Katalog

EWA Trzeszan, 2017-04-18
GDYNIA

Pedagogika, Scenariusze

Pobawny sie rytmem i muzyką-scenariusz zajęc.

- n +

TEMAT: Pobawmy sie rytmem i muzyką.
Opracowała mgr Ewa Trzeszan
neurologopeda ,terapeuta pedagogiczny


Scenariusz zajęć wspomagających rozwój umiejętności językowo- słuchowo-ruchowych dziecka
w wieku przedszkolnym.
Wykorzystanie programu multimedialnego,, Logo rytmika- słowa dźwięki i piosenki”.

CELE GŁÓWNE:
Kształtowanie umiejętności językowo- słuchowo- ruchowych dziecka.
Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szumiących i syczących w wyrazach.
Utrwalenie aspektu kardynalnego liczby 8.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-doskonalenie percepcji słuchowej;
• różnicowanie tempa
• poznawanie wartości rytmicznych(cała nuta, pół nuta, ćwierć nuta, ósemka)
• zachęcanie do samodzielnego układania melodii do tekstu
• utrwalanie pamięciowych mechanizmów słuchowych oraz pamięci słuchowej
-rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez druga osobę
• prawidłowe reagowanie na polecenia zawierające określenia zmiany kierunku ruchu
• wykonywanie czynności homologiczno-obustronnych
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
• zharmonizowanie ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała
• kontrolowanie wzrokiem ruchów ręki podczas wycinania i kolorowania
-rozwijanie procesów myślenia
• koordynowanie działania obu półkul mózgowych
• utrwalanie pojęcia aspektu kardynalnego liczby 8
-utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego( sz, ż, cz, dż)oraz syczącego(s,z,c,dz) ,głosek ,,k” i,,g” w zdaniach i tekście
-wzbogacanie słownictwa o wyrazy ; instrumenty muzyczne(tamburyno, bębenek, grzechotka, kołatka, trójkąt, talerze), zespół muzyczny, muzyk perkusista, wartości rytmiczne

Formy pracy:
indywidualna
METODY:
Kinezjologii Edukacyjnej, naśladowcza, słuchowa, wizualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
program multimedialny,, Logo rytmika”, Karty pracy(Program Logo rytmika, wyd. Didasko, cyfry z serii W. Disneya,, bębenki, ilustracje chomika, psa, kota, wartości rytmicznych,, Sześciolatek w świecie dźwięków, barw i kształtów” E. Wolak(str.10,11),,,Wesołe ósemki” B. Chojnacka i Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, skakanka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Zapoznanie z postaciami przewodnimi programu,, Logo rytmika”.
Postacie dzieci -Słówko, Melodyjka przedstawiają swoich przyjaciół; Nutkę i Dźwięk oraz zapraszają do wspólnej zabawy z rytmem i dźwiękami.
2.Ćwiczenia ruchowo-lokomocyjne- chodu i biegu(część ; praca indywidualna-ćwiczenia ruchowe
a)Film 1, polecenia: Popatrz jak chodzą osoby na filmie. Zwróć uwagę, że stopy stawiamy od pół palców, plecy proste, a ręce swobodnie pracują wzdłuż tułowia, głowy ani nie opuszczaj, ani nie zadzieraj, trzymaj naturalnie i prosto. Jeszcze raz uważnie się przyjżyj i spróbuj chodzić tak samo.
Dziecko naśladuje ruchy postaci na filmie.
b)Film 2,polecenie; spróbuj chodzić w różnych kierunkach
c)Film 3,polecenie;W tym ćwiczeniu ważne jest, by umieć zmienić kierunek poruszania się wówczas, gdy zmienia się muzyka. Jeżeli muzyka zacznie mieć wysokie dźwięki to zrób zwrot. Pamiętaj o zachowaniu równowagi.
3.Ćwiczenia słuchowe-różnicowanie tempa

a)Rozmowa o instrumentach muzycznych(tamburyno, bębenek, grzechotka, kołatka, trójkąt, talerze)
b) Karta pracy,, Sześciolatek w świecie dźwięków, barw i kształtów” E. Wolak str.10, 11
• Połącz instrument z jego nazwą
• Nazwij zwierzęta. Powiedz, które zwierzęta poruszają się szybko, a które powoli.
• Przedstaw za pomocą kwadratów jak porusza się zając, a za pomocą prostokątów jak porusza się żaba.
c)Polecenie 1 . Kliknij bębenek Melodyjki i posłuchaj jak gra. Kliknij duży bęben i zagraj na nim w takim tempie jak dziewczynka.
Polecenie 2 ; Wiele zespołów muzycznych umieszcza na bębnach nazwę swojej grupy. Wyobraź sobie, że jesteś muzykiem perkusista. Wymyśl nazwę dla swojego zespołu, zapisz lub ozdób bęben.
Karta pracy z programu.
4)Ćwiczenia słowno-muzyczne- Zwierzaki.
• Wysłuchaj wiersza. Powtórz poprawnie słowa z podziałem na sylaby; skacze, przybiega, trzeba, piesek, swojej, chomik, biega, gdy. Pamiętaj jak układa się język przy wymowie głosek szumiących(sz, rz, cz, dż)i syczących(s ,z, c, dz)oraz k, g.
• Ułóż melodie do wiersza tak ,by każda kolejna zwrotka była śpiewana wyżej od poprzedniej. Zaśpiewaj piosenkę i nagraj ją.
• Wytnij zwierzęta: kota ,chomika, psa(sylwetki zwierząt)
5) Wartości rytmiczne(program narzędziowy)
Polecenia: Popatrz to są nuty o różnych wartościach rytmicznych; cała nuta, pół nuta, ćwierć nuta, ósemka. Ile razy pół nuta mieści się w całej nucie, a ćwierć nuta, a ósemka. Spróbuj ułożyć ósemki.(pomoc paski papieru o odpowiedniej wartości rytmicznej, plansza)
Czyli ile ósemek mieści się w całej nucie? Odp.-8.
6)Utrwalenie aspektu kardynalnego liczby 8 z wykorzystaniem kart pracy.
• Policz ile jest kubków, pokaż na palcach ile to jest, pokaż na planszy ilość palców, na liczydle, na rysunkach liczmanów
• Narysuj po 8 przedmiotów
• To jest 8(pokaz na planszy)
• Odszukaj cyfrę 8
• Zaśpiewaj gamę złożoną z 8 nut. Nazwij 7 instrumentów perkusyjnych. Ósmy instrument to flet. Narysuj po 8 nut.
• Napisz po śladzie cyfrę 8
7)Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej
• Leniwa ósemka
- odnajdź ukrytą ,,leniwą ósemkę”(plansza psa), popraw linie ołówkiem z zachowaniem właściwego kierunku kreślenia
-przejdź po śladzie na podłodze. Jaki wzór tworzy skakanka.(Leniwa ósemka ułożona ze skakanki na podłodze dziecko przechodzi po niej.
8)Zakończenie zajęć.
Karty pracy z wierszem do domu, nagroda srebrna nuta.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.