AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Małeta, 2017-02-28
Kocmyrzów

Muzyka, Scenariusze

Scenariusz spotkania z muzyką klasyczną dla grup starszych

- n +

SCENARIUSZ SPOTKANIA Z MUZYKĄ KLASYCZNĄ
DLA GRUP STARSZYCH




Cele główne:
• Rozwijanie ekspresji muzyczno – ruchowej dzieci;
• Zachęcanie do współtworzenia i przeżywania muzyki;
• Zapoznanie z wybranymi utworami muzyki klasycznej;
• Przybliżenie niektórych pojęć muzycznych (balet, pizzicato, kompozytor, dyrygent, piano, forte, partytura);
• Wykorzystanie metody aktywnego słuchania muzyki Battii Strauss;
• Tworzenie orkiestry z dyrygentem na czele.

Metody:
- prezentacja multimedialna;
- aktywne słuchanie wg Battii Strauss.

Formy:
- ekspresja muzyczno-ruchowa;
- gra na instrumentach;
- tworzenie orkiestry z dyrygentem na czele.

Pomoce dydaktyczne: rzutnik i tablica do prezentacji multimedialnej, instrumenty perkusyjne dla każdej grupy, szarfy bibułowe na kółeczkach dla każdego dziecka (po dwie), własnoręcznie wykonane instrumenty strunowe do pizzicato (z wykorzystaniem kubeczków do kawy, gumki i bibuły), utwory muzyki klasycznej („Polka Trisch-trasch” J. Strauss, „Marsz Radetzkiego” J. Strauss, „Pizzicato” Leo Delibes, Georg Friedrich Handel „Country Dance”), partytura, kartoniki z napisami.

Przebieg spotkania:

1. Powitanie.
Prowadzący przebrany za wróżkę Muzykę wita wszystkie dzieci (towarzyszą jej dwie małe Nutki – dziewczynki również przebrane) i prosi, aby spróbowały odgadnąć kim jest i kto jej będzie dziś pomagał.

2. Johann Strauss ojciec, „Marsz Radetzkiego”.
- Obejrzenie i wysłuchanie utworu w wykonaniu Orkiestry Wiedeńskiej, wyjaśnienie pojęcia „dyrygent” (osoba kierująca zespołami muzycznymi, takimi jak orkiestry symfoniczne, orkiestry smyczkowe, orkiestry dęte, zespoły kameralne, chóry, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, a także kierująca wykonaniami oper i spektakli muzycznych. Kompetencje dyrygenta polegają na odpowiednim przygotowaniu zespołu, wytworzeniu odpowiedniej, twórczej atmosfery oraz zorganizowaniu całej grupy wykonawców w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu. Podczas wykonywania utworów stoi przed muzykami i za pomocą batuty (w przypadku prowadzenia orkiestry symfonicznej) lub samych rąk.)
Nutki przypinają kartonik z napisem dyrygent na tablicy.
- Ponowne wysłuchanie utworu połączone z wyklaskiwaniem – prowadzący jako dyrygent pokazuje, która grupa ma klaskać oraz w jaki sposób (wyjaśnienie pojęć: forte, piano).
Akompaniament ćwierćnutowy, na zmianę melodii, dzieci się kołyszą.
3. Polka „Trisch-trasch” Johann Strauss, syn
- Wysłuchanie i obejrzenie fragmentu utworu w wykonaniu orkiestry symfonicznej; wyjaśnienie pojęcia „kompozytor” (twórca utworu muzycznego związanego z muzyką poważną lub filmową), „polka” (powszechny w wielu krajach taniec ludowy, w metrum 2/4, w szybkim tempie).
- Taniec do utworu „Polka Trisch-trasch” J. Straussa z wykorzystaniem szarf z bibuły na kółeczkach:
A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze.4x
B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok
6 kroków marszu w miejscu plus wyskok
C: 3 mijanki uderzenia rąk, góra, dół
D: klaskanie w dłonie, duże koło nad głową
E: szybkie potrząsanie przed buzią
A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze.4x
KOŁO:
B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok
6 kroków marszu w miejscu plus wyskok
C: jedno uderzenie w ręce zmiana kierunku
B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok
6 kroków marszu w miejscu plus wyskok
C: jedno uderzenie w ręce, zmiana kierunku
D: 5 kroków wejścia do środka koła
5 kroków ze środka koła
5 kroków do środka koła
E: 3 mijanki uderzenia rąk, góra, dół
B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok
6 kroków marszu w miejscu plus wyskok
C: jedno uderzenie w ręce
A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze.4x
B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok,
2 kroki marszu w miejscu plus wyskok
6 kroków marszu w miejscu plus wyskok
C: 3 uderzenia o ręce
D: klaskanie w dłonie, duże koło nad głową
E: szybkie potrząsanie
A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze 4x
Zakończenie: bieganie po całej sali, ukłon.
4. „Pizzicato” Leo Delibes
- Obejrzenie fragmentu baletu, z którego pochodzi ten utwór (balet „Sylvia”), wyjaśnienie pojęć:

„pizzicato” (szarpany, technika artykulacyjna polegająca na wprowadzeniu w ruch instrumentu smyczkowego poprzez szarpanie palcem)

„balet” (rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec, wykonywany przez tancerzy według choreografii z towarzyszeniem muzyki, na tle dekoracji, a także utwór muzyczny napisany specjalnie dla widowiska baletowego).

- Instrumentacja utworu na „kubeczkach”:
Część pierwsza – akcentowanie grą na instrumentach szarpanych.
Część druga – poruszanie rytmicznie kubkami.

5. Georg Friedrich Handel – „Country Dance”.

- Wysłuchanie fragmentu utworu, wyjaśnienie pojęcia „partytura” (zapis nut, odnosi się wyłącznie do zapisu utworów przeznaczonych na wiele instrumentów, partyturę ma przed sobą zawsze dyrygent).

- Instrumentacja utworu za pomocą instrumentów perkusyjnych.
Rozdanie instrumentów perkusyjnych poszczególnym grupom, podanie rytmu dla każdej grupy i pokaz partytury utworu.
Gra na instrumentach perkusyjnych wg wskazówek dyrygenta (prowadzącego).


6. Podsumowanie zdobytych wiadomości – wróżka Muzyka sprawdza, ile dzieci zapamiętały ze spotkania, odpowiadają zgłaszające się dzieci lub cała grupa.

7. Podziękowanie za udział w spotkaniu i rozdanie pamiątkowych dyplomów dla poszczególnych grup.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.