Katalog

ANNA MATRASZEK, 2017-05-09
GOŁĄB

Ekologia, Konspekty

EKOLOGIA W PIGUŁCE- SCENARIUSZ 5 LATKI

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW DZIECI 5 LETNICH

TEMAT: Ekologia w pigułce.

CELE OGÓLNE:

kształtowanie zachowań proekologicznych,
rozwijanie troski o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi,
wykorzystanie nabytych wiadomości i umiejętności podczas realizacji zadań,
stwarzanie sytuacji umożliwiających współdziałanie w zespole oraz dających możliwość dobrej zabawy.
CELE OPERACYJNE:

Dziecko potrafi:

aktywnie uczestniczyć w zabawie,
zgodnie współdziałać w grupie,
wywiązywać się z powierzonego zadania,
wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności w działaniu,
odczuwać radość ze swoich osiągnięć,
rozpoznać zwierzęta po odgłosach jakie wydają,
zaśpiewać piosenkę i wyrecytować wiersz o tematyce ekologicznej,
wymienić podstawowe zasady ochrony przyrody.
odczytać nazwy kwiatów i zwierząt,
odczytać i rozwiązać działania matematyczne.
FORMY: indywidualna i zespołowa

FORMY AKTYWNOŚCI: słowna, muzyczna, ruchowa, matematyczna, z zakresu czytania

METODY: aktywne, praktyczne

MIEJSCE: sala przedszkolna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

nazwy stacji: Kraina czystej wody, Kraina wesołych zwierząt i roślin, Kraina Świeżego powietrza, Kraina Ekoludka, Kraina Ekologicznych Pojazdów, odgłosy zwierząt na kasecie magnetofonowej, obrazki zwierząt, plansze: obrazki przedstawiające przyczyny zanieczyszczenia powietrza, wody lasu i dla kontrastu pozytywne zachowania wobec tych środowisk, wiaderka w kolorach : niebieskim, zielonym , żółtym, białym i czarnym, sylweta Ekoludka, działania matematyczne, duża plansza z tekstem przyrzeczenia, wędki magnetyczne, puszki po napojach, plastikowe i szklane butelki, papiery, farba do odcisków palców, tablica, chusteczki nawilżające, trąbka, plakat ze słowami przysięgi. Stare, zużyte śmieci : gazety, pudełka, butelki plastikowe, taśma bezbarwna szeroka taśma dwustronna, klej.





PRZEBIEG ZAJĘCIA:

Powitanie rodziców

Dzieci stają w kole wraz z rodzicami i śpiewają powitalną piosenkę.

Witam was! Witam was!

Zaczynamy już czas . bis

Jestem ja, jesteś ty!

Raz. dwa. trzy.

Nauczycielka zaprasza dzieci i rodziców w podróż dookoła świata, gdzie czeka je wiele pracy związanej z ochroną przyrody.

1. Podróż pociągiem do – „Krainy czystej wody”

Na sygnał trąbki dzieci wraz z rodzicami tworzą pociąg i przy śpiewie piosenki ruszają nim do pierwszej stacji

Piosenka :

Jedzie pociąg po torze, gwiżdże wietrzyk i ptaki

W góry, lasy, nad morze wyjeżdżają dzieciaki.

Pędzi pociąg przez góry, pędzi pociąg przez lasy.

Wiezie dzieci wesołe na wakacje i wczasy.



Po dotarciu do stacji nauczycielka prosi rodzica, aby przeczytały jej nazwę .

Następnie zachęca do wypowiedzi n/t jak dbać o czystość wody w rzekach i jeziorach. (wypowiedzi dzieci)

Zadania do wykonania na tej stacji przy tablicy z nazwą stacji i planszą pokazującą właściwe zachowanie i zachowanie niewłaściwe rozłożona jest niebieska folia symbolizująca wodę, wybrane dzieci biorą wędkę i wyławiają z niej puszki, inne wyjmują butelki i folie i wkładają do wiaderka w odpowiednim kolorze pamiętając o segregacji. Kolejne dziecko liczy po ile jest śmieci w każdym koszu.

2. Podróż do „Krainy wesołych zwierząt i roślin”

Pociąg rusza do kolejnej stacji śpiewając piosenkę. Po przybyciu do stacji rodzice odczytują jej nazwę. Następnie na prośbę nauczycielki wymieniają znane i lubiane zwierzęta.( dzieci wypowiadają się n/t jak można pomóc zwierzętom )Kolejno wybrane dzieci mają za zadanie rozpoznać odgłosy zwierząt z magnetofonu, wskazać odpowiedni obrazek ( dzieci i rodzice siedzą na dywanie, przed nimi rozłożone są i obrazki ze zwierzętami)

Na tablicy przypięty jest obrazek jak dbać o las rozmowy z dziećmi na temat właściwego dbania i zachowania się w lesie.



3. Podróż do „ Krainy świeżego powietrza”

Po dotarciu na stację i odgadnięciu jej nazwy na podstawie plansz nauczycielka pyta dzieci – „Spróbujcie powiedzieć od czego zależy czystość powietrza i jak powinniśmy je chronić?” (wypowiedzi dzieci)



4. Podróż do „Krainy Ekoludka”

Po przyjeździe na stację dzieci próbują nadać nazwę naszej stacji.

Nauczycielka zwraca się do dzieci, mówiąc, że Ekoludek jest przyjacielem przyrody i chętnie zaprzyjaźni się z dziećmi i dorosłymi, które też o nią dbają. Przedtem jednak prosi o wykonanie zadania.
Ekoludek prosi abyście razem z rodzicami posprzątali z nim świat. Dzieci i rodzice śpiewają razem piosenkę dla Ekoludka.

W ostatnim zadaniu Ekoludek prosi dzieci i rodziców o złożenie przyrzeczenia, że będą one chronić przyrodę
Tekst przyrzeczenia jest ukryty z tyłu za tablicą

PRZYRZEKAMY:

CHRONIĆ PRZYRODĘ,
OSZCZĘDZAĆ WODĘ,
DOKARMIAĆ PTAKI,
DBAĆ O ZWIERZAKI,
KWIATY HODOWAĆ,
DRZEWA SZANOWAĆ,
ZIEMIĘ RATOWAĆ
NIGDY NIE ŚMIECIĆ, I UCZYĆ TEGO WSZYSTKIE DZIECI!
Wszyscy podpisują się pod tekstem przyrzeczenia lub zostawiają odcisk swojego palca



5. Stacja „ Ekologiczne pojazdy”

Pociąg śpiewając piosenkę dojeżdża do stolików po dotarciu do nich nauczyciel mówi że dojechaliśmy do stacji końcowej na której pobawimy się w konstruktorów i wynalazców.

Zaprojektujemy ekologiczne pojazdy przyszłości. Ze zgromadzonych surowców ( odpadów, starych pudelek po butach, plastikowych butelkach, rolkach po papierze, wytałaczanki gazetach, talerzach plastikowych)

6. Ewaluacja.

I. Czy wiecie jak należy dbać o czystość wody?

II. Jak należy dbać o zwierzęta?

III. Jak należy dbać o rośliny?

IV. Jak należy dbać o świeże i czyste powietrze?

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.