Katalog Joanna Katarzyńska - Piskórz, 2017-04-10 Olsztyn Historia, Konspekty Konspekt lekcji historiaKONSPEKT LEKCJI Nauczyciel: Joanna Katarzyńska - Piskórz Klasa: VI Temat lekcji: I wojna światowa. Cele lekcji w ujęciu operacyjnym: po lekcji uczeń - podaje czas trwania wojny światowej (1914-1918) i zaznacza go na taśmie chronologicznej, - wskazuje 11 listopada 1918 roku jako datę zakończenia I wojny światowej, - wskazuje przyczyny wybuchu I wojny światowej, - wskazuje na mapie państwa należące do dwóch wrogich bloków politycznych, - wyjaśnia, dlaczego konflikt zbrojny w latach 1914 – 1918 został nazwany wojną światową, - wymienia nowe rodzaje broni zastosowane podczas I wojny światowej, - omawia znaczenie kolonii dla rozwoju gospodarki państw europejskich. Ponadto doskonali umiejętności: pracy w grupie, formułowania wypowiedzi na określony temat, wyszukiwania informacji z różnych źródeł. Metody rozmowa nauczająca pogadanka praca pod kierunkiem (tekst źródłowy, karta pracy, ilustracje, podręcznik, zeszyt ćwiczeń) Środki dydaktyczne podręcznik: Surdyk - Fertsch W., Olszewska B., My i historia. Historia i społeczeństwo dla VI klasy szkoły podstawowej, Warszawa 2014, s. 70 – 71. karta pracy ilustracje teksty źródłowe zeszyt ćwiczeń, s. 60-61. OGNIWO CZAS CZYNNOŚCI N–LA I UCZNIÓW METODY ŚRODKI DYDAKTYCZNE 1. Czynności organizacyjno-porządkowe 3 min. - sprawdzenie listy obecności 2.rekapitulacja wtórna 3 min. - pytania nauczyciela: 1. W jaki sposób rozwój przemysłu w XVIII i XIX wieku wpłynął na rozkwit gospodarczy niektórych państw w Europie i na świecie? -rozmowa nauczająca 3. słowo wiążące 2 min. Na dzisiejszej lekcji będziemy mówić o wybuchu i przebiegu I wojny światowej. - n-l podaje nowy temat lekcji 4. omówienie nowego materiału 30 min. - n-l podaje punkt 1 lekcji: 1. Przyczyny konfliktu - uczniowie zapoznają się z fragmentem z podręcznika i odpowiadają na pytania * pyt. n –la: a. Jakie państwa można uznać za najbogatsze w Europie, a jakie na świecie? - uczniowie uzupełniają kartę pracy * pyt. n –la: b. Jakie były przyczyny wybuchu I wojny światowej? - uczniowie uzupełniają zeszyt ćwiczeń, ćw. 3/60 * pyt. n –la: c. Jakie bloki militarne utworzyły się na przełomie XIX i XX wieku? - uczniowie uzupełniają kartę pracy - uczniowie uzupełniają zeszyt ćwiczeń, ćw. 4/60 - n-l podaje punkt 2 lekcji: 2.Wielka Wojna 1914 - 1918. - uczniowie zapoznają się z treścią filmu edukacyjnego i odpowiadają na pytania: * pyt. n –la: d. Co było bezpośrednią przyczyną wybuchu I wojny światowej? Jak zareagowały na zamach Austro-Węgry? - uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i odpowiadają na pytania. * pyt. n –la: e. Kiedy wybucha I wojna światowa? - uczniowie uzupełniają zeszyt ćwiczeń, ćw. 1/60 - przystąpienie USA do wojny (zatopienie statku pasażerskiego Lusitania) - n-l podaje punkt 3 lekcji: 3. Nowe rodzaje broni - uczniowie zapoznają się z treścią filmu edukacyjnego. - uczniowie zapoznają się z ilustracjami nowego rodzaju broni - uczniowie uzupełniają zeszyt ćwiczeń, ćw. 6/61 rozmowa nauczająca praca pod kierunkiem praca pod kierunkiem praca pod kierunkiem praca pod kierunkiem rozmowa nauczająca praca pod kierunkiem praca pod kierunkiem praca pod kierunkiem praca pod kierunkiem rozmowa nauczająca praca pod kierunkiem praca pod kierunkiem - podręcznik, s. 70. (I akapit) - mapa świata - karta pracy (tekst z luką), ćw. 1 - zeszyt ćwiczeń, ćw. 3/60 - karta pracy, ćw. 2 - zeszyt ćwiczeń, ćw. 4/60 - film edukacyjny 00:00:45 (zamach na arcyksięcia) - karta pracy, ćw. 3 - karta pracy, ćw. 4 - zeszyt ćwiczeń, ćw. 1,2/60 - ilustracja - film edukacyjny: - 00:10:53 –00:16:05 - ilustracje - zeszyt ćwiczeń, ćw. 6 s. 61. 5. Rekapitulacja pierwotna 5 min. Pytania nauczyciela: 1. Wymień przyczyny wybuchu I wojny światowej? 2. Wyjaśnij, dlaczego ten konflikt był nazwany Wielką Wojną lub wojną światową. 3. Wymień nowe rodzaje broni użyte w czasie wojny. rozmowa nauczająca 6. Praca domowa 2 min. Zeszyt ćwiczeń, ćw. 5 /61 KARTA PRACY 1. Na początku XX wieku do najbogatszych państw w Europie należały: _______________, _________________, ________________, _________________, ___________________, __________________, a na świecie: ___________________, ______________________. 2. Na przełomie XIX i XX wieku w Europie powstały dwa bloki militarne. __________________________ i __________________________ (państwa centralne) (ententa – serdeczne porozumienie) Niemcy, , Francja, , (państwa należące do tego bloku) (państwa należące do tego bloku) CEL: AGRESJA CEL: OBRONA 3. „Ultimatum Austro – Węgier wobec Serbii z 23 VII 1914 r.” Pytania: 1. Które punkty naruszały niezależność Serbii i dlaczego? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |