentach perkusyjnych rozpoznawanie instrumentów perkusyjnych odtwarzanie rytmu według wzoru nauczyciela FORMY TANECZNE inscenizacja ruchu w parach cwałowanie w kole wiązanym po obwodzie koła własne improwizacje ruchowe uczniów udział w imprezach towarzyskich, młodzieżowych, zabawach WYCHOWANIE FIZYCZNE ZABAWY I GRY RUCHOWE gry i zabawy z wykorzystaniem różnych przyrządów z pełzaniem i ślizgami z czworakowaniem orientacyjno – porządkowe ze śpiewem przy muzyce z elementami równowagi z dźwiganiem i mocowaniem bieżne kopne rzutne z podbijaniem skoczne w terenie GIMNASTYKA ćwiczenia porządkowe ćwiczenia kształtujące ćwiczenia równoważne gimnastyka korekcyjna Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |