Katalog PIOTR POCHEL, 2017-04-26 Mysłowice Język polski, Konspekty Motyw maryjny we współczesnym tekście kultury (Maciej Maleńczuk "Santa Maria Loei")KONSPEKT Z LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO Autor: mgr Piotr Pochel Przedmiot: język polski Szkoła: ponadgimnazjalna Klasa: I Czas lekcji: 45min. Typ lekcji według Józefa Półturzyckiego: samodzielnej pracy uczniów, pracy pod kierunkiem (celem lekcji jest analiza i interpretacja utworu muzycznego "Santa Maria Loei" w wykonaniu Macieja Maleńczuka w kontekście polskiej literatury średniowiecznej) Przygotowując lekcje, korzystałem z: a) utworu muzycznego: M. Maleńczuk & Consort: "Santa Maria Loei" [dokument dźwiękowy]. Warner Music 2006, płyta CD. b) recenzji dzieła muzycznego: M. Maleńczuk & Consort: "Cantigas de Santa Maria" [online]. Rec. Lothien: Maciej Maleńczuk & Consort — „Cantigas de Santa Maria” [dostęp: 9 kwietnia 2017 roku]. Dostępny w Internecie: http://artrock.pl/recenzje/1364/maciej_malenczuk_consort_cantigas_de_santa_maria.html c) materiałów szkoleniowych z warsztatów metodycznych: "Innowacyjne narzędzia w pracy polonisty" zorganizowanych przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach w dn. 24 stycznia 2017 roku. Temat: Motyw maryjny we współczesnym tekście kultury (Maciej Maleńczuk "Santa Maria Loei"). 1. Cele według Marii i Ryszarda Radwiłłowiczów: a) cele poznawcze: — uczeń zna średniowieczne teksty z motywem maryjnym w tle, np. "Posłuchajcie, bracia miła…" ("Lament świętokrzyski"), "Bogurodzica"; — uczeń potrafi scharakteryzować Matkę Boską w obu tekstach średniowiecznych; — uczeń zna pojęcie apokryfu; — uczeń rozumie język staropolski (objaśnia znaczenie archaizmów). b) cele kształcące: — uczeń zostaje zapoznany z genezą średniowiecznych cantiagas, — uczeń poznaje współczesny utwór muzyczny z motywem maryjnym w tle, — uczeń słucha piosenki Maleńczuka (obcuje z tekstem kultury), — uczeń potrafi zinterpretować i zanalizować piosenkę, — uczeń charakteryzuje Matkę Boską opiewaną w utworze Maleńczuka, — uczeń wypowiada się na temat kreacji podmiotu lirycznego piosenki, — uczeń umie wyciągnąć wnioski z analizy tekstu muzycznego, — uczeń potrafi wskazać analogie i różnice między tekstem współczesnym a poznanymi wierszami średniowiecznymi. c) cele wychowawcze: — uczeń indywidualnie rozwija nabyte umiejętności z wiedzy o literaturze i języku staropolskim, — uczeń pogłębia świadomość językową, — uczeń pracuje nad trafną interpretacją tekstu kultury, — uczeń nabywa umiejętność poprawnego formułowania myśli, uczestnicząc w rozmowie z nauczycielem na temat piosenki "Santa Maria Loei". 2. Metody dydaktyczne według Wicentego Okonia: a) metoda asymilacji wiedzy (krótki wykład na temat króla Kastylii — Alfonsa X, rozmowa kierowana), b) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna — próba samodzielnej i indywidualnej analizy i interpretacji piosenki Maleńczuka), c) metoda praktyczna (praca z tekstem literackim). 3. Innowacyjne metody: a) metoda tribondów (metoda na skojarzenia). 4. Środki dydaktyczne według Marii Nagajowej: a) słowne (piosenka "Santa Maria Loei", karty pracy), b) wzrokowe proste (kreda, tablica). 5. Formy pracy według Wincentego Okonia: a) praca jednostkowa, b) praca grupowa. 6. Bibliografia: a) utworu muzycznego: M. Maleńczuk & Consort: "Santa Maria Loei" [dokument dźwiękowy]. Warner Music 2006, płyta CD. b) recenzji dzieła muzycznego: M. Maleńczuk & Consort: "Cantigas de Santa Maria" [online]. Rec. Lothien: Maciej Maleńczuk & Consort — „Cantigas de Santa Maria” [dostęp: 9 kwietnia 2017 roku]. Dostępny w Internecie: http://artrock.pl/recenzje/1364/maciej_malenczuk_consort_cantigas_de_santa_maria.html c) materiałów szkoleniowych z warsztatów metodycznych: "Innowacyjne narzędzia w pracy polonisty" zorganizowanych przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach w dn. 24 stycznia 2017 roku. d) M. Węglińska: "Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych". Kraków 2005. e) W. Okoń: "Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej". Warszawa 2003, s. 253–274. 7. Tok lekcji: I. OGNIWO WSTĘPNE 1. Witam się z uczniami i przechodzę do kwestii organizacyjnych (zajęcie miejsca w szkolnej ławce, lista obecności). 2. Dyktuję uczniom temat lekcji, wskazuję na główne cele lekcji i pokrótce wyjaśniam, czego lekcja będzie dotyczyła. 3. Rozdaję uczniom Karty pracy, prosząc o zapoznanie się z Zadaniem 1, które polega na zabawie w skojarzenia, tzw. metoda tribondów. Dzięki niej orientuję się, czy uczniowie znają jakiekolwiek teksty średniowieczne związane z motywem maryjnym. Na to zadanie przeznaczam 5 minut. 4. Proszę o przeczytanie propozycji uczniów. W dalszej części nakreślam uczniom genezę powstania cantiagas i krótko charakteryzuję postać króla Kastylii, Alfonsa X. II. OGNIWO CENTRALNE 1. Proszę uczniów o skupienie i wysłuchanie piosenki Maleńczuka, a także jednoczesne śledzenie jej tekstu. Na te czynności przeznaczam 4 minuty. 2. Po zapoznaniu się uczniów z utworem przechodzę do jego interpretacji. Proszę o przeczytanie treści Zadania 3 z Karty pracy. Na uzupełnienie tabeli przeznaczam 12 minut. 3. Zadanie 4 dotyczy liryki, do której można by tekst zaklasyfikować. Czas na wykonanie zadania 3 minuty. 4. Następnie pytam uczniów, czy dostrzegają różnice i podobieństwa między utworem wykonanym przez Maleńczuka a tekstami średniowiecznymi. Proszę o wypisanie propozycji na Karcie pracy w Zadaniu 5. Przeznaczam na te czynności 7 minut. III. OGNIWO KOŃCOWE 1. Celem utrwalenia wiadomości pytam uczniów o to, co zapamiętali z lekcji; czego lekcja dotyczyła. KARTA PRACY Zadanie 1. Poniżej wypisano szeregi wyrazów, które są ze sobą powiązane. Twoim zadaniem jest dopisanie po jednym wyrazie dopełniającym ten szereg. czas od V wieku do XV wieku, wieki średnie — (średniowiecze) Bóg, anonimowość tekstów — (teocentryzm) tekst spoza biblijnego kanonu, Lament świętokrzyski — (apokryf) Synku miły i wybrany, O aniele Gabriele — (Lament świętokrzyski) deesis, Jan Chrzciciel — (Bogurodzica) Zadanie 2. Zapoznaj się z tekstem piosenki Macieja Maleńczuka. "Santa Maria Loei" Santa Maria loei e loo e loarei //x5 Ona wiarę mą ujrzała, spośród innych mnie wybrała Cud miłości ukazała, przeto sławię dobroć jej Santa Maria loei e loo e loarei //x3 Mnie nad innych wywyższyła, wśród szlachetnych ustawiła Królem ludu uczyniła, przeto sławię wielkość jej Santa Maria loei e loo e loarei //x3 Ona cała w swej litości uleczyła mnie z małości Bólu, chorób, trosk, ciężkości, przeto będę służyć jej Santa Maria loei e loo e loarei //x2 Tym, którzy mi źle życzyli, knuli, moje imię lżyli Dała, na co zasłużyli, sprawiedliwość sławię jej Santa Maria loei e loo e loarei //x3 Bój zwycięski przy mnie wiodła, wrogów zdeptać mi pomogła W bitwie nigdy nie zawiodła, przeto sławię siłę jej Santa Maria loei e loo e loarei //x3 Od wypadków mnie chroniła, śmierci rany oddaliła Wielka jej miłości siła, przeto umrę na łonie jej Santa Maria loei e loo e loarei //x2 Więc w modlitwie mnie wspierajcie, o jej pomoc dziś wołajcie O jej dobroć wciąż błagajcie, sławcie ze mną cudowność jej Santa Maria loei e loo e loarei //x4 Zadanie 3. Twoim zadaniem jest scharakteryzowanie podmiotu lirycznego, który wypowiada się w piosence, jak również bohaterki lirycznej tegoż utworu. PODMIOT LIRYCZNY, np.: — wypowiada się w 1os.l.poj (mnie, mną); — to Jezus, syn Marii; — zawdzięcza swej matce to, kim jest; — określa się królem ludu; — z wdzięcznością i miłością synowską wypowiada się na temat Marii; — prosi wiernych, by razem z nim zanosili do niej modlitwy. BOHATERKA LIRYCZNA, np.: — Santa Maria (święta Maria); — matka Jezusa; — poświęciła życie synowi; — przedstawiona jako kobieta szczególna o boskich pierwiastkach (cudowność jej); — wydała na świat króla i zbawiciela. Zadanie 4. Do jakiej liryki zaklasyfikujesz utwór Santa Maria Loei. Jednym zdaniem pojedynczym uzasadnij swoją odpowiedź. np.: Liryka bezpośrednia; W tekście piosenki często pojawiają się zaimki typu mnie, mną. Zadanie 5. Wypisz podobieństwa i różnice, które dostrzegasz w piosence Maleńczuka i w dowolnym średniowiecznym tekście religijnym (np. Lament świętokrzyski, Bogurodzica). "Santa Maria Loei" PODOBIEŃSTWA, np.: — motyw maryjny, — matka Jezusa posiada pierwiastek boski (Bogurodzica), — prośba kierowana do wiernych o modlitwę. RÓŻNICE, np.: — czas powstania tekstów, — współczesna piosnka ma autora, teksty średniowieczne — nie, średniowieczny tekst religijny. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |