Katalog

Agnieszka Bykowska, 2016-12-16
Mierzewo

Plastyka, Konspekty

Wychowanie przez plastykę

- n +

Agnieszka Bykowska

Wychowanie przez sztukę- edukacja plastyczna


ZADANIA WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO W PRZEDSZKOLU:
• Rozwijanie swobody w posługiwaniu się linią i plamą, kształtem i barwą na płaszczyźnie i w przestrzeni w różnych technikach plastycznych.
• Uwrażliwienie dziecka na zjawiska otaczającej rzeczywistości, na światło, barwę, bryłę, linię, fakturę, ruch, przestrzeń.
• Zapoczątkowanie pierwszych kontaktów z pięknem przyrody i sztuki.

Celami edukacji plastycznej dzieci są :
• kształtowanie u dziecka postawy i inwencji twórczej, a tym samym rozwijanie jego pomysłowości poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
• dostarczanie bogactwa przeżyć emocjonalnych w kontaktach ze sztuką oraz wprowadzenie dziecka w świat pozytywnych wartości;
• kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
• wzbogacanie procesów poznawczo-psychicznych;
• rozwijanie wnikliwości i samodzielności w dokonywaniu obserwacji otoczenia;
• rozbudzanie przeżyć intelektualnych i rozwój wrażliwości estetycznej,;
• wzbudzanie zaufania we własne możliwości twórcze, które utrwala lub przywraca dziecku równowagę psychiczną i tym sposobem umacnia jego osobowość, pełniąc niejednokrotnie funkcję terapeutyczną;
• kształtowanie umiejętności współdziałania z innymi w procesie twórczości artystycznej;
• rozbudzanie zainteresowań dorobkiem kulturalnym kraju, a przede wszystkim własnego regionu.

Dzięki edukacji plastycznej dziecko:
• odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne;
• potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki;
• kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności i twórczości;
• rozwija własny potencjał pozytywnych wartości;
• potrafi współdziałać w zespole;
• dostrzega piękno sztuki i piękno natury;
• odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.

Formy pracy z dziećmi
• zabawy twórcze
• zabawy ruchowe
• zabawy przy muzyce
• wycieczki
• spotkania z artystami
• konkursy
• uroczystości
• wystawy

TECHNIKI, FORMY I METODY PRACY
• przestrzenne ; układanie. zabawy konstrukcyjne, wycinanie, lepienie, majsterkowanie

• płaskie : rysowanie, malowanie, wydzieranie, stemplowanie, wyszywanie

Metody pracy
• PRACA WEDŁUG WZORU.
• METODA ZADAŃ INSPIRUJĄCYCH
• METODA SWOBODNEJ EKSPRESJI

STRUKTURA ZAJĘCIA PLASTYCZNEGO:
• 1. Wprowadzenie - wywołanie zainteresowania i nastroju emocjonalnego:
• - podanie tematu, instrukcji wykonania,
• - zwrócenie uwagi na przygotowane narzędzia, materiały,
• - zgłaszanie przez dzieci planów, projektów prac.
• 2. Praca dzieci
• - Obserwacja działań dzieci,
• - Nawiązywanie kontaktu słownego,
• - Pomoc dzieciom słabiej radzącym sobie z tematem.
• 3. Zakończenie,
– Porządkowanie stanowiska pracy,
– Odkładanie materiałów i narzędzi na wyznaczone miejsce,
– Mycie rąk,
– Ocena prac, urządzenie wystawy.

TECHNIKI PLASTYCZNE W PRZEDSZKOLU

RYSOWANIE.
• Kredką ołówkową.
• Kredką świecową, różne ułożenie kredki.
• Węglem.
• Kredą.
• Mazakiem- kartka, płótno.
• Patykiem, tuszem na brystolu, na mokrej kartce.
• Patykiem na podkładzie z plasteliny.
• Patykiem na podkładzie klejówki.
• Świecą na kartce- niewidzialny rysunek.
• Rysowanie ołówkiem, gumką.

MALOWANIE.
• Farbą plakatową na różnych formatach kartki-pędzel, gąbki, waciki.
• Farbą plakatową na mokrej kartce" mokre w mokre".
• Farbą na mokrej pogniecionej kartce.
• Farbą plakatową na gazecie.
• Malowanie farbą plakatową i nałożenie worka foliowego – barwienie papieru.
• Malowanie klejówką
• • z wykorzystaniem kolorowych obrazków z czasopism,
• • z wykorzystaniem kolorowych szmatek,
• • z wykorzystaniem bibułki kolorowej oraz krepiny,
• • malowanie z dodatkiem trocin,
• • odbijanki- malowanie na 1/2 kartki papieru i odbijanie,
• • odbijanie kompozycji naklejonej na kartce z kolorowych szmatek,
• • malowanie z dodatkiem grysiku, piasku, soli.
• Malowanie akwarelą z dodatkiem pasty do zębów.
• Malowanie atramentem.
• Malowanie na podkładzie z grysiku, kaszki, piasku, soli.
• Malowanie za pomocą dmuchania i rysowanie patykiem i tuszem na powstałej plamie
• Malowanie bibułką – samodzielne doświadczenia dzieci podczas malowania bibułką- mieszanie się barw, powstawanie nowych barw.

STEMPLOWANIE.
• stemple z ziemniaka, uzupełnianie - rysunek patykiem i tuszem„ Moja grupa"
• stemple z ziemniaka - różne kształty, różna tematyka,
• stemple z gąbki,
• stemplowanie wacikiem.
WYDZIERANIE z kolorowych gazet, kolorowego papieru.
WYCINANIE z kolorowego papieru, kolorowych czasopism, szmatek

Formy przestrzenne
• lepienie i malowanie z plasteliny, modeliny, ciastoliny, piaskoliny
• formy rzeźbiarskie


























LITERATURA:

Fleck – Bangert R. „O czym mówią rysunki dzieci dostrzeganie i rozumienie w nich znaków”, Kielce 2001, JEDNOŚĆ,
Gloton R. Clero C. „Twórcza aktywność dziecka”, Warszawa 1985, WSiP
Kazberuk J.-„Nauczanie pracy i techniki w klasach I-III” zarys metodyki-Warszawa 1990 WSiP.
Misiurska a. „Kalendarz plastyczny w przedszkolu” Warszawa1993,WSiP
Pełzowski A. „Plastyka w klasach I-II szkoły podstawowej” Warszawa 1986, WsiP
A Grzanka, R. Ciepko: Jesienne zabawy dzieci. Wychowanie w Przedszkolu nr 8 2002;
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, G. Grabowska: Program wychowania i kształcenia sześciolatków. Nowa Era. Warszawa 2003



;


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.