Katalog Katarzyna Błońska, 2016-11-10 Rzeszów Edukacja czytelnicza, Scenariusze Dlaczego warto czytać książki? - scenariusz lekcji bibliotecznej dla szkoły podstawowejTemat: Dlaczego warto czytać książki? Czas trwania zajęć: 45 minut Cele: - uświadomienie wartości czytania, - ustalenie różnych sytuacji, w których ksiązka jest niezbędna, - rozbudzenie zainteresowania różnymi rodzajami książek - zachęcenie uczniów do korzystania ze zbiorów biblioteki, - dzielenie się preferencjami czytelniczymi, - tworzenie listy polecanych książek, - doskonalenie pracy w grupie. Pomoce: - książki, zestaw twierdzeń przeciw książce, kolorowe brystole. Przebieg zajęć: 1. Rozmowa o świecie bez książek: - jak wyglądałby świat bez książek, - czym zajmowaliby się uczniowie, gdyby nie było książek, - jakie umiejętności byłyby zbędne w świecie bez książek, - czego byśmy w sobie nie mogli rozwijać bez czytania. 2. Do czego potrzebna jest wyobraźnia oraz umiejętność czytania i pisania? Czy bez tych sprawności mogłyby powstać gry komputerowe, filmy, czy wiedzielibyśmy, w jaki sposób obsługiwać różne sprzęty itp.? 3. Skąd czerpiemy wiedzę o otaczającym nas świecie, o tym, co wymyślono, powiedziano, zbudowano, o przeszłości? 4. O kim powiemy, że jest „oczytany”? 5. W jaki sposób inni traktują takie osoby? 6. Dzięki czemu ludzie dysponują różną wiedzą? 7. Praca w grupach: - podział na 6 grup – uczniowie losują karteczki z imionami bohaterów lektur szkolnych i dopasowują je do tytułu książki; osoby, które wylosowały postaci z tej samej książki tworzą grupę; - każda grupa otrzymuje zestaw książek: • Zestaw 1 – bajki, wiersze, opowiadania, powieści • Zestaw 2 – podręczniki szkolne • Zestaw 3 – słowniki • Zestaw 4 – encyklopedie • Zestaw 5 – albumy z reprodukcjami dzieł sztuki, zdjęciami miast, zabytków • Zestaw 6 – książki popularnonaukowe - uczniowie w grupach ustalają, jakie są zalety otrzymanych książek, dlaczego warto po nie sięgać; - prezentacja wniosków – uzupełnienie plakatu; - osowanie twierdzeń usprawiedliwiających nieoczytanie książek; uczniowie w grupach wymyślają kontrargumenty i prezentują je pozostałym; 8. Podsumowanie: czy i dlaczego warto czytać. 9. Tworzenie listy książek, które warto przeczytać (chętni uczniowie opowiadają o ulubionych książkach, zapisują ich tytuły na plakacie). 10. Podziękowanie za pracę, pochwalenie wyróżniających się uczniów. Załączniki: 1. Zestaw twierdzeń usprawiedliwiających nieoczytanie książek. Od czytania bolą oczy i kręgosłup. Wszystkie książki są nudne. Z moli książkowych wszyscy się śmieją. Mam tyle nauki i zajęć dodatkowych, że nie starcza mi już czasu na czytanie. Zamiast tracić czas na czytanie lektury, lepiej obejrzeć film na jej podstawie. Książki są drogie. Z czytania nie ma żadnych korzyści. Internet, komputer i telewizja doskonale zastępują czytanie książek. Nie chce mi się czytać! 2. Tytuły i bohaterowie książek do podziału na grupy. Dzieci z Bullerbyn – Lasse, Bosse, Britta Doktor Dolittle – Polinezja, Dab-Dab, Jip Kubuś Puchatek – Krzyś, Tygrys, Prosiaczek Wiersze Juliana Tuwima – Słoń Trąbalski, Lokomotywa, Dyzio Marzyciel Nowe szaty cesarza – cesarz, krawiec, małe dziecko O psie, który jeździł koleją – Lampo, Adele, zawiadowca Oprac.. Katarzyna Błońska, nauczyciel polonista, Szkoła Podstawowa nr 15 w Rzeszowie Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |