Katalog Joanna Bojko, 2017-05-04 Bytom Odrzański Język niemiecki, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu zawodowego nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowegoSPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO W ZESPOLE SZKÓŁ im. JANA WYŻYKOWSKIEGO W GŁOGOWIE 01.09. 2007 – 31. 05. 2008 Nauczyciel stażysta: mgr Joanna Wróblewska Opiekun stażu: Dnia 1 września 2007 roku rozpoczęłam dziewięciomiesięczny staż, którego głównym celem było uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego. We wrześniu 2007 roku przygotowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez Panią Dyrektor. W trakcie stażu realizowałam 3 cele szczegółowe: poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbyłam staż; znajomość przepisów związanych z jej funkcjonowaniem, sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole oraz przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych oraz higienicznych warunków nauki i pracy, poznanie środowiska uczniów, ich problemów oraz kształcenie umiejętności współpracy z tym środowiskiem, doskonalenie warsztatu pracy pedagogicznej, doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych w sposób umożliwiający realizację statutowych zadań szkoły oraz wspieranie działań na rzecz kreatywnego rozwoju uczniów: w tym poszerzenie własnej wiedzy i umiejętności. Poniższe sprawozdanie przedstawia realizację zaplanowanych przeze mnie zamierzeń. Zostało ono napisane ściśle w oparciu o plan rozwoju zawodowego. Składa się więc z trzech części i każda z nich zawiera wykaz zrealizowanych celów oraz ich opis. I POZNANIE ORGANIZACJI, ZADAŃ I ZASAD FUNKCJONOWANIA SZKOŁY W trakcie stażu udało mi się: nawiązać współpracę z opiekunem stażu. Jako nauczyciel stażysta, zdaję sobie sprawę z tego, iż bardzo ważnym aspektem jest stały nadzór i pomoc doświadczonego opiekuna – nauczyciela. We wrześniu 2007 roku podpisałam z opiekunem stażu , nauczycielką języka niemieckiego, umowę – kontrakt, w której ujęłyśmy zasady dotyczące naszej rocznej współpracy. zapoznać z procedurami awansu zawodowego poprzez analizę przepisów prawa oświatowego, w tym, m.in.: • Karty Nauczyciela, • rozporządzeń MENiSu, szczególnie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, • ustaw. Zainteresowana szeregiem praw przeanalizowałam dokumenty prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty, jak również starałam się aktualizować swoją wiedzę na powyższy temat. W trakcie stażu starałam się zwrócić uwagę na to, aby prawidłowo zastosować wszelkie prawa oświatowe w swych działaniach. poznać przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki. Uczestniczyłam w szkoleniu BHP pracowników Zespołu Szkół im. Jana Wyżykowskiego w Głogowie. W ten sposób zaznajomiłam się z przepisami BHP dotyczącymi pracy w szkole i poza nią. Uświadomiło mi to potencjalne źródła zagrożenia oraz sposoby postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach. Zapoznałam się także z tygodniowym planem zajęć w szkole oraz wszystkimi obowiązkami, jakie ciążą na mnie podczas ich pełnienia. zapoznać z obowiązującą w szkole dokumentacją, ze sposobem jej prowadzenia oraz z zasadami współpracy szkolnej. Realizując się w pracy nauczyciela zwróciłam dużą uwagę na atmosferę wewnątrzszkolną Zespołu Szkół im. Jana Wyżykowskiego w Głogowie. Starałam się tworzyć taką atmosferę wokół siebie, aby zarówno uczniowie, jak i inni pracownicy, chcieli ze mną współpracować. Starałam się zawsze zarówno służyć pomocą innym nauczycielom, jak również stosować ich rady we własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej. We wrześniu sporządziłam plan wynikowy z języka niemieckiego, rozkład materiału z języka niemieckiego oraz przedmiotowy system oceniania. Zapoznałam się także z zasadami funkcjonowania i organizacji szkoły, jak również przeanalizowałam dokumentację obowiązującą w szkole i wynikające z niej prawa i obowiązki zarówno uczniów, wychowawcy, jak i szkoły: • Statut Szkoły, • wewnątrzszkolny system oceniania, • plan rozwoju szkoły • program wychowawczy • dzienniki lekcyjne (poznałam sposób ich prowadzenia) uczestniczyć w pracy organów szkoły związanych z realizacją ich podstawowych zadań: • w posiedzeniach Rady Pedagogicznej • w posiedzeniach Zespołu Przedmiotowego Rady Pedagogiczne pozwoliły mi jeszcze lepiej poznać zasady funkcjonowania szkoły oraz system oświaty. Dzięki wymianie zdań z członkami grona pedagogicznego mogłam poszerzyć własną wiedzę. opiekować klasą lekcyjną nr 21 w trakcie pełnienia stażu, która została mi przydzielona na pierwszym posiedzeniu Rady Pedagogicznej w roku 2007 II POZNANIE ŚRODOWISKA UCZNIÓW, ICH PROBLEMÓW ORAZ KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACOWANIA Z TYM ŚRODOWISKIEM W trakcie stażu udało mi się: nawiązać stały kontakt z pedagogiem szkolnym w celu: • poznania indywidualnych potrzeb uczniów, • poznania sytuacji rodzinnej uczniów (w szczególnych przypadkach), • rozwiązywania problemów wychowawczych, • zasięgnięcia porad. W pełni wykorzystałam możliwość kontaktowania się i nawiązywania współpracy z pedagogiem szkolnym, która często wyjaśniała mi pewne niezrozumiałe dla mnie zachowania uczniów. W ten sposób zapoznałam się ze sposobem radzenia sobie z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze oraz z krokami, jakie podejmuje pedagog szkolny, aby zaradzić problemom wychowawczym z poszczególnymi uczniami. Było to dla mnie bardzo przydatne, iż sprawowałam opiekę nad klasą D (wychowawca klasy). nawiązać dobry kontakt z uczniami oraz ich rodzicami bądź prawnymi opiekunami. Zdaję sobie również sprawę z tego, że bardzo dużą rolę w pracy nauczyciela odgrywa dobry, pozytywny kontakt z podopiecznymi oraz ich opiekunami. Myślę, że udało mi się stworzyć pewną pozytywną więź pomiędzy mną, a uczniami. III DOSKONALENIE WARSZTATU PRACY PEDAGOGICZNEJ, DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI PROWADZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH, POSZERZANIE WŁASNEJ WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI W trakcie stażu udało mi się: uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu oraz nauczycielkę języka angielskiego. Miałam możliwość hospitacji 7 lekcji języka niemieckiego i 2 lekcji języka angielskiego. Były one bardzo różnorodne, wszystkie przeprowadzone sprawnie, logicznie i bardzo ciekawie. Lekcje angażowały uczniów, aktywizowały ich, były doskonale zaplanowane w czasie, jak również precyzyjnie zrealizowane. Ważną rzeczą, na którą również zwróciłam uwagę był przyjazny stosunek nauczyciela do uczniów, co budowało atmosferę zaufania i otwartości. prowadzić zajęcia w obecności obserwatora. Zawsze starałam się, aby forma zajęć była właściwie dobrana do tematu, oczekiwań i umiejętności uczniów. Po hospitowanej lekcji odbywałam rozmowę z moim obserwatorem, podczas której dowiadywałam się o mocnych i słabych stronach przeprowadzonej przeze mnie lekcji. uczestniczyć w zewnątrzszkolnych formach doskonalenia nauczycieli • 19 październik – 21 październik 2007 (30 godzin zajęć praktycznych i konsultacji) – kurs: ,,Mądrze i skutecznie wychowywać – Kształcenie umiejętności i rozwiązywania problemów wychowawczych we współpracy z rodzicami’’, prowadzony przez Marię Chomicz oraz Benedyktę Nowak (Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Górze), po skończeniu, którego otrzymałam zaświadczenie, • 21 styczeń 2008 – konferencja metodyczna dla nauczycieli języka niemieckiego, zorganizowana przez wydawnictwo LektorKlett w Głogowie: ,,Ohne Langeweile und mit Engagement auf dem direkten Weg zum Abitur und nicht nur, czyli jak z serią Direkt przygotować uczniów do matury i nie tylko ...’’, • 21 kwiecień 2008 – konferencja metodyczna dla nauczycieli języka niemieckiego, zorganizowana przez wydawnictwo PWN w Głogowie: ,,Qual der Wahl?- die Suche nach dem optimalen Lehrwerk anhand ,,Hier und da’’ samodzielnie studiować literaturę i prasę pedagogiczną: Często zaglądałam do różnych poradników dydaktycznych oraz scenariuszów, które były dla mnie inspiracją i pomagały mi w opracowaniu moich własnych pomysłów. W rozmowach wymieniałam doświadczenia z innymi nauczycielami, co pozytywnie wpłynęło na tworzenie własnego warsztatu pracy. wykorzystać technologię komputerową i informacyjną w pracy pedagogicznej: Pozyskałam z Internetu informacje dotyczące awansu zawodowego oraz zakresu prawa oświatowego. Korzystając z zasobów Internetu, przygotowałam potrzebne materiały do przeprowadzenia zajęć. Ponadto posługując się technologią komputerową, projektowałam dyplomy oraz różne podziękowania. współuczestniczyć w organizowaniu konkursów, wycieczek: • 16 listopad 2007 – zorganizowanie XXXI Olimpiady Języka Niemieckiego – etap szkolny, w którym wzięło udział 9 uczestników III Liceum Ogólnokształcącego w Głogowie, • 06 marzec 2008 – współudział w zorganizowaniu Dyktanda z Języka Niemieckiego, w którym wzięli udział uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Głogowie, jak również Technikum Elektronicznego w Głogowie, • 03 kwiecień 2008 – współudział w zorganizowaniu III Konkursu dotyczącego wiedzy o krajach niemieckojęzycznych, w którym wzięło udział 15 uczniów z trzech gimnazjów Powiatu Głogowskiego, • marzec 2008 – współudział przy organizacji wycieczki na targi turystyczne do Berlina – opiekun grupy IV DZIAŁANIA, KTÓRYCH NIE UWZGLĘDNIŁAM W PLANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO, A KTÓRE MIAŁY MIEJSCE W TRAKCIE TRWANIA ROKU SZKOLNEGO 1. Wrzesień 2007 – napisałam list do ambasad z prośbą o przysłanie Zespołowi Szkół im. Jana Wyżykowskiego w Głogowie flag unijnych oraz materiałów dotyczących danego kraju, 2. Październik 2007 – wysłałam podziękowania ambasadom, które odpowiedziały na prośbę szkoły, 3. Kwiecień 2008 - uczestniczyłam w Promocji III Liceum Ogólnokształcącego, 4. Maj 2008 – byłam członkiem Komisji podczas Pisemnego Egzaminu Maturalnego z języka polskiego, angielskiego i geografii oraz Ustnego Egzaminu Maturalnego z języka niemieckiego. AUTOREFLEKSJA Okres stażu był dla mnie wyjątkowym czasem, bardzo ważnym dla mojej pracy jako nauczyciela. To właśnie w Zespole Szkół im. Jana Wyżykowskiego w Głogowie zdobyłam pierwsze doświadczenie oraz nauczyłam się tego, co już wiem o specyfice tego zawodu. Dzięki podjętym przeze mnie działaniom udało mi się udoskonalić umiejętność prowadzenia swoich zajęć. Analiza prowadzonych i obserwowanych zajęć, a także cenne wskazówki opiekuna stażu rozwinęły we mnie umiejętność wyciągania wniosków i oceny własnych działań. Uważam, że plan rozwoju zawodowego w okresie stażu udało mi się zrealizować, a realizacja celów jakie sobie postawiłam bez wątpienia przyczyniła się do mojego rozwoju zawodowego. Myślę, że przyniosło to nie tylko wiele korzyści dla szkoły, dla uczniów i ich rodziców, a przede wszystkim dla mnie. Wszystko, co udało mi się osiągnąć, bardzo mnie satysfakcjonuje i napawa optymizmem. Zamierzam nadal doskonalić swoje kwalifikacje, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |