AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

EWA Trzeszan, 2017-05-10
GDYNIA

Edukacja czytelnicza, Scenariusze

,Zaginione baśnie Atlantydy”- rozwój mowy czynnej ze zwróceniem uwagi na wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem gramatycznym i artykulacyjnym.

- n +


SCENARIUSZ
,,Zaginione baśnie Atlantydy”- rozwój mowy czynnej ze zwróceniem uwagi na wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem gramatycznym i artykulacyjnym.
opracowała neurologopeda Ewa Trzeszan
Cel spotkania ; propagowanie akcji Fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom,,14 Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom”
Cele:
• usprawnianie narządów artykulacyjnych, pionizacji języka
• wzbogacenie zasobu leksykalnego(pojęcia językowe -zwierzęta, postacie z bajek, mitów,encyklopedia)
• kształtowanie wiadomości o korzyściach płynących z kontaktu z książkami, czytelnictwem
• doskonalenie logicznego myślenia, pamięci, słuchania ze zrozumieniem
• usprawnianie małej motoryki
• wykonywanie poleceń ze słuchu

Metody pracy(wg. J. Jastrząb)
a) słuchowa
b) wyjaśniająca
c) demonstracyjna
d) naśladowcza
e) multimedialna(wielozmysłowa)

Pomoce:
• Internetowa prezentacja multimedialna ,,Czytam i piszę-fragment opowiadania o Alantydzie”
• Nagranie dźwiękowe
• Chorągiewki propagujące Akcję CPCD
• Karty pracy(7 ciast, głowy Krasnali)
• Plaster miodu
• Strój bibliotekarza
• Plakaty CPCD
• Chorągiewki wykonane z papieru oraz girlanda Cała Gdynia Czyta Dzieciom

Przebieg zajęć:
1.Ćwiczenia wprowadzające
"Języczek podróżniczek” na Atlantydzie- ćwiczenia artykulacyjne warg i języka.
,,Atlantyda, Atlantis– mityczna kraina, która miała być miejscem istnienia rozwiniętej cywilizacji . Podczas podziału świata między bogów Atlantyda przypadła Posejdonowi. Pragnąc uczynić Atlantydę bezpieczną, otoczył ją koncentrycznymi wałami obronnymi i fosami. Atlantydzi (potomkowie Posejdona i kobiety o imieniu Klejto) w oparciu o te fortyfikacje zbudowali wspaniałe miasto. Na wzgórzu postawili królewski pałac ze świątynią Posejdona w środku. Była ona otoczona złotymi murami i wyłożona srebrem. W jej wnętrzu znajdował się złoty posąg boga powożącego rydwanem ciągniętym przez sześć skrzydlatych koni.W mieście znajdowały się liczne świątynie, tereny wypoczynkowe oraz tor wyścigów konnych. Zimne i gorące źródła zasilały zbiorniki wody pitnej i łaźnie. W porcie stały rzędy doskonale wyposażonych, gotowych do rejsu trirem. Nadszedł jednak jego niespodziewany kres: przyszły straszne trzęsienia ziemi i potopy, a wyspa Atlantyda zanurzyła się pod powierzchnię morza i zniknęła. Miało się to zdarzyć w IX tysiącleciu p.n.e.”

Język wybrał się na wycieczkę do miasta. Pojechał tam na koniku (mlaskanie językiem-naśladowanie konia). Na rynku zostawił konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła ( język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do pałacu(język chowamy w głąb jamy). Przeszedł hol wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej ) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy już przedostał się przez kontrol strażników pałacu (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby górne i dolne). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego- od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody). Odwrócił się i szybko wybiegł.(język dotyka kącika dolnej wargi)Wsiadł na konia i pojechał do domu (kląskanie językiem).


2.Bibliotekarz -czarodziej
,,Ojej, ktoś zniszczył morska encyklopedię, wypadły z niej wszystkie muszle. Prowadzę swoją bibliotekę na Atlantydzie już od setek lat i nigdy mi się coś takiego nie przytrafiło. Jeżeli pomożecie mi odzyskać muszelki podaruje wam magiczne proporczyki. Uważnie słuchajcie, bo musicie rozwiązać zagadki”.

Słuchanie bajek
,,Przyjęcie u Krasnoludków”
W lesie, w dziupli porzuconej przez wiewiórki, mieszkało 7 krasnoludków. Pewnego dnia postanowiły urządzić przyjęcie Upiekły 7 różnych ciast i nazbierały miodu lipowego do kielichów kwiatowych. Zaprosiły wszystkich swoich przyjaciół: zielone jaszczurki, rude ptaszki i chrabąszcza.
Prezentacja plastra z miodem. Smakowanie, oblizywanie warg.
a. dokończ historię
b. ozdób 7 ciast(ćwiczenia grafomotoryczne, szlaczki, pieczątki, wzory)
c. wymień przyjaciół, których krasnoludki zaprosiły na przyjęcie
d. narysuj twarze krasnalom, wyrażające różne emocje
,,Smoczek Królewny”
Słuchanie ze zrozumieniem, wykonanie ilustracji, smoka z papieru.
,,Pomyłka czarownicy”
Słuchanie ze zrozumieniem. Odpowiadanie na pytania:
Jak miała na imię najstarsza czarownica?
Z czego Baba Jagusia miała zrobiony pierścionek?
O czym marzyła Baba Jagusia?
Co trzymała za kominem?
Co wzięła do reki w czasie czarowania?
Co kot upolował wieczorem?
Co Jagusia jadła często na śniadanie?
Co pojawiło się na stole?
Co naprawdę wyczarowała czarownica?
Gdzie Jagusia chciała pojechać na wakacje?
,,Nieugięty rycerz”
Słuchanie bajki i układanie w odpowiedniej kolejności ilustracji do niej.

3.Podsumowanie zajęć.



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.