AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

EWA Trzeszan, 2017-05-10
GDYNIA

Edukacja czytelnicza, Artykuły

„Bajki przychodzą na spotkanie...” - zabawy z zakresu edukacji czytelniczej

- n +

„Bajki przychodzą na spotkanie...” - zabawy z zakresu edukacji czytelniczej
Zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, „Czytanie zbliża”.


Wstęp

Jako neurologopeda pracuję w Przedszkolu Nr 22 i 44 w Gdyni. Nasza placówka integruje dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych, rozwijających się w swoim własnym tempie (Zespół Downa, porażenie mózgowe, upośledzenie słuchu, dzieci z pogranicza normy intelektualnej, o opóźnionym rozwoju mowy..).

W przedszkolach czytało się od zawsze. Czytanie powoduje wzmacnianie życzliwej atmosfery między naszymi dziećmi. Bajki przychodzą na spotkanie, wprowadzając dzieci w swój magiczny i zaczarowany świat słowa i wyobraźni. To dzięki postaciom z niezwykłej krainy udaje nam się rozwinąć mowę werbalną (ulubione postacie dzieci z Zespołem Downa to: Tygrysek, Kubuś Puchatek, Król Lew). Wykorzystuję w pracy różnorodne metody, między innymi krótkie inscenizacje. Można śmiało powiedzieć, że obecnie jest to metoda wielozmysłowa, wpływająca na:

- podniesienie motywacji do działania dzieci zdrowych i niepełnosprawnych;
- rozwój funkcji psychoruchowych → mowy, pamięci, spostrzegania, orientacji w czasie i przestrzeni, koordynacji ruchowej, kojarzenia, wyobraźni, rozumienia i rozumowania;
- doskonalenie umiejętności pracy w zespole;
- zaspokojenie potrzeb: akceptacji, bycia zauważonym;
- doznanie przeżycia sukcesu i podniesienie własnej wartości.

Oto propozycje zajęć i zabaw wykorzystywanych w pracy z dziećmi:

- czytanie baśni w strojach związanych z treścią lektury („Król Midias”- rekwizyty: papuga nagrywająca głosy dzieci, baśniowa kula-paląca się podczas czytania, świeca, czarodziejski kwiat, strój chłopca trzymającego złotą szkatułę, strój Wróżki - srebrne długie włosy, błękitno- złota szata, serduszka dla wszystkich dzieci z tytułem baśni),
- rysunki i improwizacje muzyczne (wykorzystanie instrumentarium K. Orffa),
- połączenie masażu i wiersza („Wierszyki na dziecięce masażyki” M. Bogdanowicz, metoda W. Sherborne),
- elementy metody Dennisona i bajka o słoniu,
- zajęcia w oparciu o książkę „Kubuś Puchatek” ( inscenizacja, relaksacja w opracowaniu własnym oraz A. Polender),
- przeprowadzenie cyklu zajęć doskonalących mowę i myślenie dzieci biorących udział w zajęciach logopedycznych w oparciu o literaturę: D. Gellner „Podróże na liściu i chmurze”, M. Karpiński „Wielkie dzięki Puchatku”,w oparciu o ilustracje z bajek (Kalendarz z bajkami)
- zorganizowanie na tablicy dla rodziców wystawki o Klubie Kubusia Puchatka (Internet oraz Klub Książki Kubusia Puchatka) i kompetencjach czytelniczych,
- zamieszczenie artykułu prof.dr. hab.G. Skotnickiej „Wychowawcze walory prozy fabularnej dla dzieci” ( artykuł wygłoszony na Konferencji pt. „Przedszkole szansą rozwoju każdego dziecka”),
- zachęcenie rodziców i dziadków do 20- minutowego czytania dzieciom (apel - poczytaj mi, goście w Przedszkolu: lekarz, stomatolog, policjant…i odpowiedni tekst literacki),
- aktualizowanie pozycji literackich w bibliotece dla nauczycieli,
- opracowanie dyplomiku dla czytających rodziców i opiekunów,
- „O jeżyku, którego wszyscy się bali” - po wysłuchaniu tekstu ćwiczenia ortofoniczne „W krainie leśnych stworzeń”, lepienie z masy solnej jeży,
- „Pasterz o oczach jak gwiazdy” (rysowanie portretu królewny, ćwiczenia motoryki dużej - „Taniec Królewny” do melodii z nagrań),
- „Królewicz zaklęty w żabę” (przedstawienie części ilustrowanej bajki, dokończenie bajki przez dzieci, ćwiczenia doskonalące wymowę głosek szeregu szumiącego),
- „Księżniczka na ziarnku grochu” (po wysłuchaniu bajki dzieci same zamieniają się w aktorów, rekwizyty, poduszki, groch, tron, strój, księżniczki).

Seria zabaw doskonalących spostrzegawczość wzrokową oraz rozwijającą mówienie i wyobraźnię:

- Jaka to bajka?
( zagadki słowne, obrazkowe, ilustracje, rekwizyty z bajek)

A teraz ty opowiedz bajkę!
( swobodna twórczość dzieci, nagrywanie na magnetofon).

Seria zabaw doskonalących koordynacje wzrokowo-ruchową:
robimy lalki (piłeczka pingpongowa, patyczek, włóczka, szmatki),
- wycinanie konturu Jasia z papieru („O głupim Jasiu”) oraz zaznaczenie wszystkich jego części,
- pejzaż baśniowy (malowanie farbami w konturze lasu),
- wiosna, lato, zima: rysowanie kredkami postaci i elementów znanych bajek w konturze pór roku,
- apel zachęcający rodziców do współpracy z Biblioteką - Filia nr 10 w Gdyni (gazetka poświęcona historii biblioteki, godziny pracy, zdjęcia dzieci z wizyty u pracownika biblioteki mgr J. Zamorskiej).

Zachęcenie do współpracy innych pracowników przedszkola:

• Rytmika
Współpraca z rytmiczką, zaproponowanie nauki piosenki, hymnu „W krainie bajek” - muzyka A. Nowak, słowa H. A. Cenarska.

Pani Małgosia przygotowuje ciekawe zabawy (Klanza), interpretacje muzyczne do bajek i inscenizacji (przedstawienia ekologiczne).

• Religia
Czytanie treści religijnych (Pismo Święte dla dzieci w obrazkach) w połączeniu z ruchem.

• Gimnastyka korekcyjna
Zaproponowanie wzbogacenia ćwiczeń o „Wierszyki na dziecięce masażyki” (słowo i ruch) M. Bogdanowicz.

• Język angielski

Zapoznanie z wykazem literatury czytanej w j. angielskim w grupie angielskiej przez panią Olę:

- Lady Bird - Ladybird Books,
- Oxford-Oxford University Press,
- Penguin Books,
- Wydawnictwo Haddock,
- Express Publishing,
- Klasyka Baśni - „Uczymy się angielskiego”, wydawnictwo „Wilga”,
- Polska Oficyna Wydawnicza „BGM”,
- Puffin Books,
- Landoll's
- La Spiga Languages-Audio Books.

- wspólnie z uczniami wykonanie Księgi Bajek (rysunki poznanych postaci i zdarzeń) oraz Gry Planszowej „Bajki wychodzą na spotkanie”,
- „W Krainie fantazji” ( wykorzystanie motywów baśniowych podczas słuchania muzyki relaksacyjnej i rysowania - techniki C. Freineta,
- kącik rekwizytów baśniowych,
- zagadki, rebusy, zabawne wierszyki wykorzystywane w pracy terapeutycznej i logopedycznej (teksty J. Brzechwy, J. Tuwima, W. Ścisłowskiego, D. Gellner, M. Bogdanowicz...),
- zabawy z postaciami z książek; tym razem w programach komputerowych (Bolek i Lolek na tropach zaginionej księgi ortografii, Koziołek Matołek, Królik Bystrzak, Królewna Śnieżka i Siedmiu Wspaniałych…),
- wykorzystanie programów multimedialnych („Słownik obrazkowy”, „Logopedia”, „Mówiące obrazki”, „Logo-gry”, „Wspomaganie rozwoju”, „Zabawy słowem”, „Logorytmika”) w procesie aktywizowania wyobraźni twórczej (Kreator komiksów), poczucia rytmu i wydobycia tkwiących w dzieciach zdolności indywidualnych,
- list od Kubusia Puchatka - apel o czytanie w domu podczas wolnych dni,
- konkurs plastyczny w grupach zerowych dotyczący treści utworu; rozdanie dyplomów i nagród za najładniejsze prace.

Poprzez czytanie, my - pracownicy PS nr 22 pomagamy dzieciom przezwyciężyć ich lęki i emocje związane z dorastaniem, poprzez literaturę staramy się wskazać drogę, po której warto kroczyć z uśmiechniętą twarzą, twarzą Wesołego Misia.


Opracowała: mgr Ewa Trzeszan


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.