Katalog

Ewa Kowalska Kowalska, 2017-04-18
Bełchatów

Religia, Konspekty

Lekcja otwarta. Ratunek w krzyżu chrystusa Kl.V

- n +

Ewa Kowalska - nauczyciel mianowany Bełchatów, dnia 22.03.2017.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Jachowicza
z oddziałami integracyjnymi w Bełchatowie

KONSPEKT KATECHEZY OTWARTEJ DLA KLASY V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat lekcji: Ratunek w krzyżu Chrystusa.
Cel katechetyczny: Ukazanie krzyża Chrystusa jako znaku zwycięstwa nad ludzką słabością- nad grzechem, rozpoznanie w tym znaku wielkiej miłości Boga. Kształtowanie postawy zaufania i zawierzenia Jezusowi swoich problemów.
Cele operacyjne: Uczeń: - prawidłowo określa sytuację zagrożenia w jakiej może znaleźć się człowiek;
- podaje sposoby właściwej pomocy;
- odpowie na pytania dot. poznanego wydarzenia biblijnego;
- przyporządkuje zdania do właściwej sytuacji;
- poda przykład zła jako duchowego zranienia;
- odpowie na pytania dotyczące drogi do duchowego uzdrowienia;
- zapamięta gest – znak krzyża wykonany przez kapłana podczas sakramentu pokuty świadczący o odpuszczeniu grzechów;
- wykona rysunek krzyża w zeszycie przedmiotowym.
Metody i techniki:
m. podająca- pogadanka ożywiona ekspozycją slajdów i obrazów ilustrowanych;
m. problemowego zgłębiania tekstu biblijnego – powiązania biblijne;
m. poszukująca – twórcze myślenie;
opowiadanie
mini wykład
Technika : praca z tabl. Interaktywną, pr. z podręcznikiem, ćwiczenia praktyczne: zawieszanie kartek, praca plastyczna.
Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.
Środki dydaktyczne: pendriv z przygotowanymi slajdami ukazującymi zagrożenie życia ludzkiego: powódź, wypadek, pożar, atak zwierząt. Obrazy ilustrowane: wywyższony przez Mojżesza wąż miedziany wśród plagi węży na pustyni, ukrzyżowany Chrystus, konfesjonał z kapłanem wykonującym gest znaku krzyża, karty ze zdaniami do powiązań biblijnych, kartki samoprzylepne dla uczniów do zapisów, podręcznik do katechezy kl. V, str. 60-61, napis: „…i ja odpuszczam tobie grzechy w imię Ojca i Syna i Ducha Św.,serce z napisem „Dla Ciebie”, opowiadanie „Przedział” – Bruno Ferrero, prezentacja multimedialna – „Jezus Chrystus w Texas”, ciekawie wykonane stacje męki Pańskiej), tematyczny mem ukazujący krzyż ,a pod jego ramionami otwarte dłonie, płyta CD z nagraniem pieśni : „Zbawienie przyszło przez krzyż”.
Czynności organizacyjne: Powitanie gości, dyr. szkoły, uczniów, modlitwa z intencją, spr. absencji, krótkie przypomnienie wiad. z ost. Lekcji.
WPROWADZENIE
Na dzisiejszej lekcji skupimy się na znaku świętości naszej wiary, poprzez który wyrażamy naszą miłość do Pana Boga. Jest to znak Krzyża św. Na drzewie krzyża umarł Pan Jezus i przez Jego mękę i zmartwychwstanie mamy dostęp do życia w Bogu. Dziś mamy przekonać się o tym, że koniecznością i powinnością naszą jest przybliżanie się do Jezusa, powierzając Mu samych siebie i wszystkie nasze zranienia, które dotykają nas każdego dnia. – zapis tematu do zeszytu.
Pytanie: Jakie sytuacje dramatyczne mogą stanowić zagrożenie dla życia ludzi?
(pokaz slajdów – aktywizacja uczniów)
Przewidywane odpowiedzi: wypadek, pożar, powódź, atak zwierząt.
Kto ratuje? lekarz, strażak, wojsko, ?
Co robi? bada, gasi ogień, ewakuacja, ?


ROZWINIĘCIE
W takiej dramatycznej sytuacji znaleźli się również Izraelici, gdyż zostali zaatakowani plagą jadowitych węży na pustyni. Dowiadujemy się o tym z Pisma św.
Tabl. Inter. – odtwarzanie i słuchanie tekstu biblijnego: ST (Lb 21, 6-9).
Zawieszenie obrazu na tablicy- miedziany wąż.
Pytania pomocnicze; jakie były te węże? - jadowite „o palącym jadzie”. Co powodowały? -śmierć. Co zrozumieli Izraelici w takiej sytuacji? - że popełnili grzechy. Czego oczekiwali? – pomocy ze strony Boga. Dlaczego oczekiwali takiej pomocy? – bo sami nie mogli sobie poradzić z takim problemem. Czym był dla nich ten znak Wywyższonego węża miedzianego? - ratunkiem.
Komentarz: Miedziany wąż, dzięki któremu ukąszeni pozostawali przy życiu, był zapowiedzią zbawczego znaczenia męki i śmierci Chrystusa na krzyżu. O tym podaje Pismo św. NT (J 3, 14-16). – słuchamy II tekst biblijny.
Zawieszenie obrazu: ukrzyżowany Chrystus.
Pytanie pomocnicze: Czego domaga się P. Jezus? – wywyższenia Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy miał życie wieczne.
Wyjaśnienie podobieństw – przyporządkowanie zdań przez uczniów.
Wąż miedziany P. Jezus
Kto spojrzał na węża miedzianego Podwyższony na drzewie krzyża
odzyskiwał zdrowie ; dla zbawienia ludzi ;
Podwyższony na palu dla Kto łączy się przez wiarę w Chrystusa
uratowania Izraelitów. otrzyma życie wieczne.



POGŁĘBIENIE TREŚCI – odp. na wezwanie Boże
My też jesteśmy kąsani „palącym jadem szatańskim”- grzechem, który wyrządza wielką krzywdę drugiemu człowiekowi, zadaje ranę temu, który go popełnia. Grzech ma wymiar społeczny. Rani także i Kościół.
Polecenie pracy uczniom: wypisać na małych kartkach przykład grzechu i przyczepić do tablicy, inni przykład rany duchowej np. :
nieufność, przygnębienie, wrogość, lęk , niezadowolenie, brak wrażliwości, smutek, niepokój, wyrzuty sumienia, osłabienie woli do dobrych czynów.
PODSUMOWANIE
Pamiętamy, co robili izraelici pokąsani przez węże – uciekali się do Mojżesza, który był ich pośrednikiem. Poszukajmy odpowiedzi na pytanie: co może zrobić człowiek zraniony grzechem?
Odpowiedź jest tylko jedna – zawieszam obraz konfesjonału z widoczną dłonią kapłana w geście znaku krzyża nad penitentem.
Dlaczego człowiek ma tam zanieść te rany? – bo potrzebuje tej łaski od Boga, którą wyświadczył człowiekowi Chrystus na krzyżu.
Uczniowie podchodzą do tablicy i przewieszają kartki do konfesjonału, ja natomiast zwracam uwagę na sens znaku krzyża i słowa rozgrzeszenia potwierdzone gestem kapłana, świadczące o odpuszczeniu grzechów – zawieszam napis:
„I ja odpuszczam tobie grzechy w imię Ojca i …………… i ………………………………. „
Mini wykład:
Nie masz grzechów, zaczynasz budowanie dobra z Chrystusem, ale od ciebie zależy czy tak naprawdę chcesz być uleczony. Potrzebna była śmierć Jezusa na krzyżu i Jego wywyższenie, aby uświadomić ludziom jak wielkim nieszczęściem jest grzech, a z drugiej strony przekonać ich o bezgranicznej miłości Boga. Odtąd krzyż stał się największą świętością chrześcijan.
Czytam opowiadanie: „Przedział”- uczniowie mają zastanowić się do kogo można porównać pasażera, który wie, że miał wysiąść wcześniej z pociągu, ale nie miał dość sił, by to zrobić, bo było mu miło i wygodnie.
UTRWALENIE
Prezentacja multimedialna dźwiękowa – „Jezus Chrystus w Texas” z zachętą do zwrócenia uwagi na znak, o którym się dziś uczymy – 3 min.
Po prezentacji pytam co który uczeń dostrzegł i co sfotografowały ich oczy. Każdy odpowiada wg uznania np. krzyż.
Mini wykład: Każdy z was dostrzegł P. Jezusa na krzyżu, bo oczy człowieka to takie drzwi wiary, przez które ma wejść w ciebie rzeczywistość Boża. Takim się staniesz na co patrzysz. Jeśli często będziesz oglądał zło, to „jad szatański” zatruje twoje wnętrze i diabeł wypłucze z ciebie rzeczywistość wiary. Z tej trucizny zrodzi się toksyczne pragnienie w sercu. Krzyż to znak fotografii Boga. To jest mądrość Kościoła, który strzeże Prawdy w znakach, dlatego nie wolno ich lekceważyć. Człowiekowi potrzebne są znaki, aby był znakiem Bożej obecności właśnie przez znak Krzyża, który kreśli kapłan - spowiednik nad penitentem w sakramencie pokuty.
Praca domowa - pokazuję slajd – mem jako przykład.
Wykonać pracę plastyczną w zeszycie – krzyż Chrystusa, a pod jednym ramieniem twoje zranione serce lub krzyż, a pod nim znak dobra, jeszcze inni pieśń z podręcznika na pamięć ; „Zbawienie przyszło przez krzyż”.
ZAKOŃCZENIE: Pochwała dla uczniów za pracę, podziękowanie gościom za obserwację katechezy. Modl. kończąca spotkanie; „ Któryś za nas ……. „ lub pieśń: „
Zbawienie przyszło przez Krzyż.”


Konspekt opracowała Ewa Kowalska katecheta Szkoły Podstawowej nr 1 w Bełchatowie
Załączniki poniżej.


Kto spojrzał na węża miedzianego odzyskiwał zdrowie

Podwyższony na palu
dla uratowania Izraelitów
Podwyższony na drzewie krzyża
dla zbawienia ludzi
Kto łączy się przez wiarę
z Chrystusem ukrzyżowanym otrzyma życie wieczne

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.