![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Joanna Małeta, 2017-02-28 Kocmyrzów Muzyka, Scenariusze Scenariusz spotkania z muzyką klasyczną dla grup starszychSCENARIUSZ SPOTKANIA Z MUZYKĄ KLASYCZNĄ DLA GRUP STARSZYCH Cele główne: • Rozwijanie ekspresji muzyczno – ruchowej dzieci; • Zachęcanie do współtworzenia i przeżywania muzyki; • Zapoznanie z wybranymi utworami muzyki klasycznej; • Przybliżenie niektórych pojęć muzycznych (balet, pizzicato, kompozytor, dyrygent, piano, forte, partytura); • Wykorzystanie metody aktywnego słuchania muzyki Battii Strauss; • Tworzenie orkiestry z dyrygentem na czele. Metody: - prezentacja multimedialna; - aktywne słuchanie wg Battii Strauss. Formy: - ekspresja muzyczno-ruchowa; - gra na instrumentach; - tworzenie orkiestry z dyrygentem na czele. Pomoce dydaktyczne: rzutnik i tablica do prezentacji multimedialnej, instrumenty perkusyjne dla każdej grupy, szarfy bibułowe na kółeczkach dla każdego dziecka (po dwie), własnoręcznie wykonane instrumenty strunowe do pizzicato (z wykorzystaniem kubeczków do kawy, gumki i bibuły), utwory muzyki klasycznej („Polka Trisch-trasch” J. Strauss, „Marsz Radetzkiego” J. Strauss, „Pizzicato” Leo Delibes, Georg Friedrich Handel „Country Dance”), partytura, kartoniki z napisami. Przebieg spotkania: 1. Powitanie. Prowadzący przebrany za wróżkę Muzykę wita wszystkie dzieci (towarzyszą jej dwie małe Nutki – dziewczynki również przebrane) i prosi, aby spróbowały odgadnąć kim jest i kto jej będzie dziś pomagał. 2. Johann Strauss ojciec, „Marsz Radetzkiego”. - Obejrzenie i wysłuchanie utworu w wykonaniu Orkiestry Wiedeńskiej, wyjaśnienie pojęcia „dyrygent” (osoba kierująca zespołami muzycznymi, takimi jak orkiestry symfoniczne, orkiestry smyczkowe, orkiestry dęte, zespoły kameralne, chóry, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, a także kierująca wykonaniami oper i spektakli muzycznych. Kompetencje dyrygenta polegają na odpowiednim przygotowaniu zespołu, wytworzeniu odpowiedniej, twórczej atmosfery oraz zorganizowaniu całej grupy wykonawców w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu. Podczas wykonywania utworów stoi przed muzykami i za pomocą batuty (w przypadku prowadzenia orkiestry symfonicznej) lub samych rąk.) Nutki przypinają kartonik z napisem dyrygent na tablicy. - Ponowne wysłuchanie utworu połączone z wyklaskiwaniem – prowadzący jako dyrygent pokazuje, która grupa ma klaskać oraz w jaki sposób (wyjaśnienie pojęć: forte, piano). Akompaniament ćwierćnutowy, na zmianę melodii, dzieci się kołyszą. 3. Polka „Trisch-trasch” Johann Strauss, syn - Wysłuchanie i obejrzenie fragmentu utworu w wykonaniu orkiestry symfonicznej; wyjaśnienie pojęcia „kompozytor” (twórca utworu muzycznego związanego z muzyką poważną lub filmową), „polka” (powszechny w wielu krajach taniec ludowy, w metrum 2/4, w szybkim tempie). - Taniec do utworu „Polka Trisch-trasch” J. Straussa z wykorzystaniem szarf z bibuły na kółeczkach: A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze.4x B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok C: 3 mijanki uderzenia rąk, góra, dół D: klaskanie w dłonie, duże koło nad głową E: szybkie potrząsanie przed buzią A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze.4x KOŁO: B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok C: jedno uderzenie w ręce zmiana kierunku B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok C: jedno uderzenie w ręce, zmiana kierunku D: 5 kroków wejścia do środka koła 5 kroków ze środka koła 5 kroków do środka koła E: 3 mijanki uderzenia rąk, góra, dół B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok C: jedno uderzenie w ręce A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze.4x B: 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok, 2 kroki marszu w miejscu plus wyskok 6 kroków marszu w miejscu plus wyskok C: 3 uderzenia o ręce D: klaskanie w dłonie, duże koło nad głową E: szybkie potrząsanie A: wymach ręką nad prawą nogą, wymach nad lewą nogą, następnie obrót i ręce w górze 4x Zakończenie: bieganie po całej sali, ukłon. 4. „Pizzicato” Leo Delibes - Obejrzenie fragmentu baletu, z którego pochodzi ten utwór (balet „Sylvia”), wyjaśnienie pojęć: „pizzicato” (szarpany, technika artykulacyjna polegająca na wprowadzeniu w ruch instrumentu smyczkowego poprzez szarpanie palcem) „balet” (rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec, wykonywany przez tancerzy według choreografii z towarzyszeniem muzyki, na tle dekoracji, a także utwór muzyczny napisany specjalnie dla widowiska baletowego). - Instrumentacja utworu na „kubeczkach”: Część pierwsza – akcentowanie grą na instrumentach szarpanych. Część druga – poruszanie rytmicznie kubkami. 5. Georg Friedrich Handel – „Country Dance”. - Wysłuchanie fragmentu utworu, wyjaśnienie pojęcia „partytura” (zapis nut, odnosi się wyłącznie do zapisu utworów przeznaczonych na wiele instrumentów, partyturę ma przed sobą zawsze dyrygent). - Instrumentacja utworu za pomocą instrumentów perkusyjnych. Rozdanie instrumentów perkusyjnych poszczególnym grupom, podanie rytmu dla każdej grupy i pokaz partytury utworu. Gra na instrumentach perkusyjnych wg wskazówek dyrygenta (prowadzącego). 6. Podsumowanie zdobytych wiadomości – wróżka Muzyka sprawdza, ile dzieci zapamiętały ze spotkania, odpowiadają zgłaszające się dzieci lub cała grupa. 7. Podziękowanie za udział w spotkaniu i rozdanie pamiątkowych dyplomów dla poszczególnych grup. Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |