Katalog Anna Grelka, 2017-01-25 Opalenica WOS, Konspekty Konspekt WOS- "Samorząd powiatowy" do podręcznika Dziś i jutroTemat: Samorząd powiatowy. Odniesienie do podstawy programowej: 5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń: 1) przedstawia główne podmioty życia publicznego (obywatele, zrzeszenia obywatelskie, media, politycy i partie, władza, instytucje publiczne, biznes itp.) i pokazuje, jak współdziałają i konkurują one ze sobą w życiu publicznym. 7. Wyborcy i wybory. Uczeń: 1) przedstawia argumenty przemawiające za udziałem w wyborach lokalnych, krajowych i europejskich; 14. Władza wykonawcza. Uczeń: 3) wymienia zadania administracji rządowej i podaje przykłady jej działań; 18. Samorząd powiatowy i wojewódzki. Uczeń: 1) przedstawia sposób wybierania samorządu powiatowego i wojewódzkiego oraz ich przykładowe zadania. Zagadnienia na lekcji: • rodzaje powiatów • władze powiatowe i ich uprawnienia • zadania i budżet powiatu Cel nadrzędny: Poznanie zasad funkcjonowania samozpowiatowego i wpływu obywateli na jego kształtowanie. Cel lekcji. Uczeń: • wymienia typy powiatów • charakteryzuje specyfikę poszczególnych typów powiatów • omawia różnice między uprawnieniami władzy wykonawczej a kompetencjami władzy uchwałodawczej w powiecie • określa zadania władz powiatowych • podaje przykłady spraw urzędowych, które można załatwić na poziomie powiatu • wskazuje źródła powiatowych dochodów i wydatków • na podstawie tekstu źródłowego przedstawia propozycje zmian, które warto byłoby wprowadzić w funkcjonowaniu powiatów • opisuje sposób wyboru kandydatów do władz powiatowych • wskazuje miejsce urzędowania władz powiatu, na którego terenie mieszka • wymienia imiona i nazwiska osób pełniących najważniejsze funkcje w powiecie (starosty, przewodniczącego rady powiatu) • przedstawia własne propozycje inicjatyw, które można by finansować z dochodów powiatowych • podaje przykładowe rozwiązania problemów zaistniałych w powiecie • ocenia pracę władz swojego powiatu Cele lekcji sformułowane w języku ucznia: • potrafisz wymienić wszystkie typy powiatów • charakteryzujesz specyfikę poszczególnych typów powiatów • omawiasz różnice między uprawnieniami władzy wykonawczej a kompetencjami władzy uchwałodawczej w powiecie • określasz zadania władz powiatowych • podajsze przykłady spraw urzędowych, które można załatwić na poziomie powiatu • wskazujesz źródła powiatowych dochodów i wydatków • na podstawie tekstu źródłowego przedstawiasz propozycje zmian, które warto byłoby wprowadzić w funkcjonowaniu powiatów • opisujesz sposób wyboru kandydatów do władz powiatowych • wskazujesz miejsce urzędowania władz powiatu w miejscu zamieszkania • znasz imiona i nazwiska osób pełniących najważniejsze funkcje w powiecie (starosty, przewodniczącego rady powiatu) • przedstawiasz własne propozycje inicjatyw, które można by finansować z dochodów powiatowych • oceniasz pracę władz swojego powiatu Kluczowe pytanie dla uczniów: • Kto i w jaki sposób zarządza powiatem • Jakie są zadania powiatu? • Jakie są dochody i wydatki powiatu? Forma pracy: indywidualna, z nauczycielem. Metoda pracy: • praca z tekstem • praca z mapą • praca z tekstem źródłowym • elementy wykładu • praca ze źródłem statystycznym Środki dydaktyczne: • podręcznik, s.70–74 (w tym: tekst źródłowy, s. 73) • internet • „Zestawienie jednostek podziału terytorialnego” - stan w dniu 01-01-2017 • mapa administracyjna Polski • krzyżówka Przebieg lekcji: 1.Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu i celów lekcji, rozdanie kart pracy. 2.Rekapituacja wtórna: przypomnienie przez U. Informacji o samorządzie gminnym. 3.Nowe treści: A. N. pyta z jakich powiatów pochodzą. Natępnie omawia strukturę, podział i władzę w powiecie. Przedstawia mapę adminstracyjną Polski oraz mapę powiatów. B.Na podstawie przedstawionego „Zestawienia jednostek podziału terytorialnego” - stan w dniu 01-01-2017 ( dostęp http://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/rejestr-teryt/zakres-rejestru-teryt/) uczniowie określają ilość powiatów w Polsce, a następnie wykonują pisemnie ćw. 5 z podręcznika str. 71. C. Uczniowie zapoznają się z tekstem Zadania powiatu oraz materiałem ilustracyjnym- podr. Str. 72 i wypisują w zeszytachkonkretne zadania powiatu. Następnie wszyscy wspólnie wykonują ćw. 9/74 polegające na rozróżneniu zadań gminy i powiatu. D. Nauczyciel informuje uczniów, jakie sprawy załatwiamy w powiecie E. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Rola powiatu (podr. Str. 73), następnie nauczyciel rozpoczyna dyskusję nad rolą powiatu i zasadnością jego istnienia- uczniowie mają za zadanie przede wszyskim przedstawić wady i zalety istnienia powiatu i dojść do wnioków, czy funkcjonowanie powiatów jest potrzebne. 4. Rekapitulacja pierwotna: Wykonanie krzyżówki- ćw 8/74 oraz 5. Zadanie domowe: 1. Dowiedz się z ilu gmin składa się powiat, w którym mieszkasz. Dowiedz się kto w Twoim powiecie jest starostą, wice starostą oraz gdzie znajduje się siedziba władz. 2. Na podstawie zamieszczonej w Internecie mapy oznaczeń tablic rejestracyjnych wg powiatów i województw, napisz z jakich powiatów i województw pochodzą pojazdy z poniższymi oznaczeniami: ZLO2505 PGO7895 DDL1247 LKS8021 EPA874Y WPL8897 TKI4785 WGR1248 NO1404 GKA124V BIA3690 SZY1712 OKL1402 FSU0214 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |