Katalog Maja Bugdał, 2017-04-26 Włocławek Język angielski, Artykuły Dlaczego warto korzystać na lekcji z telefonów komórkowych.Niektórzy z pedagogów są zagorzałymi przeciwnikami używania telefonów komórkowych w szkole, co argumentują ich ewentualnym wykorzystaniem w naganny sposób. Inni zaś, ci najbardziej ortodoksyjni, są za wprowadzaniem całkowitego zakazu ich wnoszenia na jej teren. Szanując ich wieloletnie doświadczenie, pozwolę sobie na nie zgodzić się z tym, moim zdaniem, archaicznym podejściem do tego zagadnienia. Nikt rozsądny nie pomyśli przecież nad wprowadzeniem zakazu używania długopisów w szkole, choć uczniowie mogą pisać nimi ściągi lub, w skrajnych przypadkach, wydłubać sobie nimi oczy. W erze coraz to bardziej kurczących się budżetów naszych szkół musimy przeanalizować wszystkie możliwości zaoszczędzenia każdej złotówki. Prawie każdy z nas jest posiadaczem mini komputera, zwanego smartfonem, który, rozsądnie wykorzystany, może wspomóc nas w mniej kosztownym procesie edukacyjnym. W niniejszym artykule przedstawiam Czytelnikowi kilka aplikacji mogących wspomóc nauczycieli języka angielskiego w efektywnym i bardziej atrakcyjnym prowadzeniu zajęć. Aplikacje dla dzieci z klas 4-6 szkoły podstawowej Aplikacje użyteczne we wprowadzaniu podczas zajęć dydaktycznych nowego materiału; poszerzenia zasobu słownictwa oraz poznawania, a następnie utrwalania zagadnień gramatycznych. English Conversations to bardzo interesująca aplikacja zawierająca pogrupowane tematycznie krótkie dialogi, o różnym stopniu ich trudności. Swoimi tematami nawiązują do sytuacji, w jakich znajdujemy się w życiu. Dzięki aplikacji możemy praktycznie przećwiczyć z uczniami dialogi związane z nawiązywaniem nowych znajomości, planowaniem wieczoru ze znajomymi lub robieniem zakupów. Po wysłuchaniu każdej konwersacji uczniowie odpowiadają na pytania sprawdzające stopień zrozumienia tematu, później zaś mogą odegrać scenę z podziałem na role. Najwięcej emocji wywołuje wśród uczniów możliwość dogrania swojego głosu do „rozmowy” w angielskim lektorem. Aplikacja dużo lepiej sprawdza się w mniej licznych, maksymalnie 8-osobowych, grupach. Z tego też powodu jest bardzo dobrym narzędziem do wykorzystania na zajęciach dodatkowych. Johnny Grammar’s Word Challange jest programem do wprowadzania i utrwalania nowego słownictwa, gramatyki oraz ortografii. Każdy z działów aplikacji podzielony jest na zakres tematyczny o zróżnicowanym stopniu trudności. Działanie jej jest zupełnie proste: uczniowie mają minutę na to, aby odpowiedzieć na jak największą ilość pytań. Po zakończonym quizie wszystkie odpowiedzi są wyświetlane, co pozwala nauczycielowi oraz uczniowi na analizę popełnionych błędów. Choć z jednej strony większość uczniów nie reaguje entuzjastycznie na kolejne zadania leksykalne i gramatyczne, to jednak limit czasowy wywołuje w nich duże emocje. Często podczas jej wykorzystywania pojawia się także duch rywalizacji pomiędzy uczniami, dzięki czemu aplikacja Johnny Grammar’s Word Challange nie jest postrzegana jako nudna. Aplikacje mające na celu powtarzanie i utrwalanie materiału dydaktycznego lub służące do zabawy językiem. Używając aplikacji Charades! nauczyciel wpisuje w nią słownictwo z powtarzanego zakresu materiału. Uczniowie grając stają w parach naprzeciwko siebie. Jeden z nich trzyma telefon na wysokości swojego czoła, wyświetlaczem skierowanym tak, że widzi go tylko partner. Przez minutę pojawiają się po kolei słówka, które uczeń, pokazując lub rysując, przekazuje partnerowi. Zadaniem każdej pary jest odgadnięcie jak największej ilości