Katalog

Magdalena Gołoś, 2017-05-04
Tłuszcz

Przyroda, Scenariusze

„JEDZ ZDROWO-KOLOROWO!”

- n +



Zapraszamy uczniów klas IV – IV do udziału w konkursie o zdrowym odżywianiu, pt.
„JEDZ ZDROWO-KOLOROWO!”

KOORDYNATORZY: Magdalena Gołoś, Barbara Kołek
REGULAMIN
CELE KONKURSU:
- propagowanie zdrowego odżywiania;
- nabywanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych;
- uświadomienie znaczenia dokonywania właściwych wyborów żywieniowych i decydowaniu o swoim stanie zdrowia
- poznawanie znaczenia pokarmów i ich podstawowych składników dla prawidłowego funkcjonowania organizmu młodego człowieka;
- promowanie uczniów zdolnych;
- kształcenie umiejętności pracy w grupach;

Konkursy plastyczne:
Klasy IV
1. Wykonanie plakatu promującego zdrowe odżywianie pt. Jedz zdrowo- kolorowo.
- formatu A4, technika dowolna, trwała,
Klasy IV , V, VI
2. Plakat pt. Recepta na zdrowie
- formatu A3, technika dowolna, trwała,

Klasy V i VI – konkurs wiedzowy
ZAKRES WYMAGANEGO MATERIAŁU:
Etap I - produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego,
- składniki pokarmowe i ich znaczenie dla rozwoju organizmu (białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, sole mineralne, woda) i ich niedobory,
- zachowania prozdrowotne,
- zasady prawidłowego żywienia (piramida pokarmowa, liczba i pora posiłków)
- wybrane choroby układu pokarmowego i zaburzenia odżywiania (choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, wirusowe zapalenie wątroby, celiakia, bulimia, anoreksja),
źródła: Tajemnice przyrody kl. 4 , https://pl.wikipedia.org
Test wyboru, indywidualny z podanego zakresu- początek października.

Etap II zakres materiału z I etapu oraz:
- owoce krajowe i importowane,
- zioła w diecie człowieka (kminek, kolendra, ziele angielskie, pieprz, wanilia, gorczyca, gałka muszkatołowa, goździki, szafran, imbir, kurkuma, cebula, szczypiorek, czosnek, cynamon, bazylia, liść laurowy, koper, majeranek, oregano, lubczyk, tymianek, mięta, pietruszka, rzeżucha, rozmaryn)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ro%C5%9Bliny_przyprawowe
http://www.przyprawowy.pl/
- 10 zasad zdrowego żywienia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym,
http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

Test wiedzy dla zespołów 3osobowych.

Finał dla 3 najlepszych zespołów za forum szkoły.







SCENARIUSZ PODSUMOWANIA PROJEKTU EDUKACYJNEGO DOTYCZACEGO ZDROWEGO ŻYWIENIA
pod hasłem Jedz zdrowo i kolorowo


Powitanie:
Witam Dyrekcje, nauczycieli i uczniów.
Wstęp:
Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, jak ważne dla człowieka jest zdrowie oraz dobra forma fizyczna i psychiczna . Jednak mimo iż większość z nas wie, co szkodzi zdrowiu, a co mu służy, nie czyni zbyt wiele , by na długie lata zachować dobrą kondycję fizyczną i psychiczną.
Pamiętajmy!
Nasze zdrowie zależy od nas samych.
Obowiązkiem każdego jest dbanie o zdrowie oraz nabycie wiedzy o tym jak dbać o zdrowie własne i innych.
Tajemnice zdrowia zależą od zdrowej żywności, jak również od zdrowego żywienia.

Tak odżywiając się mamy gwarancję, że tak jak powiedział Hipokrates ( lekarz starożytnej Grecji):

„Niech żywność będzie Twoim lekarstwem, a lekarstwo Twoją żywnością”.


1) Konkurs wiedzowy. Etap III- ostateczne starcie.
Etap III składa się z 4 rund. Biorą w nim udział uczniowie, którzy ukończyli 2 poprzednie etapy z najwyższą liczbą punktów.
Są to uczniowie z klas:




Runda I. Kalambury. (0-2 pkt)
Wybrany uczeń z grupy losuje przysłowie lub powiedzenie dotyczące zdrowia i prawidłowego odżywiania. Za pomocą gestów przedstawia je swojej drużynie. Uczniowie z grupy odgadują. Niedozwolone jest używanie słów i dźwięków. Jury przyznaje punkty 0-2.(1p. za pokazywanie, 1p. za odgadnięcie).

1. Kto zdrowia nie szanuje, ten na starość żałuje.
2. W zdrowym ciele zdrowy duch.
3. Co za dużo, to niezdrowo.
4. Zdrowie to największy majątek.
5. Gdyby kózka nie skakała to by nóżki nie złamała.
6. Zimna woda zdrowia doda.
7. Jak ją rozbierali to nad nią płakali.
8. Sport to zdrowie.
9. Zdrów jak ryba.
10. Zimna woda zdrowia doda.











Runda II. Krótkie pytania. (0-2pkt x2)
Runda II składa się z 2 kolejek. Jeden uczeń z drużyny losuje numer pytania. Po usłyszeniu jego treści uczniowie mają do 30 sekund na zastanowienie i konsultacje wewnątrz drużyny. Następnie przedstawiciel drużyny udziela odpowiedzi. Jury przyznaje punkty 0-2 za każde pytanie.

PYTANIA ODPOWIEDZI
1. Odkładanie się cholesterolu w tętnicach wywołuje……………………. -miażdżyce
2. Ile posiłków dziennie powinien spożywać uczeń? …………………….. - 5
3. Jaką rolę pełnią sole mineralne? …………………………………… -budulcową i regulacyjną
4. Jaka jest różnica między jedzeniem a odżywianiem się?
Jedzenie to spożywanie posiłku,
a odżywianie polega na dostarczaniu
składników pokarmowych (m. in. białek,
cukrów, tłuszczów) do każdej żywej komórki.
5. Jaką chorobę wywołuje niedobór żelaza? ……………………………………… -anemie
6. Z której części rośliny pozyskiwany jest cynamon? ………………………… - z kory
7. Którą część kalafiora spożywamy? ………………………………………………. - kwiat
8. Co mają wspólnego dynia i ogórek? …………………………………….. - ich owoce to jagody
9. Skąd pochodzi ziemniak? …………………………………………………………….. - z Ameryki
10. Na jaką chorobę zapadali niegdyś piraci? …………………………………….. - szkorbut



Runda III. Rozpoznawanie przypraw. (0-8pkt )
Każda drużyna otrzymuje zestaw 8 przypraw. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie przypraw i zapisanie ich nazw w tabeli. Do rozpoznawania można używać zmysłu wzroku, dotyku, węchu. Za każdą poprawnie rozpoznaną przyprawę jury przyznaje po 1 punkcie.
PRZYPRAWY:
1. Kardamon
2. Majeranek
3. Bazylia
4. Papryka słodka
5. Mięta
6. Lubczyk
7. Rozmaryn
8. Pieprz zielony


Runda IV. Rozpoznawanie warzyw po dotyku. (0-2pkt)
Runda IV składa się z 2 kolejek. Drużyna wybiera numer pudełka od 1 do 3. Wybrana osoba wkłada do pudełka ręce i dotykając stara się rozpoznać co to za warzywo. Jury przyznaje po 1 punkcie za każde rozpoznane warzywo. Maksymalnie każda drużyna może zdobyć 2 punkty.
Podliczenie punktacji i przyznanie miejsc.








2) Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego dla klas 4.
Dziękujemy za wszystkie prace które wykonaliście, drodzy uczniowie klas 4. Najlepsze z nich postanowiliśmy nagrodzić.
Prosimy po wystąpienie wyczytanych uczniów.

3) Rozstrzygnięcie konkursu poetyckiego.
Uczniowie długo szukali natchnienia, aż udało się, powstały wiersze na temat zdrowego żywienia. We współpracy z paniami polonistkami wybraliśmy najlepsze.
Prosimy po wystąpienie wyczytanych uczniów.

4) Reklamy.
Finałem akcji Jedz zdrowo i kolorowo jest wystąpienie uczniów klas 4-6, którzy przygotowali krótkie reklamy promujące zdrowe i wartościowe produkty spożywcze.
Prosimy o wystąpienia uczniów w następującej kolejności: kl. 4a-s, 5a-s, 6a-s.
SOKI WARZYWNE 4A
PITNE JOGURTY 4B
EGZOTYCZNE OWOCE 4C
SAŁATKI OWOCOWE 4D
WARZYWA, KTÓRYCH SPOŻYWAMY OWOCE 4E
SAŁATKI WARZYWNE 4S
SOKI OWOCOWE 5A
WARZYWA, KTÓRYCH SPOŻYWAMY KORZENIE 5B
ORZECHY 5C
WARZYWA, KTÓRYCH SPOŻYWAMY LIŚCIE 5D
ZDROWE KANAPKI 5E
ZIOŁA, KTÓRE POPRAWIĄ SMAK NASZYCH POTRAW 5S
MLEKO 6A
PRODUKTY ZBOŻOWE 6B .
HERBATA 6C
WODA 6D .
OWOCE SUSZONE 6E
POLSKIE OWOCE 6S

Konkurs Jedz zdrowo i kolorowo
etap I (wersja A)
Test składa się z 20 pytań jednokrotnego wyboru - prawidłową odpowiedź należy zaznaczyć na karcie odpowiedzi znakiem x. Czytaj bardzo uważnie pytania i odpowiedzi. Tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

1. Co powoduje brak witaminy D u dzieci?
a) długotrwały kaszel
b) chorobę, która deformuje i wykrzywia kości
c) osłabienie organizmu
d) zapalenie jamy ustnej
2. Codzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na wodę wynosi
a) 2 szklanki
b) około 2 litrów
c) około 5 litrów
d) woda nie jest mu potrzebna do życia
3. Spożywając codziennie posiłki powinniśmy zaopatrzyć nasze ciało w:
a) sole mineralne i witaminy
b) białko i tłuszcze
c) wodę, cukier
d) wszystkie składniki wymienione w podpunktach: a, b, c we właściwych proporcjach.
4. Niedobór jakiej witaminy powoduje tzw. "kurzą ślepotę"?
a) witaminy D
b) witaminy K
c) witaminy C
d) witaminy A
5. Wiele witamin występuje w owocach. W jakiej postaci najlepiej spożywać owoce, aby pozostało w nich jak najwięcej witamin:
a) gotowane owoce
b) ususzone owoce
c) owoce przetworzone na dżem
d) świeże owoce


6. Podstawowe składniki odżywcze to:
a) witaminy, sole mineralne, cukry
i tłuszcze
b) cukry, białka, tłuszcze i sól kuchenna
c) cukry, białka, tłuszcze, witaminy i sole mineralne
d) warzywa, owoce, mięso i jajka
7. Jaką rolę w organizmie człowieka odgrywają białka?
a) pełnią rolę budulcową i pomagają w spełnianiu najważniejszych funkcji życiowych
b) ich spożywanie jest szkodliwe dla organizmu człowieka
c) białka nie odgrywają żadnej roli w organizmie człowieka
d) niedobór białka w organizmie powoduje awitaminozę
8. Jaką rolę w organizmie człowieka odgrywają witaminy?
a) regulują proces przemiany materii
b) ich działanie w organizmie polega na wspomaganiu przemian białek, cukrów i tłuszczów
c) nie są konieczne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu człowieka
d) nie odgrywają znaczącej roli
9. Które zdanie dotyczące tłuszczy jest prawdziwe?
a) jest to niezbędny składnik do prawidłowego funkcjonowania organizmu
b) nadmiar tłuszczów jest wskazany dla organizmu człowieka
c) nadwaga nie jest spowodowana nadmiernym spożywaniem i odkładaniem się tłuszczy w różnych częściach ciała
d) człowiek nie musi w ogóle spożywać tłuszczy.
10. Choroba objawiająca się częstym objadaniem a następnie zwracaniem pokarmu to:
a) anemia
b) anoreksja
c) bulimia
d) szkorbut
11. Które zdanie dotyczące wody i soli mineralnych jest fałszywe?
a) są substancjami nieorganicznymi
b) nie dostarczają energii, ale są niezbędne do życia
c) woda i sole mineralne są źródłem białek
d) świeże owoce i warzywa są źródłem wody i soli mineralnych
12. W której grupie produktów znajduje się najwięcej witaminy D?
a) ziemniaki, tłuszcz, mleko
b) mięso ryby, żółtka jaj, mleko i masło
c) jajka, słodycze, margaryna
d) mleko, mąka, warzywa.
13. W której grupie są przedstawione pokarmy tylko pochodzenia roślinnego?
a) kasza, chleb, masło
b) ryby, mleko, owoce
c) makaron, groch, wędliny
d) warzywa, owoce, chleb
14. Produkty o największej zawartości białka to:
a) produkty zbożowe
b) mięso, ryby, fasola
c) warzywa i owoce
d) mleko, chleb, jajka
15. Awitaminoza to:
a) choroba powstała w wyniku braku lub niedoboru witamin
b) choroba powstała w wyniku nadmiaru spożycia słodyczy
c) choroba powstająca w wyniku braku witaminy A
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne



16. Efektem niedoboru witaminy B jest:
a) kaszel, ból gardła, katar
b) zajady pojawiające się w kącikach ust
c) choroby tarczycy
d) krzywica

17. Które z twierdzeń zaliczane jest do zasad zdrowego żywienia dzieci i młodzieży.

a) Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.
b) Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.
c) Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.
d) Wszystkie odpowiedzi są poprawne.

18. Celiakia to:

a) Choroba związana z nietolerancją glutenu.
b) Egzotyczny owoc.
c) Jeden ze składników pokarmowych.
d) Jedna z witamin.

19. Źródłem energii w twojej diecie powinny być:
a) Głównie produkty znajdujące na górze piramidy żywienia.
b) Głównie produkty znajdujące na dole (w podstawie) piramidy żywienia.
c) Cukry proste zawarte w słodyczach.
d) Woda.

20. WZW to skrót:

a) Wielkiego zwierzęcia wodnego.
b) Wirusowego zapalenie wątroby.
c) Wielkich zapasów węglowodanów.
d) Żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.