Katalog

Leokadia Magierowska
Różne, Artykuły

Dysleksja jako specyficzna trudność w opanowaniu czytania i pisania

- n +

Dysleksja jako specyficzna trudność w opanowaniu czytania i pisania

Określenie "specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu" stosowane jest dla podkreślenia trudności o wąskim zakresie. Występują one u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanych nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.

Najczęściej specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci określa się terminem "dysleksja rozwojowa." Termin "dysleksja rozwojowa" wskazuje na trwanie tych trudności od urodzenia.

Światowa Federacja Neurologów w 1968 roku w Dallas (USA) przyjęła że: "Specyficzna rozwojowa dysleksja to zaburzenie manifestujące się trudnościami w nauce czytania, mimo stosowania obowiązujących metod nauczania, normalnej inteligencji i sprzyjających warunków społeczno - kulturowych. Jest spowodowana zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych, co często uwarunkowane jest konstytucjonalnie."

Wyróżniamy kilka postaci tych specyficznych trudności, które mogą występować jednocześnie, lub w izolacji:
  • dysleksja - trudności w czytaniu, często powiązane z trudnościami w pisaniu,
  • dysgrafia - trudności w opanowaniu kaligrafii (niski poziom graficzny pisma),
  • dysortografia - trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (błędy ortograficzne).

    U podstaw czynności czytania i pisania leżą funkcje poznawcze i ruchowe. W czytaniu i pisaniu uczestniczy spostrzeganie wzrokowe, słuchowe, pamięć, uwaga, mowa i myślenie oraz motoryka rąk i czynności ruchowe narządów mowy. Wszyscy badacze są zgodni, że odpowiedzialne za występowanie specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania są zaburzenia funkcji percepcyjnych (spostrzegania wzrokowego i słuchowego) i funkcji ruchowych (motoryki rąk).

    Konstytucjonalne uwarunkowania dysleksji oznacza trwałe lub nietrwałe zmiany w okolicach mózgu, związane z mową które mają charakter wrodzony. Zmiany strukturalne stanowią podłoże zaburzeń funkcji wzrokowych, słuchowych i ich integracji, jak i zaburzeń funkcji językowych, lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Zaburzenia te są przyczyną zaburzeń czynności czytania i pisania.

    Objawy dysleksji, które można zaobserwować przed wstąpieniem dziecka do szkoły i na początku nauki szkolnej:
  • trudności w zapinaniu ubrania, sznurowaniu butów;
  • trudności z zapamiętywaniem i wypełnianiem więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie;
  • opóźnienia rozwoju mowy, trudności w wypowiadaniu się, wadliwa wymowa, częste przestawianie głosek i sylab;
  • trudności z przypomnieniem sobie nazw przedmiotów;
  • mylenie nazw kierunków, prawa - lewa;
  • oburęczność;
  • trudności w nauce pisania, zwierciadlane odwracanie liter, deformowanie kształtu liter;
  • trudności z zapamiętywaniem materiału występującego w serii, sekwencji, np. dnia tygodnia, nazwy miesiąca, litery alfabetu;
  • trudności w pamiętaniu aktualnej daty (jaki jest dzisiaj dzień), daty swoich urodzin, imienin i określania czasu;
  • słabe postępy w uczeniu się czytania zarówno metodą fonetyczną, jak i globalną (rozpoznawanie napisów);
  • szybka męczliwość, uwarunkowana koniecznością włożenia większego wysiłku i koncentracji uwagi w zadaniach typu szkolnego.

    Dziecko dyslektyczne popełnia charakterystyczne błędy w czytaniu i pisaniu.

    Specyficzne błędy w czytaniu:
  • czytanie "niepewne", "wymęczone", szczególnie gdy dziecko czyta głośno;
  • częste błędy w czytaniu: pomijanie wyrazów lub ich dodawanie, zniekształcanie wyrazów i odczytywanie innych, podobnych wyrazów;
  • pomijanie linii lub odczytywanie ich ponownie;
  • często gubienie miejsca, w którym dziecka czyta;
  • niepewność w czytaniu szczególnie krótkich wyrazów wyglądających podobnie np. od - do;
  • trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby;
  • pomijanie interpunkcji;
  • przestawianie liter;
  • trudności w wyszukiwaniu najistotniejszych myśli w danym fragmencie tekstu;
  • niewłaściwe łączenie liter;
  • dziecko nie rozumie tekstu po przeczytaniu na głos.

    Specyficzne błędy w pisaniu:
  • słaby poziom pracy pisemnej w porównaniu z odpowiedziami ustnymi;
  • prace pisemne na niskim poziomie graficznym i estetycznym, liczne przekreślenia, kilkakrotne próby zapisania tego samego wyrazu;
  • utrzymywanie się trudności z różnicowaniem liter: p - g, b - p, n - u, m - w;
  • niewłaściwy dobór liter do głosek: podobnych fonetycznie, w wyniku ich niewłaściwego rozróżniania, np. spółgłosek t - d, b - p, m - n;
  • mylenie nazwy litery i głoski np. l - el, m - em, k - ka;
  • niewłaściwe stosowanie dużych i małych liter;
  • trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących np. bułka - półka;
  • dodawanie, pomijanie lub niewłaściwe umiejscowienie liter;
  • zapisywanie wyrazu na różne sposoby np. szyja, szja, szyia;
  • mylenie liter: l - t, l - ł;
  • złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni, niemożność zachowania marginesu;

    Badania wykazały, iż trudności w nauce czytania i pisania zależą od rodzaju zaburzonych funkcji: wzrokowych, słuchowych bądź kinestyczno - ruchowych i współwystępowaniu zaburzenia mowy, lateralizacji, orientacji przestrzennej i rozwoju uczuciowego.

    Dzieci z zaburzeniami funkcji wzrokowych:
  • tworzą własne kompozycje, lecz nie potrafią odtwarzać gotowych wzorów;
  • ich rysunki są ubogie w szczegóły;
  • nie poprawnie przepisują teksty ze wzoru;
  • podczas pisania i czytania mylą litery zbliżone pod względem kształtu: m - n, l - t, o - a, u - y, n - r, k - h, p - b, d - g;
  • ze względu na słabą pamięć wzrokową mają trudności z przypomnieniem sobie liter rzadziej występujących np. Ł, E, F, H, G.

    Dzieci z zaburzoną funkcją słuchową:
  • mają problem z nauką wiersza na pamięć, treść odtwarzają własnymi słowami;
  • nie potrafią wydzielić głosek w wyrazie;
  • mają trudności z syntetyzowaniem głosek i różnicowaniem głosek zbliżonych fonetycznie;
  • mają trudności z odczytywaniem nawet trzy literowych wyrazów;
  • przepisują tekst ze wzoru, natomiast mają trudności z pisaniem ze słuchu;
  • opuszczają, dodają, przestawiają w wyrazach sylaby i litery;
  • nie umieją przenosić wyrazy;
  • mylą litery: w - f, p - b, d - t, k - g, i - j;
  • dzieci te we wczesnym dzieciństwie przejawiają opóźnienia w rozwoju mowy;
  • w wieku przedszkolnym i szkolnym, często mają wadę wymowy (piszą fonetycznie, mówią np. safa.

    Dzieci z zaburzeniami funkcji ruchowych:
  • mają trudności w zabawach ruchowych wymagających sprawności manualnych;
  • rysują brzydko;
  • nie interesują się majsterkowaniem;
  • mają źle zapięte kurtki, rozwiązane sznurowadła;
  • piszą powoli, nie nadążają za klasą;
  • nie potrafią kontrolować napięcia mięśniowego rąk, dlatego zbyt mocno naciskają na długopis dziurawiąc kartki;
  • nie mieszczą się w liniaturze zeszytu, litery piszą zniekształcone, różnie pochylone, mało czytelnie.

    Typowe objawy zaburzeń lateralizacji:
  • odwracają litery, czyli mylą litery o podobnych kształtach lecz inaczej ułożone w przestrzeni np. b - p, b - d, u - n, w - m;
  • odwracają litery, zmieniając ich kolejność w wyrazie np. od - do, kot - tok;
  • uporczywie opuszczają lub dodają litery, a nawet całe sylaby i wyrazy;
  • błędnie odtwarzają litery, piszą np. los jak las, sęk jak sok itp.

    Z trudnościami w nauce pisania i czytania wiążą się także zaburzenia uczuciowe. U dziecka wytwarzają się postawy negatywne w stosunku do tych czynności. Postawy te wyrażają się lękiem i agresją. Przeszkadzają one dziecku w dokonywaniu postępów w nauce.

    W pracy z dzieckiem dyslektycznym w klasie muszą być uwzględnione wszystkie podstawowe zasady pedagogiczne:
    1. Możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem.
    2. Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków do poprawnego wykonania ćwiczeń.
    3. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do zadań trudniejszych.
    4. Zapewnienie warunków do utrwalenia prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków w czytaniu i pisaniu.
    5. Dostosowanie czasu poszczególnych ćwiczeń do wydatności dziecka.
    6. Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń.

    Nauczyciel może pomóc w klasie dyslektycznemu dziecku nawet nie stosując żadnych specyficznych metod. W tym celu należy:
  • posadzić dziecko blisko siebie, aby móc je obserwować i pomóc mu, gdy będzie miało trudności;
  • należy wyraźnie pisać na tablicy i zwracać uwagę czy dziecko nadąża a pisaniem;
  • należy odpytywać go ustnie;
  • prace pisemne należy oceniać pod kątem merytorycznym, nie obniżając oceny za błędy ortograficzne;
  • nauczyciel nie powinien odpytywać czytania przy całej klasie;
  • dać mu dłuższy czas na naukę wiersza;
  • często sprawdzać zeszyt dziecka i poprawność zapisu;
  • umożliwić (dziecku z dysgrafią) pisanie przez dłuższy czas ołówkiem i w większej niż normalnie linaturze;
  • dać mu dodatkowy czas na rozwiązanie zadania;
  • unikać stwierdzeń silnie negatywnych np. nie, źle;
    ˇ dostarczyć okazji do przeżycia choćby małego sukcesu na początku każdej lekcji co da dziecku poczucie pewności siebie.

    Uważam, że przestrzeganie tych zasad może pomniejszyć trudności dziecka w nauce czytania i pisania.

    Literatura:
    1. M. Bogdanowicz, O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
    2. J. Czajkowska, K.Herda, Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole, Warszawa 1989.
    3. H. Spionek, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.

    Opracowanie: Leokadia Magierowska

  • Wyświetleń: 743


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.