Katalog

ANITA PASICH, 2017-05-23
Wolbrom

Różne, Program nauczania

INDYWIDUALNY PROGRAM ODDZIAŁYWAŃ EDUKACYJNYCH DLA UCZNIA KLASY II GIMNAZJUM

- n +










INDYWIDUALNY PROGRAM ODDZIAŁYWAŃ EDUKACYJNYCH
DLA UCZNIA KLASY II
GIMNAZJUM













sporządzony w oparciu o PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH, GIMNAZJACH I ODDZIAŁACH PRZSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY W ZASADNICZYCH SKOŁACH ZAWODOWYCH z dnia 26 lutego 2002r.












WSTĘP

Program przeznaczony jest do realizacji w klasie drugiej gimnazjum dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym.
Obszary oddziaływań:
Funkcjonowanie w środowisku
Plastyka
Technika
Muzyka z rytmiką
Wychowanie fizyczne
Przedmioty te stanowią spójną całość i powinny być realizowane w trakcie kształcenia zintegrowanego. Wybór tematyki zajęć oraz metod i form pracy-należy do nauczyciela.
Nauczyciel ma prawo wyboru szczegółowych metod, form pracy i środków dydaktycznych , kierując się ich skutecznością, obowiązuje go jednak stosowanie zasad ortodydaktyki:
gruntowna znajomość dziecka i przychodzenie mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą;
dostosowanie poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych;
aktywny i świadomy udział dziecka w procesie nauczania-uczenia się;
wszechstronna poglądowość i przykład;
zintegrowane oddziaływanie ( spójność, korelacja wewnątrz- i międzyprzed -miotowa, współdziałanie specjalistów);
trwałość osiągnięć, umiejętność korzystania z nich i dalsze ich doskonalenie;

W konsekwencji przyjętych założeń program określa sposób doboru i zakres treści nauczania, metody i formy pracy, dobór środków dydaktycznych oraz sposób jego realizacji.



CELE EDUKACYJNE


Głównym celem edukacji jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja oraz socjalizacja, a także – w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości – wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości aby :
mógł porozumiewać się z otoczeniem w sposób werbalny
zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych
był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie sprawczości;
mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego, zachowując przy tym prawo do swojej inności.
CELE POSZCZEGÓLNYCH OBSZARÓW ODDZIAŁYWANIA


FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU

kształtowanie umiejętności samoobsługi,
zdobywanie przez uczniów umiejętności i nawyków związanych z higieną i kulturą osobistą i estetyką otoczenia,
wyrabianie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach z zachowaniem i przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa,
kształtowanie umiejętności współżycia w grupie i nawiązywania innych kontaktów społecznych,
kształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych
przyswajanie przez ucznia wiedzy o tym , co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,
poznanie środowiska społecznego i przyrodniczego,
kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji drogą werbalną
kształtowanie umiejętności dokonywania - w toku działania - prostych operacji umysłowych, takich jak: porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie, odnajdywanie związków przyczynowo – skutkowych,
poznanie elementarnych pojęć matematycznych, niezbędnych do funkcjonowania w środowisku
nauczenie czytania i pisania na poziomie elementarnym w zakresie możliwym do osiągnięcia,
kształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego i kultury życia codziennego.



PLASTYKA

rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej
kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć i emocji za pomocą różnych środków wyrazu plastycznego,
uwrażliwienie na piękno poprzez kontakt ze sztuką,
przygotowanie do odbioru sztuki,
rozwijanie uzdolnień plastycznych.

TECHNIKA

rozwijanie sprawności manualnych.
praktyczne zdobycie umiejętności wykonywania prostych czynności technicznych,
zdobywanie umiejętności posługiwania się narzędziami,
praktyczne poznanie technologii, materiałów, narzędzi i oprzyrządowania w dostępnym uczniowi zakresie.

MUZYKA Z RYTMIKĄ

doskonalenie koordynacji słuchowo –wzrokowo -ruchowej,
ćwiczenie słuchu fonematycznego, aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego,
ćwiczenie mowy biernej i czynnej,
rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej,
rozwijanie uzdolnień muzycznych,
przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze w roli odbiorcy i wykonawcy.

WYCHOWANIE FIZYCZNE

stymulowanie rozwoju
opanowanie podstawowych czynności ruchowych,
rozwijanie sprawności psychofizycznej,
kształtowanie właściwych nawyków ruchowych,
korekcja oraz kompensacja nieprawidłowości rozwojowych,
hartowanie organizmu,
utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych, wdrażanie do dbałości o zdrowie, wykorzystanie nabytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym.


TREŚCI EDUKACYJNE

FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU

SAMOOBSŁUGA

estetyczne nakrywanie do stołu i spożywanie posiłków,
samodzielne przygotowanie prostych posiłków,
systematyczne korzystanie z przyborów toaletowych, utrwalanie nawyków higienicznych- przestrzeganie zasady niekorzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób,
właściwy dobór odzieży do aktualnej pogody,
zapinanie i rozpinanie różnych zapięć podczas ubierania i rozbierania się,
używanie chusteczek do nosa,
higiena jamy ustnej,
pielęgnacja paznokci,


USPOŁECZNIENIE

nazywanie części ciała w naturalnych sytuacjach,
identyfikacja z własną płcią,
role w najbliższej rodzinie – zajęcia i obowiązki domowe, wykonywane zawody, obchody świąt rodzinnych,
znajomość własnego adresu,
znajomość najbliższego otoczenia szkoły, nazwa, adres placówki,
normy współżycia w grupie,
współuczestnictwo w zabawie i pracy zespołowej,
pory roku i zjawiska im towarzyszące,
najpopularniejsze zwierzęta domowe i dzikie,
najpopularniejsze rośliny,
budowa człowieka, higiena,
racjonalne odżywianie,
korzystanie z usług medycznych, służących zachowaniu zdrowia,
problemy związane z okresem dojrzewania,
sklepy i punkty usługowe w najbliższej okolicy,
wychowanie komunikacyjne,
książka, radio, telewizja, kino, koncert,
różne formy parateetralne,
organizacja czasu wolnego,




KOMUNIKOWANIE SIĘ


SŁUCHANIE, MÓWIENIE, CZYTANIE I PISANIE JAKO UMIEJĘTNOŚĆ KOMUNIKOWANIA SIĘ


SŁUCHANIE

rozumienie sensu słuchanych informacji,
wyodrębnianie osób i zdarzeń w opowiadaniu nauczyciela oraz dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami,
dokonywanie analizy i syntezy słuchowej według głosek i sylab,

MÓWIENIE

poprawne wypowiadania głosek, sylab i prostych zdań,
stosowanie poprawnych form fleksyjnych,
określanie cech za pomocą przymiotników, przysłówków,
poprawne używanie liczebników, spójników,
wypowiadanie się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi w celu porozumiewania się w środowisku bliższym i dalszym,
przedstawianie się imieniem i nazwiskiem,
wyrażanie uczuć i emocji,
opowiadanie wydarzeń,
zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi na pytania,
występowanie ( mówienie) na uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,


CZYTANIE

rozpoznawanie własnego imienia i nazwiska oraz imion i nazwisk kolegów w klasie,
rozpoznawanie wyrazów w zdaniach obrazkowych,
czytanie liter, sylab, wyrazów, zdań oraz cyfr,
dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej według liter i sylab,
umiejętność głośnego czytania,

PISANIE

pisanie kolejnych liter po śladzie lub samodzielnie
odwzorowywanie elementów literopodobnych,
pisanie czytelne wielkości liter, cyfr,
odwzorowywanie zdań,
przepisywanie i samodzielne pisanie prostych wyrazów i zdań ,
samodzielne pisania swego adresu,

ELEMENTARNE POJĘCIA MATEMATYCZNE

rozumienie i praktyczne odróżnianie pojęć wielkości,
rozumienie pojęć ilościowych,
rozumienie pojęć przestrzennych
rozumienie pojęć czasowych
wyrabianie umiejętności odczytywania na zegarze
rozwijanie znajomości wartości pieniędzy,
wyrabianie umiejętności nazywania i rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych ,
kształtowanie praktycznej umiejętności stosowania formuły matematycznej,
wyodrębnienie i tworzenie zbiorów jakościowych ( wg wielkości, koloru, kształtu
wyodrębnienie i tworzenie zbiorów ilościowych)



PLASTYKA

MALOWANIE

malowanie farbą plakatową,
malowanie farbą klejową,
malowanie akwarelą,
malowanie pastą do zębów,

RYSOWANIE

rysowanie ołówkiem,
rysowanie kredkami ołówkowymi,
rysowanie kredkami świecowymi,
rysowanie kredą
rysowanie mazakami
rysowanie węglem
rysowanie patykiem
rysowanie świecą

MODELOWANIE Z ELEMENTAMI RZEŹBY

modelowanie w plastelinie,
modelowanie w różnych masach ciastowatych,
modelowanie w śniegu
modelowanie w materiale przyrodniczym,

TECHNIKA

CZYNNOŚCI MANIPULACYJNE

gniecenie
przesypywanie
przelewanie
nawlekanie

BUDOWANIE, KONSTRUOWANIE, MODELOWANIE:

budowanie różnych układów według wzoru i samodzielnie,
łączenie różnych materiałów poprzez klejenie, wtykanie, spinanie

LEPIENIE

mieszanie, ugniatanie, uklepywanie mas,
wypełnianie konturów masami
oblepianie przedmiotów masami
formowanie kulek, wałeczków,

NAWLEKANIE. PRZEWLEKANIE

nawlekanie przedmiotów na drut, sznurek.
Nawlekanie elementów z zachowaniem określonego rytmu kolorów, kształtów itp.

WYDZIERANIE

darcie dowolne papieru
wydzieranie wzdłuż narysowanych linii
wydzieranie kształtów bez linii pomocniczych

CIĘCIE, WYCINANIE

cięcie dowolne
cięcie wzdłuż narysowanych linii
cięcie bez linii pomocniczych

STEMPLOWANIE

odbijanie śladów stempli
stemplowanie dowolne
stemplowanie według wzoru
drukowanie
inne techniki graficzno – drukarskie


PRZYRZĄDZANIE PROSTYCH POSIŁKÓW

smarowanie za pomocą noża
przygotowanie kanapek z różnych składników
gotowanie wody
umiejętność odkodowania piktogramu na opakowaniach
przygotowanie surówek
nakrywanie do stołu
inne możliwe do wyuczenia czynności

PRACE PORZĄDKOWE W DOMU, MIESZKANIU

wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku w otoczeniu
układanie rzeczy, przedmiotów w miejscach przeznaczenia
zmywanie,
zamiatanie
inne prace domowe

OBSŁUGA URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH I AUDIOWIZUALNYCH

korzystanie z różnych rodzajów oświetlenia
umiejętność zamykania i otwierania zamków
korzystanie z radia, telewizora, magnetofonu

MUZYKA Z RYTMIKĄ

KSZTAŁCENIE POCZUCIA RYTMU I METRUM

rytmizacja krótkich tekstów piosenek
rytmizowanie mowy
uczestnictwo w zespołowych układach ruchowo – rytmicznych

TEMPO

szybkie i wolne klaskanie, tupanie, stukanie w instrumenty perkusyjne
realizowanie trzech rodzajów tempa w zabawach ruchowych, zagadkach słuchowych i innych
wzbogacanie form realizacji zróżnicowanego tempa (bajki muzyczne, malowanie, ilustracje ruchowe, własne pomysły uczniów)
realizowanie zróżnicowanego tempa w różnych formach tanecznych

DYNAMIKA

głośne i ciche klaskanie, mówienie, stukanie w instrument
różnicowanie i ilustrowanie trzech natężeń dźwięku
prezentowanie uczniom nagrań muzyki mechanicznej


KSZTAŁCENIE SŁUCHU I UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHANIA MUZYKI

słuchanie i samodzielne wytwarzanie dźwięków akustycznych
inscenizowanie ruchem tekstów piosenek
odgadywanie zagadek słuchowo – ruchowych
rozpoznawanie piosenek po melodii
rozwijanie wrażliwości emocjonalnej poprzez prezentację utworów o zróżnicowanym nastroju, charakterze
nauka bezpiecznego, prawidłowego obsługiwania sprzętu radiowo – telewizyjnego
uczestnictwo w koncertach szkolnych

ĆWICZENIA GŁOSOWE I ŚPIEW

zabawy dźwiękonaśladowcze i zagadki słuchowo - ruchowe
wydłużenie fazy wydechowej
tworzenie sylab i wyrazów na podstawie poznanych samogłosek
śpiewanie na sylabach la, lo, lu li, le
prezentowanie repertuaru na uroczystościach
śpiewanie ulubionych, najpopularniejszych piosenek
udział w uroczystościach szkolnych, konkursach i festiwalach

MUZYKOWANIE

gra na instrumentach perkusyjnych
rozpoznawanie instrumentów perkusyjnych
odtwarzanie rytmu według wzoru nauczyciela

FORMY TANECZNE

inscenizacja ruchu w parach
cwałowanie w kole wiązanym po obwodzie koła
własne improwizacje ruchowe uczniów
udział w imprezach towarzyskich, młodzieżowych, zabawach

WYCHOWANIE FIZYCZNE

ZABAWY I GRY RUCHOWE

gry i zabawy z wykorzystaniem różnych przyrządów
z pełzaniem i ślizgami
z czworakowaniem
orientacyjno – porządkowe
ze śpiewem przy muzyce
z elementami równowagi
z dźwiganiem i mocowaniem
bieżne
kopne
rzutne
z podbijaniem
skoczne
w terenie

GIMNASTYKA

ćwiczenia porządkowe
ćwiczenia kształtujące
ćwiczenia równoważne
gimnastyka korekcyjna







Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.