Katalog Ewa Kowalska Kowalska, 2017-04-18 Bełchatów Religia, Konspekty Lekcja otwarta. Ratunek w krzyżu chrystusa Kl.VEwa Kowalska - nauczyciel mianowany Bełchatów, dnia 22.03.2017. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Jachowicza z oddziałami integracyjnymi w Bełchatowie KONSPEKT KATECHEZY OTWARTEJ DLA KLASY V SZKOŁY PODSTAWOWEJ Temat lekcji: Ratunek w krzyżu Chrystusa. Cel katechetyczny: Ukazanie krzyża Chrystusa jako znaku zwycięstwa nad ludzką słabością- nad grzechem, rozpoznanie w tym znaku wielkiej miłości Boga. Kształtowanie postawy zaufania i zawierzenia Jezusowi swoich problemów. Cele operacyjne: Uczeń: - prawidłowo określa sytuację zagrożenia w jakiej może znaleźć się człowiek; - podaje sposoby właściwej pomocy; - odpowie na pytania dot. poznanego wydarzenia biblijnego; - przyporządkuje zdania do właściwej sytuacji; - poda przykład zła jako duchowego zranienia; - odpowie na pytania dotyczące drogi do duchowego uzdrowienia; - zapamięta gest – znak krzyża wykonany przez kapłana podczas sakramentu pokuty świadczący o odpuszczeniu grzechów; - wykona rysunek krzyża w zeszycie przedmiotowym. Metody i techniki: m. podająca- pogadanka ożywiona ekspozycją slajdów i obrazów ilustrowanych; m. problemowego zgłębiania tekstu biblijnego – powiązania biblijne; m. poszukująca – twórcze myślenie; opowiadanie mini wykład Technika : praca z tabl. Interaktywną, pr. z podręcznikiem, ćwiczenia praktyczne: zawieszanie kartek, praca plastyczna. Formy pracy: indywidualna i zbiorowa. Środki dydaktyczne: pendriv z przygotowanymi slajdami ukazującymi zagrożenie życia ludzkiego: powódź, wypadek, pożar, atak zwierząt. Obrazy ilustrowane: wywyższony przez Mojżesza wąż miedziany wśród plagi węży na pustyni, ukrzyżowany Chrystus, konfesjonał z kapłanem wykonującym gest znaku krzyża, karty ze zdaniami do powiązań biblijnych, kartki samoprzylepne dla uczniów do zapisów, podręcznik do katechezy kl. V, str. 60-61, napis: „…i ja odpuszczam tobie grzechy w imię Ojca i Syna i Ducha Św.,serce z napisem „Dla Ciebie”, opowiadanie „Przedział” – Bruno Ferrero, prezentacja multimedialna – „Jezus Chrystus w Texas”, ciekawie wykonane stacje męki Pańskiej), tematyczny mem ukazujący krzyż ,a pod jego ramionami otwarte dłonie, płyta CD z nagraniem pieśni : „Zbawienie przyszło przez krzyż”. Czynności organizacyjne: Powitanie gości, dyr. szkoły, uczniów, modlitwa z intencją, spr. absencji, krótkie przypomnienie wiad. z ost. Lekcji. WPROWADZENIE Na dzisiejszej lekcji skupimy się na znaku świętości naszej wiary, poprzez który wyrażamy naszą miłość do Pana Boga. Jest to znak Krzyża św. Na drzewie krzyża umarł Pan Jezus i przez Jego mękę i zmartwychwstanie mamy dostęp do życia w Bogu. Dziś mamy przekonać się o tym, że koniecznością i powinnością naszą jest przybliżanie się do Jezusa, powierzając Mu samych siebie i wszystkie nasze zranienia, które dotykają nas każdego dnia. – zapis tematu do zeszytu. Pytanie: Jakie sytuacje dramatyczne mogą stanowić zagrożenie dla życia ludzi? (pokaz slajdów – aktywizacja uczniów) Przewidywane odpowiedzi: wypadek, pożar, powódź, atak zwierząt. Kto ratuje? lekarz, strażak, wojsko, ? Co robi? bada, gasi ogień, ewakuacja, ? ROZWINIĘCIE W takiej dramatycznej sytuacji znaleźli się również Izraelici, gdyż zostali zaatakowani plagą jadowitych węży na pustyni. Dowiadujemy się o tym z Pisma św. Tabl. Inter. – odtwarzanie i słuchanie tekstu biblijnego: ST (Lb 21, 6-9). Zawieszenie obrazu na tablicy- miedziany wąż. Pytania pomocnicze; jakie były te węże? - jadowite „o palącym jadzie”. Co powodowały? -śmierć. Co zrozumieli Izraelici w takiej sytuacji? - że popełnili grzechy. Czego oczekiwali? – pomocy ze strony Boga. Dlaczego oczekiwali takiej pomocy? – bo sami nie mogli sobie poradzić z takim problemem. Czym był dla nich ten znak Wywyższonego węża miedzianego? - ratunkiem. Komentarz: Miedziany wąż, dzięki któremu ukąszeni pozostawali przy życiu, był zapowiedzią zbawczego znaczenia męki i śmierci Chrystusa na krzyżu. O tym podaje Pismo św. NT (J 3, 14-16). – słuchamy II tekst biblijny. Zawieszenie obrazu: ukrzyżowany Chrystus. Pytanie pomocnicze: Czego domaga się P. Jezus? – wywyższenia Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy miał życie wieczne. Wyjaśnienie podobieństw – przyporządkowanie zdań przez uczniów. Wąż miedziany P. Jezus Kto spojrzał na węża miedzianego Podwyższony na drzewie krzyża odzyskiwał zdrowie ; dla zbawienia ludzi ; Podwyższony na palu dla Kto łączy się przez wiarę w Chrystusa uratowania Izraelitów. otrzyma życie wieczne. POGŁĘBIENIE TREŚCI – odp. na wezwanie Boże My też jesteśmy kąsani „palącym jadem szatańskim”- grzechem, który wyrządza wielką krzywdę drugiemu człowiekowi, zadaje ranę temu, który go popełnia. Grzech ma wymiar społeczny. Rani także i Kościół. Polecenie pracy uczniom: wypisać na małych kartkach przykład grzechu i przyczepić do tablicy, inni przykład rany duchowej np. : nieufność, przygnębienie, wrogość, lęk , niezadowolenie, brak wrażliwości, smutek, niepokój, wyrzuty sumienia, osłabienie woli do dobrych czynów. PODSUMOWANIE Pamiętamy, co robili izraelici pokąsani przez węże – uciekali się do Mojżesza, który był ich pośrednikiem. Poszukajmy odpowiedzi na pytanie: co może zrobić człowiek zraniony grzechem? Odpowiedź jest tylko jedna – zawieszam obraz konfesjonału z widoczną dłonią kapłana w geście znaku krzyża nad penitentem. Dlaczego człowiek ma tam zanieść te rany? – bo potrzebuje tej łaski od Boga, którą wyświadczył człowiekowi Chrystus na krzyżu. Uczniowie podchodzą do tablicy i przewieszają kartki do konfesjonału, ja natomiast zwracam uwagę na sens znaku krzyża i słowa rozgrzeszenia potwierdzone gestem kapłana, świadczące o odpuszczeniu grzechów – zawieszam napis: „I ja odpuszczam tobie grzechy w imię Ojca i …………… i ………………………………. „ Mini wykład: Nie masz grzechów, zaczynasz budowanie dobra z Chrystusem, ale od ciebie zależy czy tak naprawdę chcesz być uleczony. Potrzebna była śmierć Jezusa na krzyżu i Jego wywyższenie, aby uświadomić ludziom jak wielkim nieszczęściem jest grzech, a z drugiej strony przekonać ich o bezgranicznej miłości Boga. Odtąd krzyż stał się największą świętością chrześcijan. Czytam opowiadanie: „Przedział”- uczniowie mają zastanowić się do kogo można porównać pasażera, który wie, że miał wysiąść wcześniej z pociągu, ale nie miał dość sił, by to zrobić, bo było mu miło i wygodnie. UTRWALENIE Prezentacja multimedialna dźwiękowa – „Jezus Chrystus w Texas” z zachętą do zwrócenia uwagi na znak, o którym się dziś uczymy – 3 min. Po prezentacji pytam co który uczeń dostrzegł i co sfotografowały ich oczy. Każdy odpowiada wg uznania np. krzyż. Mini wykład: Każdy z was dostrzegł P. Jezusa na krzyżu, bo oczy człowieka to takie drzwi wiary, przez które ma wejść w ciebie rzeczywistość Boża. Takim się staniesz na co patrzysz. Jeśli często będziesz oglądał zło, to „jad szatański” zatruje twoje wnętrze i diabeł wypłucze z ciebie rzeczywistość wiary. Z tej trucizny zrodzi się toksyczne pragnienie w sercu. Krzyż to znak fotografii Boga. To jest mądrość Kościoła, który strzeże Prawdy w znakach, dlatego nie wolno ich lekceważyć. Człowiekowi potrzebne są znaki, aby był znakiem Bożej obecności właśnie przez znak Krzyża, który kreśli kapłan - spowiednik nad penitentem w sakramencie pokuty. Praca domowa - pokazuję slajd – mem jako przykład. Wykonać pracę plastyczną w zeszycie – krzyż Chrystusa, a pod jednym ramieniem twoje zranione serce lub krzyż, a pod nim znak dobra, jeszcze inni pieśń z podręcznika na pamięć ; „Zbawienie przyszło przez krzyż”. ZAKOŃCZENIE: Pochwała dla uczniów za pracę, podziękowanie gościom za obserwację katechezy. Modl. kończąca spotkanie; „ Któryś za nas ……. „ lub pieśń: „ Zbawienie przyszło przez Krzyż.” Konspekt opracowała Ewa Kowalska katecheta Szkoły Podstawowej nr 1 w Bełchatowie Załączniki poniżej. Kto spojrzał na węża miedzianego odzyskiwał zdrowie Podwyższony na palu dla uratowania Izraelitów Podwyższony na drzewie krzyża dla zbawienia ludzi Kto łączy się przez wiarę z Chrystusem ukrzyżowanym otrzyma życie wieczne Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |