Katalog

Małgorzata Wolniak, 2017-01-27
Biała

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej oraz spostrzegawczości.

- n +

Temat : Ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej oraz spostrzegawczości.

Cel ogólny
- usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej oraz spostrzegawczości.
Cele szczegółowe
- usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego
- ćwiczenie spostrzegawczości
- usprawnienie percepcji słuchowej, słuchu fonematycznego
- usprawnienie małej motoryki, wyrabianie precyzji ręki
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- rozpoznawanie i nazywanie obrazków, które w swojej nazwie mają głoski s, z c, dz
- rozpoznawanie i wyodrębnianie podstawowych figur geometrycznych z obrazka
- doskonalenie pamięci
- aktywizacja pełnego funkcjonowania umysłu
- wzmocnienie koordynacji pracy obu półkul mózgowych
- doskonalenie grafomotoryki
- rozluźnienie mięśni, relaksacja
- wzbogacanie słownictwa.
Formy, metody nauczania oraz środki dydaktyczne:
1 Formy nauczania: nauczanie indywidualne jednolite, zbiorowe jednolite, zróżnicowane.
2 Metody nauczania: poszukująca, podająca: praca z tekstem, obrazki, elementy Metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona, usprawniające, słowne: objaśnienie, rozmowa, percepcyjne: obserwacja, czynne: zadań do wykonania, indywidualizacji, stopniowania trudności, metody aktywności kreatywnej: mozaika.
3 Środki dydaktyczne: konwencjonalne (karty pracy z zadaniami), niekonwencjonalne (obrazki, gra memory, mozaika XXL).
Faza organizacyjno-mobilizująca

1. Powitanie, czynności organizacyjne. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.

2. Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona

 ruchy naprzemienne
CEL: aktywizacja pełnego funkcjonowania umysłu
 rysowanie oburącz
CEL: rozluźnienie mięśni rąk
 leniwa ósemka
CEL: wzmocnienie koordynacji pracy obu półkul mózgowych, usprawnienie percepcji wzrokowej
 kapturek myśliciela
CEL: poprawa percepcji słuchowej, zapamiętywania, koncentracji


Faza intensywnej i efektywnej pracy terapeutycznej

1. Ćwiczenia percepcji słuchowej (zaburzony słuch fonematyczny)

Sklep
Urządzamy „sklep” (obrazki z różnymi przedmiotami). Dziecko może kupić tylko te przedmioty, które danego dnia są w promocji, np.: Dziś sprzedaję tylko te rzeczy, które posiadają w swojej nazwie głoskę c, s, dz, z.


2. Ćwiczenia percepcji wzrokowej (ilość ćwiczeń dostosowana do możliwości uczniów)

Dorysuj połówki.
Narysuj obok każdego rysunku wszystkie części, z jakich one się składają.

Czego brakuje (zaburzona analiza i synteza wzrokowa)
Dziecko przygląda się obrazkowi. Z narysowanych pod obrazkiem fragmentów wybiera te, które do niego pasują. Wycina te fragmenty i wkleja w odpowiednie miejsca. Następnie koloruje cały obrazek.

3. Ćwiczenia spostrzegawczości

Gra Memory rozwijająca spostrzegawczość: „Rodzice i ich dzieci”.

Faza relaksacyjno-odprężająca

1. Układanie Mozaiki XXL.

Każde dziecko dobiera sobie obrazek do ułożenia z klocków.
Wersja łatwiejsza – mozaika układana jest na kolorowym wzorze.
Wersja trudniejsza – mozaika układana jest na ławce, na wzór uczeń tylko spogląda, aby odpowiednio dopasować kolory i kształty.

Faza podsumowująco-utrwalająca

1. Podsumowanie zajęć. Sprawdzenie czy cele zajęć zostały zrealizowane.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.