Katalog Anna Spustek, 2017-02-28 Lublin Przyroda, Scenariusze Scenariusz zajęć z przyrody "Jakie są właściwości powietrza?"SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY Temat lekcji: Jakie są właściwości powietrza? Cele lekcji: Cel ogólny: - określenie właściwości powietrza. Cele szczegółowe: Uczeń: - wymienia główne składniki powietrza; - określa właściwości powietrza; - zna rolę powietrza w życiu człowieka i innych organizmów; - dowodzi, że powietrze jest wszędzie i wypełnia każdą wolną przestrzeń; - wyjaśnia, że tlen występujący w powietrzu podtrzymuje palenie; - zna pojęcie „ciśnienie atmosferyczne”; - formułuje wnioski na podstawie doświadczeń; Formy pracy: indywidualna. Metody: pogadanka, obserwacja, praktyczna – doświadczenie, pokaz. Środki dydaktyczne: plastikowe kubki, szklane naczynie, strzykawka, naczynie z wodą, świeczka, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, karty pracy dla uczniów. Przebieg zajęć Faza wstępna 1. Czynności organizacyjne. 2. Wprowadzenie w tematykę zajęć: - krótka pogadanka na temat powszechności występowania powietrza; - określenie celów i tematu lekcji; Faza realizacyjna 1. Określenie składu powietrza: - pogadanka na temat składu powietrza na podstawie diagramu kołowego; wyróżnienie i omówienie głównych gazów wchodzących w skład powietrza: azotu, tlenu, argonu, dwutlenku węgla, pary wodnej; 2. Wskazanie roli powietrza w życiu człowieka i innych organizmów. 3. Doświadczalne badanie właściwości powietrza: - nauczyciel wraz z wybranymi uczniami prezentuje doświadczenia potwierdzające określone właściwości powietrza; - każdy z eksperymentów zakończony jest omówieniem i sformułowaniem wniosku – zadaniem uczniów jest wpisanie brakujących określeń w treści wniosku po każdym eksperymencie (zał. 1). Doświadczenie 1 - Co znajduje się w „pustym” kubku? Doświadczenie 2 – W powietrzu znajduje się tlen, który umożliwia proces palenia. Doświadczenie 3 – Ściśliwość powietrza. Doświadczenie 4 - Ciśnienie atmosferyczne. Doświadczenie 5 – Powietrze ciepłe a zimne. Faza podsumowująca 1. Krótkie podsumowanie zajęć: - przypomnienie najważniejszych zagadnień podejmowanych na lekcji - uczniowie otrzymują kartę ze zdaniami opisującymi powietrze i jego właściwości (zał. 2) – zadaniem jest podkreślenie tych zdań, które zawierają prawdziwe informacje o powietrzu. 2. Praca domowa: - wklej do zeszytu karty pracy; opracowała Anna Spustek nauczyciel przyrody Załącznik 1 Doświadczenie 1 – Powietrze jest …………………….. i wypełnia każdą wolną przestrzeń. Doświadczenie 2 - W powietrzu znajduje się ………………., który podtrzymuje proces ………………. Doświadczenie 3 – Powietrze jest …………………… . Doświadczenie 4 – Powietrze …………………… na wszystko, co znajduje się na Ziemi. Doświadczenie 5 – Ciepłe powietrze …………………, ponieważ jest ………………… od zimnego powietrza. Załącznik 2 Podkreśl te stwierdzenia, które prawidłowo opisują właściwości powietrza. POWIETRZE: Jest mieszaniną niejednorodną. Nie ma barwy, smaku, ani zapachu. Możemy je zobaczyć. Jest mieszaniną jednorodną. Wypełnia każdą wolną przestrzeń. Ma określony smak, zapach i kształt. Jest ściśliwe. Ciepłe powietrze jest lżejsze od powietrza zimnego. Naciska na wszystko co znajduje się na Ziemi. Dwutlenek węgla zawarty w powietrzu podtrzymuje proces palenia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |