Katalog

PIOTR Tałaj, 2016-11-10
Tarnobrzeg

Ogólne, Plany rozwoju zawodowego

PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

- n +

Imię i nazwisko: Piotr Tałaj – nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół im. ks. Stanisława Staszica w Tarnobrzegu
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2016
Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy
Przewidywana data ukończenia stażu: 31 maj 2019
Stopień awansu zawodowego : nauczyciel mianowany
Analiza
własnych umiejętności
• Autorefleksja.
• Wstępna analiza i ocena własnych umiejętności.
Wrzesień 2016r.
Notatki własne
Przygotowanie organizacyjne stażu

• Poznanie procedury awansu zawodowego.
• Złożenie wniosku o rozpoczęcie Stażu.
• Sporządzenie planu rozwoju zawodowego.
• Wyznaczenie
kierunku rozwoju
zawodowego
• Przygotowanie planu rozwoju zawodowego na nauczyciela
dyplomowanego

Wrzesień 2016r.



Wniosek o rozpoczęcie stażu
Plan rozwoju zawodowego
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
• Systematyczne
gromadzenie dokumentacji potwierdzającej realizację przyjętych w planie rozwoju zadań
• Dokumenty zaświadczające realizacje zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego
Przez cały okres stażu
Zebrana dokumentacja
Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
• Opracowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju - dokonanie czynności ewaluacyjnych swojej pracy
• Uzyskanie oceny dorobku zawodowego
Czerwiec 2019
Sprawozdanie z realizacji planu
zawodowego
Ocena dorobku
zawodowego dokonana przez Dyrektora Szkoły

WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

§ 8 ust.2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
FORMY PRACY
EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ
TERMIN REALIZACJI
DOWODY REALIZACJI
Doskonalenie własnego warsztatu pracy i metod pracy pedagogicznej
• Pozyskiwanie środków dydaktycznych do pracowni.
• Gromadzenie i aktualizowanie własnej biblioteczki przedmiotowej.
• Podniesienie jakości nauczania
• Uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych
Przez cały okres stażu
Zbiór pomocy dydaktycznych, scenariuszy zajęć
Teczki tematyczne

Doskonalenie zawodowe podnoszące kompetencje, nadających kwalifikacje, doskonalących wiedzę i umiejętności
• Udział w wewnątrzszkolnym
doskonaleniu nauczycieli – rady
szkoleniowe, zespół
samokształceniowy
przedmiotów zawodowych
• Uczestnictwo w
pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego ( kursy doskonalące, konferencje, warsztaty, szkolenia)
• Zdobycie nowych umiejętności i doświadczeń
• Wzbogacenie warsztatu pracy
W trakcie całego stażu
Potwierdzenia uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego
Praca nad integracją zespołu klasowego.
Kształtowanie prawidłowych relacji koleżeńskich i postaw społecznych.
• Lekcje wychowawcze
• Organizacja wycieczek klasowych oraz imprez ujętych w planie wychowawczym klasy
• Współpraca z uczniami podczas imprez szkolnych
• Zintegrowanie zespołu klasowego
• Wdrożenie uczniów do otwartego i świadomego poruszania się w świecie uznanych wartości
• Wzrost świadomości uczniów na temat przynależności narodowej
Na bieżąco
w trakcie stażu
Scenariusze lekcji
Wpisy w dzienniku
Współpraca z rodzicami dotycząca działań wychowawczych
• Nawiązanie ścisłej i systematycznej współpracy z rodzicami –zebrania z rodzicami, spotkania indywidualne, uroczystości klasowe.
• Przeprowadzanie ankiet, kontakty indywidualne z uczniami i ich rodzicami w celu poznawania sytuacji rodzinnej wychowanków
• Nawiązanie prawidłowych relacji z rodzicami służących wspomaganiu w wychowaniu i nauczaniu młodzieży z niepełnosprawnością umysłową.
• Dogłębne poznanie ucznia i jego potrzeb
Na bieżąco
w trakcie stażu
Zapisy w dzienniku
lekcyjnym
Konspekty spotkań z rodzicami
Pedagogizacja rodziców
• Pogadanki z rodzicami na tematy związane z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi
• Poprawa świadomości rodziców na temat problemów wychowawczych i dydaktycznych
Przynajmniej raz w roku szkolnym
Scenariusze spotkań
Dokonywanie analizy i ewaluacji własnych działań
• Rozmowy z uczniami
• Przeprowadzenie ankiet
ewaluacyjnych wśród uczniów
• Samoocena
• Wnioski do dalszej pracy
Koniec pierwszego i drugiego półrocza w każdym roku szkolnym
Autorefleksja
Ankiety ewaluacyjne
Opieka nad pracownią części maszyn
oraz gablotą na korytarzu
• Umożliwienie uczniom
efektywniejszego korzystania z posiadanego sprzętu,
• wzbogacanie pracowni w dodatkowe wyposażenie, pomoce dydaktyczne,
• bieżące usuwanie usterek sprzętu
• sporządzenie regulaminów pracowni
• prezentacja pracy uczniów
• Estetyczny wygląd pracowni
§ 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
ZADANIA
FORMY PRACY
EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ
TERMIN REALIZACJI
DOWODY REALIZACJI
Korzystanie z Internetu i programów multimedialnych w pracy dydaktycznej i wychowawczej
• Prowadzanie zajęć z wykorzystywaniem programów multimedialnych
• Wdrażanie uczniów do korzystania z technologii komputerowej podczas przygotowywania różnych materiałów
• Wykorzystywanie narzędzi multimedialnych przez uczniów
• Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego


Na bieżąco trakcie stażu
• Dokumentacja szkolna
• Prace uczniów
Organizacja warsztatu pracy
przy użyciu technik
komputerowych
• Opracowanie dokumentacji szkolnej
• Przygotowywanie materiałów dydaktycznych (testów, pomocy dydaktycznych dla uczniów)
• Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem opracowanej i przygotowanej przeze mnie prezentacji
• Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
• Wzbogacenie własnego warsztatu pracy
Na bieżąco trakcie stażu
• Dokumentacja szkolna
• Materiały dydaktyczne
Wykorzystywanie portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej
• Wykorzystywanie dostępnych na portalach internetowych materiałów z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii, pedagogiki
• Poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego poprzez Internet
• Pozyskiwanie nowych wiadomości przydatnych w pracy
• Znajomość przepisów i aktów prawa oświatowego
Na bieżąco trakcie stażu
• Wykaz portali
§ 8 ust.2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć
Opublikowanie w Internecie zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego
• Przygotowanie planu i publikacja
• Wykorzystanie Internetu w praktyce
• Podzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami
Rok szkolny
2016/2017
Lista stron z publikacjami
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi nauczycielami
• Wymiana doświadczeń z nauczycielami uczącymi pokrewnych przedmiotów
• Przekazywanie wybranych materiałów i pomocy dydaktycznych oraz materiałów ze szkoleń zainteresowanym nauczycielom
• Podniesienia jakości nauczania
Przez cały okres stażu
Lista udostępnionych materiałów
Scenariusze lekcji
Scenariusze prelekcji
Współpraca z nauczycielami
innych przedmiotów
• Wspólne opracowywanie zadań z nauczycielami innych przedmiotów
• Stworzenie nowej puli zadań
• Indywidualizacja procesu nauczania
W każdym roku szkolnym
Zestawy zadań
Prowadzenie
zajęć otwartych
dla zainteresowanych nauczycieli.
• Scenariusze, zdjęcia,
• materiały dydaktyczne
• Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
• Wykorzystanie uwag innych nauczycieli dla poprawienia warsztatu pracy
Okres stażu wedle potrzeb
Scenariusze zajęć Materiały dydaktyczne
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli w ramach lekcji otwartych
• Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem
• Wymiana doświadczeń
W trakcie stażu
Notatki własne
§ 8 ust.2 pkt. 4 lit. a opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych,
opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
Opracowanie i wdrożenie programu zajęć pozalekcyjnych
• Opracowanie programu zajęć pozalekcyjnych
• Wdrożenie programu oraz jego ewaluacja.
• Program zajęć, który umożliwi uczniom zdobycie wiedzy wychodzącej poza ramy programu nauczania
Okres stażu
Opracowany program, dziennik zajęć


Przygotowywanie zadań i testów na egzaminy próbne z kwalifikacji
• Opracowanie zadań do egzaminu próbnego ( test na część pisemną i zadanie do egzaminu praktycznego)
• Należyte przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego
W każdym roku szkolnym
Testy
Arkusze egzaminacyjne
Opracowanie i wdrożenie programu wychowawczego
• Opracowanie programu
• Realizacja programu wg. ustalonego planu pracy
• Podniesienie jakości działań wychowawczych
W każdym roku szkolnym
Opracowany program
§ 8 ust 2 pkt. 4 lit. c poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
Organizowanie
i współorganizowanie imprez szkolnych - okolicznościowych
• Współorganizowanie dnia otwartego szkoły
• Współpraca z Samorządem Uczniowskim
• Integracja uczniów
• Uatrakcyjnienie procesu nauczania
Według kalendarza imprez szkolnych
Scenariusze imprez

Organizowanie
i współorganizowanie wycieczek szkolnych
• Organizowanie wycieczek dydaktycznych
i wyjść klasowych
• Wzrost poziomu wiedzy u uczniów
• Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
• Wyrobienie wśród uczniów właściwych postaw społecznych
W trakcie stażu
Sprawozdania z wycieczek
Przygotowanie uczniów i udział w różnych konkursach i olimpiadach.
• Organizowanie zajęć dla uczniów zainteresowanych przedmiotem.
• Omawianie zagadnień związanych z tematyką konkursów
• Analiza pytań konkursowych z poprzednich lat
• Wyjazd z uczniami na konkursy
• Poszerzanie zainteresowań uczniów
• Uzyskiwanie przez uczniów coraz lepszych lokat na poszczególnych konkursach
Na bieżąco
Potwierdzenia udziału
Przykładowe zadania
Informacja na stronie szkoły
Aktywny udział w promocji szkoły
• Udział w organizacji Dni Otwartych Szkoły
• Spotkania z uczniami gimnazjum
• Pozytywny wizerunek szkoły w lokalnym środowisku
• Wzrost chętnych uczniów na kierunki mechaniczne
W trakcie stażu
Potwierdzenie udziału
Praca z uczniem mającym trudności w nauce oraz absolwentami przystępującymi do powtórnego egzaminu zawodowego
• Prowadzenie konsultacji, zajęć wyrównawczych i powtórkowych dla słabych uczniów oraz absolwentów
• Poprawa wyników w nauce
• Zdany egzamin zawodowy przez absolwenta
Na bieżąca w trakcie stażu
Dokumentacja
szkolne
§ 8 ust.2 pkt. 4 lit. e wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowanie w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami
Współpraca z pedagogiem i szkolnym
Spotkania i rozmowy
z pedagogiem i szkolnym
• Rozwiązywanie bieżących problemów psychologicznych, pedagogicznych i społecznych uczniów
Na bieżąco w trakcie stażu
Dokumentacja szkolna

Współpraca
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
• Obserwacja uczniów
• Konsultacje z pedagogiem, psychologiem (w miarę potrzeb)
• Realizacja zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
• Rozwiązywanie bieżących problemów psychologicznych, pedagogicznych i społecznych uczniów
Na bieżąco w trakcie stażu
Dokumentacja szkolna

Współpraca
z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie
• Współpraca związana z uzyskiwaniem pomocy dla uczniów w trudnej sytuacji.
• Poprawa jakości życia uczniów
W zależności od potrzeb
Dokumentacja szkolna
Współpraca z kuratorem sądowym
• Utrzymywanie kontaktu w celu poprawnej analizy sytuacji domowej uczniów.
• Rozwiązywanie problemów wychowawczych, społecznych uczniów
W zależności od potrzeb
Dokumentacja szkolna
§ 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
Poszerzenie wiedzy w zakresie umiejętności diagnozowania i rozwiązywania problemów młodzieży
• Udział w warsztatach i szkoleniach dotyczących rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych lub wychowawczych
• Samodzielne studiowanie literatury odnośnie w/w tematyki
Rozwiązywanie problemów młodzieży
Cały okres stażu
Zaświadczenia ze szkoleń
Wykaz literatury

Wdrożenie programu profilaktycznego związanego
z aktualnymi problemami
i potrzebami klasy
• Rozpoznanie problemu wychowawczego w klasie ( np. niska frekwencja, agresja, używki) i wdrożenie odpowiedniego programu profilaktycznego
• Rozwiązanie problemu wychowawczego w klasie
(np. podniesienie frekwencji, zmniejszenie agresji, pogłębienie świadomości uczniów na temat skutków korzystania z używek)
W trakcie stażu w zależności od rozpoznanych problemów
i potrzeb
Scenariusze zajęć
Dokumentacja szkolna
Diagnoza wybranych problemów
edukacyjnych lub wychowawczych
• Rozpoznanie, opis i analiza dwóch przypadków problemu edukacyjnego lub wychowawczego
• Znalezienie konstruktywnego rozwiązania i zastosowanie go
• Rozwiązanie problemu
Okres stażu
Opis przypadków
Wnioski i analiza podjętych działań
Niniejszy plan rozwoju zawodowego ma charakter otwarty i możliwe są jego modyfikacje zgodnie z potrzebami szkoły
i własnymi.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.