Katalog Katarzyna Sławek, 2017-05-04 Koczała Ogólne, Konspekty KONSPEKT ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH Temat: Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek /l//j/ w wyrazach i wyrażeniach.KONSPEKT ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH Temat: Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek /l//j/ w wyrazach i wyrażeniach. Data zajęć: 18 maja 2016 r. Osoba prowadząca: Katarzyna Sławek Czas realizacji zajęć: 45minut Imię i nazwisko uczestnika zajęć: Zosia Wiek: 5 lat i 5 miesięcy Iloraz: w normie intelektualnej Rozpoznanie logopedyczne: - paralambdacyzm /l/ → /j/, - seplenienie międzyzębowe – szereg syczący, - parasygmatyzm (szumiące, ciszące syczące), - mowa bezdźwięczna całkowita, - parakappacyzm /k/→/t/, - paragammacyzm /g/→/t/, - pararotacyzm /r/→/j/. Etap terapii: aparat artykulacyjny sprawny, tor oddechowy prawidłowy, prawidłowa realizacja głosek dźwięcznych /b/, /d/, /v/, /g/ w sylabach, wyrazach i zdaniach; prawidłowa realizacja głosek /k/, /l/, w sylabach wyrazach i zdaniach; prawidłowe różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek /k//t/; różnicowanie słuchowe i artykulacyjne /l//j/. Cele ogólne zajęć: 1. Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne głosek / l/→/ j/. 2. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego. 3. Opanowanie przez dziecko umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych. 4. Doskonalenia słuchu fonemowego. 5. Wzbogacanie słownika czynnego i biernego. 6. Kształcenie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej. Cele szczegółowe zajęć: dziecko: • potrafi prawidłowo artykułować wyrazy, w których występują głoski / l/ →/ j/; • potrafi rozpoznać słuchowo wyrazy, w których występują głoski / l/→ /j/; Metody: słowna, pokazu, naśladownictwa, ćwiczeń praktycznych. pomoce: lustro logopedyczne, bajka logopedyczna „Język Malarz”, kolorowe obrazki, tabelka z obrazkami, gra Memo logopedyczne, pudełko z kolorowymi karteczkami i drewnianymi koralikami, plansza z obrazkami. Przebieg zajęć: CZĘŚĆ WSTĘPNA: 1. Powitanie. Czynności organizacyjne. [2 minuty] 2. Ćwiczenia przygotowawczo- koartykulacyjne – bajka logopedyczna „Język Malarz” [5minut] Nasz języczek zamienia się w malarza, który maluje cały swój dom. Dom malarza to nasza buzia. Na początku malarz maluje sufit( Zosiu możesz wybrać na jaki kolor pomalujesz sufit): unosimy język do góry i przesuwamy kilkakrotnie wzdłuż podniebienia. Gdy sufit jest już pomalowany malarz zaczyna malowanie ścian (teraz wybieramy kolory ścian): przesuwamy językiem z góry na dół wypychając najpierw jeden policzek (od wewnętrznej strony), a następnie w ten sam sposób drugi policzek. Nasz dom jest coraz ładniejszy, ale musimy jeszcze pomalować podłogę (konsekwentnie wybieramy kolor), więc język – malarz maluje dolną część jamy ustnej, za dolnymi zębami. Na koniec język – malarz maluje cały dom (Zosiu ponownie wybieramy kolor): oblizujemy językiem górną i dolną wargę, przy szeroko otwartej buzi. Cały dom jest pięknie wymalowany, więc mamy powody do radości: buzia szeroko uśmiechnięta. 3. Sprawdzenie zadania domowego. [3 minuty] Zadaniem Zosi było wycięcie i dopasowanie obrazków do ich cieni oraz nazwanie obrazków. ( rysunki: motyl, lampa, lew, lalka, malina, ul). CZĘŚĆ GŁÓWNA – ZAJĘCIA WŁAŚCIWE : 1.Ćwiczenie słuchu fonemowego. [4 minuty] załącznik nr 1. Prowadzący wykłada obrazki i nazywa przedmioty na obrazku. Zadaniem dziecka jest klasnąć w momencie, gdy w wyrazie usłyszy głoskę /l/. (balonik, piłka, domek, samolot, ul, samochód, ciasto, lody, cukier, anioł, lokomotywa); 2. Rozwiązywanie zagadek. [5 minut] załącznik nr 2. Logopeda czyta zagadki, dziecko odszukuje rozwiązania, pośród kilku zaproponowanych obrazków - nazywa przedmiot na obrazku. ( lody, lodówka , lew, lampa) 3. Różnicowanie słuchowe -ćwiczenia. [5 minut] załącznik nr 3. Logopeda nazywa obrazki w tabelce, zadaniem dziecka jest otoczyć czerwoną pętlą te wyrazy, które w nazwie mają głoskę /l/, zaś niebieską pętlą te, które w nazwie mają głoskę /j/. ( pająk, domek, jajka, lampa, jamnik, piłka, samolot, lody, ptak, foka, jagody, lalka, lupa, ludzie, latawiec, leki, buty, jabłka). 4. Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne –ćwiczenia. [8 minut ] załącznik nr 4. Zabawa MEMO LOGOPEDYCZNE. Logopeda wykłada klocki do zabawy, dziecko zapamiętuje ich rozmieszczenie. Następnie prowadzący odwraca klocki. Zadaniem dziecka jest wyszukiwanie par wyrazów i nazywanie przedmiotów na obrazku (grają naprzemiennie dziecko - logopeda). (jajko, pająk, lina, palma, jabłko, jagody, telefon, lampa, fajka, jamnik, laptop, ul, fotel, jojo , malina, lina) CZĘŚĆ KOŃCOWA – ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ: 1. Różnicowanie słuchowe i artykulacyjne -ćwiczenia utrwalające. [8 minut] Dziecko wyjmuje z pudełeczka kolorowe karteczki z wyrażeniami dwuwyrazowymi. Logopeda czyta wyrażenia, zadaniem dziecka jest prawidłowo powtórzyć wyrażenie. Jeśli mu się uda, dostaje drewniany koralik, który nawleka na sznureczek i w ten sposób tworzy własną bransoletkę, którą dostaje w prezencie. wyrażenia: - moja lalka; - wujek Bolek; - bujany fotel; - daje lody; - twoja lina; - dwoje lwiątek; - Majka lata; - jego balon; - pole Janka; - majowa lipa; - lubi jajka, - jadam kotlety; - jej lupa; - bajka o Lolku; 2. Zadanie domowe – Plansza do codziennej i systematycznej pracy. [2 minuty] załącznik nr 5. Logopeda tłumaczy dziecku, na czym polega zadanie domowe. Zosia otrzymuje tygodniowy plan - planszę. Zadaniem Zosi jest codzienne powtarzanie nazw wyrazów z planszy, jeśli wykona zadanie prawidłowo, mama dziewczynki czuwa nad poprawnością wykonania zadania ( mama nie ma wady wymowy, jej artykulacja nie budzi zastrzeżeń). Zosia rysuje uśmiechniętą minkę na planszy obok obrazka. ( lampa, leki, jamnik, kabel, motyl, pudel, jajko, jabłko, butelka, loki) Zadanie domowe jest wyjaśnienie dziecku i rodzicowi. 3. Zakończenie, podsumowanie zajęć. Podziękowanie dziecku za aktywne uczestnictwo w zajęciach, wręczenie upominku w postaci naklejki. [1 minuta] opracowała: Katarzyna Sławek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |