![]() |
![]() |
Katalog Jolanta Małż, 2017-05-17 Barczewko Pedagogika, Artykuły Skuteczne strategie uczenia się i nauczania ze szczególnym uwzględnieniem I i III strategii (cele,kryteria i informacja zwrotna)SKUTECZNE STRATEGIE UCZENIA SIĘ I NAUCZANIA, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM I i III STRATEGII ( CELE, KRYTERIA I INFORMACJA ZWROTNA ) Strategie uczenia się i nauczania wchodzą w skład Oceniania Kształtującego. 1. STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO I- Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu. II- Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą. III- Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych postępów. IV- Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności. V- Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. 2. Strategia I – Podawanie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu • Refleksja, po co tego uczę? Jaką wiedzę uczniowie już na ten temat posiadają? • Plan, dokąd nauczycie zmierza i co chce osiągnąć. • Dzielenie się celami z uczniami. • Sprawdzenie, czy cele zostały osiągnięte. 3. Korzyści podawania zrozumiałych dla ucznia celów Zyskuje uczeń, ponieważ: - prawidłowo przebiega proces uczenia się- uczeń wie po co i czego ma się nauczyć - jest większa szansa na osiągnięcie przez ucznia sukcesu w nauce - uczeń ma większą motywację do nauki i czuje się za nią odpowiedzialny Zyskuje nauczyciel, ponieważ: planując lekcję, zastanawia się po co uczy danego tematu i jak to może się przydać uczniom. Dzięki temu lekcja jest efektywniejsza. Jeśli cele są podane w sposób zrozumiały dla ucznia, ich sprawdzenie pod koniec lekcji nie powinno nastręczać trudności 4. Ustalanie celów może być problematyczne jeśli: • Ustala się za dużo celów na jedną lekcję • Nie planuje się przed lekcją celów • Formułuje się niezrozumiały dla ucznia cel • Nie ma czasu na poinformowanie uczniów o celu lekcji • Nie sprawdza się , czy cel został osiągnięty • Formułuje się cele w postaci efektu, a nie czynności • Nie odwołuje się do celów lekcji podczas jej trwania 5. Kryteria sukcesu- nacobezu Częścią I strategii oprócz ustalenia celu lekcji jest ustalenie kryterium sukcesu w nauce – NACOBEZU (na co będę zwracać uwagę) Jest to informacja dla ucznia, co będzie podlegało ocenie. Powinna być bardzo konkretna, tak aby uczeń sam mógł ocenić, czy opanował dany materiał w wystarczającym stopniu. Każda lekcja i każdy sprawdzian powinny być poprzedzone podaniem uczniom kryteriów sukcesu. 6. Korzyści podania kryteriów sukcesu Uczeń - wie czego od niego wymaga nauczyciel - wie co powinien umieć aby być dobrze ocenionym Rodzic - jeśli chce pracować z dzieckiem w domu, zapisane w zeszycie nacobezu jest niezwykle pomocne (zwłaszcza w przypadku nieobecności ucznia w szkole) 7. Wątpliwości dotyczące wprowadzania nacobezu Czy NACOBEZU jest potrzebne? - pomaga uczniowi ustalić najważniejsze treści do opanowania Czy podawać NACOBEZU do lekcji, czy do sprawdzianów? - lepiej podawać NACOBEZU do poszczególnych lekcji, do konkretnych działań, zebrane razem przy podsumowaniu całego działu w naturalny sposób powinny utworzyć nacobezu do sprawdzianu. Jak rozbudowane powinno być NACOBEZU? - jeśli nie będzie ono za wielkie, to uczniowie będą się w stanie nauczyć wszystkiego, czego nauczyciel oczekuje i będą mogli osiągnąć sukces. A to spowoduje, że będą chcieli dalej się uczyć. Czy NACOBEZU jest zrozumiałe dla ucznia? - formułując NACOBEZU warto pomyśleć o najsłabszym uczniu w klasie- czy je zrozumie tak, jak zostało sformułowane Czy nie wystarczy podanie wymagań na początku roku lub przed każdym działem? - podawanie wymagań do dużych partii materiału nie pomaga uczniowi uczyć się, bo on ich po prostu nie zapamięta Jak różnicować jedno NACOBEZU dla uczniów zdolnych, przeciętnych i z dysfunkcjami? -bazujmy na jednym NACOBEZU i dodajmy lub odejmujmy kryteria indywidualnie - w informacji zwrotnej udzielanej uczniowi oceniamy, czy udało mu się ten wypełnić wymagania 8. Strategia III- Informacja Zwrotna W informacji zwrotnej nauczyciel informuje ucznia czy wypełnił wymagania zawarte w NACOBEZU . Daje też możliwość zmotywowania go poprzez wskazanie mu możliwości dalszego rozwoju Informacja zwrotna powinna: 1) Wskazywać dobre elementy w pracy ucznia, 2) Pokazać to, co wymaga poprawy, nad czym uczeń musi jeszcze popracować, 3) Dawać wskazówki, jak należy to poprawić, 4) Zawierać wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej (informacja zwrotna musi być ściśle powiązana z NACOBEZU i tylko do niego się odnosić). 9. Jak formułować Informację Zwrotną (iz)? nawet jeśli praca ucznia nie spełnia żadnych kryteriów NACOBEZU wciąż ma spełniać funkcję wspierającą i motywującą - przejrzysta forma np. tabelki w której nauczyciel odnosi się do poszczególnych wymagań zawartych w NACOBEZU(np. przy pomocy symboli) - Cenna jest zarówno ustna jak i pisemna forma IZ: ustna pozwala stworzyć przyjazną, ciepłą atmosferę, pisemna jest bardziej trwała, a uczeń może do niej się odnosić do niej jak do instrukcji poprawy. Nie może być jednak zbyt długa i niezrozumiała - - częstotliwość udzielania IZ ma kluczowe znaczenie w procesie uczenia się. - dobrych efektów nie przyniesie napisanie IZ raz na dłuższy czas do dużej pracy ucznia obejmującej wiele zagadnień (i wiele NACOBEZU). IZ pisemna powinna mieć miejsce 2-3 razy w miesiącu, a w przypadku ucznia z trudnościami częściej- do mniejszych partii materiału Opracowała Jolanta Małż na podstawie: Ocenianie Kształtujące: Dzielmy się tym, co wiemy!, Zeszyt drugi: Nacobezu, CEO, http://www.ceo.org.pl/sites/beta.serwisceo.nq.pl/files/news-files/zeszyt_dzielmy2_-_nacobezu.pdf Ocenianie Kształtujące:Dzielmy się tym, co wiemy!, Zeszyt trzeci: Informacja zwrotna, CEO, http://www.ceo.org.pl/sites/beta.serwisceo.nq.pl/files/news-files/zeszyt_dzielmy3_-_informacja_zwrotna.pdf Danuta Sterna, Strategie dobrego nauczania, http://www.npseo.pl/data/documents/3/289/289.pdf Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |