Katalog Monika Bogdanowicz, 2017-04-18 Kołobrzeg Awans zawodowy, Plany pracy Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS ZAWODOWY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO mgr Monika Bogdanowicz nauczyciel wychowania przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 6 im. Janusza Korczaka w Kołobrzegu Rozpoczęcie stażu: 2 września 2013r. Okres stażu: 2 lata i 9 miesięcy Zakończenie stażu: 31 maja 2016 Opiekun stażu: mgr Mariola Polak CEL GŁÓWNY: •Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. CELE SZCZEGÓŁOWE: •Rozwój kompetencji nauczyciela; •Rozwijanie umiejętności organizacji i doskonalenie warsztatu pracy; •Podnoszenie jakości pracy przedszkola i wychowania przedszkolnego; •Pogłębianie wiedzy o środowisku dzieci i ich problemach (m.in.: pogłębianie kontaktów z rodzicami); •Posługiwanie się w pracy technologią informacyjną i komunikacyjną; •Doskonalenie umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty w zakresie funkcjonowania przedszkola; •Stosowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego wynikające z Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 393) obejmują: § 7 ust. 2 pkt. 1 UMIEJĘTNOŚĆ ORGANIZACJI I DOSKONALENIA WARSZTATU PRACY, DOKONYWANIE EWALUACJI WŁASNYCH DZIAŁAŃ, A TAKŻE OCENIANIA ICH SKUTECZNOŚCI I DOKONYWANIA ZMIAN W TYCH DZIAŁANIACH 1.Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem wymagań na stopień nauczyciela mianowanego. - analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczyciela, - zapoznanie się z powinnościami i zadaniami oraz wymaganiami kwalifikacyjnymi nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego (zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego : materiały CODN, publikacje w prasie oświatowej, Internet).Okres stażu - poprawnie sformułowany wniosek, - Plan Rozwoju Zawodowego, teczka „awansu zawodowego”. 2.Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu, systematyczna współpraca z opiekunem. - zawarcie kontraktu, - rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu (ustalenie kryteriów oceny stażu, zakresu obowiązków, zasad komunikowania się, terminów spotkań), - konstruowanie Planu Rozwoju Zawodowego, - obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli, - prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, - omówienie prowadzonych i obserwowanych lekcji w celu doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych lekcji, - konsultacje, rozmowy indywidualne z opiekunem (analiza mocnych i słabych stron). Okres stażu - kontrakt nauczyciela z opiekunem stażu, - Plan Rozwoju Zawodowego, - scenariusze zajęć, - notatki własne. 3.Samodzielne lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. - udział w różnych formach doskonalenia zawodowego (WDN, konferencje szkoleniowe, kursy, warsztaty metodyczne, etc.), - udział w pracach zespołu przedszkolnego i szkolnego, - wykorzystanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce pedagogicznej, - udział w zajęciach otwartych i koleżeńskich realizowanych przez innych nauczycieli, - lektura czasopism pedagogicznych i psychologicznych oraz książek o tematyce pedagogiczno –psychologicznej, - stosowanie metod aktywizujących w pracy z dziećmi. - notatki, materiały ze szkoleń, zaświadczenia. - zestawienie bibliograficzne, notatki - scenariusze, zapisy w dzienniku. 4.Tworzenie własnego warsztatu pracy. - gromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych, - przygotowanie narzędzi diagnostycznych, - dokonywanie ewaluacji własnych działań, - poszukiwanie nowych, ciekawych metod i form pracy z dziećmi, - gromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych, scenariuszy i konspektów ciekawych zajęć, uroczystości przedszkolnych, - zaprenumerowanie czasopisma o tematyce przedszkolnej – "Nauczycielka Przedszkola", - korzystanie ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Kołobrzegu, - przygotowanie zestawu ćwiczeń usprawniających motorykę narządów mowy. - materiały, pomoce, scenariusze zajęć, scenariusze uroczystości, notatki, - narzędzia diagnostyczne, - ewaluacja przedszkola, - czasopisma, - spis wypożyczonych książek, artykułów, - zestaw ćwiczeń. 5.Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej. - wpisy w dzienniku zajęć, - praca w oparciu o roczny plan pracy, - założenie i prowadzenie zeszytu obserwacji dziecka, - prowadzenie zajęć w zgodzie ze sporządzonym planem wychowawczym oddziału przedszkolnego, - przygotowywanie scenariuszy z uroczystości przedszkolnych, - wdrażanie autorskiego programu profilaktycznego przedszkola „Bezpieczny przedszkolak”, - dokonywanie oceny psychoruchowego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, - kontynuowanie prowadzenia Kroniki Przedszkolnej, - wspomaganie rozwoju dzieci objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną. - program profilaktyczny, sprawozdanie z realizacji programu profilaktycznego, - arkusze oceny psychoruchowego rozwoju dziecka, - Kronika Przedszkolna, - indywidualne teczki dla dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. 6.Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. - przygotowanie sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego, - omówienie sprawozdania z opiekunem stażu, naniesienie poprawek § 7 ust. 2 pkt. 2 UMIEJĘTNOŚĆ UWZGLĘDNIANIA W PRACY POTRZEB ROZWOJOWYCH UCZNIÓW, PROBLEMATYKI ŚRODOWISKA LOKALNEGO ORAZ WSPÓŁCZESNYCH PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH I CYWILIZACYJNYCH 1.Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców. - systematyczna obserwacja i analiza możliwości dziecka, - zebrania z rodzicami, - rozmowy indywidualne z dzieckiem, - spotkania indywidualne wynikających z zainteresowania rodziców i potrzeb, - diagnozowanie osiągnięć dzieci, - współpraca ze specjalistami (pedagogiem, logopedą). Okres stażu - zeszyt obserwacji dziecka, - karty informacji o dziecku, listy obecności, - arkusze oceny psychoruchowego rozwoju dzieci. 2.Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. -obserwacja dzieci, - rozmowy z rodzicami i dziećmi, - organizowanie zajęć i zabaw na interesujące dzieci tematy, - organizowanie konkursów w przedszkolu, - organizowanie wycieczek o charakterze edukacyjno – kulturowym oraz rozrywkowym. Na bieżąco Okres stażu - notatki, adnotacje w dzienniku zajęć, prace dzieci, arkusze oceny psychoruchowego rozwoju dzieci, - ogłoszenia konkursów w formie pisemnej i elektronicznej. - karta wycieczki, dziennik. 3.Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokojenia potrzeb wychowawczych dzieci. - analiza pracy wychowawczo – dydaktycznej, - prowadzenie zajęć wyciszających, relaksacyjnych, - stosowanie różnorodnych aktywnych metod i form pracy z dziećmi z uwzględnieniem różnic wiekowych, rozwojowych i ich zainteresowań, - poszukiwanie ciekawych metod pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w prasie pedagogicznej, Internecie, - zapobieganie i szybkie reagowanie na zaistniałe trudności wychowawcze,W trakcie trwania stażu - sprawozdanie z pracy wychowawczo – dydaktycznej, - notatki własne. 4.Tworzenie i kultywowanie tradycji rodzinnej, przedszkolnej, świątecznej. - współorganizowanie wycieczek dla dzieci po najbliższej okolicy: wyjście do Straży Pożarnej, na Pocztę, do Apteki, do Mini Zoo w Zieleniewie. - współorganizowanie uroczystości przedszkolnych („Piknik rodzinny”, ,„Pasowanie na Przedszkolaka”, „Mikołajki”, „Bal przebierańców”, „Dzień Babci i Dziadka”, „Sportowa spartakiada”, „Dzień Rodziny”), festynów szkolnych, - opracowywanie scenariuszy, materiałów i dekoracji do imprez, przygotowanie do występu dzieci.Okres stażu - karty wycieczek, - scenariusze uroczystości, zdjęcia 5.Angażowanie rodziców w życie przedszkola, utrzymanie prawidłowych relacji z rodzicami. - nawiązanie współpracy z rodzicami (zabrania rodziców, organizowanie spotkań, uroczystości, itp), rozmowy indywidualne według potrzeb, - zorganizowanie „kącika wiedzy” dla rodziców, gdzie umieszczane są ciekawe artykuły dotyczące rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, - pomoc rodziców w uroczystościach przedszkolnych (przygotowanie strojów dla dzieci, utrwalanie z dziećmi treści wierszy, przygotowanie poczęstunku, dekoracji), - systematyczne informowanie rodziców o postępach i trudnościach edukacyjnych dzieci, - informowanie rodziców o formach pomocy i instytucjach niosących pomoc, - wyróżnianie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie przedszkola (imienne podziękowania). Na bieżąco - notatki, lista obecności, zeszyt obserwacji, - wydruki materiałów zamieszczanych w kąciku dla rodziców, - zdjęcia z uroczystości, - dyplomy podziękowania dla rodziców. 6.Współpraca ze specjalistycznymi poradniami. - nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, - korzystanie z wiedzy i doświadczenia pedagoga i logopedy do rozwiązywania problemów. Na bieżąco - rozmowy indywidualne, - notatki, adnotacje w zeszycie obserwacji. 7.Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole. - nawiązanie współpracy z Biblioteką Szkolną, Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu, Strażą Pożarną, Policją, Urzędem Pocztowym, Pielęgniarką ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Kołobrzegu, Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Okres stażu - wpisy w dzienniku zajęć, dyplomy, podziękowania. 8.Pozyskiwanie środków materialnych na rzecz lepszego funkcjonowania grupy i placówki. - wyszukiwanie sponsorów. Okres stażu - lista sponsorów umieszczona na stronie internetowej szkoły. 9.Promowanie placówki w środowisku lokalnym. - udział w konkursach, festiwalach i innych imprezach mających na celu prezentowanie umiejętności wychowanków. Zakładanie koszulek reprezentujących odział przedszkolny przy szkole, - współudział w organizacji festynów szkolnych, - pozyskiwanie środków finansowych poprzez organizowanie kiermaszy świątecznych, - kreowanie wizerunku przedszkola poprzez współorganizowanie międzyprzedszkolnej spartakiady sportowej. - nawiązanie kontaktu z osobami oraz instytucjami mogącymi wzmocnić oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze przedszkola: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, logopeda, pedagog, biblioteka, komisariat Policji, Straż Pożarna, Straż Miejska, - organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi (policjant, strażak, lekarz etc), - zbiórka nakrętek od butelek, - organizowanie konkursów ukierunkowanych na zagadnienia profilaktyczne, - przeprowadzenie na terenie przedszkola zbiórki dla Schroniska dla zwierząt w ramach akcji „Gwiazdka dla zwierząt.”, - udział w corocznych akcjach „Dzień Misia”, „Sprzątanie świata”, - udział w akcjach „Góra Grosza”, „Cała Polska czyta dzieciom”. Okres stażu - notatki, zdjęcia, zaświadczenia, podziękowania, - koszulki z nadrukiem „Pszczółki” SP6, § 7 ust. 2 pkt 3 UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTYWANIA W PRACY TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ I KOMUNIKACYJNEJ 1.Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego. - korzystanie z komputerowych programów oraz internetu i encyklopedii multimedialnych. wyszukiwanie i drukowanie potrzebnych informacji, - wykorzystanie Internetu, jako źródła wiedzy w poznaniu i gromadzeniu aktualnych rozporządzeń i zmian w przepisach dotyczących awansu zawodowego, - korzystanie z publikacji nauczycieli odbywających staż, - komunikowanie się za pomocą poczty elektronicznej z opiekunem stażu i innymi nauczycielami. Okres stażu - teczka zawierająca podstawowe akty prawa oświatowego. 2.Prowadzenie kącika dla rodziców. - opracowywanie artykułów, - opracowywanie zamierzeń wychowawczo-dydaktycznych, - pisanie ogłoszeń informujących rodziców o bieżących wydarzeniach, - pisanie informacji wykorzystywanych do stworzenia Kroniki Przedszkolnej. Okres stażu - opracowane artykuły, - zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne, - przykładowe ogłoszenia, - Kronika Przedszkolna. 3.Prezentacja i promocja działań przedszkola poprzez współtworzenie zakładki internetowej przedszkola. - publikacja tekstów, zdjęć, wiadomości o danej grupie na stronie internetowej szkoły w zakładce przedszkole.Na bieżąco - strona internetowa. 4.Wykorzystanie komputera oraz internetu w codziennej pracy. - wykorzystanie komputera podczas zajęć z dziećmi (słowniki, encyklopedie, programy edukacyjne, historyjki obrazkowe), - opracowanie i przygotowanie pomocy dydaktycznych za pomocą techniki komputerowej, - opracowanie przy użyciu technik komputerowych dokumentacji przedszkolnej, scenariuszy zajęć, ogłoszeń i zaproszeń dla rodziców, dyplomów, podziękowań, - korzystanie ze stron internetowych przeznaczonych dla nauczycieli, - umieszczanie na stronach internetowych własnych scenariuszy zajęć, - wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową. Okres stażu - scenariusze, ogłoszenia, zaproszenia, dyplomy, podziękowania. - adresy stron internetowych zawierających publikacje własne 5.Stworzenie dla własnych potrzeb bazy linków do ulubionych portali edukacyjnych. - wyszukiwanie dla własnych potrzeb adresów stron internetowych z ciekawymi artykułami, materiałami, pomysłami. Na bieżąco - adresy stron internetowych. 6.Opublikowanie planu rozwoju zawodowego. - umieszczenie planu rozwoju zawodowego w Internecie - adres strony internetowej. 7.Opracowanie dokumentacji planu rozwoju zawodowego. - przygotowanie dokumentacji załączonej do wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. Na bieżąco - dokumentacja planu rozwoju zawodowego. § 7 ust. 2 pkt 4 UMIEJĘTNOŚĆ ZASTOSOWANIA WIEDZY Z ZAKRESU PSYCHOLOGII, PEDAGOGIKI I DYDAKTYKI ORAZ OGÓLNYCH ZAGADNIEŃ Z ZAKRESU OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIELETNICH, W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ZWIĄZANYCH Z ZAKRESEM REALIZOWANYCH PRZEZ NAUCZYCIELA ZADAŃ 1.Aktualizacja wiedzy z wymienionych dziedzin poprzez aktywne samokształcenie. - udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, - korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i pedagogicznej (książki, artykuły, czasopisma), - korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli. - wykaz książek, artykułów, czasopism, - spis stron internetowych. 2.Umiejętne stosowanie wiedzy do rozwiązywania bieżących problemów. - rozwiązywanie problemów wychowawczych, integrowanie grupy, zapobieganie agresji poprzez stosowanie w pracy dydaktyczno-wychowawczej metod relaksacyjnych i aktywizujących, - rozmowy i konsultacje z dyrektorem, opiekunem stażu, innymi nauczycielami. Na bieżąco - wpisy w zeszycie obserwacji. 3.Aktualizowanie wiedzy dotyczącej rozwoju dzieci. - studiowanie literatury dotyczącej rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, adaptacji dzieci do przedszkola. Okres stażu - notatki, bibliografia. 4.Współpraca z Poradnią Psychologiczno -Pedagogiczną. - pedagogizacja rodziców poprzez zorganizowanie spotkania z psychologiem, - kierowanie do poradni dzieci przejawiających niepokojące zachowania i mających zaburzenia rozwojowe. Okres stażu - notatki, zdjęcia, lista obecności rodziców, - zeszyt obserwacji, 5.Współpraca z logopedą. - kierowanie do zajęć z logopedą dzieci wykazujących zaburzenia rozwoju mowy. 6.Edukacja rodziców w zakresie trudności wychowawczych, zagrożeń cywilizacyjnych. - indywidualne i zbiorowe kontakty z rodzicami, - realizowanie programów edukacyjnych, profilaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych propagowanych w szkole oraz przez inne organizacje i ośrodki edukacyjne, - umieszczenie na stronie internetowej szkoły w zakładce przedszkole ciekawostek i artykułów dla rodziców, - współpraca z rodzicami oraz wymiana doświadczeń na nurtujące rodziców problemy. - angażowanie dzieci i rodziców do udziału w organizowanych na terenie przedszkola akcjach charytatywnych wspierania potrzebujących. W trakcie trwania stażu - notatki, zeszyt obserwacji, certyfikaty, - autorski program profilaktyczny „Bezpieczny przedszkolak”. - strona internetowa szkoły. § 7 ust. 2 pkt 5 UMIEJĘTNOŚĆ POSŁUGIWANIA SIĘ PRZEPISAMI DOTYCZĄCYMI SYSTEMU OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIELETNICH, W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA SZKOŁY, W KTÓREJ NAUCZYCIEL ODBYWA STAŻ 1.Poznanie procedury awansu zawodowego. - sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu, - analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego, - udział w radach pedagogicznych szkoleniowych podejmujących w/w temat. Wrzesień 2013r. - wniosek o rozpoczęcie stażu, - zbiór aktów prawnych, notatki. 2.Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty. - przeanalizowanie podstawowych aktów prawnych, śledzenie wszelkich zmian w przepisach oświatowych, - zgromadzenie podstawowych aktów prawnych. 3.Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi w przedszkolu, realizacja zadań wg zasad funkcjonowania przedszkola. - analiza i aktualizacja dokumentacji przedszkola: Statut, Regulamin oddziału przedszkolnego, Program wychowawczy przedszkola, Kontrakt z rodzicami i innych dokumentów, - śledzenie zmian zachodzących w przepisach wewnątrzprzedszkolnych, - udział w radach pedagogicznych opracowujących i modyfikujących rozmaite dokumenty wewnątrzszkolne. - zapisy w protokołach. 4.Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu oraz na terenie placu przedszkolnego. - poznanie regulaminu BHP i przeciw pożarowego, - udział w szkoleniu BHP i PP, - stosowanie przepisów BHP podczas pracy dydaktyczno – wychowawczej. W trakcie trwania stażu - zaświadczenie. 5.Organizowanie i współorganizowanie wycieczek grupowych. - zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, dbanie o prawidłowy przebieg wycieczki. Zatwierdzam do realizacji ............................................................ ............................................................ Miejscowość i data Podpis i pieczęć dyrektora placówki Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |