Katalog

Alicja Gumienna, 2017-02-06
Pogorzela

Awans zawodowy, Scenariusze

’’WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW: CZERWONY, ŻÓŁTY, ZIELONY, BIAŁY.’’

- n +

PROGRAM AUTORSKI


’’WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW:
CZERWONY, ŻÓŁTY, ZIELONY, BIAŁY.’’

REALIZACJA:

pięć tygodni (jeden kolor – jeden tydzień, podsumowanie).

METODA:
dotykowo-wzrokowa – węchowo-smakowa,
działań praktycznych,
naśladownictwo,
wzmocnień pozytywnych.

FORMA:

grupowa,
indywidualna.

CELE:

1. Zapoznanie dzieci z podstawowymi kolorami.
2. Obserwacja przedmiotów z różnego tworzywa w danym kolorze
3. Zapoznanie z fakturą przedmiotu przez dotyk np.: miękki, twardy.
4. Wyszukanie i odrzucenie nie pasującego jednego przedmiotu (w miarę upływu czasu stopniować trudności).
5. Kształtowanie u dzieci umiejętności różnicowania i nazywania kolorów.
6. Koncentracja uwagi i wzroku na przedmiotach danego koloru.
7. Rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej.
8. Kształtowanie sprawności i umiejętności manualnych.
9. Doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
10. Osłuchanie się z nazwą poszczególnych kolorów.
11. Doskonalenie procesów poznawczych: analizy, porównywanie, rozróznianie.
12. Poszerzanie słownictwa dzieci.
13. Wykonywanie prostych poleceń nauczyciela.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

TYDZIEŃ I – KOLOR CZERWONY (sala udekorowana na czerwono)

FAZA POCZĄTKOWA:

1. Zapalenie domku zapachowego – zapach różany.
2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence.
3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności).
4. Zabawa ruchowa ’’1,2 jestem ja’’.




FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu):

1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze czerwieni np.: piłki, czapki, klocki, sweter itp.
2. Smakowanie dżemu truskawkowego, ketchupu z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia.
3. Praca zespołowa – manipulowanie dłońmi masie (kisielowej, budyniowej, zabarwiony gotowany ryż) koloru czerwonego o smaku truskawkowym.
4. Zamalowywanie dużej powierzchni papieru na kolor czerwony – praca zespołowa.
5. Obserwacja świata przez czerwoną szybkę.
6. Darcie na kawałki czerwonej bibułki
7. Wyklejanie konturu serca skrawkami bibułki.
8. Inscenizacja bajki ’’Czerwony Kapturek”.

FAZA KOŃCOWA:

1. Sprzątanie miejsc pracy – ustawienie krzesełek, sprawniejsze dzieci: wycieranie stołów czerwoną szmatką.
2. Zabawa ruchowa z użyciem chusteczek w kolorze czerwonym przy muzyce – podrzucanie, chwytanie, chowanie się pod chusteczkami, próba poruszania się z chusteczką na głowie.

ŚRODKI:

Domek zapachowy, olejek różany, oliwka do masażu, znaczki rozpoznawcze, duża sylwetka ludzika WACKA zmieniającego kolor ubrania, czerwone chusteczki, pacynki do bajki czerwonego kapturka, makieta czerwonego serca, różne przedmioty w kolorze czerwonym, kisiel, budyń, ketchup, czerwona farba i papier kolorowy.

TYDZIEŃ II – KOLOR ŻÓŁTY (sala udekorowana na żółto)


FAZA POCZĄTKOWA:

1. Zapalenie domku zapachowego – zapach cytrynowy.
2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence.
3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności)
4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja”.

FAZA WŁAŚCIWA ( do wyboru dzieci po dniu):

1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze żółtym np.: klocki, misie, piłki itp.
2. Smakowanie dżemu cytryny, galaretki z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia.
3. Praca zespołowa – manipulowanie dłońmi masie (kisielowej, solnej), zabarwionej na żółto.
4. Zamalowywanie dużej powierzchni papieru na kolor żółty – praca zespołowa.
5. Obserwacja świata przez żółtą szybkę.
6. Stemplowanie gąbką maczaną w żółtej farbie – wypełnianie konturu słońca.
7. Osłuchanie z piosenką ”Słoneczko”.



FAZA KOŃCOWA:

1. Sprzątanie miejsc pracy.
2. Zabawy ruchowe z użyciem wstążek na patyku w kolorze żółtym – wprawianie wstążki w ruch – zataczanie kół, zygzaków w powietrzu, w górze i w dole.

ŚRODKI:

Olejek cytrynowy, żółte wstążki, makieta słońca do piosenki, żółta farba, kisiel, masa budyniowa, zabarwione na żółto gąbki.

TYDZIEŃ III – KOLOR ZIELONY (sala udekorowana za zielono)

FAZA POCZĄTKOWA:

1. Zapalenie domku zapachowego – zapach eukaliptusowy.
2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence.
3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności).
4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja”.

FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu):

1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze zielonym np.: klocki, misie, piłki itp.
2. Smakowanie ogórka, szczypiorku z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia.
3. Zabawa z galaretką – wyciskanie foremkami różnych kształtów.
4. Zamalowywanie na zielono dużej powierzchni kartki – praca zespołowa.
5. Obserwacja świata przez zieloną szybkę.
6. Sprawniejsze dzieci: cięcie zielonej wełny na kawałki.
7. Wypełnienie konturu dużego ogórka wełna pocięta na kawałki.
8. Inscenizacja ruchowa do piosenki ”Ogórek zielony”.
9. Wykonanie mizerii z ogórka i sałaty: tarcie na tarce obranego ogórka, strzępienie sałaty na kawałki.

FAZA KOŃCOWA:

1. Sprzątanie miejsc pracy.
2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem zielonych obręczy różnych rozmiarów – toczenie, podrzucanie, wskakiwanie do środka.

ŚRODKI:

Olejek eukaliptusowy, ogórek, szczypiorek, galaretka, zielone szybki, skrawki wełny, zielone obręcze.







TYDZIEŃ IV – KOLOR BIAŁY (sala udekorowana na biało)

FAZA POCZĄTKOWA:

1. Zapalenie domku zapachowego – zapach miętowy.
2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence.
3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzanie obecności).
4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja”.

FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu):

1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze białym np.: klocki, misie, piłki itp.
2. Smakowanie bitej śmietany, białego sera z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia.
3. Ubijanie piany z białek – wypiek bezów.
4. Wytwarzanie piany z mydlin za pomocą rąk – rozdmuchiwanie piany, okładanie pianą rąk, przenoszenie piany z pojemnika do pojemnika, pranie ubranek lalek.
5. Obserwacja świata przez białą szybkę.
6. Oklejanie butelek białą masą solną – wykonanie wazoników.
7. Wypełnienie watą konturu chmury.
8. Wykonanie deseru z białego sera z cukrem i śmietaną.

FAZA KOŃCOWA:

1. Sprzątanie miejsc pracy.
2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem białych balonów – rzucanie, podbijanie, dmuchanie.

ŚRODKI:

Olejek miętowy, bita śmietana, biały ser, biała szybka, puste butelki, wata, balony.

TYDZIEŃ V – PODSUMOWANIE (każda ściana udekorowana na inny kolor, a u sufitu
zawieszone wykonane przez dzieci makiety: serce, słońce, ogórek, chmurka)

FAZA POCZĄTKOWA:

1. Zapalenie domku zapachowego – rozpoznanie przez dziecko zapachu (wskazanie koloru odpowiadającego zapachowi).
2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence.
3. Wyszukiwanie i przypisanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności).
4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja”

FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu):

1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w różnych kolorach, np.: klocki, misie, piłki itp.
2. Segregowanie przedmiotów do koszów według kolorów.
3. Wyszukiwanie w ubiorze poznanych kolorów.
4. Gniecenie kolorowych bibułek w kulki, naklejanie na kartkę tego samego koloru.
5. Zabawy z wielokolorową chustą animacyjną – poruszanie się w kole trzymając z chustę, podrzucanie, opuszczanie w dół, chowanie się.
6. Wykonanie plakatu ”kolorowe dłonie” - odbijanie śladów dłoni maczanej w farbie.
7. Umiejętne wykonanie polecenia: np. ubierz Wacusia na czerwono.
8. Wykonanie plakatu o tematyce wiosennej, z wykorzystaniem poznanych kolorów.

FAZA KOŃCOWA:

1. Sprzątanie miejsc pracy.
2. Zabawy ruchowe na sali gimnastycznej z wykorzystaniem kolorowych tuneli i basenu z piłkami – przechodzenie przez tunele, skok do basenu, segregowanie piłek według koloru.

ŚRODKI:

Olejki: różany, cytrynowy, eukaliptusowy, miętowy, a także cztery kosze, bibułki, chusta animacyjna, farby, sylwetka Wacusia.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.