Katalog

Katarzyna Sławek, 2017-05-04
Koczała

Ogólne, Konspekty

KONSPEKT ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH Temat: Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek /l//j/ w wyrazach i wyrażeniach.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

Temat: Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek /l//j/ w wyrazach i wyrażeniach.

Data zajęć: 18 maja 2016 r.
Osoba prowadząca: Katarzyna Sławek
Czas realizacji zajęć: 45minut
Imię i nazwisko uczestnika zajęć: Zosia
Wiek: 5 lat i 5 miesięcy
Iloraz: w normie intelektualnej
Rozpoznanie logopedyczne:
- paralambdacyzm /l/ → /j/,
- seplenienie międzyzębowe – szereg syczący,
- parasygmatyzm (szumiące, ciszące syczące),
- mowa bezdźwięczna całkowita,
- parakappacyzm /k/→/t/,
- paragammacyzm /g/→/t/,
- pararotacyzm /r/→/j/.
Etap terapii: aparat artykulacyjny sprawny, tor oddechowy prawidłowy, prawidłowa realizacja głosek dźwięcznych /b/, /d/, /v/, /g/ w sylabach, wyrazach i zdaniach; prawidłowa realizacja głosek /k/, /l/, w sylabach wyrazach i zdaniach; prawidłowe różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek /k//t/; różnicowanie słuchowe i artykulacyjne /l//j/.
Cele ogólne zajęć:
1. Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek / l/→/ j/.
2. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
3. Opanowanie przez dziecko umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
4. Doskonalenia słuchu fonemowego.
5. Wzbogacanie słownika czynnego i biernego.
6. Kształcenie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej.

Cele szczegółowe zajęć:
dziecko:
• potrafi prawidłowo artykułować wyrazy, w których występują głoski / l/ →/ j/;

• potrafi rozpoznać słuchowo wyrazy, w których występują głoski / l/→ /j/;

Metody: słowna, pokazu, naśladownictwa, ćwiczeń praktycznych.
pomoce: lustro logopedyczne, bajka logopedyczna „Język Malarz”, kolorowe obrazki, tabelka z obrazkami, gra Memo logopedyczne, pudełko z kolorowymi karteczkami i drewnianymi koralikami, plansza z obrazkami.

Przebieg zajęć:

CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Powitanie. Czynności organizacyjne. [2 minuty]

2. Ćwiczenia przygotowawczo- koartykulacyjne – bajka logopedyczna „Język Malarz” [5minut]
Nasz języczek zamienia się w malarza, który maluje cały swój dom. Dom malarza to nasza buzia. Na początku malarz maluje sufit( Zosiu możesz wybrać na jaki kolor pomalujesz sufit): unosimy język do góry i przesuwamy kilkakrotnie wzdłuż podniebienia. Gdy sufit jest już pomalowany malarz zaczyna malowanie ścian (teraz wybieramy kolory ścian): przesuwamy językiem z góry na dół wypychając najpierw jeden policzek (od wewnętrznej strony),
a następnie w ten sam sposób drugi policzek. Nasz dom jest coraz ładniejszy, ale musimy jeszcze pomalować podłogę (konsekwentnie wybieramy kolor), więc język – malarz maluje dolną część jamy ustnej, za dolnymi zębami. Na koniec język – malarz maluje cały dom (Zosiu ponownie wybieramy kolor): oblizujemy językiem górną i dolną wargę, przy szeroko otwartej buzi. Cały dom jest pięknie wymalowany, więc mamy powody do radości: buzia szeroko uśmiechnięta.
3. Sprawdzenie zadania domowego. [3 minuty] Zadaniem Zosi było wycięcie i dopasowanie obrazków do ich cieni oraz nazwanie obrazków. ( rysunki: motyl, lampa, lew, lalka, malina, ul).
CZĘŚĆ GŁÓWNA – ZAJĘCIA WŁAŚCIWE :

1.Ćwiczenie słuchu fonemowego. [4 minuty] załącznik nr 1.
Prowadzący wykłada obrazki i nazywa przedmioty na obrazku. Zadaniem dziecka jest klasnąć w momencie, gdy w wyrazie usłyszy głoskę /l/.

(balonik, piłka, domek, samolot, ul, samochód, ciasto, lody, cukier, anioł, lokomotywa);

2. Rozwiązywanie zagadek. [5 minut] załącznik nr 2.
Logopeda czyta zagadki, dziecko odszukuje rozwiązania, pośród kilku zaproponowanych obrazków - nazywa przedmiot na obrazku.
( lody, lodówka , lew, lampa)

3. Różnicowanie słuchowe -ćwiczenia. [5 minut] załącznik nr 3.
Logopeda nazywa obrazki w tabelce, zadaniem dziecka jest otoczyć czerwoną pętlą te wyrazy, które w nazwie mają głoskę /l/, zaś niebieską pętlą te, które w nazwie mają głoskę /j/.
( pająk, domek, jajka, lampa, jamnik, piłka, samolot, lody, ptak, foka, jagody, lalka, lupa, ludzie, latawiec, leki, buty, jabłka).
4. Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne –ćwiczenia. [8 minut ] załącznik nr 4.
Zabawa MEMO LOGOPEDYCZNE. Logopeda wykłada klocki do zabawy, dziecko zapamiętuje ich rozmieszczenie. Następnie prowadzący odwraca klocki. Zadaniem dziecka jest wyszukiwanie par wyrazów i nazywanie przedmiotów na obrazku (grają naprzemiennie dziecko - logopeda).
(jajko, pająk, lina, palma, jabłko, jagody, telefon, lampa, fajka, jamnik, laptop, ul, fotel, jojo , malina, lina)
CZĘŚĆ KOŃCOWA – ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ:
1. Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne -ćwiczenia utrwalające. [8 minut]
Dziecko wyjmuje z pudełeczka kolorowe karteczki z wyrażeniami dwuwyrazowymi. Logopeda czyta wyrażenia, zadaniem dziecka jest prawidłowo powtórzyć wyrażenie. Jeśli mu się uda, dostaje drewniany koralik, który nawleka na sznureczek i w ten sposób tworzy własną bransoletkę, którą dostaje w prezencie.

wyrażenia:
- moja lalka;
- wujek Bolek;
- bujany fotel;
- daje lody;
- twoja lina;
- dwoje lwiątek;
- Majka lata;
- jego balon;
- pole Janka;
- majowa lipa;
- lubi jajka,
- jadam kotlety;
- jej lupa;
- bajka o Lolku;

2. Zadanie domowe – Plansza do codziennej i systematycznej pracy. [2 minuty]
załącznik nr 5.
Logopeda tłumaczy dziecku, na czym polega zadanie domowe. Zosia otrzymuje tygodniowy plan - planszę. Zadaniem Zosi jest codzienne powtarzanie nazw wyrazów z planszy, jeśli wykona zadanie prawidłowo, mama dziewczynki czuwa nad poprawnością wykonania zadania ( mama nie ma wady wymowy, jej artykulacja nie budzi zastrzeżeń). Zosia rysuje uśmiechniętą minkę na planszy obok obrazka.
( lampa, leki, jamnik, kabel, motyl, pudel, jajko, jabłko, butelka, loki)
Zadanie domowe jest wyjaśnienie dziecku i rodzicowi.

3. Zakończenie, podsumowanie zajęć. Podziękowanie dziecku za aktywne uczestnictwo
w zajęciach, wręczenie upominku w postaci naklejki. [1 minuta]




opracowała: Katarzyna Sławek
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.