Katalog

Justyna Andrzejewska, 2017-05-04
Łódź

Matematyka, Konspekty

Układy równań liniowych.

- n +

Konspekt lekcji matematyki w klasie I Liceum Ogólnokształcącego


Temat lekcji: Ćwiczymy rozwiązywanie układów równań - zadania z treścią.

Czas trwania lekcji: 45 minut.
Klasa: I .
Typ lekcji: ćwiczeniowy.

Cele:
Ogólne:
-uczeń rozwiązuje zadania tekstowe,
-uczeń pracuje w grupie,

Szczegółowe:
-uczeń zapisuje treść zadania w postaci układu równań,
-uczeń dobiera sposób rozwiązania układu,
-uczeń rozwiązuje układ równań,
-uczeń weryfikuje otrzymane wyniki.


Metody nauczania:
-podająca (pogadanka),
-ćwiczeniowa (rozwiązywanie zadań).


Środki dydaktyczne:
-podręcznik do klasy I szkoły ponadgimnazjalnej „Matematyka krok po kroku” pod redakcją J. Pawlaka oraz zbiór zadań „Matura 2002” (z tej samej serii),
-podręcznik do klasy I liceum ogólnokształcącego i technikum „Matematyka” – J. Anusiak
-wydruki komputerowe.


Formy organizacyjne:
-praca z cała klasą,
-praca w kilkuosobowych zespołach,
-samodzielna praca ucznia.


Przebieg zajęć.

1. Organizacja klasy :
Przywitanie, sprawdzenie listy obecności, omówienie pracy domowej.
2. Powtórzenie wiadomości.
Nauczyciel prezentuje treść następującego zadania:
W pewnej kawiarence internetowej (nazwijmy ją „A”) za pierwszą rozpoczętą godzinę korzystania z Internetu płaci się 3 zł, a za każdą następną po 2 zł. W innej (nazwijmy ją kawiarenką „B”) za pierwszą rozpoczętą godzinę płacimy 4 zł, ale za każdą kolejną tylko po 1 zł. Z której kawiarenki bardziej opłaca się nam korzystać?
Uczniowie dyskutują nad rozwiązaniem problemu. Nauczyciel stawia kolejne pytanie: czy można podać taką ilość czasu, przy której nie będzie znaczenia, z której kawiarenki korzystaliśmy? Pytanie to ma doprowadzić powstania układu równań
Wskazani uczniowie wyjaśniają w jaki sposób można rozwiązać podany układ równań.

3. Ćwiczenie poznanych treści.
Nauczyciel prosi o przypomnienie zasad pracy w grupach. Uczniowie dzieleni są na grupy. Nauczyciel wyjaśnia sposób pracy. W każdej grupie uczeń otrzymuje swój numer (od 1 do 5-6). Uczniowie proszeni są o zapisanie składu grupy wraz z przydzielonymi im numerami. Grupy otrzymują arkusze z zadaniami. Nauczyciel wskazuje zadanie, które należy przygotować. Gdy grupy zakończą przygotowania nauczyciel, za pomocą numerów przydzielonych uczniom, wskazuje konkretne osoby, które będą prezentowały wyniki na kartach znajdujących się przy dodatkowych stanowiskach.
Nauczyciel na bieżąco kontroluje pracę uczniów.

Zadanie 1
Turyści przeszli w ciągu trzech dni 48 km. W piątek przebyli 6 km mniej niż w sobotę, a w niedzielę przeszli 70% trasy sobotniej. Ile kilometrów przeszli w poszczególnych dniach?
Zadanie 2
Oblicz kąty AOB i BOC wiedząc, że ich suma wynosi 210°, a przedłużenie półprostej OA dzieli kąt BOC na połowy.
Zadanie 3
Pociąg wiezie 550 ton ładunku w wagonach 10-tonowych i 15-tonowych. Ile jest wagonów każdego rodzaju, skoro wszystkich wagonów jest 49?
Zadanie 4
Ewa, Jacek i Kasia mają łącznie 45 lat. Ewa jest o 6 lat starsza od Kasi, a wiek Jacka jest średnią arytmetyczną wieku sióstr. Ile lat ma Jacek?
Zadanie 5
Suma liczby dwucyfrowej i liczby powstałej z przestawienia jej cyfr wynosi 121. Różnica tych liczb wynosi 27. Jaka to liczba?
Zadanie 6
Ułóż treść zadania, przy rozwiązaniu którego można skorzystać z następującego układu równań:
X+2y=8 i 4x-y=1
Rozwiąż rozważany układ.
Zadanie 7
Ułóż treść zadania, przy rozwiązaniu którego można skorzystać z układu równań, którego rozwiązaniem jest trójka: 3, 5, 8.


4. Podsumowanie i ocenienie.
W miarę potrzeb następuje dyskusja o napotkanych przez uczniów trudnościach. Następuje teraz ocena pracy uczniów – na podstawie ich pracy w ciągu lekcji.


Odpowiedzi do zadań:
Zadanie 1
14 km, 20 km, 14 km
Zadanie 2
30°, 150°
Zadanie 3
10-tonowych 37, 15-tonowych 12

Zadanie 4
15 lat (Ewa 12, a Kasia 18)
Zadanie 5
74
Zadanie 6
Rozwiązanie układu: x = 5
y = 1,5
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.