AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Szymuś, 2017-05-04
Świdnik

Ekologia, Artykuły

Ocena stanu wiedzy uczniów lubelskiego gimnazjum na temat zrównoważonego rozwoju w aspekcie ekologicznym na przykładzie badań własnych

- n +

Szymuś Agnieszka
Gimnazjum nr 10 w Lublinie

Ocena stanu wiedzy uczniów lubelskiego gimnazjum
na temat zrównoważonego rozwoju w aspekcie ekologicznym
na przykładzie badań własnych


W celu dokonania oceny wiedzy uczniów dotyczącej pojęcia zrównoważonego rozwoju w okresie luty – marzec 2017 zostało przeprowadzone badanie ankietowe pośród uczniów jednego z lubelskich gimnazjów. Ponadto przeprowadzono również wywiad bezpośredni
z 7 nauczycielami tego samego gimnazjum.
Jak wynika z zebranych danych, największą grupę –32 osoby, czyli 38,6% – stanowili uczniowie klasy pierwszej gimnazjum. Kolejną pod względem liczebności grupą (34,9%) byli uczniowie klasy drugiej – 29 osób. Najmniej liczną grupą byli uczniowie klasy trzeciej 22 osoby (26,5%). Jak już wspomniano ponadto, przeprowadzono wywiad bezpośredni z 7 nauczycielami w tym: z 3 nauczycielami biologii, 2 nauczycielami chemii, oraz historykiem, anglistą, geografem oraz nauczycielem wiedzy o społeczeństwie i pracownikiem biblioteki. Biorąc pod uwagę rodzaj prowadzonych przedmiotów liczba ta jest większa niż liczba przeprowadzonych wywiadów z nauczycielami, gdyż pośród ankietowanych, dwóch nauczycieli uczy zarówno biologii jaki i chemii oraz jeden nauczyciel uczący historii i wiedzy
o społeczeństwie.
Udzielone odpowiedzi wskazują, że znaczna część uczniów lubelskiego gimnazjum spotkała się z pojęciem zrównoważonego rozwoju – średnio ponad połowa respondentów – 43 uczniów co stanowiło 51,8% ogółu ankietowanych. Znaczna część uczniów ma świadomość działań podejmowanych w ich szkole dotyczących szerzenia edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju – 51 uczniów co stanowiło 61,4% ogółu ankietowanych. Jednak mimo świadomości podejmowanych działań, nadal mało uczniów bierze w nich udział – średnio 26,5%. Pozytywnym zjawiskiem wydaje się być fakt, iż prawie połowa ankietowanych uczniów – 47% jest zainteresowana poszerzeniem wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Jak wynika z zebranych danych prawie 52% respondentów ocenia swoją wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju na średnim poziomie, a 47% uważa iż ta wiedza jest na poziomie niskim.
Część uczniów ma świadomość i chętnie bierze udział w działaniach propagujących koncepcję zrównoważonego rozwoju. Największą popularność zyskały projekty ekologiczne – 22,2%, na drugim miejscu ukształtowały szkolne konkursy wiedzy – 18,7%,
a trzecim koło ekologiczne – 14,3%.
Ponad 40% badanych twierdzi, iż trudno powiedzieć, czy problematyce zrównoważonego rozwoju poświecą się wystarczająco dużo uwagi w życiu szkoły? Jednak ponad 20% ankietowanych uczniów twierdzi, że przekazywane informacje są wystarczające, a ponad 14% ocenia je jako pozytywne zjawisko. Jednak podobny odsetek ankietowanych wskazał, że tej tematyce poświęca się stanowczo za mało czasu.
Wszystkim nauczycielom z którymi przeprowadzono wywiad oczywiście jest znane pojęcie zrównoważonego rozwoju. Na pytanie zadanie o najważniejsze cele służące edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju ankietowani pedagodzy jednomyślnie odpowiadali iż są to: ochrona środowiska, ekologiczny styl życia, oraz rozwój społeczny.
Również jednogłośnie stwierdzono, że szerzenie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju powinno być jednym z elementów programu nauczania. Na pytanie – Które z metod nauczania są najbardziej skuteczne w szerzeniu wiedzy o koncepcji zrównoważonego rozwoju? Większość nauczycieli odpowiedziało, iż jest to gra dydaktyczna.

Zestawienie wybranych pytań z kwestionariusza badań
1. Czy znane jest ci pojęcie zrównoważonego rozwoju?
2. Na jakim poziomie oceniasz swoją wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju ?
3. Czy w Twoje szkole podejmowane są działania na rzecz szerzenia edukacji dotyczącej zrównoważonego rozwoju?
4. Czy bierzesz udział w działaniach mających na celu propagowanie idei zrównoważonego rozwoju ?
5. Jakie działania są podejmowane w Twojej szkole dotyczące idei zrównoważonego rozwoju?
6. Czy Twoim zdaniem problematyce zrównoważonego rozwoju (ekorozwoju) poświęca się wystarczająco dużo uwagi w życiu szkoły?
7. Czy jesteś zainteresowany poszerzeniem wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju?
8. Czy znane jest ci pojęcie Odnawialnych Źródeł Energii?
9. Czy w Twojej opinii Odnawialne Źródła Energii mogą być sposobem na pozyskiwanie tzw. "zrównoważonej energii" ?
10. Czy w Twojej opinii istnieje potrzeba wykorzystania naturalnych źródeł energii,
a w szczególności energii słonecznej?
11. Czy w Twoim otoczeniu wykorzystywane są panele fotowoltaiczne jako jeden ze sposobów na pozyskanie zielonej energii?
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.