Katalog

Anna Grelka, 2017-01-25
Opalenica

WOS, Konspekty

Konspekt WOS- "Samorząd powiatowy" do podręcznika Dziś i jutro

- n +

Temat: Samorząd powiatowy.

Odniesienie do podstawy programowej:

5. Udział obywateli w życiu publicznym. Uczeń:
1) przedstawia główne podmioty życia publicznego (obywatele, zrzeszenia obywatelskie, media, politycy i partie, władza, instytucje publiczne, biznes itp.) i pokazuje, jak współdziałają i konkurują one ze sobą w życiu publicznym.
7. Wyborcy i wybory. Uczeń:
1) przedstawia argumenty przemawiające za udziałem w wyborach lokalnych, krajowych i europejskich;
14. Władza wykonawcza. Uczeń:
3) wymienia zadania administracji rządowej i podaje przykłady jej działań;
18. Samorząd powiatowy i wojewódzki. Uczeń:
1) przedstawia sposób wybierania samorządu powiatowego i wojewódzkiego oraz ich przykładowe zadania.

Zagadnienia na lekcji:

• rodzaje powiatów
• władze powiatowe i ich uprawnienia
• zadania i budżet powiatu
Cel nadrzędny:
Poznanie zasad funkcjonowania samozpowiatowego i wpływu obywateli na jego kształtowanie.

Cel lekcji. Uczeń:

• wymienia typy powiatów
• charakteryzuje specyfikę poszczególnych typów powiatów
• omawia różnice między uprawnieniami władzy wykonawczej a kompetencjami władzy uchwałodawczej w powiecie
• określa zadania władz powiatowych
• podaje przykłady spraw urzędowych, które można załatwić na poziomie powiatu
• wskazuje źródła powiatowych dochodów i wydatków
• na podstawie tekstu źródłowego przedstawia propozycje zmian, które warto byłoby wprowadzić w funkcjonowaniu powiatów
• opisuje sposób wyboru kandydatów do władz powiatowych
• wskazuje miejsce urzędowania władz powiatu, na którego terenie mieszka
• wymienia imiona i nazwiska osób pełniących najważniejsze funkcje w powiecie (starosty, przewodniczącego rady powiatu)
• przedstawia własne propozycje inicjatyw, które można by finansować z dochodów powiatowych
• podaje przykładowe rozwiązania problemów zaistniałych w powiecie
• ocenia pracę władz swojego powiatu

Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:

• potrafisz wymienić wszystkie typy powiatów
• charakteryzujesz specyfikę poszczególnych typów powiatów
• omawiasz różnice między uprawnieniami władzy wykonawczej a kompetencjami władzy uchwałodawczej w powiecie
• określasz zadania władz powiatowych
• podajsze przykłady spraw urzędowych, które można załatwić na poziomie powiatu
• wskazujesz źródła powiatowych dochodów i wydatków
• na podstawie tekstu źródłowego przedstawiasz propozycje zmian, które warto byłoby wprowadzić w funkcjonowaniu powiatów
• opisujesz sposób wyboru kandydatów do władz powiatowych
• wskazujesz miejsce urzędowania władz powiatu w miejscu zamieszkania
• znasz imiona i nazwiska osób pełniących najważniejsze funkcje w powiecie (starosty, przewodniczącego rady powiatu)
• przedstawiasz własne propozycje inicjatyw, które można by finansować z dochodów powiatowych
• oceniasz pracę władz swojego powiatu
Kluczowe pytanie dla uczniów:
• Kto i w jaki sposób zarządza powiatem
• Jakie są zadania powiatu?
• Jakie są dochody i wydatki powiatu?
Forma pracy: indywidualna, z nauczycielem.

Metoda pracy:

• praca z tekstem
• praca z mapą
• praca z tekstem źródłowym
• elementy wykładu
• praca ze źródłem statystycznym

Środki dydaktyczne:

• podręcznik, s.70–74 (w tym: tekst źródłowy, s. 73)
• internet
• „Zestawienie jednostek podziału terytorialnego” - stan w dniu 01-01-2017
• mapa administracyjna Polski
• krzyżówka


Przebieg lekcji:

1.Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu i celów lekcji, rozdanie kart pracy.

2.Rekapituacja wtórna:
przypomnienie przez U. Informacji o samorządzie gminnym.

3.Nowe treści:

A. N. pyta z jakich powiatów pochodzą. Natępnie omawia strukturę, podział i władzę w powiecie. Przedstawia mapę adminstracyjną Polski oraz mapę powiatów.

B.Na podstawie przedstawionego „Zestawienia jednostek podziału terytorialnego” - stan w dniu 01-01-2017 ( dostęp http://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/rejestr-teryt/zakres-rejestru-teryt/) uczniowie określają ilość powiatów w Polsce, a następnie wykonują pisemnie ćw. 5 z podręcznika str. 71.

C. Uczniowie zapoznają się z tekstem Zadania powiatu oraz materiałem ilustracyjnym- podr. Str. 72 i wypisują w zeszytachkonkretne zadania powiatu.
Następnie wszyscy wspólnie wykonują ćw. 9/74 polegające na rozróżneniu zadań gminy i powiatu.

D. Nauczyciel informuje uczniów, jakie sprawy załatwiamy w powiecie

E. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Rola powiatu (podr. Str. 73), następnie nauczyciel rozpoczyna dyskusję nad rolą powiatu i zasadnością jego istnienia- uczniowie mają za zadanie przede wszyskim przedstawić wady i zalety istnienia powiatu i dojść do wnioków, czy funkcjonowanie powiatów jest potrzebne.

4. Rekapitulacja pierwotna:

Wykonanie krzyżówki- ćw 8/74 oraz

5. Zadanie domowe:

1. Dowiedz się z ilu gmin składa się powiat, w którym mieszkasz. Dowiedz się kto w Twoim powiecie jest starostą, wice starostą oraz gdzie znajduje się siedziba władz.

2. Na podstawie zamieszczonej w Internecie mapy oznaczeń tablic rejestracyjnych wg powiatów i województw, napisz z jakich powiatów i województw pochodzą pojazdy z poniższymi oznaczeniami:

ZLO2505
PGO7895
DDL1247
LKS8021
EPA874Y
WPL8897
TKI4785
WGR1248
NO1404
GKA124V
BIA3690
SZY1712
OKL1402
FSU0214
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.