Katalog

Iwona Woźniak , 2017-05-04
Zduńska Wola

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Mój przyjaciel- kot- określanie stosunków przestrzennych

- n +

Scenariusz zajęcia otwartego przeprowadzonego w grupie dzieci 4- 5 letnich


Temat: Mój przyjaciel- kot- określanie stosunków przestrzennych

Cele ogólne:
- zwrócenie uwagi na potrzebę ponoszenia odpowiedzialności za zwierzęta oraz konieczności opiekowania się nimi
- stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia

Cele operacyjne:
- dziecko potrafi zaopiekować się kotem
- poznaje sposób życia i odżywiania kota domowego i jego różnorodne rasy
- wskazuje położenie przedmiotów w przestrzeni
- porządkuje koty według kolejności od najmniejszego do największego
- używa liczebników głównych i porządkowych 1- 7
- zna wygląd graficzny własnego imienia
- wykonuje kota techniką origami
- bierze aktywny udział w zajęciach

Metody:
- czynna: zadań stawianych do wykonania
- słowna: rozmowa, objaśnienia
- oglądowa: pokaz, obserwacja

Forma pracy: indywidualna; zespołowa; z całą grupą
Środki dydaktyczne: ilustracje różnych ras kotów; napisy globalne; kolorowy papier; klej; instrumenty muzyczne

Przebieg zajęć:
1. Powitanie
Dzieci witają się w kole puszczając iskierkę powitalną w postaci uścisku dłoni:
„Wszyscy pięknie się witamy i już w kole ustawiamy,
A teraz iskierkę powitalną puszczamy”
2. „Odszukaj swoje imię”- wybieranie ze zbioru własnego imienia.
3. Prezentacja zdjęć kotów różnych ras
Dzieci określają wygląd kotów, ich budowę, wielkość oraz kolor. Opowiadają też o sposobie życia i odżywiania kotów domowych.
4. Czytanie globalne wyrazu: kot i kotek, głoskowanie oraz sylabizowanie podanych wyrazów (nauczyciel prezentuje ilustrację kota oraz napisy do obrazka- kot, kotek).
5. „Kotki idą na spacer”- zabawa ruchowa
Nauczycielka wyjaśnia, iż koty nie tylko lubią pić mleczko, ale i chodzić na spacery własnymi drogami oraz wspinać się na drzewa. Przy dźwiękach w rytmie ćwierćnut- dzieci- koty- czworakują. Przy dźwiękach w rytmie ósemek- wspinają się na drzewa. Dzieci kładą się na dywanie i zwijają się w kłębki jak kotki.
6. „Kociaki, kotki, koty”- zabawa dydaktyczna
Porównywanie kotów. Porządkowanie kotów od najmniejszego do największego. Przeliczanie kotów. Posługiwanie się liczebnikami głównymi oraz porządkowymi 1-7.
7. „Smutny kotek, wesoły kotek”- zabawa z elementami dramy
Dzieci swą mimiką oraz zachowaniem starają się naśladować smutek oraz radość.
8. Dokończ zdanie, rozwijanie słownictwa i myślenia:
Kot jest …
Kot lubi …
Kot ma …
Kot potrafi …
9. „Kotek i płotek”- zabawa dydaktyczna
Nauczycielka umieszcza sylwetę kota na płocie, obok płotu, przed płotem, za płotem. Dzieci określają, gdzie jest kot- określają stosunki przestrzenne.
10. Wykonanie kota z papieru techniką origami
Nauczyciel przygotowuje dzieciom 7 kolorowych kółek. Jedno dużej wielkości, 5 małej wielkości. Dzieci kolejno przyklejają kółka: duże- tułów, kółko średnie- głowa, kółka małe- zginamy na połowę tworząc łapki oraz ogon. Uszy dorysowujemy pastelami. Na koniec uzupełniamy rysunek brakującymi detalami: oczy, nos, wąsy.
11. „Chodzi kot po sklepach” piosenka
12. Podsumowanie zajęć

Opracowała:
Iwona Woźniak
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.