Katalog Agnieszka Bykowska, 2016-12-16 Mierzewo Plastyka, Konspekty Wychowanie przez plastykęAgnieszka Bykowska Wychowanie przez sztukę- edukacja plastyczna ZADANIA WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO W PRZEDSZKOLU: • Rozwijanie swobody w posługiwaniu się linią i plamą, kształtem i barwą na płaszczyźnie i w przestrzeni w różnych technikach plastycznych. • Uwrażliwienie dziecka na zjawiska otaczającej rzeczywistości, na światło, barwę, bryłę, linię, fakturę, ruch, przestrzeń. • Zapoczątkowanie pierwszych kontaktów z pięknem przyrody i sztuki. Celami edukacji plastycznej dzieci są : • kształtowanie u dziecka postawy i inwencji twórczej, a tym samym rozwijanie jego pomysłowości poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania; • dostarczanie bogactwa przeżyć emocjonalnych w kontaktach ze sztuką oraz wprowadzenie dziecka w świat pozytywnych wartości; • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką • wzbogacanie procesów poznawczo-psychicznych; • rozwijanie wnikliwości i samodzielności w dokonywaniu obserwacji otoczenia; • rozbudzanie przeżyć intelektualnych i rozwój wrażliwości estetycznej,; • wzbudzanie zaufania we własne możliwości twórcze, które utrwala lub przywraca dziecku równowagę psychiczną i tym sposobem umacnia jego osobowość, pełniąc niejednokrotnie funkcję terapeutyczną; • kształtowanie umiejętności współdziałania z innymi w procesie twórczości artystycznej; • rozbudzanie zainteresowań dorobkiem kulturalnym kraju, a przede wszystkim własnego regionu. Dzięki edukacji plastycznej dziecko: • odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne; • potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki; • kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności i twórczości; • rozwija własny potencjał pozytywnych wartości; • potrafi współdziałać w zespole; • dostrzega piękno sztuki i piękno natury; • odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań. Formy pracy z dziećmi • zabawy twórcze • zabawy ruchowe • zabawy przy muzyce • wycieczki • spotkania z artystami • konkursy • uroczystości • wystawy TECHNIKI, FORMY I METODY PRACY • przestrzenne ; układanie. zabawy konstrukcyjne, wycinanie, lepienie, majsterkowanie • płaskie : rysowanie, malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wyszywanie Metody pracy • PRACA WEDŁUG WZORU. • METODA ZADAŃ INSPIRUJĄCYCH • METODA SWOBODNEJ EKSPRESJI STRUKTURA ZAJĘCIA PLASTYCZNEGO: • 1. Wprowadzenie - wywołanie zainteresowania i nastroju emocjonalnego: • - podanie tematu, instrukcji wykonania, • - zwrócenie uwagi na przygotowane narzędzia, materiały, • - zgłaszanie przez dzieci planów, projektów prac. • 2. Praca dzieci • - Obserwacja działań dzieci, • - Nawiązywanie kontaktu słownego, • - Pomoc dzieciom słabiej radzącym sobie z tematem. • 3. Zakończenie, – Porządkowanie stanowiska pracy, – Odkładanie materiałów i narzędzi na wyznaczone miejsce, – Mycie rąk, – Ocena prac, urządzenie wystawy. TECHNIKI PLASTYCZNE W PRZEDSZKOLU RYSOWANIE. • Kredką ołówkową. • Kredką świecową, różne ułożenie kredki. • Węglem. • Kredą. • Mazakiem- kartka, płótno. • Patykiem, tuszem na brystolu, na mokrej kartce. • Patykiem na podkładzie z plasteliny. • Patykiem na podkładzie klejówki. • Świecą na kartce- niewidzialny rysunek. • Rysowanie ołówkiem, gumką. MALOWANIE. • Farbą plakatową na różnych formatach kartki-pędzel, gąbki, waciki. • Farbą plakatową na mokrej kartce" mokre w mokre". • Farbą na mokrej pogniecionej kartce. • Farbą plakatową na gazecie. • Malowanie farbą plakatową i nałożenie worka foliowego – barwienie papieru. • Malowanie klejówką • • z wykorzystaniem kolorowych obrazków z czasopism, • • z wykorzystaniem kolorowych szmatek, • • z wykorzystaniem bibułki kolorowej oraz krepiny, • • malowanie z dodatkiem trocin, • • odbijanki- malowanie na 1/2 kartki papieru i odbijanie, • • odbijanie kompozycji naklejonej na kartce z kolorowych szmatek, • • malowanie z dodatkiem grysiku, piasku, soli. • Malowanie akwarelą z dodatkiem pasty do zębów. • Malowanie atramentem. • Malowanie na podkładzie z grysiku, kaszki, piasku, soli. • Malowanie za pomocą dmuchania i rysowanie patykiem i tuszem na powstałej plamie • Malowanie bibułką – samodzielne doświadczenia dzieci podczas malowania bibułką- mieszanie się barw, powstawanie nowych barw. • STEMPLOWANIE. • stemple z ziemniaka, uzupełnianie - rysunek patykiem i tuszem„ Moja grupa" • stemple z ziemniaka - różne kształty, różna tematyka, • stemple z gąbki, • stemplowanie wacikiem. WYDZIERANIE z kolorowych gazet, kolorowego papieru. WYCINANIE z kolorowego papieru, kolorowych czasopism, szmatek Formy przestrzenne • lepienie i malowanie z plasteliny, modeliny, ciastoliny, piaskoliny • formy rzeźbiarskie LITERATURA: Fleck – Bangert R. „O czym mówią rysunki dzieci dostrzeganie i rozumienie w nich znaków”, Kielce 2001, JEDNOŚĆ, Gloton R. Clero C. „Twórcza aktywność dziecka”, Warszawa 1985, WSiP Kazberuk J.-„Nauczanie pracy i techniki w klasach I-III” zarys metodyki-Warszawa 1990 WSiP. Misiurska a. „Kalendarz plastyczny w przedszkolu” Warszawa1993,WSiP Pełzowski A. „Plastyka w klasach I-II szkoły podstawowej” Warszawa 1986, WsiP A Grzanka, R. Ciepko: Jesienne zabawy dzieci. Wychowanie w Przedszkolu nr 8 2002; E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, G. Grabowska: Program wychowania i kształcenia sześciolatków. Nowa Era. Warszawa 2003 ; Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |