Katalog Monika Curyło -Drabek, 2016-11-10 Tarnowiec Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Wprowadzenie litery "o,O" w grupie dzieci 6 letnich.Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Monika Curyło – Drabek Grupa wiekowa: Dzieci 6 letnie Data: 26.10.2016. Temat zajęcia: Praca z obrazkiem „Ola i osa”, omówienie ilustracji przewodniej, analiza i synteza wzrokowo – słuchowa wyrazów z głoską o, O, modelowanie dźwiękowej budowy wyrazów, poznanie litery „o, O”, zaznaczenie pojęcia „samogłoska”. Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 3. Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci. 2. Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób; 8. Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec). 2. Dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je ruchem; 14. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania). 2. Potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 4.Słucha lub odbiera w innej dostępnej dla siebie formie komunikacji treść np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m.in. z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji; interesuje się książkami; 6. Układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 7. Zna drukowane małe i wielkie litery (z wyłączeniem dwuznaków, zmiękczeń i liter oznaczających w języku polskim samogłoski nosowe); 10. Rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania. Cel główny zajęcia: Zapoznanie z literą „o, O”, określenie głoski „o” jako samogłoski, rozwijanie zainteresowania czytaniem. Cele operacyjne (wskaźniki) zajęcia: DZIECKO: - słucha opowiadania nauczycielki - wypowiada się na zadany temat - rozpoznaje i nazywa na ilustracji przedmioty z głoską „o”, - określa głoskę „o” w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, - dzieli wyrazy na sylaby, - dzieli wyrazy na głoski, - rozpoznaje głoskę „o” jako samogłoskę, - zna nową literę „o, O”, podaje wyrazy z nową literą, - słucha i wykonuje polecenia nauczyciela, - reaguje ruchem na przerwę w muzyce, - układa literę „o, O” pociętą na części, - układa schemat wyrazów z białych nakrywek, Zaplanowane metody pracy: Czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania, ćwiczenia praktyczne, elementy Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona. Słowna: opowiadanie, polecenia nauczyciela Oglądowa: pokaz nauczyciela, ilustracje Aktywizująca: integracyjna, ewaluacyjna Zaplanowane formy pracy: praca z całą grupą, w parach, indywidualna Zaplanowane środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, ilustracja przewodnia, napisy do globalnego czytania, kartoniki, emblematy do zabawy ruchowej, koperty dla każdego dziecka z białymi nakrywkami, z literą „o” pociętą na części, ilustracje dla każdego dziecka Rodzaj aktywności: werbalna, ruchowa, muzyczna Przewidywane mocne strony zajęcia: DZIECKO: - uważnie słucha opowiadania nauczycielki - odpowiada na pytania dotyczące opowiadania - określa głoskę „o” w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, - dzieli wyrazy na sylaby, - dzieli wyrazy na głoski, - rozpoznaje głoskę „o” jako samogłoskę, - zna literę „o, O”, - reaguje na przerwę w muzyce - układa literę „o, O” pociętą na części, - prawidłowo wykonuje ćwiczenie Dennisona – „Ćwiczenie gałek ocznych”, Przebieg zajęcia: 1.Zabawa integracyjna „Witam Was”. 2. Opowiadanie nauczycielki „Ola i osa”, wykorzystanie ilustracji. 3.Omówienie ilustracji przewodniej, nazywanie na obrazkach rzeczy, które w swojej nazwie zawierają głoskę „o”. 4.Wprowadzenie litery „o, O” na wyrazach podstawowych „osa, Ola”. - podanie wyraz podstawowego „osa”, - dokonanie analizy i syntezy słuchowej wyrazu, - wyłonienie głoski „o” odpowiadającej nowej literze „o”, - określanie położenia głoski „o” w podanych wyrazach, - ułożenie schematu wyrazu: podział na sylaby, na głoski, - powtórzenie tych samych czynności w odniesieniu do wyrazu „Ola”, - zasygnalizowanie pojęcia „samogłoska”, - zwrócenie uwagi na rolę i znaczenie wielkiej litery, - pokaz małej i wielkiej drukowanej litery „o, O”, - umieszczenie nowych liter w schematach pomocniczych wyrazów. 5.Zabawa ruchowa „Osy i drzewa”. 6.Rysowanie litery „o, O” powietrzu, na dywanie. 7.Zabawa dydaktyczna „Podziel na głoski”, układanie pod obrazkiem białych kartoników,dla każdego dziecka inny obrazek. 8.Ćwiczenie Dennisona – „Ćwiczenie gałek ocznych”. 9. Praca przy stolikach – puzzle, przyklejanie złożonej z części litery „o”, i łączenie z literą obrazków, które w swojej nazwie mają głoskę „o”. 10.Ewaluacja. Literatura: Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego, „Program wychowania przedszkolnego ”, Autorzy: Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała, wyd. PWN. 2016. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |