Katalog

Kinga Najman, 2017-05-17
bogatynia

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Jeśli pragniesz zostać przyjacielem przyrody" - scenariusz zajęć hospitowanych w grupie dzieci 3 i 4 letnich

- n +

„Jeśli pragniesz zostać przyjacielem przyrody” -
scenariusz zajęć hospitowanych
w grupie dzieci 3 i 4 letnich

Cele ogólne:
• kształtowanie u dzieci przekonania o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią
• kształtowanie prawidłowej świadomości ekologicznej: prawidłowe reagowanie na zanieczyszczanie środowiska
Cele szczegółowe:
• wdrażanie do uważnego odbioru tekstu literackiego
• poszerzanie doświadczeń plastycznych - kolaż
• rozwijanie poczucia rytmu
• kształtowanie wrażliwości estetycznej i dostrzeganie piękna krajobrazu oraz skutków działalności człowieka
Przyjęte metody:
• metoda oglądowa
• pedagogiki zabawy

Strategie działania:
• zabawowo- zadaniowa
Środki dydaktyczne:
• makieta lasu z ruchomymi elementami
• kolorowe wstążki
• instrumenty wykonane z butelek po kefirach i nakrętkach PET
• nagranie CD - narodowy taniec węgierski
• nagranie CD – „Jadą, jadą misie”
• arkusz brystolu (pomalowany wcześniej przez dzieci na zielony kolor)
• wycięte elementy tj. drzewa, kwiaty, zwierzęta, droga, elektrownia etc.
• klej
• taśma dwustronna


1. Powitanie. Nauczycielki:
„Jeśli pragniesz zostać przyjacielem przyrody,
Troszczyć się o Ziemi zielone zasoby,
Otaczać opieką – pięknie zapraszamy!
Z ekologią, bracie, wnet Cię zapoznamy!”
Serdecznie witamy dzieci, które:
• zachowują ciszę podczas pobytu w lesie
• segregują śmieci
• zakręcają wodę w łazience, oszczędzają wodę
• troszczą się o zwierzęta
• chcą być przyjaciółmi natury
Dzieci, które czują się powitane kołaczą instrumentami wykonanymi z surowców wtórnych (butelek po kefirach i plastikowych nakrętek).
2 Zabawa ruchowa przy piosence pt. „Jadą, jadą misie” z wykorzystaniem instrumentów niekonwencjonalnych wykonanych z surowców wtórnych.
3. Wysłuchanie wiersza Agnieszki Nożyńskiej –Demianiuk pt. „Do lasu by się szło…” oraz rozmowa na temat jego treści. Zapoznanie dzieci z zagrożeniem jakie niosą za sobą nielegalne wysypiska śmieci.
4. Praca plastyczna - wykonanie plakatu pt. „Dwa oblicza Ziemi”.
Dzieci otrzymują arkusz brystolu w kolorze zielonym na którym , na polecenie nauczyciela naklejają tworzą las, naklejając na brystolu drzewa, kwiaty, pagórki, zwierzęta występujące w lesie i owady. Następnie dzieci opisują powstały krajobraz, opowiadają czy chciałyby w nim mieszkać i dlaczego. Po pewnym czasie nauczycielka prosi dzieci by na terenie dziewiczego krajobrazu wybudowały:
 drogę szybkiego ruchu
 wysypisko śmieci
 elektrownię i fabrykę
Prosi dzieci by zastanowiły się, co muszą zrobić z przyrodą by wykonać zadanie. Okazuje się , że trzeba wyciąć duże połacie lasów, zaorać i pokryć asfaltem piękną łąkę itp. Skutkami tej działalności będą: zanieczyszczenia wody i powietrza, ucieczka zwierząt, zubożenie krajobrazów. Ostatecznie dzieci zauważają, że bezmyślna działalność człowieka niszczy i zatruwa środowisko naturalne, a tym samym i człowieka.
5. „Szumią drzewa” - ruchowa interpretacja narodowego tańca węgierskiego „Czardasz”
z wykorzystaniem pomponów/ wstążeczek.
6. Zakończenie: ślubowanie „ Przyjaciela przyrody”- powtarzanie tekstu za nauczycielem:

Pragnę zostać przyjacielem przyrody,
więc przyrzekam:
 nie brudzić w rzece wody
 nie śmiecić w lesie i nie hałasować
 wszystkie śmieci segregować
 oszczędzać energię i wodę
 dbać o całą przyrodę.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.