Katalog Joanna Zawierucha, 2017-02-28 Warszawa Matematyka, Wymagania Wymagania na egzamin poprawkowy z matematyki dla klasy V.Warszawa, dn. 25.06.2014 r. ZAKRES MATERIAŁU Z MATEMATYKI KLASY 5 OBOWIĄZUJĄCY NA EGZAMINIE POPRAWKOWYM. 1.Liczby naturalne Uczeń: -odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe; -interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej; -porównuje liczby naturalne; -liczby w zakresie do 30 zapisane w systemie rzymskim przedstawia w systemie dziesiątkowym, -dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe, liczby wielocyfrowe w przypadkach, takich jak np. 230 + 80 lub 4600 – 1200; liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje ją od dowolnej liczby naturalnej; -dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie, -mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową pisemnie, -porównuje różnicowo i ilorazowo liczby naturalne -stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań; -szacuje wyniki działań. Przykładowe zadania z podręcznika: Zadanie/Strona 4/11, 4/11, 6/11, 2/14, 1/18, 2/18, 3/18, 2/31, 4/31, 2/36, 1/39, 7/41, 3/46, 7/48, 1/51, 2/51. 2.Własności liczb naturalnych Uczeń: -wykonuje dzielenie z resztą liczb naturalnych; -rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2, 3, 5, 9, 10, 100; -rozpoznaje liczbę złożoną i pierwszą , gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także gdy na -istnienie dzielnika wskazuje poznana cecha podzielności; Przykładowe zadania z podręcznika: Zadanie/Strona 1/63, 2/64, 3/64, 7/68, 8/68, 4/71, 4/79, 5/79, 6/79. 3.Liczby całkowite Uczeń: -podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych; -interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej; -porównuje liczby całkowite; -wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych. Przykładowe zadania z podręcznika: Zadanie/Strona 1/238, 1/242, 2/242, 3/246, 3,246, 1/246, 2/248, 3/249. 3.Ułamki zwykłe i dziesiętne Uczeń: -opisuje część danej całości za pomocą ułamka; -przedstawia ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek; -skraca i rozszerza ułamki zwykłe; -sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika; -przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie; -zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie; -zaznacza ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej; -zapisuje ułamek dziesiętny skończony w postaci ułamka zwykłego; -zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000 itd. na ułamki dziesiętne skończone za pomocą metody przez rozszerzanie ułamków zwykłych, -porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne). Przykładowe zadania z podręcznika: Zadanie/Strona 1/128, 2/129, 3/129, 4/129, 7/129, 1/133, 2/133, 3/133, 7/133, 2/136, 1/139, 2/139, 3/139,1/202, 2/202, 6/203, 5/207, 2/209, 3/209. 4.Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych Uczeń: -dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach, a także liczby mieszane; -dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane; -dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach), pisemnie -mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach), pisemnie, -oblicza ułamek danej liczby naturalnej; -oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań; -wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych poprawnych strategii -szacuje wyniki działań. Przykładowe zadania z podręcznika: Zadanie/Strona 1/142, 1/147, 4/148, 5/148, 1/153, 2/153, 4/156, 1/161, 3/161, 2/165, 3/165, 5/165, 1/216, 3/216, 1/219, 2/220, 1/222, 1/226. 5.Figury geometryczne na płaszczyźnie Proste i odcinki Uczeń: -rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prostą, półprostą, odcinek; -rozpoznaje odcinki i proste prostopadłe i równoległe; -rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych; -mierzy długość odcinka z dokładnością do 1 mm; Kąty Uczeń: -wskazuje w kątach ramiona i wierzchołek; -mierzy kąty mniejsze od 180° z dokładnością do 1°; -rysuje kąt o mierze mniejszej niż 180°; -rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty; -porównuje kąty; -rozpoznaje kąty wierzchołkowe i kąty przyległe oraz korzysta z ich własności. Wielokąty Uczeń: -rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne, równoboczne i równoramienne; -rysuje trójkąt o trzech danych bokach; ustala możliwość zbudowania trójkąta (na podstawie nierówności trójkąta); -stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta i czworokąta, -rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez; -zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu. -oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków; Przykładowe zadania z podręcznika: Zadanie/Strona 1/94, 3/95, 4/95, 1/98, 2/98, 3/98, 4/98, 1/101, 1/105, 2/105, 7/108, 8/108, 11/108, 1/110, 2/110, 1/178, 2/178, 5/179, 1/185, 4/186,1/194, 2/194, 3/194. 6.Pola Figur Uczeń: -oblicza pole kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu przedstawione na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym) oraz w sytuacjach praktycznych; -stosuje jednostki pola: m², cm², km², mm², dm², ar, ha (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń). Przykładowe zadania z podręcznika: Zadanie/Strona 1/260, 1/267, 7/269, 9/269, 1/271, 1/277, 11/279. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |