Katalog MONIKA ANDRUKAJTIS, 2017-05-04 LIDZBARK WARMIŃSKI Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program wychowawczy„Nie ma rzeczy zrobionych raz na zawsze … dobrze” PROGRAM WYCHOWAWCZY GRUPY 3,4-LATKÓW W PUBLICZNAEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. KAROLA WOJTYŁY W KRASZEWIE Kraszewo, 2011 r. WSTĘP Wraz z wiekiem dziecko uświadamia sobie, że jest częścią pewnej społeczności mającej swoją tożsamość, symbole i historię. Program wychowawczy naszego przedszkola ma za zadanie określić jakie wartości chcemy wpajać naszym wychowankom. Program ten składa się z odpowiednich postaw wobec ludzi, otoczenia i symboli. ABSOLWENT PRZEDSZKOLA: 1. Ma pozytywny obraz samego siebie. 2. Jest komunikatywny. 3. Nie boi się wyrażać własnych opinii. 4. Jest aktywny, dociekliwy i poszukujący ( kreatywny). 5. Dąży do rozwiązywania problemów. 6. Rozumie świat i wartości w nim nagromadzone. 7. Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych. 8. Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym. 9. Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. CEL NADRZĘDNY: Celem głównym Programu Wychowawczego Przedszkola jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym. CELE SZCZEGÓŁOWE: • kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności, • tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta, • rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu, • rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła, • uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń, • uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków. KRYTERIA SUKCESU: Dziecko: 1. Dostrzega i rozumie potrzeby innych , akceptuje ich odrębność 2. Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie 3. Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych 4. Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje 5. Szanuje wolność innych, cudze zdanie 6. Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania, a także dostrzega je u innych 7. Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia 8. Zna i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe 9. Rozumie konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne12. Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej 10. Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń 11. Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych 12. Zna swoje prawa i obowiązki 13. Szanuje wartości: prawdę, dobroć, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, życzliwość, szacunek, wyrozumiałość 14. Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach 15. Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy 16. Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki. 17. Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania Zawarte w programie wychowawczym treści wychowania stanowią spójny system wybranych fundamentalnych wartości, które zostały ujęte w określone zasady wraz z ustalonymi przez nas normami postępowania dla dziecka i dorosłego. Nam, społeczności wychowującej przedszkolaków oraz rodzicom, wydają się one ważne i potrzebne w procesie wychowania naszych dzieci. WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA ZASADA: Bądź kulturalny NORMY POSTĘPOWANIA: 1. Używaj form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. 2. Stosuj zasadę „Dziewczynka ma pierwszeństwo”. 3. Okazuj szacunek dorosłym (starszym osobom). 4. Bądź serdeczny dla innych (kolegów i dorosłych). WARTOŚĆ: BEZPIECZEŃSTWO ZASADA: Jesteś bezpieczny NORMY POSTĘPOWANIA: 1. Akceptujemy cię takiego, jakim jesteś. 2. Dziel się swoimi wątpliwościami. 3. Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych. 4. Powiedz, czego się boisz. 5. Zawsze będziesz wysłuchany. 6. Mów o swoich uczuciach (odczuciach). WARTOŚĆ: ZDROWIE ZASADA: Dbaj o swoje zdrowie NORMY POSTĘPOWANIA: 1. Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem. 2. Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj na świeżym powietrzu). 3. Hartuj swój organizm. 4. Ubieraj się stosownie do pory roku. 5. Zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki. 6. Myj ręce przed posiłkami i po wyjściu z toalety. 7. Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu. WARTOŚĆ: WSPÓŁZYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ (WSPÓLNOCIE) ZASADA: Kontroluj swoje zachowanie NORMY POSTĘPOWANIA: 1. Wyrażaj swoje emocje w sposób dla nas zrozumiały. 2. Zwróć się z problemem do nauczyciela. 3. Nie obrażaj się. 4. Nie bądź agresywny; inaczej: nie bij rówieśników. 5. Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym. 6. Pamiętaj o konsekwencjach swojego działania. WARTOŚĆ: KONTAKTY RÓWIEŚNICZE ZASADA: Bądź koleżeński NORMY POSTĘPOWANIA: 1. Nie wyśmiewaj się z kolegi, koleżanki. 2. Słuchaj, co mówią inni. 3. Nie wyrządzaj krzywdy innym. 4. Pomagaj młodszym, mniej sprawnym. 5. Dziel się z innymi tym, co masz. WARTOŚĆ: PATRIOTYZM ZASADA: Bądź małym patriotą NORMY POSTĘPOWANIA: 1. Kultywuj tradycje swojej rodziny. 2. Rozmawiaj z rodzicami o ich pracy. 3. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych. 4. Szanuj język ojczysty i tradycje narodowe. 5. Poznaj piękno swojej wsi i swojej gminy. FORMY MONITOROWANIA: • analiza dokumentów (np. dzienniki zajęć, sprawozdania wychowawców), • obserwacja EWALUACJA PROGRAMU: Program poddawany będzie ewaluacji w roku szkolnym 2011/2012. Formy ewaluacji: • analiza dokumentów • sprawozdanie Formy ewaluacji bieżącej (rocznej): • zabawy i konkursy podsumowujące realizację programu-sprawdzające wiedzę i umiejętności wychowanków • wystawy prac uczniów • sprawozdanie z r Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |