AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Budziłek-Jurek, 2017-05-09
Piekary Śląskie

Ewa Gaweł
Matematyka, Gry

Ruchowe gry matematyczne. Warsztaty dla nauczycieli gimnazjum i szkół podstawowych.

- n +

Ruchowe gry matematyczne. Warsztaty dla nauczycieli gimnazjum i szkół podstawowych.

Zajęcia przeprowadzone zostały w ramach XXVI Krajowej Konferencji Matematycznej we Wrocławiu oraz Wojewódzkiej Konferencji SNM w Katowicach: „Matematyka eksperymentalnie”(29.09.2016).
Cieszyły się wielkim zainteresowaniem uczestników.
RUCHOWE GRY MATEMATYCZNE mają uaktywnić uczestników. Proponowane gry : zabawa z piłką, kółko i kwadrat, twister...
wszystko w ruchu + matematyka = ćwiczenie poprzez zabawę. Powtarzać można wiedzę z każdego działu matematyki: od działań na liczbach naturalnych po twierdzenie Pitagorasa, pola figur na statystyce kończąc.

 Celem zajęć jest doskonalenie dodawania, odejmowania i mnożenia w formie zabawy
 Uczniowie powtarzają materiał nie stresując się,że są odpytywani
 Modyfikując „gry ruchowe” można przeprowadzić sprawdzanie wiedzy z każdego działu

Propozycje gier ruchowych do wykorzystania w pracy z uczniami:

1. GRY Z PIŁKĄ
a. ABRA-KADABRA
Zabawa polega na podawaniu kolejnych liczb naturalnych, przy czym słowo
ABRA zastępuje liczbę podzielna przez 4 a KADABRA –liczbę podzielna przez 5.
Kto się pomyli i powie niewłaściwe słowo lub inną liczbę -odpada z gry!
Przykład: 3, abra, kadabra, 6,7, abra, 9, kadabra, 11 itd.
Są liczby , gdzie trzeba powiedzieć ABRA-KADABRA: np. zamiast 20
b. PODAJ WYNIK
Zabawa polega na podawaniu wartości o jaką będzie się zwiększał lub zmniejszał wynik. Stajemy w kręgu i rzucamy piłką.
Nauczyciel podaje komendę: Do usłyszanej liczby dodaj(odejmij) 6.
Odpadają osoby , które pomylą się w rachunkach. Piłki nie trzeba podawać po kolei.
2. GRY Z KOSTKAMI
Uczestnicy zabawy ustawiają się na dowolnym polu ponumerowanym liczbami od 1 do 12.
Rzucamy dwiema kostkami do gry. Ruch do przodu o jedno pole( 1 krok) następuje , gdy wynik zgadza się z numerem pola na którym stoimy.
Zabawa pozwala doskonalić umiejętności dodawania, odejmowania , mnożenia oraz znajomość dzielników liczb naturalnych.
Przykładowe komendy:
• przesuwa się ta osoba, której nr pola to suma wyrzuconych oczek
• przesuwa się ta osoba, której nr pola to różnica wyrzuconych oczek
• przesuwa się ta osoba, której nr pola to iloczyn wyrzuconych oczek (jeśli iloczyn jest większy od 12= to szukamy odpowiednio wielokrotności liczby z kostki w kolorze…. I przesuwa się ta osoba, która poprawnie zsumowała cyfry tej wielokrotności.

3. TWISTER MATEMATYCZNY
Do zabawy przyda się plansza do gry Twister. Każde pole kryje zadanie do rozwiązania.
Pola zielone – PROCENTY
Pola żółte- Liczby rzymskie
Pola niebieskie- Działania na liczbach
Pola czerwone- Twierdzenie Pitagorasa.
Zadaniem uczestnika jest przejść przez planszę : z dołu do góry (4 pola) lub z prawej na lewą stronę( 6 pól) udzielając odpowiedzi z odpowiednich działów matematyki. Wygrywa każdy, kto przejdzie przez planszę.
Grę można modyfikować: np. wygra ten, kto udzieli odpowiedzi na największą ilość pytań. Zyska wtedy tytuł TWISTERA matematycznego.
4. KÓŁKO I KWADRAT
Układamy 9 kartek A4 na podłodze. Tworzymy tyle plansz ile potrzeba. Na jednej planszy gra 6 osób( 2 drużyny 3-osobowe)
Każda drużyna otrzymuje 3 kartki (kółka lub kwadraty)w identycznym kolorze. Osoba kładzie kartkę tylko wtedy , gdy udzieli prawidłowej odpowiedzi na pytanie. Jeśli się pomyli-drużyna traci w tej kolejce ruch. Gra kończy się z chwilą ułożenia linii w tym samym kolorze. Kartki można przekładać na inne puste miejsce- tylko kiedy jest ruch naszej drużyny. Można wprowadzić grę na czas.
5. TAJEMNICZE ZADANIE
Do zabawy będą potrzebne telefony komórkowe z dostępem do sieci wi-fi.
Należy pobrać darmową aplikację QRDroid.
Następnie na stronie goqr.me możemy tworzyć kody, w których szyfrujemy dla uczniów dowolny tekst.

Autorki warsztatów to nauczycielki matematyki : Katarzyna Budziłek-Jurek,ZSS Siemianowice Śląskie oraz Ewa Gaweł, SP18 w Zabrzu.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.