odgadniętych wyrazów. Aplikacja ta jest bardzo lubiana przez dzieci, wywołuje w nich zawsze wiele emocji i skutecznie utrwala słownictwo. Funny Tongue Twisters to prosty program znajdujący zastosowanie, przed wszystkim, jako rozgrzewka przez rozpoczęciem lekcji. Dzieci losują „łamacz” językowy, a po krótkim przygotowaniu, próbują odczytać go poprawnie w różnym tempie. Aplikacja skutecznie poprawia artykulację i ćwiczy poprawną wymowę. Daje także sposobność do zorganizowania zabawy opartej na rywalizacji, co kształtuje umiejętność gry zgodnie z zasadami fair play, a przez to ma walor wychowawczy. Aplikacje dla młodzieży gimnazjalnej Aplikacje użyteczne we wprowadzaniu nowego materiału, nauki słownictwa lub gramatyki. Aplikacja English Listening zawiera krótkie teksty słuchane pogrupowane tematycznie w działy: rozrywka, nauka i technologia, społeczeństwo, zdrowy tryb życia, związki międzyludzkie, biografie. Nauczyciel wybiera tematykę związaną z przerabianym tematem lub pozwala uczniom na wybór tego, co jest dla nich interesujące. Przed wysłuchaniem tłumaczy on niezbędne słownictwo, natomiast po wysłuchaniu zadaje pytania sprawdzające stopień zrozumienia tematu. Niezwykłość nagrań polega na wolnym tempie mówienia lektorów, co pozwala na lepsze zrozumienie nawet trudniejszych zagadnień, a co za tym idzie większą satysfakcję uczniów. 6 Minute English to współczesne narzędzie zapewniające dzieciom kontakt z żywym językiem. Nagrania w nim wykorzystane zostały dokonane z udziałem brytyjskich lektorów z BBC Learning English. Znajduje ono zastosowanie w przypadku uczniów bardziej zaawansowanych w sztuce słuchania. Nauczyciel przy wyborze tematu może korzystać z krótkiego streszczenia każdego nagrania, a także gotowej listy tzw. key words oraz trudnego słownictwa z wyjaśnieniami. Aplikacje do powtarzania i utrwalania materiału lub służące do zabawy językiem. Charades!- to ta sama aplikacja opisana przez autorkę w dziale dotyczące dzieci ze szkół podstawowych. W tym jednak przypadku wyświetlane słówka są opisywane w języku angielskim, a nie wyrażone gestem lub rysowane. W przypadku utrwalania nazw zwierząt, zadaniem ucznia opisującego jest zbudowanie krótkiego, jak najbardziej treściwego opisu, dla przykładu: It’s mammal. It’s big. It lives in the forest. It eats plants. itp. English Pills jest aplikacją pozwalającą na szeroki wybór form służących do niesformalizowanego rozpoczęcia lub zakończenia zajęć. Wykorzystane są w niej angielskie przysłowia, „łamacze języka”, idiomy, cytaty, zagadki i łamigłówki, a także żarty i „prawa Murphy’ego”. Angielskie Pigułki są bardzo lubiane przez uczniów, ponieważ dobrze bawiąc, umożliwiają lepsze zrozumienie angielskiej kultury. Aplikacja daje wiele możliwości do wykorzystania na zajęciach. Nauczyciel włącza nagrany tekst, może potem prosi uczniów o jego interpretację, zobrazowanie gestem, rysunkiem lub użycie poznanego słownictwa w innym kontekście. Opisywane przeze mnie aplikacje są w czasie zajęć wykorzystywane jedynie przez nauczyciela, co powinno uspokoić sumienie najbardziej zatwardziałych przeciwników używania telefonów przez uczniów. Dodam, że wszystkie dostępne są bezpłatnie na telefony z systemem operacyjnym Android. Kończąc niniejszy artykuł pragnę zachęcić innych nauczycieli do podjęcia próby wyrwania się ze sztampowego, a zarazem wygodniejszego sposobu prowadzenia zajęć. Z własnej praktyki wiem, że wykorzystanie nowoczesnych aplikacji pomoże odnaleźć Wam przyjemność w uczeniu tym razem choć trochę zaangażowanych w lekcję uczniów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |