Katalog

Jolanta Bożena Kobyłecka
Różne, Artykuły

Identyfikacja problemu - uczeń zdolny

- n +

Identyfikacja problemu - uczeń zdolny

1. Identyfikacja problemu

Uczeń zdolny

Podczas pracy na lekcjach matematyki dostrzegam uczniów wyróżniających się na tle klasy. Uczą się szybciej i łatwiej niż pozostali uczniowie. Opanowują znacznie szerszy zakres materiału. Potrafią opanować treści o stosunkowo najwyższym poziomie trudności, przy czym przejawiają skłonności do strukturyzacji materiału, dostrzegają związki, prawa, prawidłowości itd. Wyróżniają się oryginalnością i twórczym podejściem do zagadnień i problemów.

2. Geneza i dynamika zjawiska

W wyniku obserwacji uczniów na lekcji, ich pracy indywidualnej i grupowej zauważyłam wśród nich takich, którzy wyróżniają się na tle pozostałych. Są aktywni, chętnie rozwiązują dodatkowe zadania. Osiągają wysokie wyniki nauczania. Sami zdobywają różne informacje z wielu źródeł od encyklopedii poprzez Internet. Chcą być zauważani i akceptowani przez rówieśników, dorosłych, bowiem generalnie uczenie się nie jest modne wśród młodzieży i może być źle odbierane przez rówieśników .
Przeprowadzałam rozmowy z uczniami o ich zainteresowaniach, planach i marzeniach. Zasięgałam opinii o uczniach u ich wychowawcy i rodziców.
Uczenie jest dla nich przyjemnością. Zdają sobie sprawę z tego, że w obecnych czasach ważne jest dobre wykształcenie, zdobycie zawodu.

3. Znaczenie problemu

Wnikliwa obserwacja sposobów uczenia się i myślenia oraz zachowania się uczniów może stanowić bardzo dobrą podstawę do wyodrębnienia uczniów zdolnych w klasie. Wczesne rozpoznanie uczniów zdolnych w klasie ma istotne znaczenie dla ich dalszego rozwoju i może zaważyć nad całym przyszłym ich życiem. Uczeń taki nie może zostać pozostawiony sam własnemu losowi, gdyż wiąże się to nie tylko ze stratą dla nich, ale i dla zbiorowości.

4. Prognoza

Prognoza negatywna

Uczeń zdolny charakteryzuje się bogatym słownictwem i łatwością wysławiania. Ma wiele wiadomości, wiedzę z różnych dziedzin, więc szkoła go nudzi i nudzą go rówieśnicy. Myśli krytycznie i ma duże oczekiwania i wymagania. Jest samokrytyczny i skłonny do oceniania innych. Surowe ocenianie siebie i innych może być przyczyną frustracji, niezadowolenia z siebie i otaczającej rzeczywistości. Towarzyszy temu poczucie osamotnienia i zagrożenia. Jest niezależny, polega tylko na sobie. Odrzuca opinie rodziców, rówieśników, nauczycieli. Wraz ze zdolnościami twórczymi występuje specyficzne poczucie humoru. Ze względu na szerokie zainteresowania i zdolności ma problemy z wyborem konkretnego kierunku kształcenia. Wybór jednego kierunku kształcenia wiąże się z rezygnacją drugiego również interesującego co może być boleśnie przeżywane. W skrajnych przypadkach doprowadzi do kolizji z prawem, sięganiem po narkotyki.

Prognoza pozytywna

Uczeń zdobywa wiedzę z różnych źródeł. Bierze udział w konkursach, olimpiadach. Jest typowany do nagród. Chętnie pomaga w nauce osobom mającym trudności. Jest lubiany przez koleżanki i kolegów z klasy. Swoimi sukcesami dzieli się z rodzicami, rówieśnikami. Liczy się z opinią rodziców, rówieśników, nauczycieli. Ma sprecyzowane plany co do dalszego kształcenia i wyboru zawodu.



5. Propozycje rozwiązań

Formy pracy z uczniem zdolnym:
- Indywidualizacja opanowanych treści, metod i tempa pracy
- Wdrażanie do pracy samodzielnej o charakterze twórczym ze szczególnym uwzględnieniem metod badawczych i poszukujących
- Łączenie uczniów w różne zespoły ze względu na rodzaj zdolności lub stopień ich nasilenia
- Stosowanie aktywnych metod pracy na lekcjach
- Udział w konkursach, olimpiadach
- Udział w kołach zainteresowań
- Zaangażowanie uczniów zdolnych do pomocy uczniom słabym
- Udział w opracowywaniu gazetek, publikacji
- Gromadzenie w klasie niezbędnych materiałów do samodzielnej pracy ucznia ( biblioteczka medialna)
- Tworzenie w klasie i szkole pozytywnego klimatu dla uczniów zdolnych aby czuli się doceniani i szanowani
- Poznanie i uwzględnienie w nauczaniu zdolności, sprawności i umiejętności, hobby i specjalnych zainteresowań uczniów
- Pomoc w wyborze dalszego kształcenia
- Ewaluacja pracy z uczniem zdolnym
- Współpraca z rodzicami i różnego rodzaju instytucjami wspomagającymi szkołę

6. Wdrażanie oddziaływań

Uczniowie wykonują samodzielnie lub w grupach dodatkowe zlecone zadania, projekty. Biorą udział w kołach zainteresowań. Uczestniczą w konkursach organizowanych na różnych szczeblach. Korzystają z materiałów dostępnych w biblioteczce medialnej. Przeprowadziłam rozmowy indywidualne z uczniami na temat ich zainteresowań i dalszej kariery. Przeprowadziłam z rodzicami spotkanie na temat " Jak osiągnąć sukces w szkole". Podałam również adresy i telefony do instytucji wspomagających szkołę .

7. Efekty oddziaływań

Uczniowie chętnie uczestniczą w kołach zainteresowań. Startują w różnych konkursach matematycznych na różnych szczeblach.
Ewa G, Barbara S., Monika S brały udział w etapie międzyszkolnym (1992 r)
Anna M. brała udział w konkursie na szczeblu rejonowym w Makowie Maz.(1994 r)
Małgorzata P. była finalistką Konkursu Wojewódzkiego z matematyki i była zwolniona z egzaminu wstępnego z matematyki do LO w Makowie Maz.(1998r)
Beata K. brała udział w konkursie na szczeblu rejonowym (2000r)
Łukasz W, Karolina J., Joanna P. brali udział w Matemazjum w Ostrołęce (2001 r)
Karolina G. brała udział w etapie rejonowym w Ostrołęce (2002 r)
Po skończeniu szkoły wielu z nich dostało się do wymarzonych szkół średnich.
Wśród uczniów zdolnych są też tacy, którzy są obecnie studentami na wyższych uczelniach. Monika O. jest obecnie na IV roku UMCS w Lublinie kierunek Matematyka. Anna G. jest na III roku dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wielu uczniów studiuje kierunki techniczne na Politechnice Warszawskiej np. Marcin P., Łukasz G., Piotr Z.
Wielu moich dawnych uczniów spotykając się ze mną chwali się swoimi sukcesami w szkołach średnich i na studiach. Są wśród nich i tacy którzy zwracają się do mnie o pomoc w wyszukaniu interesujących ich materiałów w Internecie.

Opracowanie: Jolanta Bożena Kobyłecka

Wyświetleń: 1642


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.