![]() |
![]() |
Katalog PIOTR POCHEL, 2017-05-04 Mysłowice Język polski, Konspekty Zdrajca czy bohater? Oceniamy postawę Tomka Wilmowskiego względem szeryfa Allana.KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO Autor: mgr Piotr Pochel Przedmiot: język polski Szkoła: podstawowa Klasa: Va Czas lekcji: 90min. Typ lekcji według Józefa Półturzyckiego: samodzielnej pracy uczniów, pracy pod kierunkiem (celem lekcji było uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, czy Tomka Wilmowskiego można nazwać bohaterem czy zdrajcą) Przygotowując lekcje, korzystałem z: a) lektury: A. Szklarski: "Tomek na wojennej ścieżce". Warszawa 2008. b) poradnika dla nauczyciela: "Płyta Nauczyciela". [DVD–ROM]. Warszawa: Nowa Era Sp. z o.o., 2012. c) rozkładu materiału: "Przewodnik Nauczyciela. Materiały dydaktyczne pomocne w przygotowaniu ciekawych lekcji języka polskiego". Oprac. G. Kwiecińska i inni. Warszawa 2015, s. 23. d) materiałów szkoleniowych z warsztatów metodycznych: "Innowacyjne narzędzia w pracy polonisty" zorganizowanych przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach w dn. 24 stycznia 2017 roku. Temat: Zdrajca czy bohater? Oceniamy postawę Tomka Wilmowskiego względem szeryfa Allana. 1. Cele według Marii i Ryszarda Radwiłłowiczów: a) cele poznawcze: — uczeń zna terminy „zdrajca”, „bohater”, — uczeń wie, kim są Tomek Wilmowski i szeryf Allan, — uczeń potrafi krótko scharakteryzować obie postacie. b) cele kształcące: — uczeń poznaje nowatorską metodę rozwiązania złożonego problemu — metoda balonu, — uczeń umie wskazać argumenty potwierdzające bohaterstwo Tomka, — uczeń, wypowiadając się, uzasadnia swoje zdanie, — uczeń potrafi przekonać o zdradzieckich zamiarach Wilmowskiego, — uczeń wskazuje zagrożenia wynikające z podjętych przez chłopca działań, — uczeń umie wyciągnąć wnioski z analizy problemu. c) cele wychowawcze: — uczeń indywidualnie rozwija nabyte umiejętności literatury, — uczeń pogłębia świadomość językową, — uczeń pracuje nad trafną interpretacją tekstu kultury, — uczeń nabywa umiejętność poprawnego formułowania myśli, uczestnicząc w rozmowie z nauczycielem na temat postępowania Tomka. 2. Metody dydaktyczne według Wicentego Okonia: a) metoda asymilacji wiedzy (krótka pogadanka o Tomku i szeryfie Allanie, rozmowa kierowana), b) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna — próba samodzielnej i indywidualnej analizy problemu), c) metoda praktyczna (praca z tekstem literackim). 3. Innowacyjne metody: a) metoda tribondów (metoda na skojarzenia), b) metoda balonu (wskazanie argumentacji i przeszkód w podejmowanych działaniach). 4. Środki dydaktyczne według Marii Nagajowej: a) słowne (lektura "Tomek na wojennej ścieżce", karty pracy), b) wzrokowe proste (kreda, tablica). 5. Formy pracy według Wincentego Okonia: a) praca jednostkowa, b) praca grupowa. 6. Bibliografia: a) lektury: A. Szklarski: "Tomek na wojennej ścieżce". Warszawa 2008. b) poradnika dla nauczyciela: "Płyta Nauczyciela". [DVD–ROM]. Warszawa: Nowa Era Sp. z o.o., 2012. c) rozkładu materiału: "Przewodnik Nauczyciela. Materiały dydaktyczne pomocne w przygotowaniu ciekawych lekcji języka polskiego". Oprac. G. Kwiecińska i inni. Warszawa 2015, s. 23. d) materiałów szkoleniowych z warsztatów metodycznych: "Innowacyjne narzędzia w pracy polonisty" zorganizowanych przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach w dn. 24 stycznia 2017 roku. e) M. Węglińska: "Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych". Kraków 2005. f) W. Okoń: "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej". Warszawa 2003, s. 253–274. g) Tok lekcji: I. OGNIWO WSTĘPNE 1. Witam się z uczniami i przechodzę do kwestii organizacyjnych (zajęcie miejsca w szkolnej ławce, lista obecności). 2. Dyktuję uczniom temat lekcji, wskazuję na główne cele lekcji i pokrótce wyjaśniam, czego lekcja będzie dotyczyła. 3. Rozdaję kartki z szeregiem słów, do których trzeba dopisać kolejne pasujące i dopełniające już wpisane (metoda tribondów). Na wykonanie zadania przeznaczam 5 minuty. 4. Proszę o przeczytanie propozycji uczniów. W dalszej części dzielę zespół na dwie grupy i rozdaję karty pracy (bajkowa postać Krecik w balonie). II. OGNIWO CENTRALNE 1. Proszę uczniów, aby krótko scharakteryzowali postacie szeryfa Allana i Tomka Wilmowskiego. Czas: 5 minut. 2. Przydzielam grupom zadania. Każda z grup (metodą balonu) ma pochylić się nad zasugerowanym problemem. Grupa 1: Tomek to zdrajca. Grupa: Tomek to bohater. W górnej części balonu, która jest odpowiedzialna za jego lot, uczniowie wpisują działania i decyzje Tomka, które czynią z niego zdrajcę lub bohatera (notują je na ZIELONO). Balon może również opadać, a zatem w jego dolnej części (koszyk) umieszczają uczniowie przeszkody, które mogły uniemożliwić Tomkowi realizację odpowiednich działań i podjęcia zasadnych decyzji (notują je na CZERWONO). Na realizację tego zadania przeznaczam 40 minut. 3. Lider grupy prezentuje wspólne ustalenia. Czas: 10 minut. 4. Kiedy grupy zaprezentują wyniki swoich prac, proponuję skupienie się nad wskazanymi przez grupy przeszkodami. Wspólnie ustalamy, które przeszkody można rozwiązać. Możliwe wyjścia z sytuacji uczniowie wpisują obok przeszkody, uprzednio ją przekreślając (rozwiązania notują na CZARNO). 5. Po omówieniu wyników obu grup przechodzę do sformułowania wspólnych wniosków i udzielenie odpowiedzi na pytanie postawione w temacie lekcji. Czas: 10 minut. 6. Sugeruję by uczniowie indywidualnie ocenili postawę Tomka. Chętnych proszę o prezentację swojego stanowiska. Czas: 10 minut. III. OGNIWO KOŃCOWE 1. Celem utrwalenia wiadomości pytam uczniów o to, co zapamiętali z lekcji; czego lekcja dotyczyła. KARTA PRACY TRIBONDY: są logiczną grą polegającą na znalezieniu słowa–klucza, które łączy pozostałe wyrazy Przykład: drzewko — Boże Narodzenie — łańcuch – CHOINKA Korzystając z przykładu, znajdź słowa–klucze związane z przeczytaną lekturą łączące się z zaproponowanymi szeregami słów. książka — "Tomek na wojennej ścieżce" — kartki —…………………………… Tomek — mężczyzna — szeryf —…………………………………………………………… jamnik — pies — smycz —…………………………………………………………………… Czarna Błyskawica — ksywa — przydomek —……………………………………………… grań — szczyt — Tatry —……………………………………………………………………… broń — karabin — pistolet —………………………………………………………………… kontynent — geografia — ludność rdzenna —………………………………………………… ucieczka — strach — poszukiwania —………………………………………………………… gabinet — szuflada — zamek —……………………………………………………………… środek transportu — grzywa — wierzchowiec —………………………………………… Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |