Katalog Małgorzata Wolniak, 2017-01-27 Biała Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej oraz spostrzegawczości.Temat : Ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej oraz spostrzegawczości. Cel ogólny - usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej oraz spostrzegawczości. Cele szczegółowe - usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego - ćwiczenie spostrzegawczości - usprawnienie percepcji słuchowej, słuchu fonematycznego - usprawnienie małej motoryki, wyrabianie precyzji ręki - usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej - rozpoznawanie i nazywanie obrazków, które w swojej nazwie mają głoski s, z c, dz - rozpoznawanie i wyodrębnianie podstawowych figur geometrycznych z obrazka - doskonalenie pamięci - aktywizacja pełnego funkcjonowania umysłu - wzmocnienie koordynacji pracy obu półkul mózgowych - doskonalenie grafomotoryki - rozluźnienie mięśni, relaksacja - wzbogacanie słownictwa. Formy, metody nauczania oraz środki dydaktyczne: 1 Formy nauczania: nauczanie indywidualne jednolite, zbiorowe jednolite, zróżnicowane. 2 Metody nauczania: poszukująca, podająca: praca z tekstem, obrazki, elementy Metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona, usprawniające, słowne: objaśnienie, rozmowa, percepcyjne: obserwacja, czynne: zadań do wykonania, indywidualizacji, stopniowania trudności, metody aktywności kreatywnej: mozaika. 3 Środki dydaktyczne: konwencjonalne (karty pracy z zadaniami), niekonwencjonalne (obrazki, gra memory, mozaika XXL). Faza organizacyjno-mobilizująca 1. Powitanie, czynności organizacyjne. Zapoznanie uczniów z celami lekcji. 2. Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona ruchy naprzemienne CEL: aktywizacja pełnego funkcjonowania umysłu rysowanie oburącz CEL: rozluźnienie mięśni rąk leniwa ósemka CEL: wzmocnienie koordynacji pracy obu półkul mózgowych, usprawnienie percepcji wzrokowej kapturek myśliciela CEL: poprawa percepcji słuchowej, zapamiętywania, koncentracji Faza intensywnej i efektywnej pracy terapeutycznej 1. Ćwiczenia percepcji słuchowej (zaburzony słuch fonematyczny) Sklep Urządzamy „sklep” (obrazki z różnymi przedmiotami). Dziecko może kupić tylko te przedmioty, które danego dnia są w promocji, np.: Dziś sprzedaję tylko te rzeczy, które posiadają w swojej nazwie głoskę c, s, dz, z. 2. Ćwiczenia percepcji wzrokowej (ilość ćwiczeń dostosowana do możliwości uczniów) Dorysuj połówki. Narysuj obok każdego rysunku wszystkie części, z jakich one się składają. Czego brakuje (zaburzona analiza i synteza wzrokowa) Dziecko przygląda się obrazkowi. Z narysowanych pod obrazkiem fragmentów wybiera te, które do niego pasują. Wycina te fragmenty i wkleja w odpowiednie miejsca. Następnie koloruje cały obrazek. 3. Ćwiczenia spostrzegawczości Gra Memory rozwijająca spostrzegawczość: „Rodzice i ich dzieci”. Faza relaksacyjno-odprężająca 1. Układanie Mozaiki XXL. Każde dziecko dobiera sobie obrazek do ułożenia z klocków. Wersja łatwiejsza – mozaika układana jest na kolorowym wzorze. Wersja trudniejsza – mozaika układana jest na ławce, na wzór uczeń tylko spogląda, aby odpowiednio dopasować kolory i kształty. Faza podsumowująco-utrwalająca 1. Podsumowanie zajęć. Sprawdzenie czy cele zajęć zostały zrealizowane. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |