Katalog

Jadwiga Pipień, 2017-05-17
Pogwizdów

Matematyka, Konspekty

Scenariusz lekcji: Działania na ułamkach dziesiętnych w zadaniach tekstowych

- n +

Jadwiga Pipień

Scenariusz lekcji matematyki
w klasie piątej szkoły podstawowej

Temat: Działania na ułamkach dziesiętnych w zadaniach tekstowych.


Cele ogólne:
Poznawcze:
- uczeń umie dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić pisemnie ułamki dziesiętne,
- uczeń umie rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem poznanych działań.

Wychowawcze:
- uczeń współpracuje w grupie.

Metoda:
- praca w parach,
- uczenie poprzez działanie.

Pomoce:
- prezentacja o ułamkach dziesiętnych
- kartki z przygotowanymi zadaniami dla każdego ucznia.

UPROSZCZONY TOK LEKCJI
1. Sprawy organizacyjne, sprawdzenie zadania domowego.
2. Przypomnienie wiadomości poprzez wspólne rozwiązywanie zadań
z prezentacji:
• Jak mnożymy i dzielimy ułamki dziesiętne przez 10, 100, ...........?
• Jak mnożymy ułamki dziesiętne – pamiętamy o oddzieleniu przecinkiem tyle cyfr, ile łącznie cyfr po przecinku było w obu czynnikach.
• Jak dzielimy ułamki dziesiętne?

3. Rozdanie kartek z zestawem zadań i udzielenie informacji na temat pracy.
Uczniowie w grupach rozwiązują poszczególne zadania, sprawdzają poprawność wykonania zadania. Zadaniem każdej grupy jest rozwiązanie poprawnie zadań w jak najkrótszym czasie. Trzy pierwsze pary zdobywają odpowiednią ilość plusów z aktywności.



ZADANIA
(Zadania zaczerpnięte z ćwiczeń GWO dla klasy piątej. Liczby całkowite i ułamki.)


1. Główna wygrana w teleturnieju „Wygraj milion” wynosi 1 mln zł. Moneta 1zł waży 0,005 kg. Ile ważyłaby wygrana w teleturnieju, gdyby została wypłacona w monetach jednozłotowych?
2. Odległość od domu Bartka do szkoły wynosi 1,2 km. W roku szkolnym jest 190 dni nauki. Ile kilometrów przemierza Bartek w drodze do szkoły i z powrotem w ciągu jednego roku szkolnego?
3. Pełne pudełko z zapałkami waży 9,76 g, a puste pudełko waży 4 g. Ile przeciętnie waży 1 zapałka? (1 pudełko 48 sztuk)
4. Ile kroków musiałby zrobić Antek, aby dojść do Pacanowa?
PACANÓW 24 km KROK ANTKA 0,6 m

5. Oblicz, ile razy wieloryb cięższy jest od słonia?

WIELORYB 132t SŁOŃ 5,5 t

4. Podsumowanie lekcji. Ochotnik prezentuje ostatnie zadanie na tablicy. Uczniowie zapisują zadanie domowe.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.