Katalog

MONIKA ANDRUKAJTIS, 2017-05-04
LIDZBARK WARMIŃSKI

Zajęcia przedszkolne, Program nauczania

Program wychowawczy

- n +

„Nie ma rzeczy zrobionych raz na zawsze … dobrze”





PROGRAM WYCHOWAWCZY GRUPY 3,4-LATKÓW
W PUBLICZNAEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. KAROLA WOJTYŁY W KRASZEWIE






Kraszewo, 2011 r.




WSTĘP

Wraz z wiekiem dziecko uświadamia sobie, że jest częścią pewnej społeczności
mającej swoją tożsamość, symbole i historię. Program wychowawczy naszego przedszkola
ma za zadanie określić jakie wartości chcemy wpajać naszym wychowankom. Program ten
składa się z odpowiednich postaw wobec ludzi, otoczenia i symboli.

ABSOLWENT PRZEDSZKOLA:

1. Ma pozytywny obraz samego siebie.
2. Jest komunikatywny.
3. Nie boi się wyrażać własnych opinii.
4. Jest aktywny, dociekliwy i poszukujący ( kreatywny).
5. Dąży do rozwiązywania problemów.
6. Rozumie świat i wartości w nim nagromadzone.
7. Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych.
8. Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym.
9. Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.

CEL NADRZĘDNY:

Celem głównym Programu Wychowawczego Przedszkola jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

• kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji,
uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,
• tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
• rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i
dochodzenia do kompromisu,
• rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła,
• uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń,
• uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

KRYTERIA SUKCESU:

Dziecko:
1. Dostrzega i rozumie potrzeby innych , akceptuje ich odrębność
2. Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
3. Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
4. Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
5. Szanuje wolność innych, cudze zdanie
6. Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania, a także dostrzega je u innych
7. Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje
racje, oceny i odczucia
8. Zna i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe
9. Rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem
przyrody, przejawia postawy proekologiczne12. Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
10. Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać
zagrożeń
11. Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm
społecznych
12. Zna swoje prawa i obowiązki
13. Szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość,
szacunek, wyrozumiałość
14. Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
15. Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o
doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy
16. Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością
przyjmować porażki.
17. Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania

Zawarte w programie wychowawczym treści wychowania stanowią spójny system
wybranych fundamentalnych wartości, które zostały ujęte w określone zasady wraz z
ustalonymi przez nas normami postępowania dla dziecka i dorosłego. Nam, społeczności
wychowującej przedszkolaków oraz rodzicom, wydają się one ważne i potrzebne w procesie
wychowania naszych dzieci.




WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA
ZASADA: Bądź kulturalny
NORMY POSTĘPOWANIA:

1. Używaj form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
2. Stosuj zasadę „Dziewczynka ma pierwszeństwo”.
3. Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom).
4. Bądź serdeczny dla innych (kolegów i dorosłych).



WARTOŚĆ: BEZPIECZEŃSTWO
ZASADA: Jesteś bezpieczny
NORMY POSTĘPOWANIA:

1. Akceptujemy cię takiego, jakim jesteś.
2. Dziel się swoimi wątpliwościami.
3. Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych.
4. Powiedz, czego się boisz.
5. Zawsze będziesz wysłuchany.
6. Mów o swoich uczuciach (odczuciach).


WARTOŚĆ: ZDROWIE
ZASADA: Dbaj o swoje zdrowie
NORMY POSTĘPOWANIA:

1. Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem.
2. Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj na
świeżym powietrzu).
3. Hartuj swój organizm.
4. Ubieraj się stosownie do pory roku.
5. Zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki.
6. Myj ręce przed posiłkami i po wyjściu z toalety.
7. Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.


WARTOŚĆ: WSPÓŁZYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ (WSPÓLNOCIE)
ZASADA: Kontroluj swoje zachowanie
NORMY POSTĘPOWANIA:

1. Wyrażaj swoje emocje w sposób dla nas zrozumiały.
2. Zwróć się z problemem do nauczyciela.
3. Nie obrażaj się.
4. Nie bądź agresywny; inaczej: nie bij rówieśników.
5. Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym.
6. Pamiętaj o konsekwencjach swojego działania.


WARTOŚĆ: KONTAKTY RÓWIEŚNICZE
ZASADA: Bądź koleżeński
NORMY POSTĘPOWANIA:
1. Nie wyśmiewaj się z kolegi, koleżanki.
2. Słuchaj, co mówią inni.
3. Nie wyrządzaj krzywdy innym.
4. Pomagaj młodszym, mniej sprawnym.
5. Dziel się z innymi tym, co masz.


WARTOŚĆ: PATRIOTYZM
ZASADA: Bądź małym patriotą
NORMY POSTĘPOWANIA:
1. Kultywuj tradycje swojej rodziny.
2. Rozmawiaj z rodzicami o ich pracy.
3. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych.
4. Szanuj język ojczysty i tradycje narodowe.
5. Poznaj piękno swojej wsi i swojej gminy.






FORMY MONITOROWANIA:
• analiza dokumentów (np. dzienniki zajęć, sprawozdania wychowawców),
• obserwacja


EWALUACJA PROGRAMU:
Program poddawany będzie ewaluacji w roku szkolnym 2011/2012.

Formy ewaluacji:
• analiza dokumentów
• sprawozdanie

Formy ewaluacji bieżącej (rocznej):
• zabawy i konkursy podsumowujące realizację programu-sprawdzające wiedzę i
umiejętności wychowanków
• wystawy prac uczniów
• sprawozdanie z r
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.