Katalog Alicja Gumienna, 2017-02-06 Pogorzela Awans zawodowy, Scenariusze ’’WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW: CZERWONY, ŻÓŁTY, ZIELONY, BIAŁY.’’PROGRAM AUTORSKI ’’WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW: CZERWONY, ŻÓŁTY, ZIELONY, BIAŁY.’’ REALIZACJA: pięć tygodni (jeden kolor – jeden tydzień, podsumowanie). METODA: dotykowo-wzrokowa – węchowo-smakowa, działań praktycznych, naśladownictwo, wzmocnień pozytywnych. FORMA: grupowa, indywidualna. CELE: 1. Zapoznanie dzieci z podstawowymi kolorami. 2. Obserwacja przedmiotów z różnego tworzywa w danym kolorze 3. Zapoznanie z fakturą przedmiotu przez dotyk np.: miękki, twardy. 4. Wyszukanie i odrzucenie nie pasującego jednego przedmiotu (w miarę upływu czasu stopniować trudności). 5. Kształtowanie u dzieci umiejętności różnicowania i nazywania kolorów. 6. Koncentracja uwagi i wzroku na przedmiotach danego koloru. 7. Rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej. 8. Kształtowanie sprawności i umiejętności manualnych. 9. Doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej. 10. Osłuchanie się z nazwą poszczególnych kolorów. 11. Doskonalenie procesów poznawczych: analizy, porównywanie, rozróznianie. 12. Poszerzanie słownictwa dzieci. 13. Wykonywanie prostych poleceń nauczyciela. PRZEBIEG ZAJĘĆ: TYDZIEŃ I – KOLOR CZERWONY (sala udekorowana na czerwono) FAZA POCZĄTKOWA: 1. Zapalenie domku zapachowego – zapach różany. 2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence. 3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności). 4. Zabawa ruchowa ’’1,2 jestem ja’’. FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu): 1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze czerwieni np.: piłki, czapki, klocki, sweter itp. 2. Smakowanie dżemu truskawkowego, ketchupu z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia. 3. Praca zespołowa – manipulowanie dłońmi masie (kisielowej, budyniowej, zabarwiony gotowany ryż) koloru czerwonego o smaku truskawkowym. 4. Zamalowywanie dużej powierzchni papieru na kolor czerwony – praca zespołowa. 5. Obserwacja świata przez czerwoną szybkę. 6. Darcie na kawałki czerwonej bibułki 7. Wyklejanie konturu serca skrawkami bibułki. 8. Inscenizacja bajki ’’Czerwony Kapturek”. FAZA KOŃCOWA: 1. Sprzątanie miejsc pracy – ustawienie krzesełek, sprawniejsze dzieci: wycieranie stołów czerwoną szmatką. 2. Zabawa ruchowa z użyciem chusteczek w kolorze czerwonym przy muzyce – podrzucanie, chwytanie, chowanie się pod chusteczkami, próba poruszania się z chusteczką na głowie. ŚRODKI: Domek zapachowy, olejek różany, oliwka do masażu, znaczki rozpoznawcze, duża sylwetka ludzika WACKA zmieniającego kolor ubrania, czerwone chusteczki, pacynki do bajki czerwonego kapturka, makieta czerwonego serca, różne przedmioty w kolorze czerwonym, kisiel, budyń, ketchup, czerwona farba i papier kolorowy. TYDZIEŃ II – KOLOR ŻÓŁTY (sala udekorowana na żółto) FAZA POCZĄTKOWA: 1. Zapalenie domku zapachowego – zapach cytrynowy. 2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence. 3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności) 4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja”. FAZA WŁAŚCIWA ( do wyboru dzieci po dniu): 1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze żółtym np.: klocki, misie, piłki itp. 2. Smakowanie dżemu cytryny, galaretki z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia. 3. Praca zespołowa – manipulowanie dłońmi masie (kisielowej, solnej), zabarwionej na żółto. 4. Zamalowywanie dużej powierzchni papieru na kolor żółty – praca zespołowa. 5. Obserwacja świata przez żółtą szybkę. 6. Stemplowanie gąbką maczaną w żółtej farbie – wypełnianie konturu słońca. 7. Osłuchanie z piosenką ”Słoneczko”. FAZA KOŃCOWA: 1. Sprzątanie miejsc pracy. 2. Zabawy ruchowe z użyciem wstążek na patyku w kolorze żółtym – wprawianie wstążki w ruch – zataczanie kół, zygzaków w powietrzu, w górze i w dole. ŚRODKI: Olejek cytrynowy, żółte wstążki, makieta słońca do piosenki, żółta farba, kisiel, masa budyniowa, zabarwione na żółto gąbki. TYDZIEŃ III – KOLOR ZIELONY (sala udekorowana za zielono) FAZA POCZĄTKOWA: 1. Zapalenie domku zapachowego – zapach eukaliptusowy. 2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence. 3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności). 4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja”. FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu): 1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze zielonym np.: klocki, misie, piłki itp. 2. Smakowanie ogórka, szczypiorku z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia. 3. Zabawa z galaretką – wyciskanie foremkami różnych kształtów. 4. Zamalowywanie na zielono dużej powierzchni kartki – praca zespołowa. 5. Obserwacja świata przez zieloną szybkę. 6. Sprawniejsze dzieci: cięcie zielonej wełny na kawałki. 7. Wypełnienie konturu dużego ogórka wełna pocięta na kawałki. 8. Inscenizacja ruchowa do piosenki ”Ogórek zielony”. 9. Wykonanie mizerii z ogórka i sałaty: tarcie na tarce obranego ogórka, strzępienie sałaty na kawałki. FAZA KOŃCOWA: 1. Sprzątanie miejsc pracy. 2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem zielonych obręczy różnych rozmiarów – toczenie, podrzucanie, wskakiwanie do środka. ŚRODKI: Olejek eukaliptusowy, ogórek, szczypiorek, galaretka, zielone szybki, skrawki wełny, zielone obręcze. TYDZIEŃ IV – KOLOR BIAŁY (sala udekorowana na biało) FAZA POCZĄTKOWA: 1. Zapalenie domku zapachowego – zapach miętowy. 2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence. 3. Wyszukiwanie i przypinanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzanie obecności). 4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja”. FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu): 1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w kolorze białym np.: klocki, misie, piłki itp. 2. Smakowanie bitej śmietany, białego sera z jednoczesnym wąchaniem. Wyszukiwanie w swoim ubiorze koloru tygodnia. 3. Ubijanie piany z białek – wypiek bezów. 4. Wytwarzanie piany z mydlin za pomocą rąk – rozdmuchiwanie piany, okładanie pianą rąk, przenoszenie piany z pojemnika do pojemnika, pranie ubranek lalek. 5. Obserwacja świata przez białą szybkę. 6. Oklejanie butelek białą masą solną – wykonanie wazoników. 7. Wypełnienie watą konturu chmury. 8. Wykonanie deseru z białego sera z cukrem i śmietaną. FAZA KOŃCOWA: 1. Sprzątanie miejsc pracy. 2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem białych balonów – rzucanie, podbijanie, dmuchanie. ŚRODKI: Olejek miętowy, bita śmietana, biały ser, biała szybka, puste butelki, wata, balony. TYDZIEŃ V – PODSUMOWANIE (każda ściana udekorowana na inny kolor, a u sufitu zawieszone wykonane przez dzieci makiety: serce, słońce, ogórek, chmurka) FAZA POCZĄTKOWA: 1. Zapalenie domku zapachowego – rozpoznanie przez dziecko zapachu (wskazanie koloru odpowiadającego zapachowi). 2. Masaż dłoni – powitanie przy piosence. 3. Wyszukiwanie i przypisanie swoich znaczków rozpoznawczych (sprawdzenie obecności). 4. Zabawa ruchowa ”1,2 jestem ja” FAZA WŁAŚCIWA (do wyboru dzieci po dniu): 1. Obserwacja i dotyk zgromadzonych na dywanie przedmiotów w różnych kolorach, np.: klocki, misie, piłki itp. 2. Segregowanie przedmiotów do koszów według kolorów. 3. Wyszukiwanie w ubiorze poznanych kolorów. 4. Gniecenie kolorowych bibułek w kulki, naklejanie na kartkę tego samego koloru. 5. Zabawy z wielokolorową chustą animacyjną – poruszanie się w kole trzymając z chustę, podrzucanie, opuszczanie w dół, chowanie się. 6. Wykonanie plakatu ”kolorowe dłonie” - odbijanie śladów dłoni maczanej w farbie. 7. Umiejętne wykonanie polecenia: np. ubierz Wacusia na czerwono. 8. Wykonanie plakatu o tematyce wiosennej, z wykorzystaniem poznanych kolorów. FAZA KOŃCOWA: 1. Sprzątanie miejsc pracy. 2. Zabawy ruchowe na sali gimnastycznej z wykorzystaniem kolorowych tuneli i basenu z piłkami – przechodzenie przez tunele, skok do basenu, segregowanie piłek według koloru. ŚRODKI: Olejki: różany, cytrynowy, eukaliptusowy, miętowy, a także cztery kosze, bibułki, chusta animacyjna, farby, sylwetka Wacusia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |