AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Sulima-Karbownik, 2016-11-10
Głogów

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć w klasie III SP - Wycieczka do lasu-jesień.

- n +

Anna Sulima-Karbownik

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE III a


Data: 20.10.2015
Blok tematyczny: Jesień
Temat dnia: Las jesienią
Temat zajęć: Wycieczka do lasu

Edukacja polonistyczna::
Czytanie opowiadania Anny Onichimowskiej „Grzybobranie” z właściwą intonacją. Ocena zachowania bohaterów. Podział wyrazów na rzeczowniki, przymiotniki i przysłówki.

Edukacja społeczno – przyrodnicza:
Grzyby jadalne i trujące. Budowa grzyba. Rozmowa o znaczeniu lasu i o tym, jak należy się zachowywać w lesie.

Edukacja matematyczna:
Utrwalenie dodawania pisemnego do 100 (dla zdolniejszych uczniów z przekroczeniem progu dziesiątkowego), oraz mnożenia i dzielenia w zakresie 100 (opcja dodatkowa, w przypadku, gdy dzieci dobrze poradzą sobie z materiałem, przewidzianym na te zajęcia)

Cele ogólne:
• rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się
• poznanie pospolitych grzybów jadalnych i trujących
oraz sposobu ich rozpoznawania
• kształtowanie odpowiedzialności za naturalne środowisko

Cele operacyjne:
Uczeń:
- czyta tekst z odpowiednią intonacją
- grupuje wyrazy na przymiotniki przysłówki rzeczowniki– dodaje i odejmuje sposobem pisemnym w zakresie 100 bez przekroczenia progu dziesiątkowego (zdolniejsi mają przykłady z przekroczeniem progów dziesiątkowych)
– wymienia poszczególne elementy grzyba
– orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin i grzybów
– wie, jakie korzyści daje nam las
- wie, dlaczego nie należy niszczyć grzybów niejadalnych

Metody:
-oparte na słowie: rozmowa, czytanie, burza mózgów
-oparta na działaniu: uzupełnianie tekstu, grupowanie podanych części mowy, układanie zdań z rozsypanki wyrazowej

Formy:
-zbiorowa jednolita
-indywidualna
-w parach
-w grupach

Środki dydaktyczne:
- ksera zadań i ilustracji –załączniki
- drzewa z papieru
- podręcznik z ćwiczeniami do klasy 3 „Elementarz XXI wieku”
- internet- prezentacja


PRZEBIEG ZAJĘĆ

Wstęp -8 min.
1. Słuchanie fragmentu piosenki Majki Jeżowskiej: „Moja planeta” i uzupełnianie luk w tekście – wprowadzenie do tematu zajęć. – załącznik nr 1.
2. Obliczenia w zakresie 100 sposobem pisemnym, następnie ułożenie wyników w kierunku rosnącym i odczytanie hasła.

Wprowadzenie 30 min
3. Co nam dają lasy? – burza mózgów, następnie krótka prezentacja (you tube - „extra wiedza” )
4. Czytanie tekstu: „Grzybobranie” przez poszczególnych uczniów i udzielanie odpowiedzi na pytania, które dotyczą tekstu oraz poruszonego w nim tematu:
-Co rodzina zabrała na wycieczkę do lasu?
-W jakim celu ludzie zbierają grzyby? Do jakich potraw można użyć grzybów?
- Jakie owoce i grzyby znaleźli Tomek i jego rodzice?
- Które z ich są jadalne, a których nie wolno zbierać?
- Dlaczego nie należy niszczyć grzybów niejadalnych i trujących? ( pokarm dla
sarn, jeleni, dzików, wiewiórek, ślimaków, owadów).
- W jaki sprzęt wyposażony jest prawdziwy grzybiarz?( wiklinowy koszyk).
- Czy można zbierać grzyby do torby foliowej?
- Jak należy się ubrać na grzybobranie?( kalosze, długie spodnie, bluza z długim rękawem, czapeczka - ochrona przed kleszczami).
5. Prezentacja podstawowych grzybów jadalnych i trujących – uświadomienie uczniom, jak niebezpieczne jest zbieranie grzybów bez opieki dorosłego, atlas grzybów jako źródło rzetelnej informacji. Podanie podstawowego sposobu rozpoznawania grzybów trujących: (gąbka a nie blaszki, mity o nadgryzionych muchomorach – ślimakom to nie szkodzi, Pamiętaj: ryzyko jest zbyt duże. Podstawowa zasada, której należy się trzymać: „Grzybiarz się myli tylko raz".) –załącznik nr 2
6. Budowa grzyba: - naturalny okaz – prezentacja ( grzybnia, trzon, kapelusz), wykonanie ćwiczenia 7 , str.83
7. Podział wyrazów na rzeczowniki, przymiotniki i przysłówki – praca w parach, przyczepienie wyrazów na tablicę – załącznik nr 3
8. Konkurs na mnożenie i dzielenie ( tylko w przypadku, gdy dzieci dobrze poradzą sobie z materiałem, przewidzianym na te zajęcia i przy „nadwyżce” czasu)
Podsumowanie – 7 min.
9. Jak chronić nasze lasy? Prośba drzew – układanie próśb z rozsypanki wyrazowej –praca w grupach – załącznik nr 4
10. Zadanie domowe - ćwiczenia 6 i 8, str.83/84




Załącznik nr 1

Uzupełnij luki w refrenie piosenki:



SOS - to ………woła …………
Jutro ………. już trudniej będzie zbudzić
SOS - …………siebie sami
SOS - do siebie ……………..

Załącznik nr 2 - duże ilustracje grzybów trujących i jadalnych


Załącznik nr 3


mały
szybko
wolno
ładnie
brzydko
ciekawie
radośnie
nudno
głośno
cicho
muchomor
kurka
prawdziwek
rydz
borowik

Załącznik nr 4
Rozsypanka wyrazowa- kolorowe kartki

Nie wyrzucaj śmieci, proszę!
Nie przyjeżdżaj do nas
samochodem, proszę! w lesie
Nie rozpalaj ogniska, Nie
gdy przychodzisz do nas
w gości! wycinaj lasów i
nie łam gałęzi! Zbieraj
szklane butelki, gdy je
u nas znajdziesz!




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.