![]() |
![]() |
Katalog EWA Trzeszan, 2017-05-23 GDYNIA Edukacja czytelnicza, Scenariusze ,Multimedialny Świat J. Tuwima”- zajęcia terapeutyczne z elementami logopedii oraz Kinezjologii Edukacyjnej,,Multimedialny Świat J. Tuwima”- zajęcia terapeutyczne z elementami logopedii oraz Kinezjologii Edukacyjnej opracowała mgr E. Trzeszan, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny Cele: • usprawnianie narządów artykulacyjnych, pionizacji języka • wzbogacenie zasobu leksykalnego(pojęcia językowe -zwierzęta, pory roku, przedmioty otaczające) • utrwalenie wiadomości związanych ze zwierzętami żyjącymi w naturze oraz ze zmianami w przyrodzie. • pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej oraz zapobieganie mówieniu na wdechu . • rozpoznawanie przeciwieństw • doskonalenie logicznego myślenia, pamięci, słuchania ze zrozumieniem • osłuchanie z muzyką • wykonywanie poleceń ze słuchu • nauka korzystania z myszki komputerowej • ruchy naprzemienne. Usprawnienie umiejętności czytania i pisania (sprawniejsze kodowanie i dekodowanie ). • poprawa ogólnej sprawności ruchowej, poprawa wzroku i słuchu. Poprawa koordynacji lewej i prawej strony ciała • relaksacja i łagodzenie skutków stresu. Metody pracy(wg. J. Jastrząb, Toruńska szkoła pedagogiczna) a) słuchowa b) wyjaśniająca c) demonstracyjna d) naśladowcza e) multimedialna(wielozmysłowa) Przebieg zajęć: Ćwiczenia wprowadzające 1. Rozmowa na temat Juliana Tuwima(pomoc: plansza ze zdjęciem autora) 2. Magiczny Świat Pana Juliana- ćwiczenia artykulacyjne warg i języka. Ćwiczenia pionizacji języka Ćwiczenia pionizacji języka czyli unoszenia języka do wałka dziąsłowego (okolice za górnymi siekaczami, miejsce, w którym wymawiamy głoskę „l”) są podstawą terapii wad wymowy oraz korekty czynności połykania. Ćwiczenia mięśnia okrężnego ust Ćwiczenia warg są niezbędne w terapii wymowy wielu głosek. Przyglądając się uważnie wymowie głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) oraz ciszących (ś, ź, ć, dź) można zauważyć, że wargi układają się w tzw. „ryjek” – są kwadratowe. Natomiast przy wymowie głosek syczących (s, z, c, dz) wargi są spłaszczone, tzw. „uśmiech”. W związku z powyższym podstawowych ćwiczeniem warg będzie: - naprzemienne wysuwanie zaokrąglonych ust do przodu w kształcie ryjka świnki, a następnie rozciąganie ich do uśmiechu. Przykładowe ćwiczenia: - „góra – dół” – dziecko otwiera usta, podnosi język do wałka dziąsłowego, a następnie opuszcza za dolne zęby; ćwiczenie wielokrotnie powtarzamy; - wymawianie słów zawierających głoskę l np. Lola lula lalę; - „gumowy język” – dziecko dotyka czubkiem języka wałka dziąsłowego, w tym samym czasie porusza żuchwą (dolną szczęką) - w dół i w górę, rozciąga język; - „malowanie podniebienia” – dziecku przesuwa język po podniebieniu; - zlizywanie czubkiem języka z wałka dziąsłowego kawałka rozmiękczonej czekolady, miodu lub dżemu; - „liczenie zębów” – dotykanie czubkiem języka kolejno górnych zębów po stronie wewnętrznej; - „zaczarowany język” – przytrzymywanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach. Ćwiczenia przygotowujące do wymowy głosek szumiących: - wydawanie odgłosów • krowy - mu, mu, • kukułki - kuku, kuku • sowy – hu, hu • psa – hau, hau • rybki – plum, plum • pukania – puku, puku • uderzania – buch, buch • chodzenia – tupu, tupu, - wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie – naśladowanie pyszczka rybki, - udawanie picia przez słomkę soku. Ćwiczenia właściwe 1. Praca z programem multimedialnym. Zapoznanie z wierszami J. Tuwima Multimedialny Świat Juliana Tuwima to propozycja literacka przedstawiana przez firmę Young Digital Poland, zaś pierwsza prezentacja utworów Autora wydana na płycie CD-ROM. Po raz pierwszy dzieci mogą pomóc roztargnionemu Panu Hilaremu w poszukiwaniach jego "zgubionych" okularów, właściwie uporządkować Abecadło, które "z pieca spadło", pomóc upartej Zosi Samosi w domowych porządkach, zatańczyć z Dwoma Michałami czy też wybrać się we wspaniałą podróż słynną Lokomotywą. 2..Zabawy z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej • Ruchy naprzemienne. Usprawnienie umiejętności czytania i pisania (sprawniejsze kodowanie i dekodowanie ). Poprawa ogólnej sprawności ruchowej, poprawa wzroku i słuchu. Poprawa koordynacji lewej i prawej strony ciała. Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą rękę. Lekko skręcając całe ciało-przekraczamy linię środkową. Ćwiczenia te możemy wykonywać również leżąc. Leżąc na plecach dotykamy lewym łokciem prawego kolana, prawym lewego. Głowę podtrzymujemy rękami. • Punkty pozytywne; Relaksacja i łagodzenie skutków stresu. Końcami palców lekko dotykamy punktów znajdujących się między brwiami a linią włosów. Można zamknąć oczy. Ćwiczenie wykonujemy do momentu odczucia harmonijnego pulsowania obu dotykanych obszarów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |