Katalog

Ewa Lorek, 2017-05-04
Kraków

Edukacja dla bezpieczeństwa, Konspekty

Ocena stanu poszkodowanego.

- n +

PRZEDMIOT: Edukacja dla bezpieczeństwa KLASA: I a, b, c, d, e (gimnazjum)

TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Ocena stanu poszkodowanego.

CELE LEKCJI:
Poznawczy: Uczeń:
- wie jak wygląda algorytm udzielania pierwszej pomocy;
- wie w jaki sposób ocenić stan poszkodowanego;
- wie na czym polega szybkie badanie urazowe poszkodowanego;

Kształcący: Uczeń:
- potrafi omówić algorytm udzielania pierwszej pomocy;
- potrafi ocenić stan poszkodowanego;
- umie przeprowadzić szybkie badanie urazowe poszkodowanego;
- umie poprawnie udrożnić drogi oddechowe osoby poszkodowanej;
- umie dokonać oceny czy poszkodowany oddycha;
- potrafi podać treść wezwania pomoc dzwoniąc pod numer alarmowy;


Wychowawczy: Uczeń:
- będzie umiał samodzielnie i poprawnie wykonać algorytm udzielania pierwszej pomocy.

METODY PRACY NAUCZYCIELA: pogadanka, pokaz z instruktażem, ćwiczenia.

ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: koc

FORMA ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW: zbiorowa, indywidualna, praca w grupach.

CZAS TRWANIA LEKCJI: 1*45 min.


Przebieg jednostki metodycznej
Czynności organizacyjne:
- przywitanie się z uczniami;
- sprawdzenie listy obecności;

Wprowadzenie do tematu lekcji.
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapisuje go na tablicy.
Zapoznaje uczniów z celami lekcji.
Realizacja tematu.
I. Nauczyciel poleca jednemu uczniowi przypomnieć z poprzedniej lekcji algorytm udzielania pierwszej pomocy (załącznik nr 1).
Załącznik nr 1

1. Kontrola bezpieczeństwa.
2. Kontrola przytomności.
3. Zatrzymanie świadka.
4. Kontrola oddechu.
5. Wezwanie pomocy.
6. Dalsza pierwsza pomoc (w zależności od sytuacji pozycja bezpieczna boczna, resuscytacja krążeniowo – oddechowa).

II. Prowadzący zajęcia zaprasza całą klasę do tyłu sali, gdzie na środku rozłożony jest koc do ćwiczeń praktycznych.
Zaprasza ochotnika do zajęcia miejsca leżącego na kocu i wcielenie się w rolę poszkodowanego.
Na jego podstawie omawia krok po kroku cały algorytm udzielania pierwszej pomocy (załącznik nr 2).
Załącznik nr 2
1. Kontrola bezpieczeństwa - jeżeli zarówno poszkodowanemu, jak i osobie udzielającej pomocy nic nie zagraża, można podejść do poszkodowanego.
2. Kontrola przytomności – próba nawiązania kontaktu głosowego i wzrokowego z poszkodowanym.
Ostrożnie potrząśnij poszkodowanego za ramiona i głośno zawołaj „Czy wszystko w porządku? Otwórz oczy? Czy mnie słyszysz? Popatrz na mnie!”
Na podstawie komunikatu słownego oraz bodźca bólowego określam skalę AVPU (A – alert – w pełnym kontakcie; V – voice – reaguje na głos; P – pain – reaguje na ból; U - unconscious – bez kontaktu/nieprzytomny).
Po stwierdzeniu zachowanych czynności życiowych przeprowadź szybką ocenę urazową (głowy, źrenic, szyi, klatki piersiowej, jamy brzusznej, miednicy, kończyn górnych i dolnych, pleców).
Jeżeli poszkodowany jest przytomny przeprowadzić z nim wywiad SAMPLE.
S- symptomy (Co Cię boli?)
A – alergie (Na co jesteś uczulony?)
M – medykamenty (Jakie leki przyjmujesz na stałe? Co przed chwilą zażyłeś?)
P – przebyte choroby (Na co chorujesz? Na jakie choroby przewlekłe Pan choruje?)
L – lunch (O której godzinie coś jadłeś? Co jadłeś?)
E – ewentualnie inne (np. uraz głowy, ręki)
Poszkodowanego przytomnego pozostaw w pozycji zastanej, pod warunkiem, że nie zagraża mu żadne niebezpieczeństwo.
Jeżeli poszkodowany nie reaguje na żadne bodźce (w skali AVPU otrzymał U) potraktuj go jako osobę nieprzytomną.
3. Kontrola oddechu.
Udrożnij drogi oddechowe. Oceń oddech (widzę, słyszę, czuję) – kontrola oddechu do 10 sekund (wyjątek stanowią osoby topiące się, wychłodzone – tutaj ocena oddechu trwa do 1 minuty). Ustal czy oddech jest prawidłowy, nieprawidłowy,czy też go brak.
4. Wezwij pomoc (Ty lub świadek) – numer telefonu 999.
Treść wezwania pomocy: podaj swoje imię i nazwisko, miejsce, w którym doszło do zdarzenia, wiek poszkodowanego, płeć poszkodowanego, stan (przytomny/nieprzytomny/oddycha/nie oddycha), obrażenia – NIE ROZŁĄCZAJ SIĘ JAKO PIERWSZY.
5. Poszkodowany nieprzytomny, oddychający – połóż go w pozycji bezpiecznej bocznej.
6. Poszkodowany nieprzytomny, nieoddychający – rozpocznij resuscytację krążeniowo- oddechową.
III. Nauczyciel prezentuje sposób wykonania pozycji bezpiecznej bocznej.
IV. Poleca dwóm uczniom przeprowadzić algorytm udzielania pierwszej pomocy. W trakcie odgrywania „ról” reszta klasy przygląda się i przysłuchuje wypowiadanym teściom przez swoich kolegów. Nauczyciel cały czas kontroluje przebieg ćwiczenia.
V. Nauczyciel przygotowuje drugie stanowisko ćwiczeniowe. Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie ćwiczą pozycję bezpieczną boczną. Prowadzący zajęcia kontroluje poprawność wykonywanych przez uczniów ćwiczeń. W razie potrzeby udziela wskazówek.
VI. W części podsumowującej nauczyciel zadaje pytania:
- Jeżeli poszkodowany jest przytomny, jaki należy z nim przeprowadzić wywiad?
- Jak długo sprawdza się oddech u osoby nieprzytomnej?
- Jakie informacje należy podać dyspozytorowi w momencie, gdy dzwonisz na numer alarmowy?
7. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.
Żegna się z uczniami.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.