Katalog Izabela Kowalska, 2017-02-28 Poznań Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Zapoznanie z literą s, S na podstawie teatrzyku „Legenda o smoku Wawelskim”.Miejsce: Przedszkole w Poznaniu Temat zajęcia: Zapoznanie z literą s, S na podstawie teatrzyku „Legenda o smoku Wawelskim”. Prowadząca: Izabela Kowalska Cele ogólne: -poznanie litery s: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, -zapoznanie z polską legendą, -wzmaganie koncentracji przez ruch, -kształcenie dużej i małej motoryki. Cele operacyjne: -dziecko zna obraz graficzny litery s, S, -potrafi określić kierunki na kartce papieru, -dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo – ruchową, -układa zdania, dzieli słowa na sylaby, głoski, -z uwagą słucha opowiadań, -odtwarza rytm w ruchach i gestach. Wykorzystane metody pracy: -metoda analityczno – syntetyczna, -kinezjologia edukacyjna, -edukacja przez ruch D. Dziamskiej, -odimienna metoda nauki czytania. Środki dydaktyczne: sylwety , legenda, wyraz podstawowy smok, białe cegiełki, czerwone i niebieskie cegiełki, alfabet obrazowo-literowy, alfabet literowy dzieci, wstążki ( sznurki), szary papier dużego formatu przeklejony do stołów, kredki, klej, rozsypanka literowa, cd z nagraniem „Perpetuum Classicum” ( Otto Sieben), wizytówki z imionami dzieci – duże i małe. Przebieg zajęcia: 1.Zapoznanie dzieci z „Legendą o smoku Wawelskim” przedstawionej w formie teatrzyku. 2.Analiza treści legendy, wyjaśnienie znaczenia słowa legenda. Opisywanie wyglądu i zachowania smoka. 3.Wyszukiwanie słów zaczynających się na głoskę s. 4.Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – smok, smoki. 5.Analiza i synteza wyrazu podstawowego: •Wypowiadanie sylab (połączone z klaskaniem). •Liczenie głosek w wyrazie podstawowym. •Układanie schematu słowa z białych cegiełek. •Określenie miejsca samogłosek i spółgłosek. •Budowanie modelu głoskowego wyrazu za pomocą kolorowych kartoników (spółgłoski – kolor niebieski, samogłoski – kolor czerwony). •Zastępowanie kartoników w modelu głoskowym poznanymi wcześniej literami ( tu dzieci znają już wszystkie ) . •Wskazanie wprowadzanej litery i określenie czy jest to samogłoska, czy spółgłoska. 6.Zapoznanie z obrazem drukowanej, wielkiej i małej litery s . 7.Uzupełnienie podpisu w wyrazie podstawowym aparat drukowaną literą s. 8.Zabawa dydaktyczna „Deszcz imion”. Wyszukiwanie nowej litery wśród wizytówek z imionami dzieci, wprowadzonych wcześniej do czytania globalnego. 9.Czytanie wyrazów, sylab zbudowanych ze znanych już liter w połączeniu z dopiero poznaną ( sok, sala, ser, sa, so, se). 10.Pokazanie połączenia litery s i z w głoskę sz na podstawie wyrazu Szczepan. 11.Ćwiczenia wydłużające oddech na głosce s ( powolne wypuszczanie powietrza z ust, jak z balonika ). 12.Zapoznanie z obrazem pisanej, małej i wielkiej litery s, połączone z pokazem prawidłowego pisania liter (bez liniatury i w liniaturze), ze szczególnym zwróceniem uwagi na kierunek pisania. 13.Nauka pisania wprowadzanej litery: •„Pisanie” dłonią w powietrzu, palcem po dywanie. • Układanie z wstążki, sznurka litery na dywanie. 14.Umieszczenie karty z nową literą na tablicy do stałego eksponowania. 15.Wyszukiwanie poznanej litery w indywidualnych alfabetach literowych dzieci. Po południu dzieci mogą przykleić literę na kartce i stworzyć własną kartę z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską s. 16.Zabawa poprzedzająca ćwiczenia na linii – kinezjologiczna zabawa dydaktyczna „Zabawy smoków w rzece”. Nauczyciel opowiada o małym smoku, który uwielbiał kąpiele w rzece. Dzieci otrzymują do obu rąk kredki w odcieniach niebieskich i przy muzyce , chodząc wokół stołu, na przylepionym dużym formacie szarego papieru , kreślą fale – raz jedną, raz druga ręką. Ten naprzemienny ruch nauczyciel zamienia czasami w kreślenie fal oburącz. Tak powstaje karta pracy. Dzieci siadają przy stole i kolorowymi kredkami, wykorzystując łuk fali rysują smoki. następnie otrzymują rozsypankę literową ( s, m, o, k) i same, bądź patrząc na wzór układają wyraz, przyklejają obok swojego smoka. Wyszukują przygotowane małe wizytówki i przykleją także swoje imię. 17.Prace można wywiesić w całości, a następnie dzieci mogą wyciąć swoje smoki i przykleić na indywidualne kartki. Uwagi: Ćwiczenia w pisaniu można wykonać po południu lub na drugi dzień. W tym dniu można wykonać koronę z literą S dla wszystkich dzieci , których imiona zaczynają się na literę S. Dzieci kojarząc nową literę ze znanym kolegą lub koleżanką łatwiej ją zapamiętają. opracowała Izabela Kowalska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |