![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Kochanowska, 2017-01-11 Opoczno Język polski, Program nauczania Program kółka polonistycznego w gimnazjumProgram kółka polonistycznego oprac. Małgorzata Kochanowska Ogonowice, 2016 CEL GŁÓWNY Głównym celem koła polonistycznego jest ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, uzdolnień humanistycznych młodego człowieka. UWAGI O PROGRAMIE Program zorientowany jest przede wszystkim na poszerzenie wiadomości przyswajanych w trakcie zajęć lekcyjnych, rozwijanie kultury żywego słowa, warsztatu pisarskiego, w mniejszej części na ugruntowanie trudniejszych treści polonistycznych z wykorzystaniem szeregu metod aktywizujących. Dużo uwagi poświęca zagadnieniom pozaliterackim – film, muzyka, teatr oraz obserwacji zjawisk kultury masowej. Koło polonistyczne ułatwia też nauczycielowi przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, przygotowaniu imprez szkolnych, spektakli. Praca w kole daje uczniowi możliwość wyzwalania twórczej aktywności, uczy otwartości na świat i ludzi, kształtuje wrażliwość estetyczną, co z kolei wdraża do świadomego i aktywnego uczestnictwa w kulturze. Pracując w kole polonistycznym uczeń uczy się współdziałania w grupie. Wreszcie może ono zaspokajać naturalną potrzebę aprobaty, akceptacji i sukcesu. Program ma konstrukcję wielokierunkową i charakter otwarty. Zakłada względnie dużą swobodę w doborze materiału i wyznaczaniu tempa pracy w zależności od możliwości oraz preferencji grupy. SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE • Doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji dzieła literackiego • Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego i innych tekstów kultury w ich wzajemnych kontekstach • Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy, techniki głosowej interpretacji tekstów • Poszerzenie wiadomości o tworzywie teatru, filmu, niektórych zjawiskach kultury masowej, takich jak reklama, Internet, kultura graffiti • Doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem, kompetencji komunikacyjnych • Rozwijanie umiejętności prezentacji własnych poglądów na forum publicznym • Rozwijanie umiejętności przygotowania inscenizacji, adaptacji utworu literackiego na scenariusz teatralny, tworzenie autorskich scenariuszy • Ugruntowanie wybranych wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej • Inspirowanie uczniów do słownej ekspresji twórczej • Stawianie uczniów we wszystkich rolach jakie wiążą się z odbiorem tekstu – czytelnika, wykonawcy, badacza • Rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów, projektów, rozwiązań GRUPA DOCELOWA / ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE Uczestnikami koła mogą być uczniowie gimnazjum uzdolnieni humanistycznie oraz ci, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania i atrakcyjnie spędzić czas pozalekcyjny. Program jest przewidziany do realizacji w wymiarze 1 godz. tygodniowo. PRZEWIDYWANE REZULTATY • Uczeń rozwija swe zainteresowania literaturą, teatrem, filmem, kulturą masową, dostrzega związki między poszczególnymi dziedzinami tworzonej przez człowieka kultury • Świadomie i krytycznie odbiera dzieła literackie i inne teksty kultury w ich złożonej symboliczności, w wymiarze egzystencjalno-aksjologicznym, w perspektywie filozoficznej, uniwersalnej • Potrafi interpretować utwór w sytuacji kontekstowej poprzez konfrontowanie niezależnie od siebie powstałych tekstów i dzieł • Umie argumentować, wyrażać swe sądy i opinie o dziele, prezentuje własny punkt widzenia • Poprawnie i funkcjonalnie posługuje się językiem ojczystym, sprawnie redaguje wypowiedzi pisemne • Posiada umiejętności i zna podstawowe zagadnienia z dziedziny recytacji i kultury żywego słowa, potrafi wejść w różne role i stworzyć kreację postaci • Jest aktywny w wielu sferach działalności szkolnej- próby literackie, zastosowanie zdobytych umiejętności w pracy nad przygotowaniem imprez szkolnych, współtworzenie gazetki szkolnej czy gazetek ściennych, udział w konkursach polonistycznych czy recytatorskich, pokazanie swych umiejętności przed publicznością szkolną • Prezentuje postawę humanistyczną, jest wrażliwy i kreatywny wobec świata • Podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów potrafi działać twórczo, niesztampowo, planuje swą pracę, stawia hipotezy interpretacyjne, korzysta z różnych źródeł wiedzy TREŚCI PROGRAMOWE Oglądanie spektakli teatralnych, rozmowy na temat treści i walorów estetycznych przedstawienia Zapoznanie z podstawowymi terminami teatralnymi, elementami sztuki scenicznej Wyrażanie się w twórczości, przygotowanie przedstawień Doskonalenie techniki głośnego czytania i recytacji, ćwiczenia dykcyjne, wygłaszanie tekstów z pamięci z zachowaniem zasad sztuki mówienia i recytacji Udział w konkursach krasomówczych i recytatorskich Współpraca z redakcją gazetki szkolnej, wybór tematyki, cechy reportażu, wywiadu, artykułu prasowego, korekta prac Przygotowanie przedstawienia szkolnego –opracowanie scenariusza, przydział ról, dobór podkładu dźwiękowego Spotkania z ciekawymi ludźmi – zorganizowanie konkursu lub wieczoru poetyckiego – przygotowanie oprawy, czytanie wierszy, wskazówki udzielone przez gościa młodym twórcom „Okiem kamery” – wprowadzanie elementów edukacji filmowej- próba przekładu utworu literackiego na język filmu, poznanie pojęć związanych z filmem, oglądanie filmów oraz analiza porównawcza dzieła filmowego z tworzywem literackim Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji dzieła literackiego poprzez kontekstowe zestawienie go z utworem muzycznym Próby ekspresji słownej uczniów prowokowane materiałem literackim Obserwacja zjawisk kultury masowej – reklama, graffiti, kultura hip-hop Rodzaje, gatunki literackie, tropy stylistyczne Ćwiczenia frazeologiczne i leksykalne, zagadnienia poprawności językowej PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Założone cele osiągane są przez stosowanie różnorodnych form pracy (indywidualna, grupowa, zbiorowa) oraz metod i technik aktywizujących: – metoda hipotez interpretacyjnych, słów kluczy, elementy eksplikacji literackiej, „burza mózgów”, mapa mentalna, dyskusja, elementy heurezy, przekład intersemiotyczny- np. gra dramatyczna, interpretacja głosowa, metoda praktyki pisarskiej - redagowanie tekstów, metody audiowizualne – oglądanie i słuchanie dzieł, impresyjne- swobodna wymiana wrażeń, wyjścia na spektakle teatralne lub projekcje filmowe, metoda projektu -np. opracowanie scenariusza przedstawienia czy konkursu. TEMATYKA GODZIN: 1.Elementarne ćwiczenia dykcji: a) Ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia motoryki narządów mowy b) Ćwiczenia artykulacji głosek w logatomach i tekstach literackich c) Podstawowe zasady opracowania wiersza do interpretacji głosowej 2. Mój ulubiony wiersz lub fragment prozy – recytacja tekstów. 3. Z dziejów teatru. 4. Jak powstaje spektakl teatralny? 5. Oglądanie spektakli teatralnych – rozmowy na temat przedstawienia. 6. Wyrażanie się w twórczości –opracowanie przedstawienia. 7. Środki stylistyczne, podstawowe zasady przeprowadzania analizy wiersza. 8. „ Ja, człowiek współczesny”- próby ekspresji słownej uczniów inspirowane wierszem M. Hilar „My z drugiej połowy XX wieku” 9. Język piosenki hip-hopowej, próby przeróbki fragmentu poezji w konwencji hip-hop. 10. O idolach i bardach naszych czasów –interpretacja porównawcza tekstów literackich i tekstów współczesnych piosenek: a) Sydnej Polack „Chorwat” / Jan Kochanowski „ Na doktoraHiszpana” b) Agnieszka Osiecka „ Oczy tej małej” / Adam Mickiewicz „ Rybka”, fragm. „Dziady”cz.II c) Mezo „Sakrum” / Jan Kochanowski „ Na dom w Czarnolesie” d) inne zaproponowane przez młodzież 11. Jak powstaje dzieło filmowe? Słowniczek ważnych terminów. 12. „ Colloqwium niedzielne na ulicy” J. Tuwima widziane okiem kamery – próba przekładu intersemiotycznego. 13. O gatunkach filmowych. 14. Dialog filmu z literaturą: a) Kreacja antycznych bohaterów na przykładzie „Iliady” Homera i „ Gladiatora” Ridleja Scotta b) Niezłomna wiara w wyższy porządek rzeczy- Paweł Trzaskalski „Edi” i księga Hioba c) Rozmowy niekoniecznie naiwne - A d.S Exupery „Mały Książę” i „ Wszystko może się zdarzyć” 15 Czy lubimy polskie filmy? Spotkania z kinem wartościowym – „Pogoda na jutro” J. Stuhra, „Plac zbawiciela” K. Krauze ( dyskusje na temat filmów – „pułapki” współczesności, rozmowy o wartościach) 16. Historia na ekranie – dyskusja na temat filmu wybranego przez młodzież – wartości estetyczne, kontekst historyczny. 17. Graffiti – sztuka czy wandalizm? 18. O sztuce namawiania w reklamie. Czy reklama kłamie? 19. Reklama komercyjna a reklama społeczna. 20. Wokół zagadnień słownikowych i frazeologicznych – ćwiczenia, ranking najczęstszych błędów, opracowanie gazetki ściennej: a) Kontaminacje związków frazeologicznych b) Pleonazmy i tautologie c) Błędy spowodowane niezrozumieniem znaczenia słów 21. Sztuka pisania- gatunki publicystyczne ( wywiad, reportaż, artykuł prasowy) EWALUACJA PROGRAMU - obserwacja zaangażowania uczestników w takcie zajęć - udział uczestników w animacji życia kulturalnego szkoły - przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej Literatura: Uczenie metodą projektów pod red. Bogusławy Doroty Gołębniak, Warszawa 2002, WSiP Bogumiła Toczyska: Elementarne ćwiczenie dykcji. Gdańsk 1998, GWO Z.Uryga: Godziny polskiego. Warszawa-Kraków 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN S. Bortnowski: Scenariusze półwariackie Warszawa 1998, Wydawnictwo Stentor Anna Dziedzic, Janina Pichalska, Elżbieta Świderska: Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej, Warszawa 1995, WSiP Maria Kubiczek: Kółko teatralne w szkole podstawowej i gimnazjum. Warszawa 2003, WSiP Adam Regiewicz: Dialog filmu z literaturą, Gdańsk 2006, GWO Między nami. Podręcznik dla klasy trzeciej gimnazjum. Agnieszka Łuczak, Ewa Prylińska, Gdańsk 2004 Zeszyty szkolne. Edukacja humanistyczna, nr 3(21), Warszawa 2006, Wydawnictwo Stentor Małgorzata Kochanowska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |