Katalog Małgorzata Nikścin, 2017-05-23 lodz Język niemiecki, Program nauczania Bądź przedsiębiorczy - ucz się niemieckiegoCELE I TREŚCI NAUCZANIA INNOWACJI Nauczając języka obcego zwracamy uwagę na różne aspekty tego procesu. Wśród celów nauczania możemy wyróżnić cele językowe, cele w zakresie integracji kulturowej oraz cele w zakresie rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się. Na zajęciach ćwiczymy różne sprawności: słuchania, czytania, mówienia i pisania, a przede wszystkim reagowania językowego . Treści nauczania obejmują tematykę i związane z nią słownictwo, funkcje językowe i materiał gramatyczny. W naszej innowacji kładziemy nacisk na tematykę, rozwijając jednocześnie wszystkie sprawności językowe. Cele główne • Rozszerzenie zakresu słownictwa na lekcjach języka niemieckiego • Rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na praktyczne zastosowanie języka obcego w życiu codziennym Cele szczegółowe 1. Cele językowe • Uczeń skutecznie posługuje się językiem niemieckim w mowie i w piśmie w sytuacjach życia codziennego • Uczeń rozumie różne teksty mówione i pisane • Uczeń potrafi wyszukać określoną informację w wypowiedziach ustnych i pisemnych 2. Cele w zakresie rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się • Uczeń samodzielnie korzysta z różnych materiałów źródłowych • Uczeń współpracuje z innymi w parach i w grupach • Uczeń pracując metodami aktywizującymi odkrywa rozmaite sposoby zapamiętywania i uczenia się • Uczeń dokonuje ewaluacji własnego procesu uczenia się i przydatności zajęć Treści nauczania • Człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania) • Praca (popularne zawody, miejsce pracy, dokumenty związane ze staraniem się o pracę) • Żywienie (artykuły spożywcze, grupy żywności, piramida pokarmowa, lokale gastronomiczne) • Zakupy i usługi (towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, rodzaje sklepów) • Podróżowanie i turystyka (środki transportu, orientacja w terenie, nazwy geograficzne, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie) • Zdrowie (higieniczny tryb życia, choroby i ich objawy, leczenie, samopoczucie) • Świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska) • Elementy wiedzy o kraju ojczystym oraz o krajach obszaru nauczanego języka, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego • Dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia) • Szkoła (przedmioty nauczania, życie szkoły) • Życie rodzinne i towarzyskie (okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy) • Sport (dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wypoczynkowy EWALUACJA Podstawowym zadaniem ewaluacji jest stwierdzenie, czy realizacja innowacji przebiega zgodnie z jej założeniami, czy uzyskuje się przewidziane efekty, czy należy dokonać weryfikacji i zmian oraz czy nie należy zaprzestać realizacji ze względu na powodowane szkody edukacyjne. Ewaluacja programu innowacyjnego będzie dokonywana po każdym cyklu zajęć. Ewaluacji będzie podlegać atrakcyjność i skuteczność metod i form stosowanych do osiągnięcia celu, tematyka zajęć, stopień osiągania założonych celów oraz rola innowacji w strukturze szkoły. Informacje i ich źródła: W trakcie realizacji programu innowacyjnego będą zbierane następujące informacje: • Pozytywne zmiany wychowawcze • Sukcesy uczniów na terenie szkoły i poza nią • Dobre wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz dobry start w szkołach ponadgimnazjalnych na lekcjach języka niemieckiego Źródłem informacji będą: • Rozmowy z uczniami • Opinie Dyrekcji i nauczycieli • Systematyczna obserwacja uczniów pod kątem zachowań prospołecznych i przedsiębiorczych (również podczas imprez okolicznościowych i wycieczek) Narzędzia i procedury wykorzystywane do zbierania informacji: • Ankieta • Wywiad • Analiza obserwacji uczniów przez nauczyciela w czasie zajęć • Analiza prac wykonanych przez uczniów w czasie zajęć np.: plakaty, prezentacje, dialogi, wypowiedzi pisemne i ustne, analiza wyników krótkich sprawdzianów badających zdobyte wiadomości i umiejętności uczniów Ankiety ewaluacyjne będą wypełniane i opracowywane przynajmniej raz w roku. Nauczyciel w trakcie zajęć będzie obserwował pracę młodzieży- ich aktywność, współpracę w grupie, umiejętność wykonywania przydzielonych zadań. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |