Katalog Beata Sadura, 2017-04-26 Zajezierze Język angielski, Plany pracy Plan pracy wychowawczej w klasie VI.Plan pracy wychowawczej w klasie VI Tematyka godzin wychowawczych Cele wychowawcze Sposób realizacji Wrzesień 1. Statut Szkoły i Wewnątrzszkolny System Oceniania - przypomnienie. - zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia, - poznanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. - praca w grupach - analiza Statutu Szkoły i Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, - sporządzenie notatki na gazetkę klasową określenie obowiązków samorządu klasowego. 2. Wybór samorządu klasowego. - działalność i praca samorządu klasowego, - kształtowanie postaw odpowiedzialności za własne działania samorządowe w zespole klasowym. - przedstawienie kandydatur i głosowanie nad ich wyborem . 3. Zasady bezpiecznego i właściwego zachowania w szkole. - przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania w szkole ( na przerwie, na boisku) . - praca w grupach: uczniowie formułują zasady bezpiecznego i właściwego zachowania w szkole, - podsumowanie pracy w grupach- pogadanka na temat właściwego zachowania w szkole na lekcjach i na przerwach. 4. Kontrakt . - wypracowanie wspólnych zasad (komunikacyjnych, bezpieczeństwa, organizacyjnych). - praca na forum – ustalenie wspólnych zasad, jakie uczniowie chcieliby, aby obowiązywały w klasie. Październik 1.Warsztaty edukacyjne w ramach projektu edukacyjnego „Innowacyjne programy Wychowawcze”. - tematy „Ja jestem ok. i ty jesteś ok” oraz „Konflikt, jak go oswoić?” mają na celu pomóc w integracji grupy, nabycia umiejętności rozwiązywania konfliktów. - warsztaty, praca indywidualna i w grupach . 2. Unia Europejska. - zapoznaniem uczniów z wiedzą na temat życia Europejczyków oraz rozwojem kulturalnym i gospodarczym krajów należących do Unii Europejskiej. - konkurs wiedzy o Unii Europejskiej. 3. Co to znaczy zachowywać się kulturalnie? - nauka kulturalnego zachowania się w szkole, na lekcjach, na przerwach, w miejscu zamieszkania, w środkach komunikacji publicznej, na wycieczkach szkolnych, w teatrze, kinie. - pogadanka na temat kulturalnego zachowania, - sporządzenie listy pozytywnych i negatywnych zachowań w miejscach publicznych – praca w grupach. Listopad 1.Moje mocne i słabe strony, zalety i wady. - budzenie pragnienia pracy nad sobą, - wzbudzenie refleksji nad swoimi wadami i zaletami, w czym jestem dobry, a w czym muszę się poprawić. - uczniowie dzielą kartkę na pół, po jednej stronie wypisują swoje zalety, a po drugiej – wady, - pogadanka na temat pracy nad poprawą swoich wad, wspólne zdefiniowanie słów ,,wada” i ,,zaleta”. 2. Odzyskanie przez Polskę niepodległości (Święto 11 listopada). - kształtowanie szacunku dla tych, którzy polegli w walkach o wolność ojczyzny, - kształtowanie miłości do ojczyzny opartej na poczuciu więzi narodowej, znajomości historii i tradycji narodowo-wyzwoleńczej. - przygotowanie przez uczniów referatu o odzyskaniu przez Polskę niepodległości, - sporządzenie notatki na gazetkę klasową. 3. Telewizja, komputer, Internet – przyjaciel czy wróg? - poznanie zalet i wad wynalazków technicznych, - zwrócenie uwagi na właściwe korzystanie z osiągnięć współczesnej techniki. - pogadanka na temat wynalazków technicznych, - próba odpowiedzi na pytanie: ,,Telewizja, komputer, Internet – przyjaciel czy wróg?” 4. Andrzejki w naszej klasie. - integracja zespołu klasowego poprzez wspólne działanie i zabawę, - poznanie zasad demokratycznego ustalania decyzji. - wspólne ustalenie repertuaru na klasowe Andrzejki, - uczniowie prezentują zwyczaje i zabawy ludowe związane z Andrzejkami. Grudzień 1. Moje zainteresowania, moje hobby, moi idole. - zwrócenie uwagi na pozytywne strony posiadania różnych zainteresowań, hobby, pasji, - wyjaśnienie słowa ,,idol” oraz jakimi kryteriami powinno się kierować przy wyborze swoich idoli. - uczniowie opowiadają o swoich zainteresowaniach, - dzieci przynoszą na lekcję rzeczy, które zbierają, którymi się interesują, - uczniowie prezentują swoich idoli i próbują odpowiedzieć na pytanie: ,,Dlaczego ta osoba jest moim idolem?”, - pogadanka na temat :,, Jakimi kryteriami powinno się kierować przy wyborze swoich idoli?” 2. Wigilia klasowa. - wdrażanie do działalności zespołowej, - wyrabianie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z realizacji podjętych działań, - budzenie szacunku do tradycji ludowych i rodzinnego świętowania. - wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za organizację i przebieg spotkania, - pogadanka na temat zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, - wspólne dzielenie się opłatkiem i śpiewanie kolęd. Styczeń 1. Wystawianie ocen z zachowania. - podejmowanie prób samooceny i oceny innych, - dostrzeganie potrzeb innych ludzi. - uczeń wystawia sobie swoją propozycję oceny z zachowania, - analiza ocen z zachowania na forum klasy – formularz oceny zachowania z 3 perspektyw (każdy uczeń jest oceniany przez siebie, rówieśników i wychowawcę – punkt wyjścia do dyskusji. - analiza zachowania – w czym jestem dobry? 2. Jak wesoło i bezpiecznie wypoczywać w czasie ferii? - ukazanie różnych możliwości spożytkowania wolnego czasu, - pobudzenie własnej aktywności uczniów w tej dziedzinie, - zapoznanie z zasadami bezpiecznego spędzania ferii. - wypowiedzi uczniów na temat spędzania wolnego czasu i rola rodziny w wypoczynku dziecka, - pogadanka na temat zasad bezpieczeństwa w czasie ferii. Luty 1. Zapoznanie z przestawieniem teatralnym oraz filmem wielkich twórców europejskich. - wdrażanie w poznawanie sztuki europejskiej poprzez bezpośredni z nią kontakt. - obejrzenie przedstawienia teatralnego lub filmu znanego twórcy europejskiego. 2. Z kulturą na ty. - kształtowanie świadomości społecznej i prawidłowego dorastania w kulturze osobistej jako własnej wizytówki. - pogadanka na temat kulturalnego zachowania w miejscu zamieszkania: język, dbałość o porządek, mienie społeczne, pomaganie potrzebującym. Marzec 1.Region, w którym żyję. - zapoznanie uczniów z historią regionu, - pielęgnowanie zainteresowań historią, tradycją i kulturą miejsca zamieszkania, - kształtowanie w uczniach postawy przewodnika i przyjaciela miejsca zamieszkania. - uczniowie odczytują przygotowane przez siebie referaty o historii miejsca zamieszkania. 1. Moje uczucia. - nauka rozpoznawania, nazwania , wyrażenia i akceptowania uczuć, - zachęcanie uczniów do wnikliwego poznania uczuć innych i do ich poszanowania. - wykonywanie przez uczniów prac plastycznych przedstawiających różne uczucia i emocję, - prezentowanie przez uczniów scenek przedstawiających różne uczucia. 2. Kim jestem? - porządkowanie swojego wnętrza i przeżywanie życia w sposób piękny, wartościowy i odpowiedzialny. - pogadanka na temat wewnętrznego bogactwa i złożoności człowieka, - omówienie dylematu pomiędzy dobrem a złem (cytat literacki). 3. Przygotowanie do egzaminu szóstoklasisty. - zapoznanie z organizacją i przebiegiem egzaminu . - pogadanka . Kwiecień 1.Spotkanie z muzyką. - nauka poszanowania pracy artysty, zapoznanie z różnymi gatunkami muzycznymi. - koncerty tematyczne . 2. Dzień Ziemi - 22 kwietnia. - uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody, na jej dewastację. - prace porządkowe na terenie szkoły (zbieranie śmieci). 3. Obrzędy wielkanocne. - pielęgnowanie szacunku dla tradycji i kultywowania obrzędów polskich, - kształtowanie poczucia silnej więzi rodzinnej, potrzeby kontynuowania tradycji rodzinnych jako świadectwa historii rodziny, jak również części tradycji narodowej. - uczniowie opowiadają o tradycjach i zwyczajach wielkanocnych. Maj 1. Porozmawiajmy o Konstytucji 3 Maja - pogadanka. - zainteresowanie uczniów przemianami zachodzącymi w kraju i w świecie, - uczestniczenie w uroczystościach związanych z zachowaniem tradycji i kultury kraju. - przygotowanie i odczytanie przez uczniów referatu pt. ,,Uchwalenie Konstytucji 3 Maja", - udział w akademii z okazji uchwalenia Konstytucji 3 Maja. 2. Święto w szkole. - kształtowanie postawy współodpowiedzialności za organizację i przebieg uroczystości szkolnej. - praca w grupach. 3. Przygotowujemy podarunki dla naszych mam. - wdrożenie do działalności zespołowej, - wyrabianie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z realizacji podjętych zadań, - kształtowanie szacunku dla mam jako opiekunek i przyjaciółek, - nauka sprawiania radości i udzielania pomocy najbliższym. - praca w grupach, - praca indywidualna, - pogadanka, dyskusja. 4. Jak pomagać innym? - kształtowanie postawy niesienia pomocy innym oraz rozwiązywania problemów, - pomoc osobom niepełnosprawnym, odkrywanie ich potrzeb i oczekiwań. - uczniowie w roli osób niosących pomoc – odgrywanie scenek, - uwrażliwienie na pomoc niepełnosprawnym, pogadanka na temat: ,,Jak pomóc, żeby nie wyręczać?” Czerwiec 1. Wystawianie ocen z zachowania. - współudział uczniów w ocenie, - sposoby zespołowego rozwiązywania konfliktów. - każdy uczeń podaje propozycję swojej oceny z zachowania, - analiza ocen z zachowania na forum klasy. 2. Przygotowanie do balu i zakończenia roku szkolnego szóstoklasistów. - rozdzielenie ról i funkcji na uroczystości związane z zakończenie roku szkolnego. - próby poloneza, podział ról. 3. Podsumowanie całorocznej pracy i zadań. - zachęcanie do osiągnięcia lepszych wyników w nauce i w zachowaniu. - uczniowie wypełniają ankietę - ,,Jakie były moje sukcesy a jakie porażki w tym roku szkolnym", - opracowanie zestawienia wyników w nauce. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI Cele Sposoby realizacji 1. Zapobieganie trudnościom w nauce, konfliktom i łagodzenie ich. 2. Włączanie rodziców w życie klasy, szkoły. 3. Poznanie problemów rodzinnych uczniów. 4. Informowanie o potrzebach szkolnych uczniów. 5. Popularyzowanie wśród rodziców wiedzy z zakresu potrzeb psychicznych dziecka. 6. Zapoznanie rodziców z planem wychowawczym klasy. - zebrania z rodzicami, - kontakty indywidualne, - ,,dni otwarte „ Opracowała : Beata Sadura Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |